Σχεδόν 2500 από τα πιο σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη σε όλον τον κόσμο, συνολικής αξίας 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων ($), και ίσως να μην έχουν τον «εγκέφαλο» τους στο συνολικό πακέτο; Αυτός είναι και ο φόβος των ομοσπονδιακών επιθεωρητών που λένε ότι τα προβλήματα με το περίπλοκο σύστημα λογισμικού υποστήριξης των Διακλαδικών Μαχητικών Κρούσης F-35 μπορεί να οδηγήσει στην καθήλωση ολόκληρου του στόλου, για να μην αναφερθούμε στις μελλοντικές αυξήσεις του κόστους και τις καθυστερήσεις του προγράμματος. Τεκμηριωμένοι κίνδυνοι σχετικά με το Αυτόματο Σύστημα Πληροφοριών Υποστήριξης (ALIS), το οποίο αξιωματούχοι του υπουργείου Άμυνας περιέγραψαν ως τον «εγκέφαλο» του πέμπτης γενιάς μαχητικού αεροσκάφους, σε έκθεση του Γραφείου Κυβερνητικής Λογοδοσίας (GAO), της 14ης Απριλίου, αναφέρουν ότι η αποτυχία του ALIS «θα μπορούσε να θέσει εκτός λειτουργίας το σύνολο του στόλου,» εν μέρει, λόγω της έλλειψης ενός εφεδρικού συστήματος. Η έκθεση περιγράφει επίσης τις ανησυχίες σχετικά με την ανυπαρξία δοκιμών που πρέπει να γίνουν ώστε να διασφαλιστεί ότι το λογισμικό θα λειτουργεί σωστά τη στιγμή που η Πολεμική Αεροπορία προγραμματίζει να κηρύξει αυτόν τον Αύγουστο την έκδοση του αεροσκάφους έτοιμη προς ανάπτυξη και το Ναυτικό να φτάσει στο ίδιο ορόσημο το 2018. Το Σώμα Πεζοναυτών κήρυξε, τον Ιούλιο του 2015, την πρώτη Μοίρα της έκδοσης F-35 έτοιμη προς επιχειρήσεις, με την πρόθεση να αναβαθμίσει και επιλύσει τα θέματα λογισμικού πριν την πρώτη προγραμματισμένη ανάπτυξη της, το 2017. Όμως το GAO λέει ότι δεν υπάρχει κάποια εγγύηση πως το εν λόγω στοιχείο λογισμικού, του ήδη πιο ακριβού οπλικού συστήματος στον κόσμο, θα είναι έτοιμο έως το 2019, όταν το πρόγραμμα πρόκειται, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, να προχωρήσει την παραγωγή πλήρους ρυθμού.
Με εκτιμώμενη τιμή τα περίπου 400 δισεκατομμύρια για 2457 αεροσκάφη, το πρόγραμμα F-35 έχει ταλαιπωρηθεί με έξι χρόνια δοκιμών και αντιμετώπισε μυριάδες δυσλειτουργίες υλικού και λογισμικού καθ’ όλη τη διάρκεια του. Με πρόβλεψη να κοστίσει περίπου 16,7 δις $ καθ’ όλη τη διάρκεια των 56 ετών επιχειρησιακού κύκλου ζωής, το λογισμικό υποστήριξης θεωρείται ένα από τα τρία βασικά συστατικά που συνθέτουν το F-35, μαζί με την άτρακτο και τον κινητήρα. Εν αντιθέσει με την άτρακτο και τον κινητήρα, εντούτοις, το λογισμό δεν είναι εξ’ ολοκλήρου εγκατεστημένο στο αεροσκάφος. Αντ’ αυτού, λειτουργεί σε επίγειους υπολογιστές για να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις, τον σχεδιασμό αποστολής, την συντήρηση και διαθεσιμότητα του. Όταν είναι πλήρως λειτουργικό, το ALIS προορίζεται να είναι το πρόγραμμα που θα μπορεί να συνδεθεί με το αεροσκάφος και να διαγνώσει τυχόν δυσλειτουργικά εξαρτήματα με σκοπό να απλοποιηθεί η διαδικασία συντήρησης. Σκεφτείτε το ως μια προηγμένη έκδοση των διαγνωστικών που πραγματοποιεί ο μηχανικός όταν συνδέει το αυτοκίνητο σας στον υπολογιστή του συνεργείου. Ενώ το μονοθέσιο Διακλαδικό Μαχητικό Κρούσης F-35 μπορεί, τεχνικά, να πετάξει σε πλήρη απόδοση χωρίς το εν λόγω σύστημα να βρίσκεται σε λειτουργία, τόσο οι αξιωματούχοι του GAO όσο και οι αξιωματικοί του Στρατού συμφωνούν ότι το ALIS είναι ζωτικής σημασίας για τη συνολική επιτυχία του προγράμματος αλλά και την μακροπρόθεσμη διαθεσιμότητα του. Με το κόστος του προγράμματος να αναμένεται ότι θα ξεπεράσει το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια κατά τη διάρκεια του κύκλου επιχειρησιακής ζωής, το Πεντάγωνο βασίζεται στις βελτιωμένες δυνατότητες συντήρησης που παρέχονται από τη λειτουργία του λογισμικού υποστήριξης του F-35 ώστε να διατηρήσει αυτό το, ακριβό, αεροσκάφος πτητικό για τις επόμενες δεκαετίες. Όμως, σύμφωνα με το GAO, το υπουργείο Άμυνας δεν διαθέτει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο που θα διασφαλίζει ότι το λογισμικό θα είναι πλήρως λειτουργικό από τη στιγμή που το πρόγραμμα θα εισέλθει στην παραγωγή πλήρους ρυθμού -μια προθεσμία που γενικά είναι μια απαίτηση για όλα τα συστήματα υποστήριξης και διαθεσιμότητας όλων των οπλικών συστημάτων.
Ενώ το υπουργείο Άμυνας έχει λάβει μέτρα ώστε να αντιμετωπίσει πολλά μικρότερα ζητήματα λειτουργικότητας του λογισμικού με τη δρομολόγηση σημαντικών αναβαθμίσεων, το GAO είπε ότι η τάση του Πενταγώνου, να αντιμετωπίζει τα προβλήματα, για κάθε περίπτωση, χωριστά, αντί με μία ολιστική προσέγγιση, θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα και σε μελλοντικές αυξήσεις του κόστους. «Αξιωματούχοι του προγράμματος δήλωσαν ότι αν το ALIS δεν είναι πλήρως λειτουργικό, το F-35 δεν θα μπορεί να λειτουργεί τόσο συχνά όσο προβλέπεται, αλλά το σχέδιο ένταξης σε υπηρεσία του υπουργείου Άμυνας διαπίστωσε ότι η απόκλιση του χρονοδιαγράμματος και τα προβλήματα λειτουργικότητας με το ALIS θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε 20 έως 100 δις επιπρόσθετα οικονομικά βάρη,» αναφέρει η έκθεση. Μια άλλη σημαντική ανησυχία που επισημαίνεται από τις διαπιστώσεις του GAO είναι ότι σύμφωνα με την ισχύουσα σχεδίαση του, όλα τα δεδομένα που δημιουργούνται απ’ όλο το στόλο των F-35 των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (ΗΠΑ) δρομολογούνται σε μια ενιαία κεντρική μονάδα λειτουργίας που δεν διαθέτει σύστημα ανάκτησης η δημιουργίας εφεδρικών δεδομένων (backup). Εαν, αυτός, ο κεντρικός «server» υποστεί κάποια βλάβη θα μπορούσε να θέσει εκτός δικτύου ολόκληρο το στόλο των F-35, σύμφωνα με το GAO. Ωστόσο, ο αντιπτέραρχος Κρις Μπογκνταν, ο διευθύνων σύμβουλος του προγράμματος F-35, επέμενε ότι οι διαπιστώσεις του GAO δεν αποτελούσαν έκπληξη και ότι τα προβλήματα που εντοπίστηκαν βρίσκονται ήδη στην φάση της επιδιόρθωσης. «Το F-35 είναι ακόμη υπό εξέλιξη, και αυτή είναι η στιγμή κατά την οποία αναμένονται οι τεχνικές προκλήσεις, ωστόσο, πιστεύουμε ότι η μικτή ομάδα της Κυβέρνησης και της βιομηχανίας θα επιλύσει τα τρέχοντα θέματα και τα μελλοντικά ευρήματα,» είπε σε συνέντευξη του στο CNN. Συγκεκριμένα, ο Μπόγκνταν ανέλυσε την δέσμευση του Γραφείου Διακλαδικού Προγράμματος για την ανάπτυξη ενός ολιστικού σχεδίου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του λογισμικού υποστήριξης πριν την έναρξη της παραγωγής πλήρους ρυθμού του αεροσκάφους, τη διεξαγωγή αναλύσεων για τη βελτίωση της αξιοπιστίας των υπολογισμών του κόστους και την ανάπτυξη μιας πρότυπης, κατευθυνόμενης εκπαίδευσης του ALIS μέσα στον κύκλο ζωής του προγράμματος.
Η Lockheed Martin, ο κύριος αμυντικός εργολάβος του διακλαδικού μαχητικού κρούσης, δήλωσε ότι η ανάπτυξη του λογισμικού διοικητικής υποστήριξης του F-35 και το πρόγραμμα στο σύνολο του βρίσκεται σε πορεία προπαρασκευής ώστε να είναι εγκαίρως έτοιμο για την παραγωγή πλήρους ρυθμού. «Καθώς η ανάπτυξη του ALIS συνεχίζεται, η προσοχή μας είναι στραμμένη στο πολεμικό αεροσκάφος και την παράδοση του πιο αποτελεσματικού, αποδοτικού συστήματος διαχείρισης στόλου ώστε να είναι διαθέσιμο κατά την διάρκεια των επόμενων πέντε επιχειρησιακών δεκαετιών,» είπε η Σάρον Παρσλεϊ, η εκπρόσωπος τύπου της Lockheed Martin. «Οι συστάσεις του GAO ευθυγραμμίζονται με τις ενέργειες που έχουν ήδη δρομολογηθεί στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την παραγωγή πλήρους ρυθμού και την παγκοσμίου επιπέδου υποστήριξη του.» Όμως, παρά τις διαβεβαιώσεις από τους αξιωματικούς του Στρατού και τους αμυντικούς εργολάβους, οι επικριτές του F-35 συνεχίζουν να χαρακτηρίζουν το πρόγραμμα ως ένα σκουπίδι. «Η έκθεση του GAO σχετικά με τα προβλήματα λογισμικού του F-35 είναι απλώς η πιο πρόσφατη αποτυχία, για το περίπου 1,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, πρόγραμμα, που βρίσκεται πολύ πάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό και αρκετά πίσω από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα,» δήλωσε η Τζάκι Σπεϊερ, μέλος της επιτροπής Ενόπλων Δυνάμεων της Βουλής. Η Σπεϊερ, μια συνεπής επικριτής του F-35, δήλωσε ότι, λόγω του ιστορικού του προγράμματος με τις δαπανηρές αποτυχίες και καθυστερήσεις, βρίσκει δύσκολο να εκπλήσσεται κάθε φορά που εμφανίζεται ένα νέο πρόβλημα. «Το να συνεχίζεις να ρίχνεις χρήματα στην κατασκευή αεροσκαφών που έχουν προβληματικά καθίσματα εκτίναξης, αδυναμίες τηλεπληροφορικής, ελλιπή αεροδυναμικά στοιχεία, προβλήματα συντήρησης, αδυναμία πτήσης με ανώτατη ταχύτητα ενώ χρησιμοποιεί όπλα και προβλήματα υπερθέρμανσης, αυτό ονομάζεται οριακή κακοδιαχείριση,» είπε.
Παρά τη διαμάχη που στροβιλίζεται γύρω από την ανάπτυξη του F-35, οι υποστηρικτές του συνεχίζουν να το εγκωμιάζουν ως το πιο θανατηφόρο και ευέλικτο αεροσκάφος της σύγχρονής εποχής -το οποίο προορίζεται να διεξάγει επιχειρήσεις αέρος-αέρος, κρούσεις αέρος-εδάφους, αποστολές πληροφοριών και έρευνας και εντοπισμού. Εκτός από την Πολεμική Αεροπορία, το Πολεμικό Ναυτικό, το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ, το μαχητικό προορίζεται, επίσης, να χρησιμοποιηθεί από 10 ξένες χώρες.
Απόδοση/Μετάφραση απο το CNN
https://proelasi.org/2016/04/
Σχετικά:
Μαχητικό F-35 stealth: Ο νέος σούπερ άσσος των αερομαχιών;;; ΛΟΓΟΣ-ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ
F-35: Τεχνικές αποτυχίες, έκρηξη κόστους - ακόμα και σκληρή κριτική των πιλότων
«Κεραυνός χωρίς αστραπή. Το υψηλό κόστος και τα περιορισμένα οφέλη από το πρόγραμμα του F-35»
Με εκτιμώμενη τιμή τα περίπου 400 δισεκατομμύρια για 2457 αεροσκάφη, το πρόγραμμα F-35 έχει ταλαιπωρηθεί με έξι χρόνια δοκιμών και αντιμετώπισε μυριάδες δυσλειτουργίες υλικού και λογισμικού καθ’ όλη τη διάρκεια του. Με πρόβλεψη να κοστίσει περίπου 16,7 δις $ καθ’ όλη τη διάρκεια των 56 ετών επιχειρησιακού κύκλου ζωής, το λογισμικό υποστήριξης θεωρείται ένα από τα τρία βασικά συστατικά που συνθέτουν το F-35, μαζί με την άτρακτο και τον κινητήρα. Εν αντιθέσει με την άτρακτο και τον κινητήρα, εντούτοις, το λογισμό δεν είναι εξ’ ολοκλήρου εγκατεστημένο στο αεροσκάφος. Αντ’ αυτού, λειτουργεί σε επίγειους υπολογιστές για να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις, τον σχεδιασμό αποστολής, την συντήρηση και διαθεσιμότητα του. Όταν είναι πλήρως λειτουργικό, το ALIS προορίζεται να είναι το πρόγραμμα που θα μπορεί να συνδεθεί με το αεροσκάφος και να διαγνώσει τυχόν δυσλειτουργικά εξαρτήματα με σκοπό να απλοποιηθεί η διαδικασία συντήρησης. Σκεφτείτε το ως μια προηγμένη έκδοση των διαγνωστικών που πραγματοποιεί ο μηχανικός όταν συνδέει το αυτοκίνητο σας στον υπολογιστή του συνεργείου. Ενώ το μονοθέσιο Διακλαδικό Μαχητικό Κρούσης F-35 μπορεί, τεχνικά, να πετάξει σε πλήρη απόδοση χωρίς το εν λόγω σύστημα να βρίσκεται σε λειτουργία, τόσο οι αξιωματούχοι του GAO όσο και οι αξιωματικοί του Στρατού συμφωνούν ότι το ALIS είναι ζωτικής σημασίας για τη συνολική επιτυχία του προγράμματος αλλά και την μακροπρόθεσμη διαθεσιμότητα του. Με το κόστος του προγράμματος να αναμένεται ότι θα ξεπεράσει το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια κατά τη διάρκεια του κύκλου επιχειρησιακής ζωής, το Πεντάγωνο βασίζεται στις βελτιωμένες δυνατότητες συντήρησης που παρέχονται από τη λειτουργία του λογισμικού υποστήριξης του F-35 ώστε να διατηρήσει αυτό το, ακριβό, αεροσκάφος πτητικό για τις επόμενες δεκαετίες. Όμως, σύμφωνα με το GAO, το υπουργείο Άμυνας δεν διαθέτει κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο που θα διασφαλίζει ότι το λογισμικό θα είναι πλήρως λειτουργικό από τη στιγμή που το πρόγραμμα θα εισέλθει στην παραγωγή πλήρους ρυθμού -μια προθεσμία που γενικά είναι μια απαίτηση για όλα τα συστήματα υποστήριξης και διαθεσιμότητας όλων των οπλικών συστημάτων.
Ενώ το υπουργείο Άμυνας έχει λάβει μέτρα ώστε να αντιμετωπίσει πολλά μικρότερα ζητήματα λειτουργικότητας του λογισμικού με τη δρομολόγηση σημαντικών αναβαθμίσεων, το GAO είπε ότι η τάση του Πενταγώνου, να αντιμετωπίζει τα προβλήματα, για κάθε περίπτωση, χωριστά, αντί με μία ολιστική προσέγγιση, θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα και σε μελλοντικές αυξήσεις του κόστους. «Αξιωματούχοι του προγράμματος δήλωσαν ότι αν το ALIS δεν είναι πλήρως λειτουργικό, το F-35 δεν θα μπορεί να λειτουργεί τόσο συχνά όσο προβλέπεται, αλλά το σχέδιο ένταξης σε υπηρεσία του υπουργείου Άμυνας διαπίστωσε ότι η απόκλιση του χρονοδιαγράμματος και τα προβλήματα λειτουργικότητας με το ALIS θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε 20 έως 100 δις επιπρόσθετα οικονομικά βάρη,» αναφέρει η έκθεση. Μια άλλη σημαντική ανησυχία που επισημαίνεται από τις διαπιστώσεις του GAO είναι ότι σύμφωνα με την ισχύουσα σχεδίαση του, όλα τα δεδομένα που δημιουργούνται απ’ όλο το στόλο των F-35 των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (ΗΠΑ) δρομολογούνται σε μια ενιαία κεντρική μονάδα λειτουργίας που δεν διαθέτει σύστημα ανάκτησης η δημιουργίας εφεδρικών δεδομένων (backup). Εαν, αυτός, ο κεντρικός «server» υποστεί κάποια βλάβη θα μπορούσε να θέσει εκτός δικτύου ολόκληρο το στόλο των F-35, σύμφωνα με το GAO. Ωστόσο, ο αντιπτέραρχος Κρις Μπογκνταν, ο διευθύνων σύμβουλος του προγράμματος F-35, επέμενε ότι οι διαπιστώσεις του GAO δεν αποτελούσαν έκπληξη και ότι τα προβλήματα που εντοπίστηκαν βρίσκονται ήδη στην φάση της επιδιόρθωσης. «Το F-35 είναι ακόμη υπό εξέλιξη, και αυτή είναι η στιγμή κατά την οποία αναμένονται οι τεχνικές προκλήσεις, ωστόσο, πιστεύουμε ότι η μικτή ομάδα της Κυβέρνησης και της βιομηχανίας θα επιλύσει τα τρέχοντα θέματα και τα μελλοντικά ευρήματα,» είπε σε συνέντευξη του στο CNN. Συγκεκριμένα, ο Μπόγκνταν ανέλυσε την δέσμευση του Γραφείου Διακλαδικού Προγράμματος για την ανάπτυξη ενός ολιστικού σχεδίου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του λογισμικού υποστήριξης πριν την έναρξη της παραγωγής πλήρους ρυθμού του αεροσκάφους, τη διεξαγωγή αναλύσεων για τη βελτίωση της αξιοπιστίας των υπολογισμών του κόστους και την ανάπτυξη μιας πρότυπης, κατευθυνόμενης εκπαίδευσης του ALIS μέσα στον κύκλο ζωής του προγράμματος.
Η Lockheed Martin, ο κύριος αμυντικός εργολάβος του διακλαδικού μαχητικού κρούσης, δήλωσε ότι η ανάπτυξη του λογισμικού διοικητικής υποστήριξης του F-35 και το πρόγραμμα στο σύνολο του βρίσκεται σε πορεία προπαρασκευής ώστε να είναι εγκαίρως έτοιμο για την παραγωγή πλήρους ρυθμού. «Καθώς η ανάπτυξη του ALIS συνεχίζεται, η προσοχή μας είναι στραμμένη στο πολεμικό αεροσκάφος και την παράδοση του πιο αποτελεσματικού, αποδοτικού συστήματος διαχείρισης στόλου ώστε να είναι διαθέσιμο κατά την διάρκεια των επόμενων πέντε επιχειρησιακών δεκαετιών,» είπε η Σάρον Παρσλεϊ, η εκπρόσωπος τύπου της Lockheed Martin. «Οι συστάσεις του GAO ευθυγραμμίζονται με τις ενέργειες που έχουν ήδη δρομολογηθεί στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την παραγωγή πλήρους ρυθμού και την παγκοσμίου επιπέδου υποστήριξη του.» Όμως, παρά τις διαβεβαιώσεις από τους αξιωματικούς του Στρατού και τους αμυντικούς εργολάβους, οι επικριτές του F-35 συνεχίζουν να χαρακτηρίζουν το πρόγραμμα ως ένα σκουπίδι. «Η έκθεση του GAO σχετικά με τα προβλήματα λογισμικού του F-35 είναι απλώς η πιο πρόσφατη αποτυχία, για το περίπου 1,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, πρόγραμμα, που βρίσκεται πολύ πάνω από τον αρχικό προϋπολογισμό και αρκετά πίσω από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα,» δήλωσε η Τζάκι Σπεϊερ, μέλος της επιτροπής Ενόπλων Δυνάμεων της Βουλής. Η Σπεϊερ, μια συνεπής επικριτής του F-35, δήλωσε ότι, λόγω του ιστορικού του προγράμματος με τις δαπανηρές αποτυχίες και καθυστερήσεις, βρίσκει δύσκολο να εκπλήσσεται κάθε φορά που εμφανίζεται ένα νέο πρόβλημα. «Το να συνεχίζεις να ρίχνεις χρήματα στην κατασκευή αεροσκαφών που έχουν προβληματικά καθίσματα εκτίναξης, αδυναμίες τηλεπληροφορικής, ελλιπή αεροδυναμικά στοιχεία, προβλήματα συντήρησης, αδυναμία πτήσης με ανώτατη ταχύτητα ενώ χρησιμοποιεί όπλα και προβλήματα υπερθέρμανσης, αυτό ονομάζεται οριακή κακοδιαχείριση,» είπε.
Παρά τη διαμάχη που στροβιλίζεται γύρω από την ανάπτυξη του F-35, οι υποστηρικτές του συνεχίζουν να το εγκωμιάζουν ως το πιο θανατηφόρο και ευέλικτο αεροσκάφος της σύγχρονής εποχής -το οποίο προορίζεται να διεξάγει επιχειρήσεις αέρος-αέρος, κρούσεις αέρος-εδάφους, αποστολές πληροφοριών και έρευνας και εντοπισμού. Εκτός από την Πολεμική Αεροπορία, το Πολεμικό Ναυτικό, το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ, το μαχητικό προορίζεται, επίσης, να χρησιμοποιηθεί από 10 ξένες χώρες.
Απόδοση/Μετάφραση απο το CNN
https://proelasi.org/2016/04/
Σχετικά:
Μαχητικό F-35 stealth: Ο νέος σούπερ άσσος των αερομαχιών;;; ΛΟΓΟΣ-ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ
F-35: Τεχνικές αποτυχίες, έκρηξη κόστους - ακόμα και σκληρή κριτική των πιλότων
«Κεραυνός χωρίς αστραπή. Το υψηλό κόστος και τα περιορισμένα οφέλη από το πρόγραμμα του F-35»
Ήμαρτον, πριν λίγο καιρό βγάλαν μάπα το εκτινασόμενο κάθισμα, κινδυνεύουν λέει πιλότοι κάτω των 60 κιλών αν χρειαστεί να το χρησιμοποιήσουν, λες και το αεροσκάφος θα το πιλοτάρουν τα μοντέλα της victoria secret. Άντε να δούμε τη άλλη μαλακία θα διαβάσουμε γι'αυτό το θέμα!
ReplyDelete12G