Το νέο stealth μαχητικό F-35 έχει αποτύχει σε αερομαχίες ακόμη και με παλαιότερα αεροσκάφη, η θέα από το πιλοτήριο είναι άθλια. Το Αμερικανικό Πεντάγωνο πιστοποιεί ένα καταστροφικό πτυχίο προόδου για αυτό το αεροπλάνο. Το αεροσκάφος Joint Strike Fighter θα είναι στο μέλλον η ραχοκοκαλιά της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Αλλά το πρόγραμμα είναι χρόνια πίσω από το χρονοδιάγραμμα, θα κοστίσει πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο - και αυτό δεν κάνει σίγουρο ότι το Αμερικανικό Πεντάγωνο και οι διεθνείς εταίροι θα λάβουν για τα χρήματά τους ένα κορυφαίο αεροσκάφος. Το F-35 πρέπει να είναι στο μέλλον ανώτερο, τόσο των μαχητικών, όσο και των μαχητικών-βομβαρδιστικών των πιθανών εχθρών - και θα πρέπει να πληροί τις απαιτήσεις της Αεροπορίας, του Ναυτικού και του Σώματος των Πεζοναυτών ταυτόχρονα. Αλλά οι επικριτές ανησυχούν: Το αεροπλάνο θα μπορούσε να είναι των άλλων ειδικευμένων μοντέλων που αντικαθιστά, κατώτερο. Τώρα, το νέο έγγραφο που έχει ανακύψει, ενθαρρύνει όλους όσους έχουν εκφράσει αμφιβολίες: Το πόρισμα των ελεγκτών του Πενταγώνου μαρτυρεί την άθλια κατάσταση για το F-35.
Ο Μάικλ Γκίλμορ, ο οποίος ηγείται του τμήματος του Πενταγώνου που είναι υπεύθυνο για τις δοκιμές νέου υλικού, έστειλε στις 15 Φεβρουαρίου την έκθεσή του στον τότε Υπουργό Άμυνας Λίον Πανέτα. Ο στόχος ήταν να δοκιμαστεί η επιχειρησιακή ετοιμότητα του F-35A για την κατάρτιση των πιλότων - και ο Μάικλ Γκίλμορ έχει καταλήξει σε έναν καταστροφικό ισολογισμό: Το F-35 είναι ακόμη των παλαιότερων μοντέλων στην εναέρια μάχη κατώτερο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο περιορισμένα στην κατάρτιση. Η προηγούμενη κριτική του F-35 σχετίστηκε κυρίως με την παραλλαγή για το Σώμα των Πεζοναυτών και την έκδοση του αεροπλανοφόρου για το Ναυτικό, τα οποία είναι ακόμη πιο δαπανηρά και προβληματικά σε ορισμένα σημεία από την παραλλαγή της Πολεμικής Αεροπορίας. Αλλά ακόμη και αυτό έχει προφανώς σοβαρά προβλήματα, όπως έδειξε η αξιολόγηση για την καταλληλότητα για την κατάρτιση (Operational Utility Evaluation). Το αποχαρακτηρισμένο έγγραφο, το οποίο ανέβασε στο διαδίκτυο το Project on Government Oversight, περιέχει μια σειρά από επικρίσεις.
Ίσως η πιο σημαντική: Το F-35 έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε η θέα από το πιλοτήριο είναι χειρότερη από εκείνη των μεγαλύτερων σε ηλικία μαχητικών, όπως το F-16 ή F-18 - και δυστυχώς πρόκειται για την θέα προς τα πίσω. Στους ελιγμούς αερομαχίας είναι «σχεδόν αδύνατο» να δει κανείς τι συμβαίνει πίσω, παραπονιέται ένας πιλότος στην έκθεση. «Το προσκέφαλο είναι πολύ μεγάλο και θα μειώσει την βιωσιμότητα κατά επίγειων και εναέριων στόχων», λέει ο άλλος. Ένας τρίτος αεροπόρος το θέτει πιο άμεσα: «Η πίσω θέα θα προκαλέσει να καταρρίπτεται ο πιλότος συνεχώς.» Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα σοβαρό - γιατί δεν μπορεί να επιλυθεί. «Μια βελτιωμένη θέα από το πιλοτήριο δεν έχει ενσωματωθεί στο σχεδιασμό του F-35», έγραψε ο Γκίλμορ. Ο λόγος είναι πιθανόν ότι και οι τρεις παραλλαγές του F-35 έχουν το ίδιο σύστημα εκτινασσόμενου καθίσματος. «Η πίσω θέα θα μπορούσε να παραμείνει ένα σημαντικό πρόβλημα για όλους του πιλότους του F-35 πιλότοι,» λέει η έκθεση.Και αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα που εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια της δοκιμής.
Ο Γκίλμορ επικρίνει πολλά σημεία:
- Το περίπλοκο κράνος-οθόνη που θα προβάλει σημαντικές πληροφορίες απευθείας στο γείσο του πιλότου δημιουργεί συνεχή προβλήματα. Ο τεχνητός ορίζοντας συχνά δεν ταιριάζει με τον πραγματικό, η οθόνη τρεμολειτουργεί ή σβήνει εντελώς. Η εικόνα είναι θολή, πολύ φωτεινή, πολύ σκοτεινή, ή έρχεται με καθυστέρηση.
- Το ραντάρ σε κάποιες πτήσεις, για έναν μυστηριώδη λόγο, δεν δείχνει κανέναν στόχο - ή παύει εντελώς να λειτουργεί.
- Η αξιοπιστία του F-35 μπορεί να εξασφαλιστεί ακόμη και για εκπαιδευτικές πτήσεις μόνο και μόνο επειδή υπάρχουν ορισμένες προσωρινές λύσεις και εξειδικευμένος εξοπλισμός. Παρόλα αυτά, το F-35 όσον αφορά την αξιοπιστία, δεν έχει πιάσει τους στόχους - και παρόλο που πολλά συστήματα δεν είναι ακόμη επί του αεροσκάφους.
- Η συντήρηση διαρκεί εξαιρετικά πολύ. Η αντικατάσταση ενός κινητήρα κατά τις δοκιμές πήρε περίπου 52 ώρες κατά μέσο όρο - αντί της αξίωσης των απαιτούμενων 120 λεπτών.
- Ο φορτιστής μπαταρίας επί του F-35 δεν λειτουργεί, ακόμη και σε εξωτερικές θερμοκρασίες από 15 βαθμούς, έτσι ώστε οι τεχνικοί να αναγκάζονται να θερμαίνουν το παντός καιρού μαχητικό στο υπόστεγο κατά της διάρκεια της νύχτας.
- Το αεροσκάφος δεν διαθέτει επαρκή προστασία από κεραυνούς. «Μια αστραπή μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια του αεροσκάφους και του πληρώματός του,» αναφέρει η έκθεση.
Μια γρήγορη λύση για τα προβλήματα είναι αμφισβητήσιμη, επειδή η έκθεση αναφέρει ότι το F-35 δεν μπορεί επί του παρόντος να δοκιμαστεί πλήρως. «Από την ανάλυση ενός συστήματος που είναι τόσο ανώριμο, μπορείτε να μάθετε λίγα», έγραψε ο Γκίλμορ.
Για λόγους ασφαλείας, στο F-35 σήμερα απαγορεύεται, μεταξύ άλλων:
- Ταχύτητες άνω των 0,9 Mach αντί της μέγιστη 1,6 Mach
- Μεγαλύτερη γωνία προσβολής: Η μύτη του αεροσκάφους επιτρέπεται σε μια κλίση μέχρι πέντε μοίρες προς τα κάτω ή 18 μοίρες προς τα πάνω
- Ελιγμοί σε επιταχύνσεις άνω των 5 g
- Απότομες κινήσεις του χειριστηρίου
- Πτήσεις το βράδυ ή IFR πτήσεις (ενόργανες) σε κακές καιρικές συνθήκες
- Η πραγματική ή προσομοιωμένη χρήση των όπλων
- Ανεφοδιασμός εν πτήσει
- Η χρήση αντιμέτρων κατά εχθρικών πυρών.
Οι περιορισμοί αυτοί είναι σύμφωνα με τον Γκίλμορ «πολύ άτυποι» για ένα μαχητικό αεροσκάφος το οποίο χρησιμοποιείται ήδη στην εκπαίδευση των πιλότων. «Λειτουργεί μόνο ένα πολύ μικρό μέρος του συνόλου των συστημάτων αποστολής.» Ειδικότερα, ο περιορισμός της γωνίας προσβολής και οι δυνάμεις επιτάχυνσης κατέστησαν σχεδόν αδύνατη την πρακτική προηγμένων ελιγμών. Τα παράπονα ταιριάζουν απόλυτα στην εικόνα. Προς τέλος του Φεβρουαρίου είχε γίνει γωνστό ότι κατά τη διάρκεια δοκιμαστικών πτήσεων σχηματίστηκαν ρωγμές στον κινητήρα ενός F-35. Ήδη στις αρχές του Γενάρη, στην έκθεση που δημοσιεύθηκε για το 2012, ο Γκίλμορ είχε ασκήσει έντονη κριτική. Σε υψηλή ταχύτητα πτήσης και σε μεγάλο υψόμετρο ορισμένα εξαρτήματα έχουν υποστεί βλάβη λόγω της υψηλής θερμότητας, η αντι-ραντάρ επικάλυψη απωλέσθηκε, η άτρακτος και τα φτερά εμφάνισαν ρωγμές. Υπάρχουν επίσης αμφιβολίες για το αν το F-35 θα επιτύχει τα αναμενόμενα επίπεδα απόδοσης. Το ειδικό επί του θέματος Flight Global επικαλείται πιλότους που ανέφεραν ότι το F-35 είναι μακριά από τις επιδόσεις των υφιστάμενων σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών.
Οι Αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τεράστιες δυσκολίες, επειδή το F-35 δεν είναι ένα οποιοδήποτε αεροπλάνο - αλλά το μελλοντικό πρότυπο μαχητικό για την Πολεμική Αεροπορία, το Πολεμικό Ναυτικό, και το Σώμα των Πεζοναυτών και του Στρατού. Το σχέδιο των ΗΠΑ προβλέπει να αγοραστούν περισσότερα από 2.400 μαχητικά. Η αγορά και συντήρηση έπρεπε να κοστίσουν αρχικά γύρω στο ένα τρισεκατομμύριο δολάρια (770 δισ. ευρώ). Εν τω μεταξύ, όμως, είναι βέβαιο ότι κατά πάσα πιθανότητα το κόστος θα ανέλθει σε τουλάχιστον 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια. Έτσι, το πρόγραμμα F-35 είναι το πιο ακριβό του τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, όλων των εποχών. Ο κατασκευαστής Lockheed Martin βλέπει τον εαυτό του στο σωστό δρόμο μετά από όλα αυτά. Στις αρχές του 2013 η εταιρεία ανακοίνωσε την παραγωγή του εκατοστού F-35. Το τζετ προσφέρει «άνευ προηγουμένου δυνατότητες» και μια μοναδική ευελιξία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα για το F-35. Είναι «το αποκορύφωμα των 50 ετών της ανάπτυξης μαχητικών αεροσκαφών.» Αυτό το βλέπουν έξω από τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλιώς. Για τελευταία φορά, τον Ιανουάριο, έγινε γνωστό ότι η Τουρκία ανέβαλε για ένα χρόνο την αγορά των δύο πρώτων αεροσκαφών, από ένα σύνολο για 100 F-35. Το κόστος είναι πολύ υψηλό, ανέφεραν οι Τούρκοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Και οι τεχνικές δυνατότητες «δεν είναι ακόμη στο επιθυμητό επίπεδο.»
http://www.fox2magazine.net/
ΣΧΕΤΙΚΟ: http://isxys.blogspot.com/2012/08/f-35-stealth.html
Ο Μάικλ Γκίλμορ, ο οποίος ηγείται του τμήματος του Πενταγώνου που είναι υπεύθυνο για τις δοκιμές νέου υλικού, έστειλε στις 15 Φεβρουαρίου την έκθεσή του στον τότε Υπουργό Άμυνας Λίον Πανέτα. Ο στόχος ήταν να δοκιμαστεί η επιχειρησιακή ετοιμότητα του F-35A για την κατάρτιση των πιλότων - και ο Μάικλ Γκίλμορ έχει καταλήξει σε έναν καταστροφικό ισολογισμό: Το F-35 είναι ακόμη των παλαιότερων μοντέλων στην εναέρια μάχη κατώτερο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο περιορισμένα στην κατάρτιση. Η προηγούμενη κριτική του F-35 σχετίστηκε κυρίως με την παραλλαγή για το Σώμα των Πεζοναυτών και την έκδοση του αεροπλανοφόρου για το Ναυτικό, τα οποία είναι ακόμη πιο δαπανηρά και προβληματικά σε ορισμένα σημεία από την παραλλαγή της Πολεμικής Αεροπορίας. Αλλά ακόμη και αυτό έχει προφανώς σοβαρά προβλήματα, όπως έδειξε η αξιολόγηση για την καταλληλότητα για την κατάρτιση (Operational Utility Evaluation). Το αποχαρακτηρισμένο έγγραφο, το οποίο ανέβασε στο διαδίκτυο το Project on Government Oversight, περιέχει μια σειρά από επικρίσεις.
Ίσως η πιο σημαντική: Το F-35 έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε η θέα από το πιλοτήριο είναι χειρότερη από εκείνη των μεγαλύτερων σε ηλικία μαχητικών, όπως το F-16 ή F-18 - και δυστυχώς πρόκειται για την θέα προς τα πίσω. Στους ελιγμούς αερομαχίας είναι «σχεδόν αδύνατο» να δει κανείς τι συμβαίνει πίσω, παραπονιέται ένας πιλότος στην έκθεση. «Το προσκέφαλο είναι πολύ μεγάλο και θα μειώσει την βιωσιμότητα κατά επίγειων και εναέριων στόχων», λέει ο άλλος. Ένας τρίτος αεροπόρος το θέτει πιο άμεσα: «Η πίσω θέα θα προκαλέσει να καταρρίπτεται ο πιλότος συνεχώς.» Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα σοβαρό - γιατί δεν μπορεί να επιλυθεί. «Μια βελτιωμένη θέα από το πιλοτήριο δεν έχει ενσωματωθεί στο σχεδιασμό του F-35», έγραψε ο Γκίλμορ. Ο λόγος είναι πιθανόν ότι και οι τρεις παραλλαγές του F-35 έχουν το ίδιο σύστημα εκτινασσόμενου καθίσματος. «Η πίσω θέα θα μπορούσε να παραμείνει ένα σημαντικό πρόβλημα για όλους του πιλότους του F-35 πιλότοι,» λέει η έκθεση.Και αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα που εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια της δοκιμής.
Ο Γκίλμορ επικρίνει πολλά σημεία:
- Το περίπλοκο κράνος-οθόνη που θα προβάλει σημαντικές πληροφορίες απευθείας στο γείσο του πιλότου δημιουργεί συνεχή προβλήματα. Ο τεχνητός ορίζοντας συχνά δεν ταιριάζει με τον πραγματικό, η οθόνη τρεμολειτουργεί ή σβήνει εντελώς. Η εικόνα είναι θολή, πολύ φωτεινή, πολύ σκοτεινή, ή έρχεται με καθυστέρηση.
- Το ραντάρ σε κάποιες πτήσεις, για έναν μυστηριώδη λόγο, δεν δείχνει κανέναν στόχο - ή παύει εντελώς να λειτουργεί.
- Η αξιοπιστία του F-35 μπορεί να εξασφαλιστεί ακόμη και για εκπαιδευτικές πτήσεις μόνο και μόνο επειδή υπάρχουν ορισμένες προσωρινές λύσεις και εξειδικευμένος εξοπλισμός. Παρόλα αυτά, το F-35 όσον αφορά την αξιοπιστία, δεν έχει πιάσει τους στόχους - και παρόλο που πολλά συστήματα δεν είναι ακόμη επί του αεροσκάφους.
- Η συντήρηση διαρκεί εξαιρετικά πολύ. Η αντικατάσταση ενός κινητήρα κατά τις δοκιμές πήρε περίπου 52 ώρες κατά μέσο όρο - αντί της αξίωσης των απαιτούμενων 120 λεπτών.
- Ο φορτιστής μπαταρίας επί του F-35 δεν λειτουργεί, ακόμη και σε εξωτερικές θερμοκρασίες από 15 βαθμούς, έτσι ώστε οι τεχνικοί να αναγκάζονται να θερμαίνουν το παντός καιρού μαχητικό στο υπόστεγο κατά της διάρκεια της νύχτας.
- Το αεροσκάφος δεν διαθέτει επαρκή προστασία από κεραυνούς. «Μια αστραπή μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια του αεροσκάφους και του πληρώματός του,» αναφέρει η έκθεση.
Μια γρήγορη λύση για τα προβλήματα είναι αμφισβητήσιμη, επειδή η έκθεση αναφέρει ότι το F-35 δεν μπορεί επί του παρόντος να δοκιμαστεί πλήρως. «Από την ανάλυση ενός συστήματος που είναι τόσο ανώριμο, μπορείτε να μάθετε λίγα», έγραψε ο Γκίλμορ.
Για λόγους ασφαλείας, στο F-35 σήμερα απαγορεύεται, μεταξύ άλλων:
- Ταχύτητες άνω των 0,9 Mach αντί της μέγιστη 1,6 Mach
- Μεγαλύτερη γωνία προσβολής: Η μύτη του αεροσκάφους επιτρέπεται σε μια κλίση μέχρι πέντε μοίρες προς τα κάτω ή 18 μοίρες προς τα πάνω
- Ελιγμοί σε επιταχύνσεις άνω των 5 g
- Απότομες κινήσεις του χειριστηρίου
- Πτήσεις το βράδυ ή IFR πτήσεις (ενόργανες) σε κακές καιρικές συνθήκες
- Η πραγματική ή προσομοιωμένη χρήση των όπλων
- Ανεφοδιασμός εν πτήσει
- Η χρήση αντιμέτρων κατά εχθρικών πυρών.
Οι περιορισμοί αυτοί είναι σύμφωνα με τον Γκίλμορ «πολύ άτυποι» για ένα μαχητικό αεροσκάφος το οποίο χρησιμοποιείται ήδη στην εκπαίδευση των πιλότων. «Λειτουργεί μόνο ένα πολύ μικρό μέρος του συνόλου των συστημάτων αποστολής.» Ειδικότερα, ο περιορισμός της γωνίας προσβολής και οι δυνάμεις επιτάχυνσης κατέστησαν σχεδόν αδύνατη την πρακτική προηγμένων ελιγμών. Τα παράπονα ταιριάζουν απόλυτα στην εικόνα. Προς τέλος του Φεβρουαρίου είχε γίνει γωνστό ότι κατά τη διάρκεια δοκιμαστικών πτήσεων σχηματίστηκαν ρωγμές στον κινητήρα ενός F-35. Ήδη στις αρχές του Γενάρη, στην έκθεση που δημοσιεύθηκε για το 2012, ο Γκίλμορ είχε ασκήσει έντονη κριτική. Σε υψηλή ταχύτητα πτήσης και σε μεγάλο υψόμετρο ορισμένα εξαρτήματα έχουν υποστεί βλάβη λόγω της υψηλής θερμότητας, η αντι-ραντάρ επικάλυψη απωλέσθηκε, η άτρακτος και τα φτερά εμφάνισαν ρωγμές. Υπάρχουν επίσης αμφιβολίες για το αν το F-35 θα επιτύχει τα αναμενόμενα επίπεδα απόδοσης. Το ειδικό επί του θέματος Flight Global επικαλείται πιλότους που ανέφεραν ότι το F-35 είναι μακριά από τις επιδόσεις των υφιστάμενων σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών.
Οι Αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τεράστιες δυσκολίες, επειδή το F-35 δεν είναι ένα οποιοδήποτε αεροπλάνο - αλλά το μελλοντικό πρότυπο μαχητικό για την Πολεμική Αεροπορία, το Πολεμικό Ναυτικό, και το Σώμα των Πεζοναυτών και του Στρατού. Το σχέδιο των ΗΠΑ προβλέπει να αγοραστούν περισσότερα από 2.400 μαχητικά. Η αγορά και συντήρηση έπρεπε να κοστίσουν αρχικά γύρω στο ένα τρισεκατομμύριο δολάρια (770 δισ. ευρώ). Εν τω μεταξύ, όμως, είναι βέβαιο ότι κατά πάσα πιθανότητα το κόστος θα ανέλθει σε τουλάχιστον 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια. Έτσι, το πρόγραμμα F-35 είναι το πιο ακριβό του τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, όλων των εποχών. Ο κατασκευαστής Lockheed Martin βλέπει τον εαυτό του στο σωστό δρόμο μετά από όλα αυτά. Στις αρχές του 2013 η εταιρεία ανακοίνωσε την παραγωγή του εκατοστού F-35. Το τζετ προσφέρει «άνευ προηγουμένου δυνατότητες» και μια μοναδική ευελιξία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα για το F-35. Είναι «το αποκορύφωμα των 50 ετών της ανάπτυξης μαχητικών αεροσκαφών.» Αυτό το βλέπουν έξω από τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλιώς. Για τελευταία φορά, τον Ιανουάριο, έγινε γνωστό ότι η Τουρκία ανέβαλε για ένα χρόνο την αγορά των δύο πρώτων αεροσκαφών, από ένα σύνολο για 100 F-35. Το κόστος είναι πολύ υψηλό, ανέφεραν οι Τούρκοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Και οι τεχνικές δυνατότητες «δεν είναι ακόμη στο επιθυμητό επίπεδο.»
http://www.fox2magazine.net/
ΣΧΕΤΙΚΟ: http://isxys.blogspot.com/2012/08/f-35-stealth.html
No comments :
Post a Comment