Εάν οι πληροφορίες για την τεχνική υπεροχή του αληθεύουν, το νέο F-35 είναι να κάνει όλους τους σημερινούς αντίπαλους να τρέμουν. Το μονοθέσιο αυτό μαχητικό θα είναι το πρότυπο τζετ της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, του Ναυτικού και το Σώματος των Πεζοναυτών. Το Πεντάγωνο σχεδιάζει να αγοράσει 2.443 από αυτά τα σούπερ μαχητικά. Το αεροσκάφος έχει ήδη καταρρίψει το πρώτο παγκόσμιο ρεκόρ - το Αμερικανικό Πεντάγωνο το έχει καταγράψει: Στη διάρκεια των 50 ετών λειτουργίας, ο Αμερικανός φορολογούμενος θα πληρώσει 1,51 τρισεκατομμύρια (1,510,000,000,000) δολάρια - το κόστος ανάπτυξης, κατασκευής και λειτουργίας. Το Πεντάγωνο έχει δημιουργήσει μια ειδική υπηρεσία παρακολούθησης των οικονομικών δεδομένων αυτού του προγράμματος, η οποία εργάζεται εδώ και καιρό για την εκτίμηση και αξιολόγηση του κόστους του προγράμματος - CAPE (Cost Assessment and Program Evaluation Office).
Εδώ, οι αναπτυξιακές δαπάνες και οι δαπάνες προμήθειας για το αεροσκάφος είναι ακόμη στα 332 δισεκατομμύρια δολάρια, ο κινητήρας θα κοστίσει τουλάχιστον 63,8 δισεκατομμύρια δολάρια εππλέον, και η μερίδα του λέοντος των 1,11 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, σχετίζεται με το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του F-35 για μια περίοδο πέντε δεκαετιών, συμπεριλμβανομένου του αναμενόμενου κόστους του πληθωρισμού. Οι τελευταίες εκθέσεις από το Πεντάγωνο ανακοίνωσαν το κόστος ανάπτυξης και προμήθειας με 396 δισ. δολάρια. Ένα απίστευτο ρεκόρ. Το πρόγραμμα θα είναι κατά πολλές φορές πιο ακριβό από ό, τι το αμερικανικό πρόγραμμα Apollo, το οποία έφερε το 1969 τους πρώτους ανθρώπους στη σελήνη - το 1972 συνολικά δώδεκα αστροναύτες στη σελήνη και με ασφάλεια πίσω στη Γη - για 25 δισ. δολάρια. Ακόμα αν κάποιος θέλει να υπολογίσει την αποτίμηση του δολαρίου για όλο αυτό το διάστημα - σίγουρα πολύ υψηλό ποσοστόένα υποτιθέμενο 90% υποτίμησης του δολαρίου, η μεγάλη ανθρώπινη σεληνειακή περιπέτεια θα κόστιζε σε νόμισμα σήμερα, στην καλύτερη περίπτωση 250 δισεκατομμύρια δολάρια. Συγκριτικά, το Σχέδιο Μανχάταν, η ανάπτυξη της αμερικανικής ατομικής βόμβας, εκτιμάται σε δύο δισεκατομμύρια δολάρια.
Το νέο σούπερ μαχητικό, ωστόσο, δεν τιτλοφορεί συνεχώς λόγω του κόστους του. Αντίθετα, λάμπει περίτρανα με τη νέα τεχνολογία που ενσωματώνει και την μεγάλη ευελιξία του. Έτσι, το 15 μέτρα σε μήκος και (χωρίς φορτίο) περίπου 30 τόνων αεροσκάφος - ανάλογα με την έκδοση - μπορεί να χρησιμοποιήσει βόμβες, καθώς και ένα εσωτερικό 25 χιλιοστών κύριο όπλο, ως υπερηχητικό μαχητικό stealth-βομβαρδιστικό (F-35A). Ως F-35B θα κάνει καριέρα ως ένα αεροσκάφος βραχείας απογείωσης και κάθετης προσγείωσης, που ονομάζεται αλλιώς και STOVL (short take off and vertical landing), στη θέση των ηλικιωμένων βρετανικών Harrier που πετάνε ακριβώς κάτω από το φράγμα του ήχου, και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει αντικαταστάτης τους. Το F-35B, από την άλλη πλευρά, με τουλάχιστον Mach 1,6 - παραμένει έτσι πολύ κάτω από την ταχύτητα του πρώην υπερηχητικού τζετ Concorde, το οποίο έφθασε τα Mach 2. Μετά από όλα αυτά, το F-35C είναι μια ειδική έκδοση για τα αεροπλανοφόρα. Και οι τρεις εκδόσεις του F-35 είναι πανομοιότυπες στο 80% των στοιχείων τους και θεωρούνται «stealth», που σημαίνει ότι είναι δύσκολο να ανιχνευθούν από το ραντάρ του εχθρού.
Το νέο σούπερ αεροσκάφος, είναι ένα νέο κοινό πρότυπο χρήσης και έτσι προβλέπεται να αντικαταστήσει διάφορα άλλα αεροσκάφη, που συνήθως μπορούν να ανταποκριθούν μόνο σε ειδικά καθήκοντα. Αυτά περιλαμβάνουν τα F-16 και F/A-18, τα αντιαρματικά (ή και εγγύς υποστήριξης) A-10, τα AV-88 Harrier II και τα βομβαρδιστικά F-111. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η τυποποίηση και η συγκέντρωση των αεροπορικών δυνάμεων σε ένα μόνο τύπο αεροσκάφους, με το Αμερικανικό Πεντάγωνο να ελπίζει στη μείωση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας, στην βελτίωση της υλικοτεχνικής υποστήριξης, μια απλοποιημένη συντήρηση και επισκευή, καθώς και μια μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των μέσων που χρησιμοποιούνται. Στην αερομαχία το F-35 είναι τέσσερις φορές καλύτερο από ό, τι τα συμβατικά μαχητικά αεροσκάφη, λέει ο George Standridge, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης στη Lockheed Martin στο Fort Worth (Τέξας), στην καταπολέμηση επίγειων στόχων οκτώ φορές πιο αποτελεσματικό και τουλάχιστον τρεις φορές πιο αποτελεσματικό κατά της επίγειας αεράμυνας του αντιπάλου. Και όλα αυτά, παρόλο που δεν έχει ακόμη πραγματοποιήσει καμία δοκιμή επίθεσης.
Στο τεχνικό εξοπλισμό του αεροσκάφους, η Lockheed Martin προσπάθησε πολύ. Έτσι, το αεροπλάνο εσωματώνει τον ισχυρότερο κινητήρα που έχει εγκατασταθεί ποτέ σε μαχητικό αεροσκάφος - Pratt & Whitney F135 (191 kN ώση με μετάκαυση, περίπου 20 τόνοι). Ο κινητήρας αποτελείται κατά 40% με λιγότερα μέρη από τους προκατόχους του, είναι πιο αξιόπιστος και εύκολος στη συντήρηση. Με την βρετανική πολεμική εμπειρία με αεροσκάφη STOVL, οι Αμερικανοί ενσωμάτωσαν στο κάθετης προσγείωσης F-35C τεχνολογία από την Rolls-Royce, ο κινητήρας F135-600. Τα ηλεκτρονικά του νέου μαχητικού αεροσκάφους ανήκουν στην κορυφαία κατηγορία. Έτσι λέει ο Dan Crowley, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος και Διαχειριστής του προγράμματος F-35 στη Lockheed Martin: «Tο πιο ισχυρό και ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικών που έχει εγκατασταθεί ποτέ σε ένα μαχητικό αεροσκάφος.» Ωστόσο, το νέο πρότυπο μαχητικό των Ηνωμένων Πολιτειών, βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό κάτω από «φίλια πυρά» των δικών του στρατευμάτων. Στην πραγματικότητα, το πρόγραμμα βιώνει σήμερα τη χειρότερη κρίση από τότε που στην Ουάσιγκτον αποφάσιαν να αγοράσουν αυτό το αεροσκάφος - πάνω από μια δεκαετία πίσω, το 2001.
Εκείνη την εποχή το F-35 αναφέρονταν ως το φθηνότερο και πιο θανατηφόρο μαχητικό που κατασκευάστηκε ποτέ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σήμερα - με τα πολλά προβλήματα ανάπτυξης, καθυστερήσεις και αυξήσεις κόστους - δεν τίθεται τέτοιο θέμα. «Το πρόγραμμα είναι και οι δύο - ένα σκάνδαλο και μια τραγωδία», παραπονέθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο ο Τζον Μακέιν, ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής από την Αριζόνα. Οι Αμερικανοί έχουν εδώ και δέκα χρόνια περίπου επιβαρυνθεί με ένα πρόγραμμα στο οποίο έχουν ήδη δαπανηθεί περίπου 56 δισεκατομμύρια δολάρια, για να έχουν έως σήμερα 20 αεροσκάφη για δοκιμές. Το Πεντάγωνο, το τέλος του περασμένου έτους, έδωσε στους κατασκευαστές μια λίστα που παρουσιάζονται εκπληκτικά ελαττώματα. Η λειτουργία της μετάκαυσης προκαλεί ζημιές στο αεροσκάφος. Το προτεινόμενο σύστημα απόρριψης καυσίμου σε έκτακτη ανάγκη, μπορεί να τυλίξει στις φλόγες το ίδιο το F-35, η δομή του αεροσκάφους δεν θα αντέξει την αναμενόμενη διάρκεια ζωής του. Ομοίως, η προστασία του αεροσκάφους από τις αστραπές δεν πιστοποιήθηκε, ο κλιματισμός δεν κάνει αρκετά δροσερό το πιλοτήριο, το κράνος του πιλότου δεν εμφανίζει σωστά τις λειτουργείες, το αεροσκάφος δεν μπορεί να φέρει ταυτόχρονα αρκετά καύσιμα στο εσωτερικό και όπλα, και ως εκ τούτου είναι λιγοτερο κατάλληλο για τις επιθέσεις στόχων στο έδαφος.
Το πρόγραμμα πτητικών δοκιμών, καθώς και η ανάπτυξη λογισμικού, έχουν μείνει πολύ πίσω από το χρονοδιάγραμμα, και τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό - το κόστος του προγράμματος έχει αυξηθεί δραματικά. Επιπλέον, το Πεντάγωνο πρέπει να καταπιεί ακόμα μια μείωση της εμβέλειας στο F-35A, μια μεγαλύτερη απόσταση απογείωσης στο F-35B και άλλες τεχνικές λεπτομέρειες. Το ότι το πρόγραμμα του F-35 δεν έχει παγώσει, οφείλεται σε μια έξυπνη επιχειρηματική πολιτική του κατασκευαστή σε διεθνές επίπεδο. Οκτώ χώρες (Αυστραλία, Δανία, Αγγλία, Ολλανδία, Ιταλία, Καναδάς, Νορβηγία και Τουρκία) είναι εταίροι του προγράμματος και πληρώνουν ένα μέρος του κόστους ανάπτυξης. Το Πεντάγωνο κρατά σταθερά το μέρος του σούπερ μαχητικού αεροσκάφος: «Το χρειαζόμαστε για το μέλλον,» διαμήνυσε το αφεντικό του.
http://www.fox2magazine.net/
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος 5ης γενεάς είναι το αντίστοιχο "Γιοφύρι της Άρτας" για το αμερικάνικο στρατιωτικοβιομηχανικό σύμπλεγμα και το Υπουργείο Αμύνης των Η.Π.Α. Από το πειραματικό του στάδιο, όπου με το έτερο "σαπάκι" της McDonnel Douglas, το YF-22 Raptor ανταγωνίζονταν για τα συμβόλαια του πενταγώνου, το συγκεκριμένο αεροσκάφος "μύριζε" συμφορά. Πάραυτα, το συγκεκριμένο σαράβαλο έπρεπε να πωληθεί με κάθε τρόπο διότι τα συμβόλαια ήταν παχυλά και τα κορόιδα πολλά. Έτσι λοιπόν αντί να προσπαθήσει η κατασκευάστρια να ματαιώσει την παραγωγή του ώς όφειλε λόγω των πολλών επικίνδυνων προβλημάτων του συγκεκριμένου αεροσκάφους, το Πεντάγωνο, οι εταιρίες, οι μεσολαβητές και οι πλασιέ όπλων επιδόθηκαν σε προπαγανδιστική διαφήμιση του εν λόγω αεροσκάφους ώστε να πείσουν τους πιθανούς αγοραστές ότι ...πετάει. Παρ'όλ'αυτά, το εν λόγω αεροσκάφος τελικά πετάει μονάχα στις αίθουσες των multiplex κινηματογράφων και κυρίως σε όσες ταινίες χρηματοδοτούνται από το DoD των ΗΠΑ, π.χ. η τριλογία Transformers του Michael Bay. Τώρα έρχεται και η μεγάλη κεραμύδα για το F-35...
Ο ναύαρχος Τζόναθαν Γκρίνερτ βάζει στον πάγο το πρόγραμμα εξέλιξης του F-35 διότι όπως λέει ο ίδιος η τεχνολογία προχωρά τόσο γρήγορα που η τεχνολογία stealth του προηγούμενου αιώνα θα πρέπει να θεωρείται μουσειακό έκθεμα... Το θέτει κομψά βέβαια ώστε να μην σκάσει και άλλη φούσκα των τάχα μου υπερανεπτυγμένων εξοπλιστικών προγραμμάτων των ΗΠΑ. Διότι η αλήθεια είναι ότι όχι μόνο είναι ξεπερασμένα τεχνολογικά τα F-35 αλλά είναι και επικίνδυνα. χωρίς να ξεχνάμε τα δις δολαρίων που πετάχτηκαν σε μία μαύρη τρύπα όπως του F-35, χρήματα των φορολογούμενων. Η αλήθεια είναι ότι το πρόγραμμα αυτό στέφθηκε από παταγώδη αποτυχία ειδικότερα όταν συγκρίνεται με τα αντίστοιχα αεροσκάφη 5ης γενεάς όπως το Sukhoi και το Eurofighter. Η αλήθεια είναι ότι το πρόγραμμα αυτό κόστισε ένα σκασμό λεφτά, τα μοντέλα επιβεβαιώθηκαν μονάχα στον υπολογιστή και όχι real time και το όλο θέμα "βρωμάει" όπου και αν το ακουμπήσεις.
Εδώ, οι αναπτυξιακές δαπάνες και οι δαπάνες προμήθειας για το αεροσκάφος είναι ακόμη στα 332 δισεκατομμύρια δολάρια, ο κινητήρας θα κοστίσει τουλάχιστον 63,8 δισεκατομμύρια δολάρια εππλέον, και η μερίδα του λέοντος των 1,11 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, σχετίζεται με το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του F-35 για μια περίοδο πέντε δεκαετιών, συμπεριλμβανομένου του αναμενόμενου κόστους του πληθωρισμού. Οι τελευταίες εκθέσεις από το Πεντάγωνο ανακοίνωσαν το κόστος ανάπτυξης και προμήθειας με 396 δισ. δολάρια. Ένα απίστευτο ρεκόρ. Το πρόγραμμα θα είναι κατά πολλές φορές πιο ακριβό από ό, τι το αμερικανικό πρόγραμμα Apollo, το οποία έφερε το 1969 τους πρώτους ανθρώπους στη σελήνη - το 1972 συνολικά δώδεκα αστροναύτες στη σελήνη και με ασφάλεια πίσω στη Γη - για 25 δισ. δολάρια. Ακόμα αν κάποιος θέλει να υπολογίσει την αποτίμηση του δολαρίου για όλο αυτό το διάστημα - σίγουρα πολύ υψηλό ποσοστόένα υποτιθέμενο 90% υποτίμησης του δολαρίου, η μεγάλη ανθρώπινη σεληνειακή περιπέτεια θα κόστιζε σε νόμισμα σήμερα, στην καλύτερη περίπτωση 250 δισεκατομμύρια δολάρια. Συγκριτικά, το Σχέδιο Μανχάταν, η ανάπτυξη της αμερικανικής ατομικής βόμβας, εκτιμάται σε δύο δισεκατομμύρια δολάρια.
Το νέο σούπερ μαχητικό, ωστόσο, δεν τιτλοφορεί συνεχώς λόγω του κόστους του. Αντίθετα, λάμπει περίτρανα με τη νέα τεχνολογία που ενσωματώνει και την μεγάλη ευελιξία του. Έτσι, το 15 μέτρα σε μήκος και (χωρίς φορτίο) περίπου 30 τόνων αεροσκάφος - ανάλογα με την έκδοση - μπορεί να χρησιμοποιήσει βόμβες, καθώς και ένα εσωτερικό 25 χιλιοστών κύριο όπλο, ως υπερηχητικό μαχητικό stealth-βομβαρδιστικό (F-35A). Ως F-35B θα κάνει καριέρα ως ένα αεροσκάφος βραχείας απογείωσης και κάθετης προσγείωσης, που ονομάζεται αλλιώς και STOVL (short take off and vertical landing), στη θέση των ηλικιωμένων βρετανικών Harrier που πετάνε ακριβώς κάτω από το φράγμα του ήχου, και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει αντικαταστάτης τους. Το F-35B, από την άλλη πλευρά, με τουλάχιστον Mach 1,6 - παραμένει έτσι πολύ κάτω από την ταχύτητα του πρώην υπερηχητικού τζετ Concorde, το οποίο έφθασε τα Mach 2. Μετά από όλα αυτά, το F-35C είναι μια ειδική έκδοση για τα αεροπλανοφόρα. Και οι τρεις εκδόσεις του F-35 είναι πανομοιότυπες στο 80% των στοιχείων τους και θεωρούνται «stealth», που σημαίνει ότι είναι δύσκολο να ανιχνευθούν από το ραντάρ του εχθρού.
Το νέο σούπερ αεροσκάφος, είναι ένα νέο κοινό πρότυπο χρήσης και έτσι προβλέπεται να αντικαταστήσει διάφορα άλλα αεροσκάφη, που συνήθως μπορούν να ανταποκριθούν μόνο σε ειδικά καθήκοντα. Αυτά περιλαμβάνουν τα F-16 και F/A-18, τα αντιαρματικά (ή και εγγύς υποστήριξης) A-10, τα AV-88 Harrier II και τα βομβαρδιστικά F-111. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η τυποποίηση και η συγκέντρωση των αεροπορικών δυνάμεων σε ένα μόνο τύπο αεροσκάφους, με το Αμερικανικό Πεντάγωνο να ελπίζει στη μείωση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας, στην βελτίωση της υλικοτεχνικής υποστήριξης, μια απλοποιημένη συντήρηση και επισκευή, καθώς και μια μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των μέσων που χρησιμοποιούνται. Στην αερομαχία το F-35 είναι τέσσερις φορές καλύτερο από ό, τι τα συμβατικά μαχητικά αεροσκάφη, λέει ο George Standridge, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης στη Lockheed Martin στο Fort Worth (Τέξας), στην καταπολέμηση επίγειων στόχων οκτώ φορές πιο αποτελεσματικό και τουλάχιστον τρεις φορές πιο αποτελεσματικό κατά της επίγειας αεράμυνας του αντιπάλου. Και όλα αυτά, παρόλο που δεν έχει ακόμη πραγματοποιήσει καμία δοκιμή επίθεσης.
Στο τεχνικό εξοπλισμό του αεροσκάφους, η Lockheed Martin προσπάθησε πολύ. Έτσι, το αεροπλάνο εσωματώνει τον ισχυρότερο κινητήρα που έχει εγκατασταθεί ποτέ σε μαχητικό αεροσκάφος - Pratt & Whitney F135 (191 kN ώση με μετάκαυση, περίπου 20 τόνοι). Ο κινητήρας αποτελείται κατά 40% με λιγότερα μέρη από τους προκατόχους του, είναι πιο αξιόπιστος και εύκολος στη συντήρηση. Με την βρετανική πολεμική εμπειρία με αεροσκάφη STOVL, οι Αμερικανοί ενσωμάτωσαν στο κάθετης προσγείωσης F-35C τεχνολογία από την Rolls-Royce, ο κινητήρας F135-600. Τα ηλεκτρονικά του νέου μαχητικού αεροσκάφους ανήκουν στην κορυφαία κατηγορία. Έτσι λέει ο Dan Crowley, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος και Διαχειριστής του προγράμματος F-35 στη Lockheed Martin: «Tο πιο ισχυρό και ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικών που έχει εγκατασταθεί ποτέ σε ένα μαχητικό αεροσκάφος.» Ωστόσο, το νέο πρότυπο μαχητικό των Ηνωμένων Πολιτειών, βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό κάτω από «φίλια πυρά» των δικών του στρατευμάτων. Στην πραγματικότητα, το πρόγραμμα βιώνει σήμερα τη χειρότερη κρίση από τότε που στην Ουάσιγκτον αποφάσιαν να αγοράσουν αυτό το αεροσκάφος - πάνω από μια δεκαετία πίσω, το 2001.
Εκείνη την εποχή το F-35 αναφέρονταν ως το φθηνότερο και πιο θανατηφόρο μαχητικό που κατασκευάστηκε ποτέ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σήμερα - με τα πολλά προβλήματα ανάπτυξης, καθυστερήσεις και αυξήσεις κόστους - δεν τίθεται τέτοιο θέμα. «Το πρόγραμμα είναι και οι δύο - ένα σκάνδαλο και μια τραγωδία», παραπονέθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο ο Τζον Μακέιν, ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής από την Αριζόνα. Οι Αμερικανοί έχουν εδώ και δέκα χρόνια περίπου επιβαρυνθεί με ένα πρόγραμμα στο οποίο έχουν ήδη δαπανηθεί περίπου 56 δισεκατομμύρια δολάρια, για να έχουν έως σήμερα 20 αεροσκάφη για δοκιμές. Το Πεντάγωνο, το τέλος του περασμένου έτους, έδωσε στους κατασκευαστές μια λίστα που παρουσιάζονται εκπληκτικά ελαττώματα. Η λειτουργία της μετάκαυσης προκαλεί ζημιές στο αεροσκάφος. Το προτεινόμενο σύστημα απόρριψης καυσίμου σε έκτακτη ανάγκη, μπορεί να τυλίξει στις φλόγες το ίδιο το F-35, η δομή του αεροσκάφους δεν θα αντέξει την αναμενόμενη διάρκεια ζωής του. Ομοίως, η προστασία του αεροσκάφους από τις αστραπές δεν πιστοποιήθηκε, ο κλιματισμός δεν κάνει αρκετά δροσερό το πιλοτήριο, το κράνος του πιλότου δεν εμφανίζει σωστά τις λειτουργείες, το αεροσκάφος δεν μπορεί να φέρει ταυτόχρονα αρκετά καύσιμα στο εσωτερικό και όπλα, και ως εκ τούτου είναι λιγοτερο κατάλληλο για τις επιθέσεις στόχων στο έδαφος.
Το πρόγραμμα πτητικών δοκιμών, καθώς και η ανάπτυξη λογισμικού, έχουν μείνει πολύ πίσω από το χρονοδιάγραμμα, και τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό - το κόστος του προγράμματος έχει αυξηθεί δραματικά. Επιπλέον, το Πεντάγωνο πρέπει να καταπιεί ακόμα μια μείωση της εμβέλειας στο F-35A, μια μεγαλύτερη απόσταση απογείωσης στο F-35B και άλλες τεχνικές λεπτομέρειες. Το ότι το πρόγραμμα του F-35 δεν έχει παγώσει, οφείλεται σε μια έξυπνη επιχειρηματική πολιτική του κατασκευαστή σε διεθνές επίπεδο. Οκτώ χώρες (Αυστραλία, Δανία, Αγγλία, Ολλανδία, Ιταλία, Καναδάς, Νορβηγία και Τουρκία) είναι εταίροι του προγράμματος και πληρώνουν ένα μέρος του κόστους ανάπτυξης. Το Πεντάγωνο κρατά σταθερά το μέρος του σούπερ μαχητικού αεροσκάφος: «Το χρειαζόμαστε για το μέλλον,» διαμήνυσε το αφεντικό του.
http://www.fox2magazine.net/
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος 5ης γενεάς είναι το αντίστοιχο "Γιοφύρι της Άρτας" για το αμερικάνικο στρατιωτικοβιομηχανικό σύμπλεγμα και το Υπουργείο Αμύνης των Η.Π.Α. Από το πειραματικό του στάδιο, όπου με το έτερο "σαπάκι" της McDonnel Douglas, το YF-22 Raptor ανταγωνίζονταν για τα συμβόλαια του πενταγώνου, το συγκεκριμένο αεροσκάφος "μύριζε" συμφορά. Πάραυτα, το συγκεκριμένο σαράβαλο έπρεπε να πωληθεί με κάθε τρόπο διότι τα συμβόλαια ήταν παχυλά και τα κορόιδα πολλά. Έτσι λοιπόν αντί να προσπαθήσει η κατασκευάστρια να ματαιώσει την παραγωγή του ώς όφειλε λόγω των πολλών επικίνδυνων προβλημάτων του συγκεκριμένου αεροσκάφους, το Πεντάγωνο, οι εταιρίες, οι μεσολαβητές και οι πλασιέ όπλων επιδόθηκαν σε προπαγανδιστική διαφήμιση του εν λόγω αεροσκάφους ώστε να πείσουν τους πιθανούς αγοραστές ότι ...πετάει. Παρ'όλ'αυτά, το εν λόγω αεροσκάφος τελικά πετάει μονάχα στις αίθουσες των multiplex κινηματογράφων και κυρίως σε όσες ταινίες χρηματοδοτούνται από το DoD των ΗΠΑ, π.χ. η τριλογία Transformers του Michael Bay. Τώρα έρχεται και η μεγάλη κεραμύδα για το F-35...
Ο ναύαρχος Τζόναθαν Γκρίνερτ βάζει στον πάγο το πρόγραμμα εξέλιξης του F-35 διότι όπως λέει ο ίδιος η τεχνολογία προχωρά τόσο γρήγορα που η τεχνολογία stealth του προηγούμενου αιώνα θα πρέπει να θεωρείται μουσειακό έκθεμα... Το θέτει κομψά βέβαια ώστε να μην σκάσει και άλλη φούσκα των τάχα μου υπερανεπτυγμένων εξοπλιστικών προγραμμάτων των ΗΠΑ. Διότι η αλήθεια είναι ότι όχι μόνο είναι ξεπερασμένα τεχνολογικά τα F-35 αλλά είναι και επικίνδυνα. χωρίς να ξεχνάμε τα δις δολαρίων που πετάχτηκαν σε μία μαύρη τρύπα όπως του F-35, χρήματα των φορολογούμενων. Η αλήθεια είναι ότι το πρόγραμμα αυτό στέφθηκε από παταγώδη αποτυχία ειδικότερα όταν συγκρίνεται με τα αντίστοιχα αεροσκάφη 5ης γενεάς όπως το Sukhoi και το Eurofighter. Η αλήθεια είναι ότι το πρόγραμμα αυτό κόστισε ένα σκασμό λεφτά, τα μοντέλα επιβεβαιώθηκαν μονάχα στον υπολογιστή και όχι real time και το όλο θέμα "βρωμάει" όπου και αν το ακουμπήσεις.
In 2012, Schwartz decried the "foolishness" of reliance on computer models to settle the final design of the aircraft before flight testing found the issues that needed redesign. On 21 April 2009, media reports, citing Pentagon sources, said that during 2007 and 2008, computer spies had managed to copy and siphon off several terabytes of data related to the F-35's design and electronics systems, potentially enabling the development of defense systems against the aircraft. At the same time, Air Force Magazine reported that "Pentagon officials" are considering canceling the F-35B because its short range means that the bases or ships it operates from will be within range of hostile tactical ballistic missiles. As of the end of 2010, only 15% of the software remains to be written, but this includes the most difficult sections such as data fusion But in 2011, it was revealed that only 50% of the eight million lines of code had actually been written and that it would take another six years and 110 additional software engineers in order to complete the software for this new schedule. (δηλαδή, το 2011 αποκάλυψαν ότι μόνον το 50% του κώδικα προγράμματος έχει γραφτεί και για να ολοκληρωθεί χρειάζονται άλλα έξι χρόνια!!!)
Focusing his attention on the troubled VTOL F-35B, Gates ordered "a two-year probation", saying it "should be canceled" if corrections are unsuccessful. Some private analysts, such as Richard Aboulafia, of the Teal Group state that the whole F-35 program is becoming a money pit( "όλο το πρόγραμμα F-35 μετατρέπεται σε βαρέλι δίχως πάτο"). As of February 2011, the main flaws with the aircraft are engine "screech", transonic wing roll-off and display flaws in the helmet-mounted display. The current schedule has the delivery of basic combat capability aircraft in late 2015, followed by full capability block three software in late 2016. The $56.4 billion development project for the aircraft should be completed in 2018 when the block five configuration is expected to be delivered, several years late and considerably over budget. (το αεροσκάφος θα έχει βασική(!!!) μαχητική ικανότητα κατά το 2015 (που σημαίνει ότι είτε οι Τούρκοι θα πάρουν από τα τρία το μακρύτερο, είτε ότι θα πάρουν το "φέρετρο" και θα γελάμε καθώς θα σκοτώνονται μεταξύ τους), ολοκλήρωση τουλάχιστον κατά το 2018, και τα 60 δις κοντά ως τώρα θα εκτιναχθούν ακόμα πιο πολύ. Εύκολα κατανοεί κάποιος γιατί ψάχνουν απεγνωσμένα αγοραστές για το χρέπι στο Πεντάγωνο...)
Delays in the F-35 program may lead to a "fighter gap" where America and other countries will lack sufficient jet fighters to cover their requirements. (Και όσο καθυστερούν βέβαια, τόσο θα μένουν πίσω τεχνολογικά ακόμα και από τους κινέζους που ήδη "απογειώνουν" το J-20 τους)
Former RAND author John Stillion has written of the F-35A's air-to-air combat performance that it “can’t turn, can’t climb, can’t run”. Dutch news program NOVA show interviewed US defense specialist Winslow T. Wheeler and aircraft designer Pierre Sprey who called the F-35 "heavy and sluggish" as well as having a "pitifully small load for all that money", and went on to criticize the value for money of the stealth measures as well as lacking fire safety measures. His final conclusion was that any air force would be better off maintaining its fleets of F-16s and F/A-18s compared to buying into the F-35 program (καλλίτερα να διατηρήσουν τα F-16 & F/A-18). In 2011, Canadian politicians raised the issue of the safety of the F-35's reliance on a single engine (as opposed to a twin-engine configuration, which provides a backup in case of an engine failure). Canada had previous experience with a high-accident rate with the single-engine Lockheed CF-104 Starfighter with many accidents related to engine failures. Defence Minister Peter MacKay, when asked what would happen if the F-35’s single engine fails in the Far North, stated "It won’t" (Οι Καναδοί το ακύρωσαν. Ένας λόγος ήταν η μονή μηχανή σε αντίθεση με τις διπλές όπου έχεις back up. Όταν ερωτήθη ο Υπουργός Αμύνης του Καναδά τί θα γίνει έτσι και χαλάσει η μονή μηχανή της κάσας, αποκρίθηκε "Δεν θα χαλάσει" ----Σοβαρό επιχείρημα)
In November 2011, a Pentagon study team identified the following 13 areas of concern that remained to be addressed in the F-35:
- The helmet-mounted display system does not work properly.(το head mount στο κράνος δεν λειτουργεί σωστά)
- The fuel dump subsystem poses a fire hazard.(κίνδυνος πυρκαϊάς από το σύστημα απόρριψης καυσίμων)
- The Integrated Power Package is unreliable and difficult to service.(το power package είναι ασταθές και δύσκολο στην συντήρηση)
- The F-35C's arresting hook does not work. (ο γάντζος για τα αεροπλανοφόρα ΔΕΝ λειτουργεί σωστά, είναι κοντός)
- Classified "survivability issues", which have been speculated to be about stealth.(Δεν έχει stealth ουσιαστικά, κίνδυνος επιβίωσης στο πεδίο της μάχης)
- The wing buffet is worse than previously reported.(η πτέρυγα είναι χειρότερη από όσο περιμένανε)
- The airframe is unlikely to last through the required lifespan.(το πλαίσιο δεν αντέχει όσο απαιτείται στο πέρασμα του χρόνου)
- The flight test program has yet to explore the most challenging areas.(το πτητικό του πρόγραμμα ακόμα δεν έχει φτάσει στα όρια του)
- The software development is behind schedule.(το λογισμικό έχει μείνει πίσω)
- The aircraft is in danger of going overweight or, for the F-35B, not properly balanced for VTOL operations. (Είναι υπέρβαρο ενώ το κάθετης απογείωσης προσγείωσης είναι ανισόρροπο)
- There are multiple thermal management problems. The air conditioner fails to keep the pilot and controls cool enough, the roll posts on the F-35B overheat, and using the afterburner damages the aircraft. (το κλιματιστικό δεν κρατάει τον χειριστή δροσερό, ούτε τα χειριστήρια, το after burner κάνει ζημιά στο αεροσκάφος... Πολύ γέλιο)
- The automated logistics information system is partially developed.(Το αυτοματοποιημένο λογισμικό πληροφοριών είναι ημιτελές)
- The lightning protection on the F-35 is uncertified, with areas of concern. (Δεν είναι αλεξικέραυνο! )The United States is projected to spend an estimated US$323 billion for development and procurement on the F-35 program, making it the most expensive defense program ever.
The total lifecycle cost for the entire American fleet is estimated to be US$1.51 trillion over its 50-year life, or $618 million per plane. (Πάνω από ένα ΤΡΙΣ δολάρια το κόστος! Κάθε μονάδα θα κοστίζει 618 εκατομύρια δολάρια!!! Μπράβο Τούρκοι ψωνίσατε από σβέρκο πάλι)
Andrew Krepinevich has questioned the reliance on "short range" aircraft like the F-35 or F-22 to "manage" China in a future conflict and has suggested reducing the number of F-35s ordered in favor of a longer range platform like the Next-Generation Bomber (δεν κάνουν για σύγκρουση με Κίνα, ίσως θα πρέπει να το παρατήσουν)
In 2008, it was reported that RAND Corporation conducted simulated war games in which Russian Sukhoi Su-35 fighters defeated the F-35 (Το Su-35 και όχι το σύγχρονο Su-50 το ξεφτίλισε)
Ας δούμε τί λέει ο ξένος τύπος για το F-35, το λεγόμενο και "κουβά".
- The fuel dump subsystem poses a fire hazard.(κίνδυνος πυρκαϊάς από το σύστημα απόρριψης καυσίμων)
- The Integrated Power Package is unreliable and difficult to service.(το power package είναι ασταθές και δύσκολο στην συντήρηση)
- The F-35C's arresting hook does not work. (ο γάντζος για τα αεροπλανοφόρα ΔΕΝ λειτουργεί σωστά, είναι κοντός)
- Classified "survivability issues", which have been speculated to be about stealth.(Δεν έχει stealth ουσιαστικά, κίνδυνος επιβίωσης στο πεδίο της μάχης)
- The wing buffet is worse than previously reported.(η πτέρυγα είναι χειρότερη από όσο περιμένανε)
- The airframe is unlikely to last through the required lifespan.(το πλαίσιο δεν αντέχει όσο απαιτείται στο πέρασμα του χρόνου)
- The flight test program has yet to explore the most challenging areas.(το πτητικό του πρόγραμμα ακόμα δεν έχει φτάσει στα όρια του)
- The software development is behind schedule.(το λογισμικό έχει μείνει πίσω)
- The aircraft is in danger of going overweight or, for the F-35B, not properly balanced for VTOL operations. (Είναι υπέρβαρο ενώ το κάθετης απογείωσης προσγείωσης είναι ανισόρροπο)
- There are multiple thermal management problems. The air conditioner fails to keep the pilot and controls cool enough, the roll posts on the F-35B overheat, and using the afterburner damages the aircraft. (το κλιματιστικό δεν κρατάει τον χειριστή δροσερό, ούτε τα χειριστήρια, το after burner κάνει ζημιά στο αεροσκάφος... Πολύ γέλιο)
- The automated logistics information system is partially developed.(Το αυτοματοποιημένο λογισμικό πληροφοριών είναι ημιτελές)
- The lightning protection on the F-35 is uncertified, with areas of concern. (Δεν είναι αλεξικέραυνο! )The United States is projected to spend an estimated US$323 billion for development and procurement on the F-35 program, making it the most expensive defense program ever.
The total lifecycle cost for the entire American fleet is estimated to be US$1.51 trillion over its 50-year life, or $618 million per plane. (Πάνω από ένα ΤΡΙΣ δολάρια το κόστος! Κάθε μονάδα θα κοστίζει 618 εκατομύρια δολάρια!!! Μπράβο Τούρκοι ψωνίσατε από σβέρκο πάλι)
Andrew Krepinevich has questioned the reliance on "short range" aircraft like the F-35 or F-22 to "manage" China in a future conflict and has suggested reducing the number of F-35s ordered in favor of a longer range platform like the Next-Generation Bomber (δεν κάνουν για σύγκρουση με Κίνα, ίσως θα πρέπει να το παρατήσουν)
In 2008, it was reported that RAND Corporation conducted simulated war games in which Russian Sukhoi Su-35 fighters defeated the F-35 (Το Su-35 και όχι το σύγχρονο Su-50 το ξεφτίλισε)
Ας δούμε τί λέει ο ξένος τύπος για το F-35, το λεγόμενο και "κουβά".
Pentagon: Trillion-Dollar Jet on Brink of Budgetary Disaster
http://www.wired.com/dangerroom/2012/03/f35-budget-disaster/
F-35 - a trillion dollar disaster
http://rt.com/usa/news/air-jsf-f-35-cost-346/
F-35 failure forces countries to reconsider contracts
http://rt.com/usa/news/f-35-countries-program-us-677/
Air Force grounds F-22 fleet yet again
http://rt.com/usa/news/air-force-f-22-fleet-549/
(η ΠΑ των ΗΠΑ εδώ "κατεβάζει" το άλλο σαπάκι, το F-22 Raptor(Bankruptor θα έπρεπε να ονομάζεται)
All F-35 and F-22s grounded
http://rt.com/usa/news/f22-f35-fleet-grounded/
Subject: Another F-35 Failure
http://www.strategypage.com/militaryforums/26-2834.aspx#startofcomments
'Αλλο ένα παράδειγμα που προσδιορίζει το πρόγραμμα F-35 ως αποτυχημένο.
Η Τουρκία αγοράζει 100 αεροσκάφη F-35, ύψους 16 δισ. δολαρίων
http://athenstock.blogspot.gr/2012/02/100-f-35-16.html
Με παράδοση το ...2015 και έχει ο γιαχβέχ...
Canada may cancel F-35 purchase
http://news.xinhuanet.com/english/world/2012-03/14/c_131466869.htm
The future of Dutch plans to buy dozens of JSF fighter jets is in doubt on Tuesday after it emerged a majority of MPs think the agreement should be scrapped.
http://www.dutchnews.nl/news/archives/2012/07/parliament_reaches_a_majority.php
F-35 mission failure; but too big to fail
http://lanterloon.com/f-35-mission-failure-but-too-big-to-fail/
Apparently Lockheed Martin forgot to design the tailhook on the Navy’s version of the F-35 correctly, and the aircraft cannot land on aircraft carriers. The tailhook, it appears is too short to catch the arresting wires on the deck of the ship. (πολύ κοντός ο γάντζος για προσγείωση σε αεροπλανοφόρα!)
F-35 may develop failure of English in Japan of high tension
http://www.9abc.net/index.php/archives/74976
A Technological Fantasy, The Self-Dismembering F-35
http://www.counterpunch.org/2009/11/10/the-self-dismembering-f-35/
The problems with the F-35 are not limited to its cost.
As a fighter, the F-35 depends on a technological fantasy. Having failed to develop in the 1950s, the 1960s, and the 1970s an effective (and reliable) radar-based technology to shoot down enemy (not friendly) aircraft "beyond visual range," the Air Force is trying yet again with the F-35, like the F-22 before it. Both have the added development of "stealth" (less detectability against some radars at some angles), but that new "high tech" feature and the long range radar have imposed design penalties that compromised the aircraft with not just high cost but also weight, drag, complexity, and vulnerabilities. The few times this technology has been tried in real air combat in the past decade, it has been successful less than half the time, and that has been against incompetent and/or primitively equipped pilots from Iraq and Serbia. (Λόγω του ότι υποτίθεται ότι είναι stealth---τεχνολογία ξεπερασμένη από τα συγχρονα ραντάρ--, έχει γίνει κασέλα στην πτήση, βαρύ, χωρίς ελιγμό, "φέρετρο" κανονικό. Βασίζεται σε "φανταστική" τεχνολογία, ανεφάρμοστη, είναι απάτη.)
If the latest iteration of "beyond visual range" turns out to be yet another chimera, the F-35 will have to operate as a close-in dogfighter, but in that regime it is a dog. If one accepts every aerodynamic promise DOD currently makes for it, the F-35 will be overweight and underpowered. At 49,500 pounds in air-to-air take-off weight with an engine rated at 42,000 pounds of thrust, it will be a significant step backward in thrust-to-weight and acceleration for a new fighter. In fact, at that weight and with just 460 square feet of wing area for the Air Force and Marine Corps versions, the F-35′s small wings will be loaded with 108 pounds for every square foot, one third worse than the F-16A. (Wings that are large relative to weight are crucial for maneuvering and surviving in combat.) The F-35 is, in fact, considerably less maneuverable than the appallingly vulnerable F-105 "Lead Sled," a fighter that proved helpless in dogfights against MiGs over North Vietnam. (A chilling note: most of the Air Force’s fleet of F-105s was lost in four years of bombing; one hundred pilots were lost in just six months.) (Είναι χειρότερο στην "οδηγησιμότητα" και από το F-105 στο οποίο σκοτώθηκαν κάπου 100 χειριστές σε έξι μήνες! Το F-35 είναι χειρότερο! Πόσους θα φάει αυτό; Δεχόμεθα στοιχήματα)
Nor is the F-35 a first class bomber for all that cost: in its stealthy mode it carries only a 4,000 pound payload, one third the 12,000 pounds carried by the "Lead Sled." As a "close air support" ground-attack aircraft to help US troops engaged in combat, the F-35 is too fast to identify the targets it is shooting at; too delicate and flammable to withstand ground fire, and too short-legged to loiter usefully over embattled US ground units for sustained periods. It is a giant step backward from the current A-10. (Για υποστήριξη χερσαίων δυνάμεων είναι πολύ γρήγορο και άρα δεν δύναται να διακρίνονται φίλιοι και μη στόχοι_κάτι που έγινε πολλάκις στο Αφγανιστάν, στο Ιράκ όπου οι αμερικλάνοι βαράγαν στο γάμο του καραγκιόζη και σκοτώνανε τους δικούς τους! Μετά έλεγαν ότι το έκαναν οι Ταλιμπάν... )
...The 2,456 models of it on order for the Air Force, Navy, and Marine Corps will ultimately replace almost all tactical aircraft now in our inventory, except for the F-22, for which production beyond 187 aircraft was cancelled this past summer... (το έτερο "ιπτάμενο φέρετρο", το F-22 Bankruptor... 187 σαπάκια βγάλανε και το κόψανε. Τέρμα. Στον κουβά τα δις εξέλιξης, και στις τσέπες των μαφιόζων)
Από αυτά τα ελάχιστα στοιχεία, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι επίσημα και ημι-επίσημα αλλά αναρτημένα για τον καθένα, μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι το να δηλώσει η Lockheed ότι αυτό το σαράβαλο ΔΕΝ κάνει τελικά θα σημάνει το οριστικό της κλείσιμο και χρεωκοπία, κάτι που δεν γίνεται διότι θα εκτεθεί το πεντάγωνο, θα αρχίσει να αναρωτιέται το Κογκρέσσο που πήγαν τα λεφτά, οι χώρες σαν τα κορόιδα οι Τούρκοι θα το σκεφτούν και θα πάνε αλλού και θα ζητάνε τα λεφτά τους πίσω και πάει λέγοντας. IT'S TOO BIG TO FAIL. Καλά λένε. Δεν μπορεί να αποτύχει. Το αν πετάει ή όχι είναι άσχετο. Σαν τις τράπεζες ένα πράγμα. Έχουν φαληρίσει αλλά δεν τις αφήνουν να πέσουν διότι θα πέσουν και άλλοι μαζί τους και θα πέσουνε κεφάλια.
Η αλήθεια είναι ότι οι Τούρκοι κάποτε ΘΑ παραλάβουν τα υποτιθέμενα super wow μαχητικά του κώλου. Πολλά "αν" μαζεύονται όμως. Αν μέχρι τότε η Τουρκία δεν έχει κυρήξει πτώχευση, αν δεν έχει γίνει το μπαμ κράου στις ΗΠΑ μέχρι τότε, αν υπάρχουν ΗΠΑ μέχρι τότε, αν υπάρχει Τουρκία μέχρι τότε, αν πετάξει ποτέ το φέρετρο μέχρι τότε, αν υπάρχουν λεφτά μέχρι τότε, αν υπάρχει πλανήτης μέχρι τότε, αν αν αν. Ζήσε Μάη μου και φάε τριφύλλι... Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες "πατάτες" στην καταγεγραμμένη ιστορία στα εξοπλιστικά, και οι ΗΠΑ έχουν πάρα πολλές τέτοιες "πατάτες" στα χέρια τους. Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί ουδεμία χώρα με τις παρούσες και μη στατικές οικονομικές συνθήκες να συντηρεί ένα τέτοιο πανάκριβο, μονάχα στη φαντασία μαχητικό αεροσκάφος. Θα φτάσει και θα ξεπεράσει το ΤΡΙΣ δολαρίων!!! Το εσωτερικό και εξωτερικό χρέος της Ελλάδος σε ένα σαράβαλο... Αυτό είναι το οικονομικό μέγεθος της αποτυχίας. Μία χώρα όσο ένα "ιπτάμενο φέρετρο". Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται περί Φούσκας η οποία και θα σκάσει στα χέρια τους οσονούπω.
Και είναι γενικότερο το πλαίσιο. Το Πεντάγωνο θέλει να πουλάει σαπάκια που βλέπουμε μόνο στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας αλλά να τα φτιάχνει στο WalMart, δηλαδή ωραία απ'έξω, κινέζικα από μέσα. Κάτι τέτοιο δεν γίνεται. Αυτό που γίνεται όμως είναι να μας φλομώσουνε στο ψέμμα μέσω χειραγώγησης του Χολλυγουντ ότι "Κοιτάχτε τί όπλα έχουμε, μπρρρρρρρ.... Τρομάξτε, μπρρρρρρρ, τα βάζουνε με εξωγήινους και νικάνε μπρρρρρρ".... Ε αυτά θα είδανε και οι Τούρκοι και ψαρώσανε.. Χαίρω πολύ... Ψωνίστε κόσμε... Έλα πάρε πάρε, απ'όλα έχουμε λέμε, tie fighters, jet fighters, nukes, rail guns, plasma rifles, EMP's ---αλλά δεν δουλεύει τίποτα*
Την έχουμε πατήσει και εμείς μην φοβάστε.... Υποβρύχια που γέρνουν και ξεκολλάνε τα εξωτερικά πάνελ κατά την πλοήγηση, πύραυλοι τζούφιοι, οπλοπολυβόλα που κολλάνε, ηλεκτρονικά της πλάκας, ZUBR που δεν πάνε πουθενά αλλά έχουν γίνει καφετέριες στον Σκαραμαγκά, ελικόπτερα με πτητικά προβλήματα, αεροσκάφη F-16 άνευ στοκ. Αυτά παθαίνεις όταν βασίζεις τον αμυντικό σου εξοπλισμό μονάχα σε παραγγελίες απ'έξω. Ίσως τώρα να είναι κατανοητή η επιμονή της Ο.Ε.Α. για αυτόνομη αμυντική βιομηχανία. Δεν χρειαζόμαστε και άλλα, έχουμε υλικά. Έχουμε τεχνογνωσία, έχουμε εργοστάσια, έχουμε ναυπηγεία, έχουμε ορυκτά, έχουμε προγραμματιστές διαμάντια, έχουμε υπαξιωματικούς επιστήμονες με λαμπρές ιδέες χαμηλού κόστους αλλά υψηλής τεχνογνωσίας, έχουμε χέρια, έχουμε τεχνολογία. Εάν το θελήσουμε μπορούμε και μόνοι μας, χωρίς να έχουμε ανάγκη τα σαράβαλα της Δύσης, χωρίς αστερίσκους, χωρίς υπόγειες συμφωνίες, χωρίς εξαρτήσεις. Δεν είναι η τεχνολογία το θέμα, η θέληση των πολλών είναι το θέμα. Από αυτό πάσχουμε πρωτίστως. Αυτό οδηγεί στις υπάρχουσες ελλείψεις.
Δείτε σχετικά βίντεο:
http://www.youtube.com/watch?v=IUPQ5p9U2uw&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=UQB4W8C0rZI&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=6qVgs3-_l9E&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=UQB4W8C0rZI&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=6qVgs3-_l9E&feature=player_embedded
No comments :
Post a Comment