15/04/2019

Ε.Ε - Η.Π.Α: Επίσημες εμπορικές συνομιλίες - Ο Μακρόν καταψήφισε

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσαν το ‘πράσινο φως’ για να ξεκινήσουν οι επίσημες εμπορικές συνομιλίες με τις ΗΠΑ ύστερα από μήνες καθυστερήσεων λόγω της αντίστασης της Γαλλίας. Οι κυβερνήσεις της ΕΕ ψήφισαν με ξεκάθαρη πλειοψηφία υπέρ της έγκρισης των διαπραγματευτικών εντολών που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την Γαλλία να καταψηφίζει και το Βέλγιο να απέχει. Η Κομισιόν, που συντονίζει την εμπορική πολιτική για τα 28 κράτη-μέλη της ΕΕ, θέλει να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις σε δύο κατευθύνσεις –η μία αφορά τη μείωση των δασμών σε βιομηχανικά προϊόντα και η άλλη τη διευκόλυνση των εταιρειών να καταδεικνύουν ότι τα προϊόντα πληρούν τα ευρωπαϊκά ή τα αμερικανικά πρότυπα. Για να το κάνει αυτό χρειαζόταν τη στήριξη των κρατών-μελών της ΕΕ. Οι εμπορικές συνομιλίες αποτελούν τον καρπό συμφωνίας μεταξύ του Ντόναλντ Τραμπ και του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, τον περασμένο Ιούλιο, με σημείο εκκίνησης ένα σχέδιο εμπορικής συμφωνίας με μηδενικούς δασμούς σε βιομηχανικά προϊόντα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ κατέληξαν σε άμβλυνση της έντασης πέρυσι τον Ιούλιο όταν ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ συμφώνησε να αναστείλει την επιβολή τιμωρητικών δασμών στα αυτοκίνητα από την ΕΕ για όσο χρόνο οι δύο πλευρές προσπαθούν να βελτιώσουν τις οικονομικές τους σχέσεις. Σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβανόταν και η άρση δασμών σε «βιομηχανικά προϊόντα εκτός της αυτοκινητοβιομηχανίας». Η Κομισιόν έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει ότι δεν θα συζητήσει τους δασμούς ή τα εμπόδια στο εμπόριο αγροτικών προϊόντων, αλλά είναι πρόθυμη να συζητήσει τα αυτοκίνητα, κάτι που την θέτει σε πιθανή τροχιά σύγκρουσης με την Ουάσινγκτον. Η κυβέρνηση του Τραμπ έχει μια ευρεία λίστα επιθυμιών, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ολοκληρωμένη πρόσβαση στην αγορά αγροτικών προϊόντων.

Η Γερμανία, της οποίας οι εξαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων στις ΗΠΑ αντιστοιχούν σε πάνω από το μισό του συνόλου της ΕΕ, θέλει να πιέσει για συνομιλίες που θα αποτρέπουν τους δασμούς στις αυτοκινητοβιομηχανίες Volkswagen, Daimler και BMW.  Η Γαλλία, με πολύ λίγες εξαγωγές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, ήθελε να καθυστερήσει το θέμα πέρα από τις ευρωεκλογές του Μαΐου, πεπεισμένη ότι τέτοιου είδους επαφές με τον Τραμπ δεν εξασφαλίζουν ψήφους. Η Γαλλία επέμενε ότι στις συνομιλίες δεν θα περιλαμβάνεται ο αγροτικός τομέας, αλλά οι προβλέψεις για την κλιματική αλλαγή –ένα δύσκολο αίτημα δεδομένης της αποχώρησης του Τραμπ από τη συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα. Επισήμως, η θέση του Παρισιού είναι ότι μάχεται για σημαντικά ζητήματα αρχής όσον αφορά την κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ επισημαίνει ότι η αντίθεσή τους στις εμπορικές συνομιλίες στέλνει ένα σαφές μήνυμα στους ψηφοφόρους. Με την ίδια λογική, ότι η φωνή της Γαλλίας πρέπει να εισακουστεί, διότι διακυβεύεται το σχέδιο της Ε.Ε, ο Μακρόν υπήρξε από τους πιο σκληρούς διαπραγματευτές απέναντι στο Λονδίνο, κατά τη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες, την περασμένη εβδομάδα. Ο Γάλλος πρόεδρος ήταν ο μοναδικός, ο οποίος ήταν αποφασισμένος να σπάσει το σκοινί του Brexit, επιμένοντας ότι μία μακρά παράταση θα αποσταθεροποιήσει την Ένωση. Εντός των γαλλικών συνόρων, η στάση του Μακρόν φέρεται να είχε απήχηση. Σε επίπεδο Ε.Ε ωστόσο, ο Γάλλος πρόεδρος βρέθηκε μόνος. Το Παρίσι εκτιμά ότι οι συνομιλίες αυτές πρέπει να ξεκινήσουν μετά τις ευρωεκλογές, κάτι στο οποίο διαφωνούν κατηγορηματικά άλλες πρωτεύουσες, ενώ Ευρωπαίοι διπλωμάτες σχολιάζουν με νόημα πόσο «απογοητευτικό» είναι να βλέπουν το Μέγαρο των Ηλυσίων να βάζει τα συμφέροντα του κόμματος πάνω από το κοινό συμφέρον της Ένωσης.

ΑΜΠΕ

No comments :

Post a Comment