Θύμα της κρίσης που έχει ξεσπάσει μεταξύ Τουρκίας και ΗΠΑ ενδέχεται να είναι η πώληση 30 επιθετικών ελικοπτέρων τύπου Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ στο Πακιστάν μία από τις μεγαλύτερες πωλήσεις στρατιωτικού υλικού στην ιστορία της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας. Ο λόγος έχει απασχολήσει τις τουρκικές κυβερνήσεις διαχρονικά από το 1975 μέχρι και σήμερα. Πρόκειται για την απαγόρευση πώλησης στρατιωτικού υλικού στην Τουρκία από την κυβέρνηση των ΗΠΑ που όπως και το 1975-1978 έτσι και σήμερα φαίνεται ότι θα εφαρμοστεί από την αμερικάνικη κυβέρνηση έναντι της Τουρκίας.
Το Ιταλοτουρκικό επιθετικό ελικόπτερο Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ αν και ενσωματώνει πολλά τουρκικά υποσυστήματα χρησιμοποιεί ακόμη κινητήρες αμερικανικής κατασκευής την άδεια εξαγωγής των οποίων προς τρίτες χώρες η κυβέρνηση Τράμπ μπορεί να εμποδίσει με μία απλή απόφαση. Σύμφωνα με την εφημερίδα Hürriyet εάν η τουρκική εταιρεία ΤΑΙ δεν καταφέρει να λάβει από τις ΗΠΑ την άδεια εξαγωγής τεχνολογίας του κινητήρα Light Helicopter Turbine Engine Company CTS800-4A για την πακιστανική παραγγελία μέχρι το Νοέμβριο θα πρέπει να ζητήσει από το Ισλαμαμπάντ την επέκταση της παράδοσης των ελικοπτέρων στο Πακιστάν. Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να αποθαρρύνει το Πακιστάν να προχωρήσει στην υλοποίηση της παραγγελίας.
Εάν τελικά οι Αμερικανοί δεν επιτρέψουν την πώληση των κινητήρων CTS800-4A στο Πακιστάν, θα είναι η δεύτερη φορά που η Τουρκία δεν θα μπορέσει να πωλήσει εγχώριας κατασκευής οπλικά συστήματα με ξένα υποσυστήματα σε τρίτες χώρες. Η πρώτη περίπτωση ήταν με την πώληση των αυτοκινούμενων πυροβόλων T-155 Firtina 155/52 στο Αζερμπαϊτζάν όπου η Γερμανική κυβέρνηση αρνήθηκε να δώσει την άδεια εξαγωγής των κινητήρων της γερμανικής εταιρείας MTU-881 KA 500 στο Αζερμπαϊτζάν γεγονός που ανάγκασε του Τούρκους να αντικαταστήσουν τους κινητήρες αυτούς με αμερικανικούς ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν το εξαγωγικό συμβόλαιο. Πάντως μια πιθανή επιβολή εμπάργκο εξαγωγής αμερικανικού υλικού δεν είναι υπόθεση που οι Τούρκοι δεν γνωρίζουν. Έιχε προηγηθεί την περίοδο 1975-1978 η επιβολή του αμερικανικού εμπάργκο στρατιωτικού υλικού στην Τουρκία που είχε ως αποτέλεσμα την έναρξη της μακρόχρονης διαδικασίας ανάπτυξη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας.
Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής η Τουρκία έχει ήδη ξεκινήσει την ανάπτυξη ενός κινητήρα για επιθετικά και μεταφορικά ελικόπτερα. Πρόκειται για τον κινητήρα turboshaft TS1400 των 1400 ίππων της κρατικής εταιρείας ΤΕΙ (Tusas Engine Industries) ο οποίος θα εξοπλίσει το μεταφορικό ελικόπτερο T625 και το μελλοντικό επιθετικό ελικόπτερο ΑΤΑΚ 2. Ο νέος κινητήρας θα «λύσει» τα χέρια της Τουρκίας στον τομέα αυτό και θα επιτρέψει την πώληση των δύο παραπάνω ελικοπτέρων σε τρίτους χωρίς να υπάρχουν οι απειλές για την εφαρμογή εμπάργκο από τις ΗΠΑ ή από άλλες χώρες, καθιστώντας την Τουρκία αυτόνομη σε ένα κρίσιμο τεχνολογικά τομέα με τις ευλογίες της Δύσης που διαχρονικά επέτρεψε στην Τουρκία να αποκτήσει κρίσιμες τεχνολογίες στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.
φωτογραφίες του τουρκικού κινητήρα TS 1400 Turboshaft των 1400 ίππων
Το Ιταλοτουρκικό επιθετικό ελικόπτερο Τ-129 ΑΤΑΚ ΙΙ αν και ενσωματώνει πολλά τουρκικά υποσυστήματα χρησιμοποιεί ακόμη κινητήρες αμερικανικής κατασκευής την άδεια εξαγωγής των οποίων προς τρίτες χώρες η κυβέρνηση Τράμπ μπορεί να εμποδίσει με μία απλή απόφαση. Σύμφωνα με την εφημερίδα Hürriyet εάν η τουρκική εταιρεία ΤΑΙ δεν καταφέρει να λάβει από τις ΗΠΑ την άδεια εξαγωγής τεχνολογίας του κινητήρα Light Helicopter Turbine Engine Company CTS800-4A για την πακιστανική παραγγελία μέχρι το Νοέμβριο θα πρέπει να ζητήσει από το Ισλαμαμπάντ την επέκταση της παράδοσης των ελικοπτέρων στο Πακιστάν. Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να αποθαρρύνει το Πακιστάν να προχωρήσει στην υλοποίηση της παραγγελίας.
Εάν τελικά οι Αμερικανοί δεν επιτρέψουν την πώληση των κινητήρων CTS800-4A στο Πακιστάν, θα είναι η δεύτερη φορά που η Τουρκία δεν θα μπορέσει να πωλήσει εγχώριας κατασκευής οπλικά συστήματα με ξένα υποσυστήματα σε τρίτες χώρες. Η πρώτη περίπτωση ήταν με την πώληση των αυτοκινούμενων πυροβόλων T-155 Firtina 155/52 στο Αζερμπαϊτζάν όπου η Γερμανική κυβέρνηση αρνήθηκε να δώσει την άδεια εξαγωγής των κινητήρων της γερμανικής εταιρείας MTU-881 KA 500 στο Αζερμπαϊτζάν γεγονός που ανάγκασε του Τούρκους να αντικαταστήσουν τους κινητήρες αυτούς με αμερικανικούς ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν το εξαγωγικό συμβόλαιο. Πάντως μια πιθανή επιβολή εμπάργκο εξαγωγής αμερικανικού υλικού δεν είναι υπόθεση που οι Τούρκοι δεν γνωρίζουν. Έιχε προηγηθεί την περίοδο 1975-1978 η επιβολή του αμερικανικού εμπάργκο στρατιωτικού υλικού στην Τουρκία που είχε ως αποτέλεσμα την έναρξη της μακρόχρονης διαδικασίας ανάπτυξη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας.
Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής η Τουρκία έχει ήδη ξεκινήσει την ανάπτυξη ενός κινητήρα για επιθετικά και μεταφορικά ελικόπτερα. Πρόκειται για τον κινητήρα turboshaft TS1400 των 1400 ίππων της κρατικής εταιρείας ΤΕΙ (Tusas Engine Industries) ο οποίος θα εξοπλίσει το μεταφορικό ελικόπτερο T625 και το μελλοντικό επιθετικό ελικόπτερο ΑΤΑΚ 2. Ο νέος κινητήρας θα «λύσει» τα χέρια της Τουρκίας στον τομέα αυτό και θα επιτρέψει την πώληση των δύο παραπάνω ελικοπτέρων σε τρίτους χωρίς να υπάρχουν οι απειλές για την εφαρμογή εμπάργκο από τις ΗΠΑ ή από άλλες χώρες, καθιστώντας την Τουρκία αυτόνομη σε ένα κρίσιμο τεχνολογικά τομέα με τις ευλογίες της Δύσης που διαχρονικά επέτρεψε στην Τουρκία να αποκτήσει κρίσιμες τεχνολογίες στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.
φωτογραφίες του τουρκικού κινητήρα TS 1400 Turboshaft των 1400 ίππων
No comments :
Post a Comment