06/09/2016

JACEK ROSTOWSKI, πρώην Υπουργός Οικονομικών της Πολωνίας: "Ο Τραμπ και η Γερμανία οι μεγαλύτερες απειλές για ΝΑΤΟ και ΗΠΑ"

Μια νίκη του Ντόναλντ Τράμπ στη προεδρία των ΗΠΑ θα ήταν μια καταστροφή για το ΝΑΤΟ και την Δύση. Πέρα του ότι απειλεί να αποσύρει τις ΗΠΑ απο τη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής και να αρχίσει έναν εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, ο Τράμπ επαινεί τον Ρώσο Πρόεδρο, Πούτιν και θεωρεί ότι η Αμερική δεν θα πρέπει να τηρήσει τη δέσμευσή της να υπερασπιστεί τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ εκτός και αν πληρώσουν περισσότερα για αυτή την προστασία. Παρόλο που οι πιθανότητες του Τράμπ να κερδίσει μειώνονται μέρα με τη μέρα, η Ε.Ε θα πρέπει να σκεφτεί την υποψηφιότητά του ως ένα σημάδι αφύπνισης για τη δική της άμυνα. Το συνολικό GDP της ΕΕ είναι σαφώς υψηλότερο απο της Αμερικής, αλλά συμβάλλει μόνο στο 25% του αμυντικού προϋπολογισμού του ΝΑΤΟ, ενώ οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το 72%, και ο Καναδάς και η Τουρκία παρέχουν τα υπόλοιπα. Αν η Ρωσία επιχειρήσει μια συμβατική εισβολή στο έδαφος του ΝΑΤΟ, και νικηθεί, θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να ξεκινήσει μια πυρηνική επίθεση στην Ευρώπη. Μετά απο όλα αυτά, αντίθετα με τη Σοβιετική Ένωση, η Ρωσία δεν έχει αποκλείσει την επιθετική χρήση πυρηνικών όπλων. Σε ένα τέτοιο σενάριο, η πυρηνική προστασία της Αμερικής θα ισοδυναμούσε με τη μόνη αξιόπιστη προστασία της Ευρώπης. Αλλά αν οι ΗΠΑ αντιδράσουν εναντίον μιας ρωσικής πυρηνικής επίθεσης, θα έρθουν σε ρίσκο αντιμετωπίζοντας μια ρωσική αντεπίθεση στα δική της εδάφη ή τις δυνάμεις της. Αυτή είναι η ζοφερή λογική μιας αμοιβαίας εξασφαλισμένης καταστροφής.

Γιατί οι ΗΠΑ πρέπει να ρισκάρουν τόσο πολύ για μια ήπειρο που δίνει μικρή βοήθεια στις δικές της συμβατικές αμυντικές ικανότητες; Αυτό δεν είναι ένα παράλογο ερώτημα να τεθεί… Ένα πρόβλημα είναι ότι η δέσμευση των μελών του ΝΑΤΟ να ξοδέψουν το λιγότερο 2% απο τα GDP στην άμυνα και δεν είναι καθόλου ικανοποιητικό ποσοστό. Οι ΗΠΑ σπαταλούν 3,5% απο τα GDP στην άμυνα, και δεν υπάρχει λόγος για τον οποίο η ΕΕ θα πρέπει να δαπανήσει λιγότερο από ό,τι οι ΗΠΑ, με δεδομένες τις πολλαπλές απειλές που αντιμετωπίζει, από τη Ρωσία έως και την τρομοκρατική απειλή από το Ισλαμικό Κράτος. Επιπρόσθετα, οι αμυντικές δαπάνες των περισσότερων Ευρωπαϊκών χωρών του ΝΑΤΟ είναι κάτω απο το υποχρεωτικό 2% του GDP, με μόνο το Ηνωμένο Βασίλειο, την Πολωνία,την Ελλάδα και την Εσθονία να διατηρούν τις αμυντικές δαπάνες σε αυτό ή και σε υψηλότερο επίπεδο. Αυτή η αυταρέσκεια έχει εδραιωθεί τόσο πολύ που με μια συμφωνία σε σύγκλιση του ΝΑΤΟ το 2014 στο Newport συμφωνήθηκε ότι κανένα μέλος δεν μπορεί να κάνει επιπλέον περικοπές στις αμυντικές σπατάλες- και μια ακόμη συμφωνία που κλείστηκε αυτό το έτος, η οποία προβλέπει την επίτευξη του στόχου των 2%. Το πρόβλημα είναι ότι οι ευρωπαΪκές χώρες είναι υπερβολικά μη άξιες εμπιστοσύνης. Είναι ότι “έχουν δέσει τα χέρια τους” με τη δημοσιονομική λιτότητα. Βίωσα αυτό ακριβώς από πρώτο χέρι ως υπουργός Οικονομικών της Πολωνίας κατά τη διάρκεια και μετά την οικονομική κρίση του 2008. Σε δύο περιπτώσεις, όταν ξαφνικά έπρεπε να περικόψω τις δαπάνες για τη συμμόρφωση με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) και σε μια συμφωνία του 1997 μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ για την ενίσχυση της φορολογικής ευθύνης Σταθερότητας και της ΕΕ, όπου είχα λίγες επιλογές εκτός από το να κόψω το αμυντικό προϋπολογισμό.

Ευτυχώς, ο Δημόσιος νόμος περί οικονομικών της Πολωνίας το 1998 προβλέπει ότι το 1,95% του GDP θα πρέπει να δαπανάται για την άμυνα. Έτσι, αφού η “μικρή” κρίση τελείωσε, οι πολωνικές αμυντικές δαπάνες επέστρεψαν στο επιπέδο που το ΝΑΤΟ επέβαλε. Αυτό δείχνει μια πιθανή λύση: οι ΗΠΑ πρέπει να αναδιαρθρώσουν τη συλλογική αμυντική δέσμευση του ΝΑΤΟ, έτσι ώστε να είναι αυτο-αστυνομευμένη – αυτό που οι οικονομολόγοι αποκαλούν “συμβατό κίνητρο.” Για τους αρχάριους, οι αμυντικές δαπάνες των χωρών της ΕΕ θα πρέπει να εξαιρεθούν από το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Η Γαλλία έχει μεγάλη πίεση για αυτό, αλλά η Γερμανία – η οποία δαπανά ένα πενιχρό 1,2% του GDP της για την άμυνα– διαφωνεί, υποστηρίζοντας ότι θα ανοίξει το κουτί της Πανδώρας των άλλων απαιτήσεων και των αποκλεισμών. Το 2015, ο τότε πρωθυπουργός της Πολωνίας Ewa Kopacz πρότεινε ότι αν ο πλήρης αμυντικός προϋπολογισμός δεν μπορούσε να αποκλειστεί από το SGP, τουλάχιστον οι αυξήσεις στις αμυντικές δαπάνες μέχρι το 2% του GDP του ΝΑΤΟ θα πρέπει να εξαιρεθούν για ένα έτος. Η Πολωνία δεν θα είχε επωφεληθεί, επειδή είχε ήδη εκπληρώσει την υποχρέωση του ΝΑΤΟ, αλλά η αλλαγή θα καταστούσε ευκολότερο για τα άλλα ευρωπαϊκά μέλη να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους. Η Γερμανία απέρριψε την πολωνική πρόταση. Αλλά, αν μη τι άλλο, η πρόταση Kopacz ήταν πολύ μέτρια. Η παγκόσμια πολιτική έχει γίνει ακόμη πιο επισφαλής από πέρυσι. Με τις ΗΠΑ να κοιτούν περισσότερο προς την Ασία, όπου ο μονομερής ισχυρισμός της Κίνας για εδαφικές διεκδικήσεις στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας έθεσε σε κίνδυνο την περιφερειακή σταθερότητα, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα για να παρέχουν μια αξιόπιστη αποτρεπτική δύναμη στην ρωσική επιθετικότητα, ειδικά όταν παίρνει τη μορφή αντισυμβατικών, υβριδικών επιθέσεων.

Η ΕΕ πρέπει να ανταποκριθεί σε αυτές τις μεταβαλλόμενες γεωπολιτικές δυναμικές υιοθετώντας την πολωνική πρόταση και να την παρατείνει για περισσότερο από ένα έτος. Το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης θα πρέπει να απαλλάσσει απο αυξήσεις στις γενικές αμυντικές δαπάνες για πέντε χρόνια, και να προβλέπει αύξηση των δαπανών για την προμήθεια εξοπλισμού για δέκα χρόνια. Και δεν είναι μόνο αυτό: η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να είναι σε θέση να άρει το όριο απαλλαγής των 2% του GDP για τις επιμέρους χώρες ή για την ΕΕ στο σύνολό της, ανάλογα με τους εξωτερικούς κινδύνους για την ασφάλεια και τις οικονομικές ανάγκες. Αυτή η αλλαγή δεν θα είναι εύκολη, αλλά οι ΗΠΑ πρέπει να επιμείνουν σε αυτό, παρά τη συνεχή γερμανική αντίσταση στο όνομα της δήθεν δημοσιονομικής ακεραιότητας. Η Γερμανία, η οποία έχει όσο καμία απαιτήσει η Ελλάδα να τηρεί τις υποσχέσεις της προς την ΕΕ, στέκεται στο δρόμο της ικανότητας των μελών του ΝΑΤΟ να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις τους για συλλογική άμυνα. Ακόμη χειρότερα, οι άστοχες επιβολές της Γερμανίας της λιτότητας στην ευρωζώνη έχουν υπονομεύσει τις ευρωπαϊκές πολιτικές για τη συνοχή, ανοίγοντας έτσι την πόρτα για την ρωσική επιθετικότητα. Ο Τράμπ έχει δίκιο για ένα πράγμα: οι σύμμαχοι του ΝΑΤΟ θα πρέπει “να τραβήξουν το βάρος τους”. Αλλά αυτό το μήνυμα πρέπει να σταλεί στη Γερμανία, όχι στην Εσθονία. Οι ΗΠΑ πρέπει να ενημερώσουν τη Γερμανία – με τους ίδιους όρους που η Γερμανία χρησιμοποιεί για την Ελλάδα – ότι δεν μπορεί να δημιουργήσει στις ΗΠΑ θέμα για την ασφάλεια τους. Ως ο de facto ηγέτης της ΕΕ, η Γερμανία θα πρέπει να καθιστά ευκολότερο, όχι σκληρότερο, για τα μέλη του ΝΑΤΟ να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους για συλλογική άμυνα. Μπορεί να ξεκινήσει από το να αγκαλιάσει την πολωνική πρόταση – και θα πρέπει στη συνέχεια να προχωρήσει πιο πέρα απο αυτό.

http://www.project-syndicate.org
http://www.militaire.gr/

Ο υπουργός Άμυνας της Γαλλίας Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν κάλεσε χθες να αναληφθούν «ισχυρές πρωτοβουλίες» όσον αφορά την ευρωπαϊκή άμυνα ως τον Δεκέμβριο, μετά την επικράτηση της ψήφου υπέρ της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο δημοψήφισμα της 23ης Ιουνίου. «Υπάρχει από τώρα ως τον Δεκέμβριο ένα παράθυρο ευκαιρίας για (να αναληφθούν) ισχυρές ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες», τόνισε ο Λε Ντριάν σε μια ετήσια συνάντηση πολιτικών, στρατιωτικών και ειδικών, το Θερινό Πανεπιστήμιο Άμυνας, που φέτος οργανώθηκε στο γαλλικό Πολυτεχνείο, κοντά στο Παρίσι. «Δεν είμαι σίγουρος ότι θα υπάρξουν ξανά οι ίδιες συνθήκες για πολύ καιρό», πρόσθεσε ο Λε Ντριάν, καλώντας να υιοθετηθεί μια «πραγματιστική και συγκεκριμένη» προσέγγιση. “Η Σύνοδος Κορυφής στη Μπρατισλάβα τη 16η Σεπτεμβρίου μπορεί να σηματοδοτήσει ένα νέο ξεκίνημα για την ΕΕ, ειδικά στο πεδίο της άμυνας, τρεις μήνες μετά την απόφαση των Βρετανών η χώρα τους να την εγκαταλείψει. Δεν αναμένεται να υπάρξει κάποια σημαντική απόφαση για την άμυνα στην Μπρατισλάβα, αλλά «πρέπει να δοθεί μια δυναμική» και ο στόχος να είναι να παρουσιαστούν «σημαντικές κατευθυντήριες γραμμές» στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου, είπε ο Λε Ντριάν στο Γαλλικό Πρακτορείο. Στη Γαλλία και τη Γερμανία, δύο χώρες κλειδιά για οποιαδήποτε προσπάθεια να δοθεί νέα ώθηση στην ΕΕ, θα διεξαχθούν εκλογικές αναμετρήσεις το 2017, γεγονός που υπάρχει το ενδεχόμενο να καθυστερήσει κάθε ευρωπαϊκή πρωτοβουλία. Το Παρίσι επιθυμεί να διατίθενται περισσότερα ευρωπαϊκά κεφάλαια στο πεδίο της άμυνας, συμπεριλαμβανομένης της αμυντικής βιομηχανίας, ενώ καλεί επίσης να ενισχυθούν οι δυνατότητες σχεδιασμού και εκτέλεσης κοινών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Η Ευρώπη πρέπει να είναι σε θέση να κινητοποιεί ταχύτερα στρατεύματα και να αποκτήσει περισσότερους κοινούς αμυντικούς πόρους ώστε να μπορούν να διεξάγονται κοινές επιχειρήσεις, σύμφωνα με έναν γάλλο διπλωμάτη.

ΑΜΠΕ

No comments :

Post a Comment