Ο ειδικός σε θέματα πυρηνικής ενέργειας καθηγητής Δρ. Χαϊρετίν Κιλίτς υποστηρίζει πως οι πυρηνικοί σταθμοί που σχεδιάζεται να γίνουν στην Τουρκία, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για την παραγωγή πυρηνικών όπλων. Ο Κιλίτς εστιάζει στο ότι τα ραδιενεργά ισότοπα Πλουτώνιο 239 και Ουράνιο 233 που αναφέρονται στο προσχέδιο ως απλά πυρηνικά υλικά, στην πραγματικότητα είναι υλικά που χρησιμοποιούνται μόνο στα προγράμματα παραγωγής πυρηνικών όπλων. "Τα ισότοπα αυτά, όταν πρόκειται για έναν πυρηνικό σταθμό με μόνο σκοπό την ενέργεια, δεν μπαίνουν στην ίδια λίστα με τα ισότοπα Ουράνιο 235 και Ουράνιο 238 που είναι τα καύσιμα του σταθμού." Τονίζει επίσης πως ερωτήματα γεννιούνται από το ότι η Ρυθμιστική Αρχή Πυρηνικής Ενέργειας υπάγεται στην πρωθυπουργία και ότι οι αποφάσεις της δεν υπόκεινται σε έλεγχο.
Ο καθηγητής εξέτασε άρθρο-άρθρο το προσχέδιο νόμου, κι έκανε τις εξής εντυπωσιακές διαπιστώσεις :
– Στην παράγραφο ¨ι¨ του 3ου άρθρου υπάρχει σημάδι σχετικά με πρόγραμμα πυρηνικού όπλου για το οποίο δεν υπάρχει ακόμη καμία επίσημη αναφορά. Στην παράγραφο αυτή παρατίθεται λίστα με ραδιενεργά ισότοπα, μεταξύ των οποίων και τα Πλουτώνιο 239 και Ουράνιο 233 τα οποία χρησιμοποιούνται μόνο σε προγράμματα πυρηνικών όπλων.
- Στο ίδιο άρθρο αλλά σε άλλη παράγραφο δεν ξεκαθαρίζεται το θέμα της ¨εγκατάστασης ραδιενεργών αποβλήτων¨. Είναι ασαφές αν η εγκατάσταση εκεί θα είναι μια τελική εγκατάσταση αποθήκευσης ή αν θα είναι μια εγκατάσταση από όπου θα αντλείται πάλι από αυτά το Πλουτώνιο 239.
- Στο 10ο άρθρο όπου αναφέρονται οι αρχές λειτουργίας της Ρυθμιστικής Αρχής Πυρηνικής Ενέργειας αναφέρεται πως ο φορέας αυτός θα είναι υπάγεται στην πρωθυπουργία. Εκτός από αντιδημοκρατικές χώρες που αναπτύσσουν πυρηνικά όπλα όπως Ιράν, Β. Κορέα, Πακιστάν και Ισραήλ δεν υπάρχει άλλη χώρα στην οποία μια ρυθμιστική αρχή να υπάγεται στην πρωθυπουργία. Στην δεύτερη παράγραφο του ίδιου άρθρου αναφέρεται πως ¨Η ορθότητα των αποφάσεων του φορέα (του πρωθυπουργού) δεν υπόκειται σε έλεγχο. Κανένα όργανο, αρχή ή άτομο δεν δύναται να δίνει εντολές και οδηγίες με σκοπό να επηρεάσουν τις αποφάσεις του φορέα (του πρωθυπουργού)¨. Έτσι όμως αυτός ο φορέας που εστιάζει σε πρόγραμμα πυρηνικών όπλων, παραμένει εκτός του κοινοβουλίου της τουρκικής δημοκρατίας, εκτός στρατού, πολιτών και εκτός του πεδίου εφαρμογής των διοικητικών νόμων, αποκτώντας έτσι μια αυτονομία.
- Στο άρθρο 13 όπου εξετάζονται τα έσοδα, ο λογαριασμός και τα έξοδα του φορέα αναφέρεται πως ¨Ο φορέας δεν εμπίπτει στο δίκαιο περί κρατικών και δημόσιων διαγωνισμών¨. Δηλαδή αυτός ο φορέας για να προμηθευτεί τα απαραίτητα σχέδια, λογισμικό, υλικό και προσωπικό για το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων θα ενεργήσει όπως το Ισραήλ, το Πακιστάν, η Ινδία και το Ιράν, δηλαδή θα υπάρξουν διάφορες αγοραπωλησίες στην μαύρη αγορά και δεν θα μπορεί να γίνει κανένας έλεγχος.
- Στο άρθρο 21 αναφέρεται πως ¨Το προσωπικό δεν μπορεί να κοινοποιεί απόρρητες πληροφορίες που έμαθε κατά την διάρκεια των καθηκόντων του¨. Σε καμιά δημοκρατική χώρα δεν υπάρχει τέτοιο είδος απορρήτου όταν πρόκειται για ένα πυρηνικό πρόγραμμα με ειρηνικό σκοπό. Αυτό το επίπεδο απορρήτου, τίθεται μόνο σε σχέδια παραγωγής πυρηνικών όπλων.
- Στο προσχέδιο υπάρχει η φράση ¨Άτομο με εξουσιοδότηση για την λειτουργία πυρηνικής εγκατάστασης ή εγκατάστασης ραδιενεργών αποβλήτων¨. Σύμφωνα με την συμφωνία μεταξύ Τουρκία και Ρωσίας τα απόβλητα πρέπει να μεταφέρονται στην Ρωσία. Τότε ποιος μπορεί να είναι αυτός ο άνθρωπος; Η εξουσιοδότηση αυτή είναι η απαραίτητη για την παραγωγή Πλουτώνιου 239 από ράβδους καυσίμων που θα βρίσκονται σε εγκατάσταση ραδιενεργών αποβλήτων.Στα άρθρα αναφέρεται πως ¨Η ευθύνη για την ασφαλή διαχείριση των χρησιμοποιημένων καυσίμων και των ραδιενεργών αποβλήτων ανήκει σε αυτόν που παράγει τα ραδιενεργά απόβλητα¨. Αυτή η κατάσταση δίνει το δικαίωμα σε Ρώσους και Ιάπωνες (στο Ακουγιού και στην Σινώπη) να πάρουν άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας εγκαταστάσεων αποβλήτων. Στα δύο αυτά σχέδια θα τα λειτουργήσουν Ιάπωνες και Ρώσοι, ενώ ανοίγει και ο δρόμος για τον διαχωρισμό του Πλουτώνιου 239 από τα απόβλητα.
Οζλέμ Γκιουβενλί
Εφ. Τζουμχουριέτ 28/1/2015
http://tourkikanea.gr/2015/01/nukleer-6/
Ο καθηγητής εξέτασε άρθρο-άρθρο το προσχέδιο νόμου, κι έκανε τις εξής εντυπωσιακές διαπιστώσεις :
– Στην παράγραφο ¨ι¨ του 3ου άρθρου υπάρχει σημάδι σχετικά με πρόγραμμα πυρηνικού όπλου για το οποίο δεν υπάρχει ακόμη καμία επίσημη αναφορά. Στην παράγραφο αυτή παρατίθεται λίστα με ραδιενεργά ισότοπα, μεταξύ των οποίων και τα Πλουτώνιο 239 και Ουράνιο 233 τα οποία χρησιμοποιούνται μόνο σε προγράμματα πυρηνικών όπλων.
- Στο ίδιο άρθρο αλλά σε άλλη παράγραφο δεν ξεκαθαρίζεται το θέμα της ¨εγκατάστασης ραδιενεργών αποβλήτων¨. Είναι ασαφές αν η εγκατάσταση εκεί θα είναι μια τελική εγκατάσταση αποθήκευσης ή αν θα είναι μια εγκατάσταση από όπου θα αντλείται πάλι από αυτά το Πλουτώνιο 239.
- Στο 10ο άρθρο όπου αναφέρονται οι αρχές λειτουργίας της Ρυθμιστικής Αρχής Πυρηνικής Ενέργειας αναφέρεται πως ο φορέας αυτός θα είναι υπάγεται στην πρωθυπουργία. Εκτός από αντιδημοκρατικές χώρες που αναπτύσσουν πυρηνικά όπλα όπως Ιράν, Β. Κορέα, Πακιστάν και Ισραήλ δεν υπάρχει άλλη χώρα στην οποία μια ρυθμιστική αρχή να υπάγεται στην πρωθυπουργία. Στην δεύτερη παράγραφο του ίδιου άρθρου αναφέρεται πως ¨Η ορθότητα των αποφάσεων του φορέα (του πρωθυπουργού) δεν υπόκειται σε έλεγχο. Κανένα όργανο, αρχή ή άτομο δεν δύναται να δίνει εντολές και οδηγίες με σκοπό να επηρεάσουν τις αποφάσεις του φορέα (του πρωθυπουργού)¨. Έτσι όμως αυτός ο φορέας που εστιάζει σε πρόγραμμα πυρηνικών όπλων, παραμένει εκτός του κοινοβουλίου της τουρκικής δημοκρατίας, εκτός στρατού, πολιτών και εκτός του πεδίου εφαρμογής των διοικητικών νόμων, αποκτώντας έτσι μια αυτονομία.
- Στο άρθρο 13 όπου εξετάζονται τα έσοδα, ο λογαριασμός και τα έξοδα του φορέα αναφέρεται πως ¨Ο φορέας δεν εμπίπτει στο δίκαιο περί κρατικών και δημόσιων διαγωνισμών¨. Δηλαδή αυτός ο φορέας για να προμηθευτεί τα απαραίτητα σχέδια, λογισμικό, υλικό και προσωπικό για το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων θα ενεργήσει όπως το Ισραήλ, το Πακιστάν, η Ινδία και το Ιράν, δηλαδή θα υπάρξουν διάφορες αγοραπωλησίες στην μαύρη αγορά και δεν θα μπορεί να γίνει κανένας έλεγχος.
- Στο άρθρο 21 αναφέρεται πως ¨Το προσωπικό δεν μπορεί να κοινοποιεί απόρρητες πληροφορίες που έμαθε κατά την διάρκεια των καθηκόντων του¨. Σε καμιά δημοκρατική χώρα δεν υπάρχει τέτοιο είδος απορρήτου όταν πρόκειται για ένα πυρηνικό πρόγραμμα με ειρηνικό σκοπό. Αυτό το επίπεδο απορρήτου, τίθεται μόνο σε σχέδια παραγωγής πυρηνικών όπλων.
- Στο προσχέδιο υπάρχει η φράση ¨Άτομο με εξουσιοδότηση για την λειτουργία πυρηνικής εγκατάστασης ή εγκατάστασης ραδιενεργών αποβλήτων¨. Σύμφωνα με την συμφωνία μεταξύ Τουρκία και Ρωσίας τα απόβλητα πρέπει να μεταφέρονται στην Ρωσία. Τότε ποιος μπορεί να είναι αυτός ο άνθρωπος; Η εξουσιοδότηση αυτή είναι η απαραίτητη για την παραγωγή Πλουτώνιου 239 από ράβδους καυσίμων που θα βρίσκονται σε εγκατάσταση ραδιενεργών αποβλήτων.Στα άρθρα αναφέρεται πως ¨Η ευθύνη για την ασφαλή διαχείριση των χρησιμοποιημένων καυσίμων και των ραδιενεργών αποβλήτων ανήκει σε αυτόν που παράγει τα ραδιενεργά απόβλητα¨. Αυτή η κατάσταση δίνει το δικαίωμα σε Ρώσους και Ιάπωνες (στο Ακουγιού και στην Σινώπη) να πάρουν άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας εγκαταστάσεων αποβλήτων. Στα δύο αυτά σχέδια θα τα λειτουργήσουν Ιάπωνες και Ρώσοι, ενώ ανοίγει και ο δρόμος για τον διαχωρισμό του Πλουτώνιου 239 από τα απόβλητα.
Οζλέμ Γκιουβενλί
Εφ. Τζουμχουριέτ 28/1/2015
http://tourkikanea.gr/2015/01/nukleer-6/
No comments :
Post a Comment