Εξοχότατε
Θέλω να επιστήσω την προσοχή σας στις ακόλουθες πληροφορίες που εγείρουν σοβαρές ανησυχίες για την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στις 30 Μαΐου 2020 ένας αριθμός αιτήσεων για άδειες ερευνών υδρογονανθράκων που υποβλήθηκε από την κρατική Τουρκική Εταιρία Πετρελαίων (ΤΡΑΟ) δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας της Τουρκίας. Οι αιτήσεις αφορούν περιοχές που βρίσκονται εντος της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας στην ανατολική Μεσόγειο νότια και νοτιοανατολικά του νησιού της Ρόδου, νότια των νησιών της Καρπάθου και της Κάσου και νοτιοανατολικά της Κρήτης (οικόπεδα O20,O21,P20,P21,R20,R21,516,517,520,521, T16,T17,T18,T19,U16,U17,U18,U19,V18,V19).
Η διαδικασία αίτησης αδειοδοτήσεων είναι παράνομη καθώς βασίζεται
(i) στα υποτιθέμενα εξωτερικά όρια της παράνομης διεκδίκησης της Τουρκίας σε υφαλοκρηπίδα στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως περιγράφεται στις επιστολές του Μονίμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας στον ΓΓ των Ηνωμένων Εθνών (Α/74/550 ημερομηνίας 15 Νοέμβριου 2019, Α/74/75 ημερομηνίας 18 Μαρτίου 2020),σε ξεκάθαρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου καθώς και στο
(ii) αποκαλούμενο Μνημόνιο οριοθέτησης περιοχών θαλάσσιας αρμοδιότητας, μεταξύ της Τουρκίας και της GNA, που υπογράφτηκε στις 27 Νοεμβρίου 2019(Α/74/727 ημερομηνίας 2 Μαρτίου 2020).
Αυτη η παράνομη διαδικασία επιβεβαιώνει τον στόχο της Τουρκίας για τον σφετερισμό των κυριαρχικών δικαιωμάτων που έχει η Ελλάδα ipso facto και ab initio στην υφαλοκρηπίδα της, και την αποστέρηση των Ελληνικών νησιών από τις θαλάσσιες ζώνες τους σε μια κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου, που πυροδοτεί ένταση και απειλεί την ειρήνη και την σταθερότητα στην περιοχή.
Σε σχέση με αυτό θα ήθελα να κανω επίκληση τις επιστολές μου προς εσάς της 19ης Φεβρουαρίου 2020 (Α/74/2020-S/2020/129), 19ης Μαρτίου 2020 (Α/74/758) και 20ης Απριλίου 2020(Α/74/819) με τις οποίες απορρίπτονται αυτές οι τουρκικές διεκδικήσεις και ενέργειες ως παράνομες και το προαναφερθέν Μνημόνιο ως άκυρο και συνεπώς δεν έχει κανένα νομικό αποτέλεσμα στα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Περαιτέρω η Ελλάδα υπενθυμίζει τις επανειλημμένες εκκλήσεις προς την Τουρκία να αποφύγει κάθε περαιτέρω παράνομες ενέργειες στο μέλλον.
Η χώρα μου θα ήθελε να επισημάνει ότι οι προαναφερθείσες παράνομες αιτήσεις αδειοδότησης δεν έχουν έννομες συνέπειες στα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και δεν μπορεί να γίνει επίκληση τους έναντι της Ελλάδας. Η Ελλάδα έχει ipso facto και ab initio κυριαρχικά δικαιώματα στην συγκεκριμένη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου στην βάση της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, που αντανακλά το εθιμικό διεθνές δίκαιο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με το άρθρο 121(2) της Σύμβασης, τα Ελληνικά νησιά δημιουργούν θαλάσσιες ζώνες (υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ) πέραν των χωρικών υδάτων τους, όπως και τα ηπειρωτικά εδάφη. Αντιστοίχως, η Ελληνική εθνική νομοθεσία (Ν. 2289/1995 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν.4001/2011 που έχει κατατεθεί στον ΟΗΕ με την ρηματική διακοίνωση Νο 974 της 8ης Μαΐου 2012 , Law Of the Sea Bulletin vol. 79,p14) ορίζει τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Η Ελλάδα διαμαρτύρεται εντόνως και απορρίπτει αυτή την διαδικασία αίτησης αδειοδότησης η οποία είναι αντίθετη στο διεθνές δίκαιο και καλεί για μια ακόμη φορά την Τουρκία να σεβαστεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και να αποφύγει περαιτέρω κάθε παρόμοιες κινήσεις που είναι σε αντίθεση με τις τουρκικές δηλώσεις για υποτιθέμενη επιθυμία εγκαθίδρυσης σχέσεων καλής γειτονίας.
Εξοχότατε
Με βάση τα ανωτέρω μου ζητήθηκε από την κυβέρνηση μου να θέσω υπόψη σας το θέμα της τελευταίας τουρκικής πρόκλησης, καθώς απειλεί την ειρήνη, την ασφάλεια και την σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο.
Επιπροσθέτως η ανωτέρω παράνομη πράξη υπογραμμίζει την σημασία της μη ολοκλήρωσης της καταχώρησης του αποκαλούμενου Μνημονίου οριοθέτησης περιοχών θαλασσίων αρμοδιοτήτων μεταξύ της Τουρκίας και της GNA ,όπως έχει ηδη ζητήσει η Ελλάδα και αλλα μέλη των Ηνωμένων Εθνών επιβεβαιώνοντας τους λόγους που σας παρουσίασα με την επιστολή μου την 9η Δεκεμβρίου 2019 ως συνημμένης στην επιστολή της 14ης Φεβρουαρίου 2020(Α/74/706).
Θα ήμουν ευγνώμων να κυκλοφορήσετε στην επιστολή μου ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης και να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Ωκεάνιων Υποθέσεων και Δικαίου της Θάλασσας και στην επόμενη έκδοση του Law of the Sea Bulletin.
Μαρία Θεοφίλη.»
Θέλω να επιστήσω την προσοχή σας στις ακόλουθες πληροφορίες που εγείρουν σοβαρές ανησυχίες για την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στις 30 Μαΐου 2020 ένας αριθμός αιτήσεων για άδειες ερευνών υδρογονανθράκων που υποβλήθηκε από την κρατική Τουρκική Εταιρία Πετρελαίων (ΤΡΑΟ) δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας της Τουρκίας. Οι αιτήσεις αφορούν περιοχές που βρίσκονται εντος της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας στην ανατολική Μεσόγειο νότια και νοτιοανατολικά του νησιού της Ρόδου, νότια των νησιών της Καρπάθου και της Κάσου και νοτιοανατολικά της Κρήτης (οικόπεδα O20,O21,P20,P21,R20,R21,516,517,520,521, T16,T17,T18,T19,U16,U17,U18,U19,V18,V19).
Η διαδικασία αίτησης αδειοδοτήσεων είναι παράνομη καθώς βασίζεται
(i) στα υποτιθέμενα εξωτερικά όρια της παράνομης διεκδίκησης της Τουρκίας σε υφαλοκρηπίδα στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως περιγράφεται στις επιστολές του Μονίμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας στον ΓΓ των Ηνωμένων Εθνών (Α/74/550 ημερομηνίας 15 Νοέμβριου 2019, Α/74/75 ημερομηνίας 18 Μαρτίου 2020),σε ξεκάθαρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου καθώς και στο
(ii) αποκαλούμενο Μνημόνιο οριοθέτησης περιοχών θαλάσσιας αρμοδιότητας, μεταξύ της Τουρκίας και της GNA, που υπογράφτηκε στις 27 Νοεμβρίου 2019(Α/74/727 ημερομηνίας 2 Μαρτίου 2020).
Αυτη η παράνομη διαδικασία επιβεβαιώνει τον στόχο της Τουρκίας για τον σφετερισμό των κυριαρχικών δικαιωμάτων που έχει η Ελλάδα ipso facto και ab initio στην υφαλοκρηπίδα της, και την αποστέρηση των Ελληνικών νησιών από τις θαλάσσιες ζώνες τους σε μια κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου, που πυροδοτεί ένταση και απειλεί την ειρήνη και την σταθερότητα στην περιοχή.
Σε σχέση με αυτό θα ήθελα να κανω επίκληση τις επιστολές μου προς εσάς της 19ης Φεβρουαρίου 2020 (Α/74/2020-S/2020/129), 19ης Μαρτίου 2020 (Α/74/758) και 20ης Απριλίου 2020(Α/74/819) με τις οποίες απορρίπτονται αυτές οι τουρκικές διεκδικήσεις και ενέργειες ως παράνομες και το προαναφερθέν Μνημόνιο ως άκυρο και συνεπώς δεν έχει κανένα νομικό αποτέλεσμα στα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Περαιτέρω η Ελλάδα υπενθυμίζει τις επανειλημμένες εκκλήσεις προς την Τουρκία να αποφύγει κάθε περαιτέρω παράνομες ενέργειες στο μέλλον.
Η χώρα μου θα ήθελε να επισημάνει ότι οι προαναφερθείσες παράνομες αιτήσεις αδειοδότησης δεν έχουν έννομες συνέπειες στα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και δεν μπορεί να γίνει επίκληση τους έναντι της Ελλάδας. Η Ελλάδα έχει ipso facto και ab initio κυριαρχικά δικαιώματα στην συγκεκριμένη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου στην βάση της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, που αντανακλά το εθιμικό διεθνές δίκαιο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με το άρθρο 121(2) της Σύμβασης, τα Ελληνικά νησιά δημιουργούν θαλάσσιες ζώνες (υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ) πέραν των χωρικών υδάτων τους, όπως και τα ηπειρωτικά εδάφη. Αντιστοίχως, η Ελληνική εθνική νομοθεσία (Ν. 2289/1995 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν.4001/2011 που έχει κατατεθεί στον ΟΗΕ με την ρηματική διακοίνωση Νο 974 της 8ης Μαΐου 2012 , Law Of the Sea Bulletin vol. 79,p14) ορίζει τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Η Ελλάδα διαμαρτύρεται εντόνως και απορρίπτει αυτή την διαδικασία αίτησης αδειοδότησης η οποία είναι αντίθετη στο διεθνές δίκαιο και καλεί για μια ακόμη φορά την Τουρκία να σεβαστεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και να αποφύγει περαιτέρω κάθε παρόμοιες κινήσεις που είναι σε αντίθεση με τις τουρκικές δηλώσεις για υποτιθέμενη επιθυμία εγκαθίδρυσης σχέσεων καλής γειτονίας.
Εξοχότατε
Με βάση τα ανωτέρω μου ζητήθηκε από την κυβέρνηση μου να θέσω υπόψη σας το θέμα της τελευταίας τουρκικής πρόκλησης, καθώς απειλεί την ειρήνη, την ασφάλεια και την σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο.
Επιπροσθέτως η ανωτέρω παράνομη πράξη υπογραμμίζει την σημασία της μη ολοκλήρωσης της καταχώρησης του αποκαλούμενου Μνημονίου οριοθέτησης περιοχών θαλασσίων αρμοδιοτήτων μεταξύ της Τουρκίας και της GNA ,όπως έχει ηδη ζητήσει η Ελλάδα και αλλα μέλη των Ηνωμένων Εθνών επιβεβαιώνοντας τους λόγους που σας παρουσίασα με την επιστολή μου την 9η Δεκεμβρίου 2019 ως συνημμένης στην επιστολή της 14ης Φεβρουαρίου 2020(Α/74/706).
Θα ήμουν ευγνώμων να κυκλοφορήσετε στην επιστολή μου ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης και να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Ωκεάνιων Υποθέσεων και Δικαίου της Θάλασσας και στην επόμενη έκδοση του Law of the Sea Bulletin.
Μαρία Θεοφίλη.»
No comments :
Post a Comment