20/09/2018

“Δένουν” την πΓΔΜ στην Ελλάδα, με ενεργειακές και άλλες συμφωνίες

ΣΧΟΛΙΟ "ΚΟΥΡΗΤΗΣ": ΕΧΩ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΩΣ ΤΑ ΔΕΝΟΥΝ ΟΛΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΚΕΤΟ, ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ ΤΩΝ ΣΛΑΒΟΤΑΤΑΡΩΝ. ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΗΔΗ ΠΡΟΕΞΟΦΛΟΥΝ ΤΟ "ΝΑΙ" ΣΤΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ.
ΔΕΝ ΔΙΝΩ ΚΑΜΜΙΑ ΣΗΜΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΩΝ, ΘΕΩΡΩ ΙΣΧΥΡΩΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΠΡΕΣΠΩΝ ΠΩΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ Η ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΚΟΤΖΙΑ ΓΕΝΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΗΣ "Β.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ", ΑΣΧΕΤΑ ΕΑΝ ΚΥΡΩΘΕΙ ή ΔΕΝ ΚΥΡΩΘΕΙ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ. ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΩΜΕΝΟ ΜΕ ΤΟ "ΝΑΙ" ΤΩΝ ΣΛΑΒΟΤΑΤΑΡΩΝ. ΑΛΛΑ ΑΚΟΜΗ ΚΙ ΑΝ ΠΟΥΝ "ΟΧΙ", Η ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΕΠΟΜΕΝΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΘΑ ΞΕΚΙΝΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΗΔΗ ΕΧΕΙ ΔΕΧΘΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΘΑ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΟΣΟ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΥΤΟ.

Αναβάλλεται για δύο ή τρεις εβδομάδες η επίσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη στα Σκόπια, όπως έγινε γνωστό σήμερα από το υπουργείο προκειμένου στο ενδιάμεσο διάστημα να επιλυθούν τεχνικές εκκρεμότητες στις συμφωνίες μεταξύ των εταιριών στον τομέα της ενέργειας. Το ταξίδι επρόκειτο να γίνει την προσεχή Δευτέρα – Τρίτη αλλά θα πραγματοποιηθεί στα μέσα Οκτωβρίου. Στο επίκεντρο βρίσκεται η κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου Θεσσαλονίκης – Σκοπίων και συνολικά η ενίσχυση των ενεργειακών σχέσεων των δύο χωρών.


Η κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας–Σκοπίων και η ενίσχυση συνολικά των ενεργειακών σχέσεων των δύο χωρών στους τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας και των υγρών καυσίμων αναμένεται να τεθούν στο επίκεντρο των συζητήσεων που θα έχει την προσεχή Δευτέρα και Τρίτη στα Σκόπια ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης που μεταβαίνει στη γειτονική χώρα για διμερή συνάντηση για ενεργειακά θέματα. Για τον αγωγό φυσικού αερίου Θεσσαλονίκη–Negotino έχει υπογραφεί σύμφωνο κατανόησης μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και της Κρατικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της πΓΔΜ, MER από τον Οκτώβριο του 2016 και έχουν ακολουθήσει σειρά συναντήσεων εκπροσώπων των δύο εταιριών για την προώθηση του έργου.  Με τη λειτουργία του έργου η γειτονική χώρα θα αποκτήσει πρόσβαση σε εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας με φυσικό αέριο μέσω Ελλάδας ενώ η χώρα μας κάνει ένα ακόμη βήμα προς την λειτουργία της ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου και δημιουργεί τις προϋποθέσεις, εφόσον ο αγωγός προς τα Σκόπια επεκταθεί μελλοντικά και σε άλλες χώρες των Βαλκανίων, να αποκτήσει πρόσβαση σε περισσότερες αγορές.

Στον τομέα των υγρών καυσίμων είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις για την επαναλειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης–Σκοπίων με στόχο μεταξύ άλλων την αξιοποίηση των αποθηκευτικών χώρων του διυλιστηρίου ΟΚΤΑ της γειτονικής χώρας για την τροφοδοσία των χωρών της περιοχής. Για την ακρίβεια, όπως αναφέρουν πηγές, ο ΔΕΣΦΑ και η κρατική εταιρία αξιοποίησης ενεργειακών πόρων MER πρόκειται να υπογράψουν νέο μνημόνιο συνεργασίας (το προηγούμενο ήταν τον Οκτώβριο του 2016) για την υλοποίηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Νέα Μεσημβρία μέχρι το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου των Σκοπίων. Πρόκειται για ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 100 εκατ. ευρώ που στοχεύει στην διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών. Ο αγωγός μήκους 120 χλμ. Και χωρητικότητας 3 δις. κ.μ. θα ξεκινά από το ΕΣΦΑ, στο σημείο όπου θα «κουμπώνει» και ο TAP, παρέχοντας εναλλακτική όδευση αλλά και πηγή προέλευσης του καυσίμου. Σημειωτέον ότι η γειτονική χώρα προμηθεύεται φυσικό αέριο μόνο από τον αγωγό της ρωσικής Gazprom.

Με το μνημόνιο συνεργασίας θα επιδιωχθεί η επανεκκίνηση του project ενώ ο ΔΕΣΦΑ θα παρέχει και τεχνογνωσία στην MER ως προς θέματα κατασκευής. Ο αγωγός των δύο εταιριών έχει «παγώσει» εξαιτίας της μη έκδοσης απόφασης από την ΡΑΕ για την υλοποίηση του. Η ελληνική αρχή εδώ και περίπου ενάμισι χρόνο εξετάζει τόσο το συγκεκριμένο φάκελο όσο κι εκείνον της εταιρίας Windows International συμφερόντων του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ. Η τελευταία ζητάει άδεια ΑΣΦΑ για παρόμοιο κι ευθέως ανταγωνιστικό αγωγό με σκοπό τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που πρόκειται επίσης να κατασκευάσει άλλη επιχείρηση συμφερόντων του ίδιου προσώπου. Η ΡΑΕ ακόμη δεν έχει εκδώσει απόφαση για το ποιός από τους δύο διεκδικητές θα υλοποιήσει το έργο, αν και, σύμφωνα με πληροφορίες, η ρυθμιστική αρχή των Σκοπίων έχει απορρίψει αίτημα της Windows International για το τμήμα του αγωγού που διέρχεται από τα εδάφη της χώρας.

Εκτός, όμως, από αυτό το γεγονός, αρμόδιες πηγές σημειώνουν και το παράδοξο του πράγματος μία εταιρία που δεν έχει εμπειρία στην κατασκευή των αγωγών να επιμένει στην έκδοση άδειας για την κατασκευή τέτοιου έργου όταν θα μπορούσε με πολύ λιγότερο κόστος να προμηθεύεται φυσικό αέριο για τις μονάδες παραγωγής ρεύματος. Δεν αποκλείεται, όπως ερμηνεύουν οι ίδιοι παράγοντες, τελικά να πρόκειται για την υποβολή μίας αίτησης που να κρύβει άλλα γεωστρατηγικά συμφέροντα. Πάντως, η υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα σε ΔΕΣΦΑ και MER παρουσία και εκπροσώπων των δύο κυβερνήσεων αποκτά άλλο ενδιαφέρον και ίσως να δρομολογήσει κι εξελίξεις ως προς την απεμπλοκή του έργου. Αν αυτό συμβεί τότε για τον αγωγό θα ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας – που είχε μείνει ημιτελής- αλλά θα ακολουθήσει και market test ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της επένδυσης. Αν όλα τρέξουν γρήγορα τότε ο αγωγός θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει στο τέλος του 2020 παρέχοντας ενεργειακή ασφάλεια στα Σκόπια. Εκτός, όμως από αυτό, το σχέδιο αποκτά άλλη διάσταση καθώς θα μπορέσει να διεκδικήσει ρόλο και στον εφοδιασμό κι άλλων βαλκανικών χωρών. Ο αγωγός μπορεί να επεκταθεί στο Κόσσοβο και τη Σερβία.

Πολλούς μήνες πριν τη συμφωνία των Πρεσπών, τα ΕΛ.ΠΕ και η κυβέρνηση της FYROM έχουν ξεκινήσει τις συζητήσεις και τις διαπραγματεύσεις για την επαναλειτουργία της διασύνδεσης ανάμεσα στα ελληνικά διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης και εκείνο της ΟΚΤΑ. Αν και το τελευταίο ανήκει στον όμιλο των ΕΛ.ΠΕ εντούτοις το 2013 η διοίκηση της εταιρίας είχε αποφασίσει να παροπλίσει το διυλιστήριο στα Σκόπια κρίνοντας το ως μη αποδοτικό. Έτσι η FYROM έφερνε καύσιμα από την Ελλάδα μέσω βυτιοφόρων οχημάτων με μεγαλύτερα κόστη. Ο αγωγός πετρελαίου μήκους 213 χλμ έπαυσε να λειτουργεί με αποτέλεσμα το κόστος εφοδιασμού της γειτονικής χώρας να είναι αυξημένο. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης Σκοπίων και ΕΛ.ΠΕ, σύμφωνα με πηγές, βρίσκονται σε καλό δρόμο αν και απομένουν ακόμη στάδια προκειμένου να ολοκληρωθούν. Η επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου προς το διυλιστήριο ΟΚΤΑ δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός κόμβου στα Σκόπια, όπου τα ΕΛ.ΠΕ θα μπορούν να εφοδιάζουν με μεγαλύτερη άνεση κι άλλες βαλκανικές αγορές, όπου έχουν μπιζνες.

Στον τομέα του ηλεκτρισμού υπό συζήτηση είναι η αναβάθμιση της υπάρχουσας διασύνδεσης Φλώρινα–Μπίτολα, έργο που περιλαμβάνεται στις υπό εξέταση υποδομές του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης των Ευρωπαϊκών Δικτύων (TYNDP – Ten Year Network Development Plan). Ο ΑΔΜΗΕ και ο MEPSO (Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας των Σκοπίων) έχουν συστήσει κοινή ομάδα εργασίας που μελετά τα ζητήματα τεχνικά και οικονομικά της αναβάθμισης των δύο γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 400 kV μεταξύ των δύο κρατών. Η μία είναι ανάμεσα στο ΚΥΤ Θεσσαλονίκης και το Ντουμπροβο και η δεύτερη μεταξύ του ΚΥΤ Μελίτης και Bitola. Τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονται και στο δεκαετές πλάνο ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ. Την αρχή των ελληνικών ενεργειακών επενδύσεων στα Σκόπια έκανε η ΔΕΗ με την εξαγορά της ιδιωτικής εταιρίας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας EDS. Το deal έκλεισε λίγο πριν τη συμφωνία των Πρεσπών και τώρα λίγο πριν το δημοψήφισμα η Ελλάδα εμφανίζεται με νέες επενδύσεις.

Τον ερχόμενο Οκτώβριο θα δημοπρατηθούν τα έργα εγκατάστασης δικτύων φυσικού αερίου σε Ορεστιάδα, Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Ξάνθη, Καβάλα και Δράμα. Σύμφωνα με την ενημέρωση της ΔΕΔΑ, που παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη τα χρονοδιαγράμματα των φάσεων του έργου, η διαγωνιστική διαδικασία θα ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο του 2019 και μέσα στο καλοκαίρι θα αρχίσουν οι εργασίες εγκατάστασης στις έξι πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Όπως ανέφερε στη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ορεστιάδας ο δήμαρχος, Βασίλης Μαυρίδης, ο σχεδιασμός προβλέπει άμεση σύνδεση με το φυσικό αέριο για κάθε τμήμα δικτύου που θα ολοκληρώνεται. Στην Ορεστιάδα, όπου η πρώτη φάση προβλέπει την ανάπτυξη του δικτύου σε μήκος 54 χιλιομέτρων εντός της πόλης, αρχικά θα τροφοδοτηθούν οι βιομηχανίες και το φθινόπωρο του 2019 αναμένεται το φυσικό αέριο να φτάσει στα πρώτα σπίτια. Παράλληλα, ξεκαθαρίστηκε και το κανονιστικό πλαίσιο για τις εταιρείες διανομής που θα δραστηριοποιηθούν σε κάθε περιοχή, με πλαφόν ανώτερης τιμής, το οποίο θα ισχύσει και για τις έξι πόλεις, ανεξάρτητα από τη γεωγραφική τους θέση και χωρίς επιπλέον χρεώσεις μεταφορικών.

Και το Διδυμότειχο συμπεριλήφθηκε στο τετραετές πρόγραμμα (2018-2022) που εκπόνησε η ΔΕΔΑ για την ανάπτυξη δικτύου φυσικού αερίου στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Το πλάνο της εταιρείας, που εγκαθιστά τα δίκτυα, προβλέπει την επέκταση του δικτύου σε νέες περιοχές της περιφέρειας, μετά την ολοκλήρωση των έργων που θα ξεκινήσουν το 2019 στις πρώτες έξι πόλεις. Με ίδιο χρονικό ορίζοντα αναμένεται να προχωρήσει η εγκατάσταση του δικτύου και σε μη αστικές περιοχές του δήμου Ορεστιάδας.

https://energypress.gr/

ΣΧΕΤΙΚΟ:https://www.crisismonitor.gr/2018/09/20/quot-denoyn-quot-tin-pgdm-stin-ellada-me-energeiaka-deals/

1 comment :

  1. Anonymous20/9/18 23:07

    Ο Σταθάκης δεν ήταν που είχε "ξεχάσει" να δηλώσει ένα μύριο;
    Τώρα ο ξεχασιάρης διαχειρίζεται πακέτο των δις!!!!
    Άντε να βάλουμε στοίχημα πόσα θα ξεχάσει τώρα;
    Α.Α.

    ReplyDelete