Σε ένα ενδιαφέρον δημοσίευμα, το γνωστό Flight Global υποστηρίζει, ότι υπάρχει πρόβλημα επικοινωνίας ανάμεσα στα δυο μαχητικά πέμπτης γενιάς της αμερικανικής Αεροπορίας (USAF), καθώς φέρεται να υπάρχει πρόβλημα ανταλλαγής στοιχείων ανάμεσα στα F-35A Lightning II και τα F-22A Raptor, αμφότερα κατασκευής Lockheed Martin. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, το Link 16 των F-22 μπορεί αν δεχθεί δεδομένα από τα F-35, ενώ δεν μπορεί να δεχθεί στοιχεία από το Raptor. Αντιθέτως, τα F-35 μπορούν αν ανταλλάξουν στοιχεία με τα F-16 και F-15, καθώς επίσης και με άλλων τύπων μαχητικά αεροσκάφη συμμαχικών – ΝΑΤΟϊκών αεροπορικών δυνάμεων. Την είδηση έδωσε στο διεθνούς φήμης εξειδικευμένο μέσο ενημέρωσης, ο ταξίαρχος Σκοτ Πλέας (Brig Gen Scott Pleus), διευθυντής του Γραφείου Ολοκλήρωσης (Integration) του προγράμματος του F-35. Παράλληλα, προκύπτει ότι προς το παρόν η USAF δεν έχει καταλήξει σε απόφαση περί της επίλυσης του ζητήματος.
Τα νέας γενιάς συστήματα που χρησιμοποιούν τα μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς ελαχιστοποιούν τη δυνατότητα υποκλοπής των επικοινωνιών και των στοιχείων από τον αντίπαλο, ενώ είναι δύσκολο και αν παρεμβληθούν από αυτόν με ηλεκτρονικά μέσα. Το F-22 χρησιμοποιεί το σύστημα IFDL (intra-flight data link) για να επικοινωνεί με τον στόλο των υπολοίπων μαχητικών του τύπου (σύνολο 187), ενώ το F-35 χρησιμοποιεί το σύστημα MADL (Multi-Function Advanced Datalink), αλλά και το γνωστό Link 16. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο που αναφέρεται ως παράδειγμα, είναι ότι τα F-15C επικοινωνούν με τα F-22 μέσω του ατρακτιδίου «Talon HATE», ενώ δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο για να διασφαλίσει την επικοινωνία F-22 και F-35, ούτε υπάρχει κάτι το οποίο αναμένεται να δοκιμαστεί στο προσεχές μέλλον. Επιπρόσθετα, η επικοινωνία ανάμεσα στο F-35 και το F-15 μπορεί να γίνει μέσω δικτύου επικοινωνιών, κάτι το οποίο επαυξάνει τον κίνδυνο παρεμβολής, ένα πρόβλημα το οποίο μπορεί να επιλυθεί με τη διαβίβαση των στοιχείων από ένα F-35 που ήδη έχει διεισδύσει σε εχθρικό εναέριο χώρο απειλούμενο από την αντιαεροπορική άμυνα, σε ένα που βρίσκεται εκτός, μέσω του MADL, το οποίο στη συνέχεια μεταδίδει μέσω Link 16 τα στοιχεία στα μαχητικά F-15.
Λύσεις υπάρχουν, αλλά το δημοσίευμα αναδεικνύει το ότι οι νέες τεχνολογίες συνεπάγονται και νέα προβλήματα τα οποία ενδεχομένως θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Το αντεπιχείρημα είναι, ότι σύστημα όπως το MADL είχαν εξαρχής αποστολής την αύξηση της τακτικής επίγνωσης (situational awareness) για τον πιλότο και όχι για να διασφαλίζει την επικοινωνία με άλα αεροσκάφη, τρίτης, τέταρτης ή πέμπτης γενιάς.
http://www.defence-point.gr/news/?p=174618
Τα νέας γενιάς συστήματα που χρησιμοποιούν τα μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς ελαχιστοποιούν τη δυνατότητα υποκλοπής των επικοινωνιών και των στοιχείων από τον αντίπαλο, ενώ είναι δύσκολο και αν παρεμβληθούν από αυτόν με ηλεκτρονικά μέσα. Το F-22 χρησιμοποιεί το σύστημα IFDL (intra-flight data link) για να επικοινωνεί με τον στόλο των υπολοίπων μαχητικών του τύπου (σύνολο 187), ενώ το F-35 χρησιμοποιεί το σύστημα MADL (Multi-Function Advanced Datalink), αλλά και το γνωστό Link 16. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο που αναφέρεται ως παράδειγμα, είναι ότι τα F-15C επικοινωνούν με τα F-22 μέσω του ατρακτιδίου «Talon HATE», ενώ δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο για να διασφαλίσει την επικοινωνία F-22 και F-35, ούτε υπάρχει κάτι το οποίο αναμένεται να δοκιμαστεί στο προσεχές μέλλον. Επιπρόσθετα, η επικοινωνία ανάμεσα στο F-35 και το F-15 μπορεί να γίνει μέσω δικτύου επικοινωνιών, κάτι το οποίο επαυξάνει τον κίνδυνο παρεμβολής, ένα πρόβλημα το οποίο μπορεί να επιλυθεί με τη διαβίβαση των στοιχείων από ένα F-35 που ήδη έχει διεισδύσει σε εχθρικό εναέριο χώρο απειλούμενο από την αντιαεροπορική άμυνα, σε ένα που βρίσκεται εκτός, μέσω του MADL, το οποίο στη συνέχεια μεταδίδει μέσω Link 16 τα στοιχεία στα μαχητικά F-15.
Λύσεις υπάρχουν, αλλά το δημοσίευμα αναδεικνύει το ότι οι νέες τεχνολογίες συνεπάγονται και νέα προβλήματα τα οποία ενδεχομένως θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Το αντεπιχείρημα είναι, ότι σύστημα όπως το MADL είχαν εξαρχής αποστολής την αύξηση της τακτικής επίγνωσης (situational awareness) για τον πιλότο και όχι για να διασφαλίζει την επικοινωνία με άλα αεροσκάφη, τρίτης, τέταρτης ή πέμπτης γενιάς.
http://www.defence-point.gr/news/?p=174618
No comments :
Post a Comment