Ένα από τα κυρίαρχα θέματα της αμυντικής επικαιρότητας σχετίστηκε και με τη προοπτική κατεπείγουσας (!) προμήθειας αντιπλοϊκών βλημάτων NSM για το ΠΝ. Αφού λοιπόν...
Ξεκινήσαμε τον εκσυγχρονισμό του στόλου των F-16,
Δρομολογήθηκε το οξύτατο και ανελαστικό θέμα με τορπίλες νέας γενιάς για τα υποβρύχια U-214 του ΠΝ,
Προχωρήσαμε στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ,
Εξασφαλίσαμε επαρκές απόθεμα ανταλλακτικών για την υποστήριξη και συντήρηση των υπερ-πολύτιμων ελικοπτέρων ΑΗ-64Α ... (αν και δυστυχώς, τα ΑΗ-64Α βαίνουν προς απαξίωση)
Πήραμε αποφάσεις για το μέλλον της αεράμυνας του Ε.Σ (συστήματα HAWK και Osa-AK),
Υπογράψαμε το πολυπόθητο Follow On Support για τον στόλο των Mirage,
Προέκυψε το θέμα με την προμήθεια επάκτιων συστοιχιών βλημάτων NSM για το ΠΝ...
Και φυσικά, θα μπορούμε να αναφερθούμε σε πολλαπλές ανάγκες κομβικότερης αναγκαιότητας για τον εθνικό αμυντικό σχεδιασμό σε σχέση με τις επάκτιες συστοιχίες. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως παραγνωρίζουμε τον ρόλο και την σημασία αυτών των συστοιχιών. Όμως ξαφνικά προέκυψε θέμα κατεπείγουσας προμήθειας πυραύλων NSM από το ΠΝ! Και με ποια λογική φωτογραφίζεται ένα συγκεκριμένο σύστημα δίχως να λάβει χώρα δημόσιος διεθνής διαγωνισμός; Στο κάτω κάτω της γραφής για λόγους ομοιτυπίας και κοινής λογιστικής υποστήριξης η επιχειρησιακή πραγματικότητα επιβάλλει όχι την αγορά ενός νέου οπλικού συστήματος αλλά την εξέλιξης ενός υφιστάμενου. Δηλαδή είτε Exocet είτε Harpoon. Όμως ακόμα και αν έχουν εκπονηθεί σενάρια που καταλήγουν στο ότι το υφιστάμενο οπλοστάσιο αντιπλοϊκών βλημάτων του ΠΝ (ΜΜ-38, MM-40 block2, MM-40 block3, RGM-84D Block 1C) θα είναι εύκολα αντιμετωπίσιμο από τα αντιπυραυλικά συστήματα του Τουρκικού Ναυτικού (CIWS Phalanx block 1B και Sea Zenith, RΑΜ, ΕSSM ), το ΠΝ, τόσο για την τωρινή περίοδο όσο και για τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα αναλώσει την πενιχρή του χρηματοδότηση στην επιτυχή ολοκλήρωση δύο μειζόνων προγραμμάτων:
Το πρόγραμμα ναυπηγήσεως της 6ης και 7ης πυραυλακάτου τύπου “Super Vita”, των «ΒΛΑΧΑΚΟΥ» και «ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗ» στα Ναυπηγεία Ελευσίνος, που βρίσκεται κάτω από την αιγίδα του ΠΝ.
Τον εκσυγχρονισμό των 4 P-3B Orion που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα αλλάξει άρδην τα δεδομένα στην λήψη σε "real time" εικόνας τακτικής κατάστασης από τα δεδομένα στο Αιγαίο και στην Ανατ. Μεσόγειο. Μια εξέλιξη με εθνικές και συμμαχικές προεκτάσεις που έπρεπε να ήταν επιχειρησιακά έτοιμη από χθες ...
Όσο διακινούν τα σενάρια απόκτησης των NSM, καλό θα είναι να γνωρίζουν ότι οι συστοιχίες αντιπλοϊκών βλημάτων δεν είναι απλές μονάδες που τις τοποθετείς σε κάποιο νησί με στρατηγική σημασία, στα πλαίσια στρατηγικών θαλάσσιας άρνησης της ασφαλούς ανάπτυξης του εχθρικού στόλου. Οι επάκτιες συστοιχίες περιλαμβάνουν κινητά Κέντρα Επικοινωνίας, Κινητά Ραντάρ επί Οχήματος, κέντρα ελέγχου πυρός, οχυρωμένες εγκαταστάσεις για την παραμονή των οχημάτων και προστασία τους από προσβολή από έξυπνα όπλα εξ αποστάσεως, fake τοποθεσίες παραπλάνησης, επαρκή μέτρα προστασίας των εγκαταστάσεων με ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες για την έγκαιρη αποκάλυψη απόπειρας προσβολής με μονάδες ειδικών επιχειρήσεων και φυσικά, παθητικά μέσα κάλυψης κύριων και βοηθητικών οχημάτων με ειδικές βαφές Anti-IR και αντι-ραντάρ. Δηλαδή, απαιτούν ένα ολοκληρωτικό πλέγμα προστασίας που με την σειρά του προϋποθέτει κονδύλια που απλά δεν υπάρχουν ή είναι φαινομενικά απίθανο να αποδεσμευτούν.
Το πιο πιθανό θα ήταν τα δημοσιεύματα να αφορούν την πιθανή προμήθεια του βλήματος NSM από την Πολεμική Αεροπορία. Ο λόγος είναι εύλογος: Η αποτυχία των προγραμμάτων FOS για τα αεροσκάφη Mirage 2000 και των βλημάτων AIM-39 Exocet και σε συνδυασμό με την απουσία ενδιαφέροντος (;) για την πιστοποίηση των AIM-39 Exocet στα 25 ικανότερα Mirage 2000-5MK2, οδηγεί την ΠΑ στην απώλεια της δυνατότητας ναυτικής κρούσης όταν λήξει οριστικά η εργοστασιακή ζωή κρίσιμων παρελκομένων των βλημάτων ή όταν δεν θα είναι οικονομικά σύμφορη η υποστήριξη ενός μικρού αριθμού Mirage 2000 επικεντρωμένων στην ναυτική κρούση. Το βλήμα NSM αν και ενσωματώνει αξιόλογα χαρακτηριστικά, όπως stealth σχεδίαση, παθητική κατεύθυνση, εμβέλεια 180 χιλιομέτρων από επάκτιους και ναυτικούς εκτοξευτές, αμφίδρομης επικοινωνίας data link (συμβατό με Link-16 ) για αλλαγή ή ματαίωση στόχου εν πτήση, δεν έχει πιστοποιηθεί σε αεροσκάφη F-16! Έχει γίνει δοκιμαστική εκτόξευση μιας ειδικής έκδοσης του NSM, που λέγεται Joint Strike Missile (JSM) από F-16 το 2015, αλλά αυτή έγινε στα πλαίσια των δοκιμών ενσωμάτωσης του βλήματος JSM στο F-35.
Επιχειρησιακά λοιπόν, το βλήμα NSM είναι σε υπηρεσία με το Νορβηγικό Πολεμικό Ναυτικό, το Πολωνικό ναυτικό (σε επάκτιες συστοιχίες) και προβλέπεται να μπει σε υπηρεσία με το Πολεμικό Ναυτικό της Γερμανίας και της Μαλαισίας. Θα μπορούσε σε ένα πιθανό σενάριο η ΠΑ να ζητούσε από την Kongsberg και Lockheed Martin την πιστοποίηση του βλήματος στα μελλοντικά ελληνικά εκσυγχρονισμένα F16; Θα ήταν θεωρητικά μια επιλογή της ΠΑ, αλλά σε πρακτικό οικονομικό επίπεδο, το να γίνει η ΠΑ launch customer του συγκεκριμένου συνδυασμού βλήματος-αεροσκάφους, μάλλον είναι εκτός των προτεραιοτήτων της. Η λογική λοιπόν απαιτεί να μην κάνουμε τις "φαντασιώσεις" μας έτοιμα προς υπογραφή προγράμματα, αγνοώντας την ασφυκτική οικονομική παράμετρο κάτω από την οποία το ΠΝ είναι αναγκασμένο να κινηθεί. Και θα επαναλάβουμε ξανά αυτό που πιστεύουμε και που είμαστε σίγουροι ότι αποτελεί τον κρυφό πόθο της πλειοψηφίας των "σκληρών επιχειρησιακά δεξαμενών σκέψης" του ΠΝ: ΤΟΡΠΙΛΕΣ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ U-214!
Το επόμενο λοιπόν μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του ΠΝ, θα είναι να πείσει την υφιστάμενη ή την επόμενη πολιτική ηγεσία ότι η προμήθεια τορπιλών νέας γενιάς, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ σε συνδιασμό με την λήψη αποφάσεων για το μέλλον του Ελληνικού Στόλου είναι μια αδήριτη εθνική απαίτηση από την οποία κρίνεται η ναυτική ισχύς της χώρας. Μην ξεχνάμε ότι ο στόλος των φρεγατών S είναι ηλίκίας 40 ετών(!) ενώ τα Υποβρυχία 209 όπως και οι πυραυλάκατοι Combbatante είναι σκάφη περίπου 40 ετών και την επόμενη δεκαετία θα πρέπει να έχουν ληφθεί αποφάσεις για την αντικατάσταση τους.
http://defencenews.gr/amina/5411-peri-ton-epaktion-systoixion-tou-p-n-kai-tis-ypotithemenis-anagkis-promitheias-neon
Ξεκινήσαμε τον εκσυγχρονισμό του στόλου των F-16,
Δρομολογήθηκε το οξύτατο και ανελαστικό θέμα με τορπίλες νέας γενιάς για τα υποβρύχια U-214 του ΠΝ,
Προχωρήσαμε στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ,
Εξασφαλίσαμε επαρκές απόθεμα ανταλλακτικών για την υποστήριξη και συντήρηση των υπερ-πολύτιμων ελικοπτέρων ΑΗ-64Α ... (αν και δυστυχώς, τα ΑΗ-64Α βαίνουν προς απαξίωση)
Πήραμε αποφάσεις για το μέλλον της αεράμυνας του Ε.Σ (συστήματα HAWK και Osa-AK),
Υπογράψαμε το πολυπόθητο Follow On Support για τον στόλο των Mirage,
Προέκυψε το θέμα με την προμήθεια επάκτιων συστοιχιών βλημάτων NSM για το ΠΝ...
Και φυσικά, θα μπορούμε να αναφερθούμε σε πολλαπλές ανάγκες κομβικότερης αναγκαιότητας για τον εθνικό αμυντικό σχεδιασμό σε σχέση με τις επάκτιες συστοιχίες. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως παραγνωρίζουμε τον ρόλο και την σημασία αυτών των συστοιχιών. Όμως ξαφνικά προέκυψε θέμα κατεπείγουσας προμήθειας πυραύλων NSM από το ΠΝ! Και με ποια λογική φωτογραφίζεται ένα συγκεκριμένο σύστημα δίχως να λάβει χώρα δημόσιος διεθνής διαγωνισμός; Στο κάτω κάτω της γραφής για λόγους ομοιτυπίας και κοινής λογιστικής υποστήριξης η επιχειρησιακή πραγματικότητα επιβάλλει όχι την αγορά ενός νέου οπλικού συστήματος αλλά την εξέλιξης ενός υφιστάμενου. Δηλαδή είτε Exocet είτε Harpoon. Όμως ακόμα και αν έχουν εκπονηθεί σενάρια που καταλήγουν στο ότι το υφιστάμενο οπλοστάσιο αντιπλοϊκών βλημάτων του ΠΝ (ΜΜ-38, MM-40 block2, MM-40 block3, RGM-84D Block 1C) θα είναι εύκολα αντιμετωπίσιμο από τα αντιπυραυλικά συστήματα του Τουρκικού Ναυτικού (CIWS Phalanx block 1B και Sea Zenith, RΑΜ, ΕSSM ), το ΠΝ, τόσο για την τωρινή περίοδο όσο και για τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα αναλώσει την πενιχρή του χρηματοδότηση στην επιτυχή ολοκλήρωση δύο μειζόνων προγραμμάτων:
Το πρόγραμμα ναυπηγήσεως της 6ης και 7ης πυραυλακάτου τύπου “Super Vita”, των «ΒΛΑΧΑΚΟΥ» και «ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗ» στα Ναυπηγεία Ελευσίνος, που βρίσκεται κάτω από την αιγίδα του ΠΝ.
Τον εκσυγχρονισμό των 4 P-3B Orion που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα αλλάξει άρδην τα δεδομένα στην λήψη σε "real time" εικόνας τακτικής κατάστασης από τα δεδομένα στο Αιγαίο και στην Ανατ. Μεσόγειο. Μια εξέλιξη με εθνικές και συμμαχικές προεκτάσεις που έπρεπε να ήταν επιχειρησιακά έτοιμη από χθες ...
Όσο διακινούν τα σενάρια απόκτησης των NSM, καλό θα είναι να γνωρίζουν ότι οι συστοιχίες αντιπλοϊκών βλημάτων δεν είναι απλές μονάδες που τις τοποθετείς σε κάποιο νησί με στρατηγική σημασία, στα πλαίσια στρατηγικών θαλάσσιας άρνησης της ασφαλούς ανάπτυξης του εχθρικού στόλου. Οι επάκτιες συστοιχίες περιλαμβάνουν κινητά Κέντρα Επικοινωνίας, Κινητά Ραντάρ επί Οχήματος, κέντρα ελέγχου πυρός, οχυρωμένες εγκαταστάσεις για την παραμονή των οχημάτων και προστασία τους από προσβολή από έξυπνα όπλα εξ αποστάσεως, fake τοποθεσίες παραπλάνησης, επαρκή μέτρα προστασίας των εγκαταστάσεων με ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες για την έγκαιρη αποκάλυψη απόπειρας προσβολής με μονάδες ειδικών επιχειρήσεων και φυσικά, παθητικά μέσα κάλυψης κύριων και βοηθητικών οχημάτων με ειδικές βαφές Anti-IR και αντι-ραντάρ. Δηλαδή, απαιτούν ένα ολοκληρωτικό πλέγμα προστασίας που με την σειρά του προϋποθέτει κονδύλια που απλά δεν υπάρχουν ή είναι φαινομενικά απίθανο να αποδεσμευτούν.
Το πιο πιθανό θα ήταν τα δημοσιεύματα να αφορούν την πιθανή προμήθεια του βλήματος NSM από την Πολεμική Αεροπορία. Ο λόγος είναι εύλογος: Η αποτυχία των προγραμμάτων FOS για τα αεροσκάφη Mirage 2000 και των βλημάτων AIM-39 Exocet και σε συνδυασμό με την απουσία ενδιαφέροντος (;) για την πιστοποίηση των AIM-39 Exocet στα 25 ικανότερα Mirage 2000-5MK2, οδηγεί την ΠΑ στην απώλεια της δυνατότητας ναυτικής κρούσης όταν λήξει οριστικά η εργοστασιακή ζωή κρίσιμων παρελκομένων των βλημάτων ή όταν δεν θα είναι οικονομικά σύμφορη η υποστήριξη ενός μικρού αριθμού Mirage 2000 επικεντρωμένων στην ναυτική κρούση. Το βλήμα NSM αν και ενσωματώνει αξιόλογα χαρακτηριστικά, όπως stealth σχεδίαση, παθητική κατεύθυνση, εμβέλεια 180 χιλιομέτρων από επάκτιους και ναυτικούς εκτοξευτές, αμφίδρομης επικοινωνίας data link (συμβατό με Link-16 ) για αλλαγή ή ματαίωση στόχου εν πτήση, δεν έχει πιστοποιηθεί σε αεροσκάφη F-16! Έχει γίνει δοκιμαστική εκτόξευση μιας ειδικής έκδοσης του NSM, που λέγεται Joint Strike Missile (JSM) από F-16 το 2015, αλλά αυτή έγινε στα πλαίσια των δοκιμών ενσωμάτωσης του βλήματος JSM στο F-35.
Επιχειρησιακά λοιπόν, το βλήμα NSM είναι σε υπηρεσία με το Νορβηγικό Πολεμικό Ναυτικό, το Πολωνικό ναυτικό (σε επάκτιες συστοιχίες) και προβλέπεται να μπει σε υπηρεσία με το Πολεμικό Ναυτικό της Γερμανίας και της Μαλαισίας. Θα μπορούσε σε ένα πιθανό σενάριο η ΠΑ να ζητούσε από την Kongsberg και Lockheed Martin την πιστοποίηση του βλήματος στα μελλοντικά ελληνικά εκσυγχρονισμένα F16; Θα ήταν θεωρητικά μια επιλογή της ΠΑ, αλλά σε πρακτικό οικονομικό επίπεδο, το να γίνει η ΠΑ launch customer του συγκεκριμένου συνδυασμού βλήματος-αεροσκάφους, μάλλον είναι εκτός των προτεραιοτήτων της. Η λογική λοιπόν απαιτεί να μην κάνουμε τις "φαντασιώσεις" μας έτοιμα προς υπογραφή προγράμματα, αγνοώντας την ασφυκτική οικονομική παράμετρο κάτω από την οποία το ΠΝ είναι αναγκασμένο να κινηθεί. Και θα επαναλάβουμε ξανά αυτό που πιστεύουμε και που είμαστε σίγουροι ότι αποτελεί τον κρυφό πόθο της πλειοψηφίας των "σκληρών επιχειρησιακά δεξαμενών σκέψης" του ΠΝ: ΤΟΡΠΙΛΕΣ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ U-214!
Το επόμενο λοιπόν μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του ΠΝ, θα είναι να πείσει την υφιστάμενη ή την επόμενη πολιτική ηγεσία ότι η προμήθεια τορπιλών νέας γενιάς, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200 ΗΝ σε συνδιασμό με την λήψη αποφάσεων για το μέλλον του Ελληνικού Στόλου είναι μια αδήριτη εθνική απαίτηση από την οποία κρίνεται η ναυτική ισχύς της χώρας. Μην ξεχνάμε ότι ο στόλος των φρεγατών S είναι ηλίκίας 40 ετών(!) ενώ τα Υποβρυχία 209 όπως και οι πυραυλάκατοι Combbatante είναι σκάφη περίπου 40 ετών και την επόμενη δεκαετία θα πρέπει να έχουν ληφθεί αποφάσεις για την αντικατάσταση τους.
http://defencenews.gr/amina/5411-peri-ton-epaktion-systoixion-tou-p-n-kai-tis-ypotithemenis-anagkis-promitheias-neon
No comments :
Post a Comment