15/02/2017

Ιερώνυμος για παραχώρηση Παρθενώνα: "Δεν πουλιούνται τα πάντα"

Την αντίθεσή του στην παραχώρηση του Παρθενώνα για επίδειξη μόδας, εξέφρασε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, ο οποίος τόνισε ότι "δεν πουλιούνται τα πάντα". Μάλιστα, δοθείσης της ευκαιρίας, κατά την επίσκεψή του στα εκπαιδευτήρια "Ελληνογερμανική Αγωγή", κατόπιν σχετικής ερώτησης μαθήτριας, δήλωσε πως "όταν κάτι αποϊεροποιείται, τότε ευτελίζεται και κάτι που ευτελίζεται, γίνεται εμπόρευμα φτηνό". Επιπλέον, έκανε λόγο για την εποχή μας, η οποία "έχει χαρακτηριστεί εποχή της κρίσης. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια πνευματική κρίση που γίνεται οικονομική και μας οδηγεί σε αυτές τις δύσκολες καταστάσεις", υπογράμμισε και επισήμανε πως "το πρόβλημα, όμως, είναι η παρακμή, η αλλοίωση των ανθρώπων, η υποτίμηση των αξιών, που κάνουν τον άνθρωπο μονομερή, μονόπλευρο, μοναχικό και στη συνέχεια προβληματικό". Σε αυτό το πλαίσιο, αναφέρθηκε στην έλλειψη προτύπων σε όλους τους χώρους, σημείωσε πως "χρειάζεται να βρούμε πρότυπα, για να έχουμε μια καλύτερη κοινωνία" και παρότρυνε τους μαθητές να διαβάζουν και να αποκτούν εμπειρίες, γνώσεις και σοφία, αλλά να αποκτήσουν και την άνωθεν σοφία, του Θεού, ώστε να γίνουν χαρισματικοί άνθρωποι. Επιπρόσθετα, τους συμβούλευσε να μη θυσιάζουν τα πάντα στο βωμό του χρήματος και να αποκτήσουν γερά πρότυπα, για να ξεπεραστεί η εποχή της παρακμής και της αλλοίωσης.

Σε έναν εποικοδομητικό διάλογο που ανέπτυξε μαζί τους, μίλησε ακόμη και για τον θάνατο, ύστερα από ερώτηση που του ετέθη από μαθήτρια, για το πώς πρέπει να τον αντιμετωπίζουμε. Της απάντησε πως "πρόκειται για ένα δύσκολο θέμα" και εξέφρασε την πίστη του ότι "η απάντηση σχετίζεται με το πώς βλέπουμε τον Θεό και ποια είναι η ζωή μας. Πάντως, ο Θεός δεν είναι τιμωρός, ούτε εκδικητής. Η Εκκλησία είναι για να μας μάθει να αγαπάμε ο ένας τον άλλον πραγματικά. Για να είμαστε οικογένεια. Αυτός είναι ο τρόπος, διά της αγάπης που είναι ο Χριστός, να αντιμετωπίσουμε τον θάνατο", αποκρίθηκε. Ακολούθως, τους κάλεσε να κάνουν επιλογή των πράξεών τους, να έχουν διάκριση, να ξέρουν τι είναι αυτό που αν το κάνουν θα τους βοηθήσει και τι όχι και τους συνέστησε να μη φοβούνται τις αλλαγές στη ζωή τους και να μην ανησυχούν. Διότι, θα περάσουν και οι δυσκολίες της εφηβείας και να κυνηγούν τα όνειρά τους, να έχουν επιμονή και υπομονή και να αναλαμβάνουν πάντα τις ευθύνες τους, να μην τις επιρρίπτουν σε άλλους. Ακόμη και στην ερώτηση μαθητή για το πώς αποφάσισε να γίνει ιερέας απάντησε με αναφορά στην παιδική του ηλικία, όταν πήγαινε στην Εκκλησία, την οποία αγαπούσε, ενώ πάντα ενδιαφερόταν για τους συνανθρώπους του. Τέλος, έκανε λόγο για τις σπουδές του, τους σημαντικούς ανθρώπους που γνώρισε στη ζωή του και τον οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση, όπως ήταν ο μακαριστός μητροπολίτης Θηβών, Νικόδημος Γραικός και μοιράστηκε μαζί τους αναμνήσεις-εμπειρίες του από τότε.

Τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο συνόδευσαν στα εκπαιδευτήρια, ο διευθυντής του ιδιαιτέρου γραφείου του, αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Παπαθανασίου και ο διευθυντής της Βιβλιοθήκης της Αρχιεπισκοπής, Σεβαστιανός Ανδρεάδης.

ΑΜΠΕ

1 comment :

  1. ΝΑΙ ΣΕ ΕΝΟΙΑΞΕ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΚΩΛΟΜΑΣΩΝI ΚΙ ΕΣΥ. ΑΝ ΠΑΡΑΧΩΡΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΩΡΟ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΘΕΤΙΚΟΣ ΘΑ ΗΣΟΥΝ. ΚΑΙ ΤΙ ΚΑΝΑΤΕ ΟΛΕΣ ΕΣΕΙΣ ΜΑΥΡΟΦΟΡΕΜΕΝΕΣ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ; ΑΠΟΛΥΤΩΣ Τ Ι Π Ο Τ Α!
    ΕΠΕΙΔΗ ΜΑΣ ΤΑ ΠΡΗΞΑΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΨΕΥΤΙΚΗ ΑΓΑΠΗ ΣΑΣ, ΝΑ ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΕΤΥΧΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ ΣΗΜΕΡΑ:

    Σε τι διαφέρει η αγάπη από τη φιλία

    Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα αν ερωτηθούν: “Ποιο είναι σημαντικότερο η αγάπη ή η φιλία;”, θα απαντήσουν, αν όχι όλοι, η αγάπη, οριζόμενοι την αγάπη ως ένα συναίσθημα ανιδιοτελές και έντονο ενδιαφέρον για κάποιον ή κάτι, διάθεση φιλική, στοργή, αφοσίωση, πόθο και διάθεση ερωτική, ή ακόμα ως σκοπό και υπέρτατο αγαθό· τη δε φιλία ως αμοιβαία αφοσίωση και κατανόηση δίχως πόθο ερωτικό, που ενώνει δύο ή περισσότερα πρόσωπα μη συγγενικά.

    Από την άλλη πάλι, οι αρχαίοι ημών πρόγονοι τιμούσαν περισσότερο τη φιλία από την αγάπη· ένδειξη τούτου, ότι η λέξη φιλία απαντάται πολύ συχνά στα αρχαία συγγράμματα εν αντιθέσει προς την αγάπη, όπου εμφανώς λείπει ή εμφαίνεται μόνο δια του ρήματος αγαπώ. Τι λοιπόν, είναι η αγάπη σημαντικότερη από τη φιλία και, αν όχι, γιατί φαίνεται; Η απάντηση στο ερώτημά μας θα έρθει, αν πρώτα ορίσουμε τη φιλία και το «φιλείν»· διότι ορθώς οριζόμενοι ορθώς εννοούμε.

    Έστω λοιπόν το «φιλείν» το να θέλει κανείς για κάποιον όσα νομίζει ότι είναι αγαθά και τούτο όχι για να κερδίσει κάτι απ’ αυτό, αλλά χάριν εκείνου του φίλου, και το να πράττει το κατά δύναμιν για να τα αποκτήσει· φίλος δε ο «φιλών» και «αντιφιλούμενος». Είναι λοιπόν η φιλία μία έξη ηθική και το «φιλείν» η ενέργειά της.

    Αφού λοιπόν το «φιλείν» δεν είναι τίποτε άλλο παρά το να αγαπάς κάποιον γι’ αυτό που είναι, γίνεται φανερό ότι η αγάπη αναφέρεται περισσότερο στη διάθεση και λιγότερο στην έξη· διότι ο φίλος αγαπά, ενώ όποιος αγαπά δεν είναι απαραίτητα και φίλος· και συμβαίνει να αγαπά κανείς δίχως να αγαπιέται, φιλία όμως δίχως αμοιβαιότητα δεν υπάρχει. Αν όμως συμβαίνει αυτό, δεν μπορεί η διάθεση να είναι σημαντικότερη από την έξη· διότι το σταθερότερο και πολυχρονιότερο είναι τιμιότερο, σταθερότερες δε οι έξεις καθότι δυσαπόβλητες, και ότι δια των ενεργειών αποκτούμε τις έξεις και όχι τανάπαλιν, πράττοντας δηλαδή τα δίκαια και διατιθέμενος έτσι ή αλλιώς γίνεται κανείς δίκαιος ή ανδρείος, και ο σκοπός και το τέλος είναι τιμιότερα από εκείνα που οδηγούν σ’ αυτά.

    Τι συνέβη όμως και έγινε η αγάπη να εκλαμβάνεται και ως «έξις»; Το ερώτημά μας θα διαφωτιστεί περισσότερο, αν λάβουμε υπ’ όψιν πότε άρχισε να χρησιμοποιείται η λέξη αγάπη. Επειδή λοιπόν αμοιβαιότητα δεν γίνεται μόνο εξαιτίας αρετής αλλά και για ηδονή και για συμφέρον, με την έλευση του Χριστιανισμού η ανάγκη να διαχωριστεί η πρώτη φιλία, η φιλία δια την αρετή, από τα υπόλοιπα είδη φιλίας έγινε επιτακτικότερη, και δια τούτο ενώ παλαιότερα η λέξη φιλία διαχέονταν σε όλα τα είδη, σταδιακά άρχισε να διαχωρίζεται από τα λοιπά είδη παραχωρώντας τη θέση της στην αγάπη· έτσι, για παράδειγμα, ενώ παλαιότερα η λέξη φιλία αναφέρονταν και στην συζυγική και στην πατρική, σήμερα χρησιμοποιούμε τη λέξη αγάπη αναφερόμενοι σ’ αυτά.

    Όσον αφορά το ερώτημα: “Δια τι η αγάπη φαντάζει σημαντικότερη από τη φιλία;”, η απάντηση είναι απλή: πολλοί οι φαύλοι, ολίγοι οι ενάρετοι. Θέλω να πω ότι οι περισσότεροι επιλέγουμε τους φίλους μας περισσότερο για το συμφέρον ή την ηδονή και λιγότερο για την αρετή· το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι διαλανθάνει ο ορισμός της πρώτης φιλίας και τη διαφορετική χρήση της λέξης αγάπης, μας κάνει να εξυμνούμε την αγάπη περισσότερο από τη φιλία.

    Σύνταξη κειμένου: Κότσαλης Γεώργιος

    ΠΗΓΗ: http://www.aristotelianphilosophy.com/se-ti-diaferei-h-agapi-apo-tin-filia/

    ReplyDelete