Ρεπορτάζ σε κρατικά ελεγχόμενα μέσα ενημέρωσης στην Κίνα, αναφέρουν ότι η χώρα «ίσως» και να έχει ξεκινήσει μαζική παραγωγή του μαχητικού πέμπτης γενιάς, τύπου J-20, κάτι που σημαίνει ότι οι πτητικές δοκιμές σε όλες τους τις παραμέτρους ολοκληρώθηκαν με θετικά αποτελέσματα. Η είδηση χρήζει προσεκτικής αντιμετώπισης, καθώς το πρακτορείο Xinhua δημοσίευσε θολές φωτογραφίες από μαχητικό του τύπου σταθμευμένο σε μη προσδιοριζόμενη κινεζική αεροπορική βάση, βαμμένο με το τυπικό χρώμα (σε απόχρωση του κίτρινου) που βάφονται τα μαχητικά προτού περάσει η στρώση με τα υλικά που του δίνουν χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth). Είναι προφανές, ότι ένα κινεζικό πρακτορείο δεν θα έκανε… κατασκοπευτική δουλειά για να «βγάλει θέμα», να κυνηγήσει δηλαδή μια είδηση όπως αυτή, η οποία δεν υπήρχε περίπτωση να βγει από το συγκεκριμένο μέσο εάν δεν το επιθυμούσαν οι αρχές της χώρας. Κατά συνέπεια, ακόμα και η ποιότητα των φωτογραφιών είναι σχεδιασμένη ώστε να οδηγήσει τους αναλυτές στα επιθυμητά συμπεράσματα, αφενός δηλαδή στο ενδεχόμενο έναρξης μαζικής παραγωγής του μαχητικού, διατηρώντας όμως και το στοιχείο της αμφιβολίας! Η παράμετρος αυτή εξηγείται με την ακόλουθη παρατήρηση: Μπορεί το αεροσκάφος να μοιάζει… σκανδαλιστικά με τα πρωτότυπα των J-20 όπως είχαμε δει τα παρελθόντα έτη, όμως, αυτά τα αεροσκάφη είχαν σειριακό αριθμό μεταξύ των 2010-2020. Στο αεροσκάφος στις θολές φωτογραφίες του Xinhua, διακρίνεται κάτω από το πιλοτήριο, ο αριθμός «2101», εγείροντας το ενδεχόμενο να πρόκειται για τον τελικό τύπο αεροσκάφους, αυτό που εισήλθε στη μαζική παραγωγή, διαβιβάζοντας παράλληλα το μήνυμα, ότι τόσο καιρό μαθαίναμε μόνο όσα θέλανε οι Κινέζοι να μάθουμε! Αυτό δεν είναι και τόσο βέβαιο ωστόσο, αφού κάποιες πτητικές δοκιμές δεν γινόντουσαν στη μέση του πουθενά και υπάρχουν βίντεο και φωτογραφίες. Σε ορισμένα από αυτά τα στοιχεία, για παράδειγμα, εντοπίζονται κάποιες αλλαγές (π.χ. ανασχεδιάσεις) στο αεροσκάφος με τον σειριακό αριθμό «2017» έναντι άλλον με μικρότερο, όπως το «2012».
Άλλο ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα που προκύπτει από τη διαφαινόμενη επιτάχυνση του ρυθμού παραγωγής του κινεζικού μαχητικού, δεν αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες, ως βασικό γεωπολιτικό ανταγωνιστή στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, αλλά την υποτιθέμενη στρατηγική σύμμαχο Ρωσία! Οι Κινέζοι στέλνουν μήνυμα και προς τους Ρώσους, με τους οποίους διαπραγματεύονται την προμήθεια μιας μοίρας μαχητικών τύπου Sukhoi Su-35, ότι βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από αυτούς στην επιχειρησιακή αξιοποίηση του πιο σύγχρονου αεροσκάφους τους, καθώς η ρωσική Αεροπορία, προσφάτως ανακοινώθηκε ότι θα αρχίσει να προμηθεύεται T-50 το 2017. Μπορεί τον περασμένο Νοέμβριο οι Ρώσοι να ανακοίνωσαν συμφωνία με τους Κινέζους, μέχρι στιγμής όμως το Πεκίνο δεν έχει επιβεβαιώσει την είδηση για το συμβόλαιο αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μετά από μια πενταετία σχεδόν διαπραγματεύσεων. Ωστόσο, η διαμάχη αυτή αφορά το επίπεδο των εντυπώσεων αφενός και αφετέρου την αίσθηση ότι αργά ή γρήγορα, η πρόοδος που θα σημειωθεί δεν θα δικαιολογεί τον ρόλο του πελάτη για τους Κινέζους που θα είναι αυτάρκεις, οπότε, εάν οι Ρώσοι ενδιαφέρονται να πουλήσουν αεροσκάφη για να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη του δικού τους μαχητικού πέμπτης γενιάς, θα πρέπει να ρίξουν «νερό στο κρασί» τους. Στο επίπεδο των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, το συμπέρασμα των αναλυτών – σε ανατολή και δύση – είναι ότι το J-20 θα αργήσει να πιάσει τις επιδόσεις είτε του αμερικανικού F-22 Raptor είτε του ρωσικού T-50, αφού το γενικότερο επίπεδο τεχνογνωσίας στον τομέα της αεροναυπηγικής είναι αισθητά χαμηλότερο, παρά τα άλματα που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια. Μια πρόοδος που έχει βοηθηθεί σημαντικά, σύμφωνα πάντα με διεθνείς πηγές τους τομέα της άμυνας και της ασφάλειας και από τον τομέα της κατασκοπείας, με τις… επιδόσεις των Κινέζων να αποτελούν βασικό ανασταλτικό παράγοντα για τους Ρώσους να τους παραδώσουν το δεύτερο πιο προηγμένο μαχητικό τους αεροσκάφος Su-35 (στόχος μπορεί να είναι ο κινητήρας τύπου AL-41F1S), αφού θεωρείται βέβαιο ότι θα επιχειρηθεί η αντιγραφή του, με τη μέθοδο της αντίστροφης μηχανικής (reverse engineering). Στον τομέα των αεροκινητήρων, όπως και οι Ρώσοι αναπτύσσουν νέο κινητήρα για το T-50, επαρκή να καλύψει τις απαιτήσεις, έτσι και οι Κινέζοι φιλοδοξούν μέχρι το 2019 να έχουν αναπτύξει τον δικό τους, αφού το J-20 εκτιμάται ότι διαθέτει ρωσικής προέλευσης κινητήρες οι οποίοι δεν διαθέτουν την ισχύ που θα επιθυμούσαν οι σχεδιαστές του μαχητικού.
http://www.defence-point.gr/news/?p=144110
Άλλο ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα που προκύπτει από τη διαφαινόμενη επιτάχυνση του ρυθμού παραγωγής του κινεζικού μαχητικού, δεν αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες, ως βασικό γεωπολιτικό ανταγωνιστή στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, αλλά την υποτιθέμενη στρατηγική σύμμαχο Ρωσία! Οι Κινέζοι στέλνουν μήνυμα και προς τους Ρώσους, με τους οποίους διαπραγματεύονται την προμήθεια μιας μοίρας μαχητικών τύπου Sukhoi Su-35, ότι βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από αυτούς στην επιχειρησιακή αξιοποίηση του πιο σύγχρονου αεροσκάφους τους, καθώς η ρωσική Αεροπορία, προσφάτως ανακοινώθηκε ότι θα αρχίσει να προμηθεύεται T-50 το 2017. Μπορεί τον περασμένο Νοέμβριο οι Ρώσοι να ανακοίνωσαν συμφωνία με τους Κινέζους, μέχρι στιγμής όμως το Πεκίνο δεν έχει επιβεβαιώσει την είδηση για το συμβόλαιο αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μετά από μια πενταετία σχεδόν διαπραγματεύσεων. Ωστόσο, η διαμάχη αυτή αφορά το επίπεδο των εντυπώσεων αφενός και αφετέρου την αίσθηση ότι αργά ή γρήγορα, η πρόοδος που θα σημειωθεί δεν θα δικαιολογεί τον ρόλο του πελάτη για τους Κινέζους που θα είναι αυτάρκεις, οπότε, εάν οι Ρώσοι ενδιαφέρονται να πουλήσουν αεροσκάφη για να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη του δικού τους μαχητικού πέμπτης γενιάς, θα πρέπει να ρίξουν «νερό στο κρασί» τους. Στο επίπεδο των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, το συμπέρασμα των αναλυτών – σε ανατολή και δύση – είναι ότι το J-20 θα αργήσει να πιάσει τις επιδόσεις είτε του αμερικανικού F-22 Raptor είτε του ρωσικού T-50, αφού το γενικότερο επίπεδο τεχνογνωσίας στον τομέα της αεροναυπηγικής είναι αισθητά χαμηλότερο, παρά τα άλματα που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια. Μια πρόοδος που έχει βοηθηθεί σημαντικά, σύμφωνα πάντα με διεθνείς πηγές τους τομέα της άμυνας και της ασφάλειας και από τον τομέα της κατασκοπείας, με τις… επιδόσεις των Κινέζων να αποτελούν βασικό ανασταλτικό παράγοντα για τους Ρώσους να τους παραδώσουν το δεύτερο πιο προηγμένο μαχητικό τους αεροσκάφος Su-35 (στόχος μπορεί να είναι ο κινητήρας τύπου AL-41F1S), αφού θεωρείται βέβαιο ότι θα επιχειρηθεί η αντιγραφή του, με τη μέθοδο της αντίστροφης μηχανικής (reverse engineering). Στον τομέα των αεροκινητήρων, όπως και οι Ρώσοι αναπτύσσουν νέο κινητήρα για το T-50, επαρκή να καλύψει τις απαιτήσεις, έτσι και οι Κινέζοι φιλοδοξούν μέχρι το 2019 να έχουν αναπτύξει τον δικό τους, αφού το J-20 εκτιμάται ότι διαθέτει ρωσικής προέλευσης κινητήρες οι οποίοι δεν διαθέτουν την ισχύ που θα επιθυμούσαν οι σχεδιαστές του μαχητικού.
http://www.defence-point.gr/news/?p=144110
No comments :
Post a Comment