28/06/2013

ΤΑΡ: Η μεγάλη απάτη και τι κρύβει η κυβέρνηση. Ποιοί ωφελούνται και πως - Για χάρη του ΤΑΡ σαμποτάρουν τις έρευνες για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες ;

Ξεπερνάει κάθε όριο σοβαρότητας και καταδεικνύει την ανάγκη αλλά και την απελπισία της να "παρουσιάσει έργο" κι επενδύσεις η κυβερνητική προπαγάνδα των ημερών για τον αγωγό μεταφοράς αζερικού αερίου ΤΑΡ από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στην Ευρώπη. Και αν δεν ήταν τόσο επικίνδυνο για τα εθνικά συμφέροντα το όλο θέμα θα καταντούσε πραγματικά γελοίο. Ας δούμε λοιπόν τι αποκρύβουν από την όλη υπόθεση οι κυβερνητικοί παράγοντες που εργάστηκαν άοκνα για να ικανοποιήσουν τον σχεδιασμό των ΗΠΑ να μεταφερθεί φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, χωρίς η Ελλάδα να έχει σχεδόν ΚΑΝΕΝΑ άμεσο όφελος:

- Η Ελλάδα, φυσικά και δεν γίνεται ενεργειακός κόμβος, όπως θα γινόταν στην περίπτωση του South Stream. Απλά γίνεται ένας κρίκος στην αλυσίδα και μάλιστα ούτε καν ο κρίσιμος κρίκος, όπως η Αλβανία από το έδαφος της οποίας θα περάσει ο αγωγός ρπιν "βουτήξει" στην Αδριατική και περάσει στην Ιταλία.
- Η Ελλάδα ΔΕΝ έχει δικαίωμα να καταναλώνει ΟΥΤΕ ΕΝΑ κυβικό μέτρο φυσικού αερίου από τα 16 εκατομμύρια που υπολογίζεται να "φεύγουν" από το Αζερμπαϊτζάν. Τα 6 εκατ. θα απορροφώνται από την Τουρκία και τα υπόλοιπα θα πηγαίνουν στην Ευρώπη. Άρα δεν θα υπάρχει καν η αυτονόητη για ένα σοβαρό κράτος εμπορική πίεση στην ρωσική Gazprom να μειώσει τις τιμές φυσικού αερίου γιατί επιτέλους βρέθηκε εναλλακτικός προμηθευτής. Και δεν παίρνει, γιατί δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα στο αζερικό κοίτασμα, αλλά και γιατί δεν θέλουν να τα σπάσουν οι Αζέροι με τους Ρώσους. Οι ΗΠΑ θέλουν την μείωση της εξάρτησης της δυτικής Ευρώπης από το ρωσικό αέριο, όχι της Ελλάδας.
-Η Ελλάδα δεν θα εισπράττει, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής συμφωνηθέντα, ΟΥΤΕ ΕΝΑ ευρώ από τέλη διέλευσης. Αυτή ήταν η απίστευτη συμφωνία για να επιλεγεί ο ΤΑΡ και να εξυπηρετηθούν τα αμερικανικά (αλλά και ρωσικά, όπως θα δούμε) συμφέροντα. Κάποιοι στο ΠΕΚΑ έχουν καταλάβει ότι αυτό είναι απίστευτα ετεροβαρές και επιχειρούν να το αλλάξουν αλλά είναι απίθανο αν θα επιτευχθεί.
- Η Ελλάδα αναμένει μόνο έμμεσα οφέλη, τα οποία και αυτά είναι άκρως αμφισβητήσιμα: Οι περίφημες θέσεις εργασίας αφορούν κατά 90% το κατασκευαστικό μέρος για μια συγκεκριμένη περίοδο μέχρι το 2019 που θα ολοκληρωθεί ο αγωγός στην Ελλάδα (το 2023-25 θα ξεκινήσει η λειτουργία του). Μαντέψτε, φυσικά, τι είδους εργάτες θα απασχολήσουν οι κατασκευστικές εταιρείες: Ξένους!
- Στο 1,5 δισ. ευρώ που υποτίθεται ότι θα κερδίσει η Ελλάδα, περιλαμβάνονται και αφορούν κατά κύριο λόγο τις απαλοτριώσεις (!) ακίνητων περιουσιών που θα γίνουν για να περάσει από τα ελληνικό έδαφος ο αγωγός. Αλλά αυτό που να βγει και σε ποιον να το πει η κυβέρνηση χωρίς τον κίνδυνο να τους πάρουν με τις πέτρες;

- Στρατηγικά, οι μόνοι οφελημένοι είναι η Τουρκία και η Αλβανία. Η Τουρκία έτσι κι αλλιώς θα κέρδιζε με οποιαδήποτε επιλογή είτε του ΤΑΡ είτε του Nabucco. Και βέβαια, όποτε θέλει κλείνει την στρόφιγγα ή περιορίζει την ποσότητα, λόγω των τεράστιων αναγκών της εσωτερικής της αγοράς, αλλά αυτό είναι πρόβλημα που αφορά τους Ευρωπαίους, αφού η Ελλάδα δεν προβλέπεται να συνδέεται με το δίκτυο.
- Στρατηγικά, επίσης, δημιουργείται ένα τεράστιο ζήτημα: Σε αντίθεση με τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη που θα διαπερνούσε κατά μήκος των ελληνοτουρκικών συνόρων τον Έβρο και θα δημιουργούσε ένα "ρωσικό τείχος" μεταξύ των δύο χωρών, ο ΤΑΡ θα διατρήσει την ελληνική αμυντική τοποθεσία και θα δημιουργήσει μια τεράστια οπή στο ελληνικό αμυντικό σύστημα από την περιοχή που θα περάσει αφού ο αγωγός θα ελέγχεται από κοινού από την κοινοπραξία και την Τουρκία. Στις δύο πλευρές των συνόρων θα γίνουν έργα που ουσιαστικά θα καταργήσουν την αμυντική διάταξη στην περιοχή. Θα ανοίξει, δηλαδή, μία κερκόπορτα στο ελληνικό αμυντικό σύστημα.

Η επιλογή του ΤΑΡ, έναντι του Nabucco, φυσικά δεν είναι άσχετη με τις επιθυμίες και τον απώτερο σχεδιασμό της Μόσχας. Έχοντας χάσει την Ελλάδα από τον ενεργειακό σχεδιασμό της στον South Stream δεν ήθελε να μπλεχθεί στα πόδια της το αζέρικο φυσικό αέριο με τον Nabucco. Τώρα ο South Stream μένει κυρίαρχος αγωγός από την Βουλγαρία μέχρι την κεντρική Ευρώπη και ταυτοχρόνως τιμωρείται η Αυστρία που μένει εκτός δικτύου αγωγών μετά τα "κορδελάκια" που έκανε στην Μόσχα και τα πισωγυρίσματά της για τον South Stream. Η Αυστρία είναι και η μεγάλη χαμένη της υπόθεσης γιατί εκεί θα κατέληγε ο Nabucco, όπως βλέπουμε και στον χάρτη και εξ αυτού του λόγου είχε ανατρέψει την συμφωνία με την Ρωσία για τον South Stream Πλέον, είναι αναγκασμένη είτε να συμβιβαστεί με την Μόσχα είτε να μείνει χωρίς φυσικό αέριο. Οι Αζέροι μπορεί να είναι τουρκοαμερικανικός δορυφόρος, αλλά ευρισκόμενοι στην αυλή της Ρωσίας το τελευταίο που θα ήθελαν είναι να μπλεχθούν στα πόδια της Ρωσίας και να θυμώσει η "αρκούδα"...

Με μία μελέτη που αποδομεί πλήρως την κυβερνητική θριαμβολογία για τον ΤΑΡ και βάζει τα πράγματα στην σωστή τους διάσταση, ο οίκος Fitch διατυπώνει την εκτίμηση ότι η επιλογή του Trans Adriatic Pipeline (TAP) για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη δεν θα επιφέρει καμία πτώση των τιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τον πολύ απλό λόγο ότι αντιστοιχεί μόλις στο 2% της πανευρωπαϊκής κατανάλωσης το ... "τεράστιο έργο" που λέει και ο Α.Σαμαράς. Ένα "τεράστιο έργο" που το μόνο που κάνει είναι να ... απαλλοτριώνει χωράφια στην Βόρειο Ελλάδα, αφού ούτε καν πρόβλεψη υπάρχει για να αγοράζεται φυσικό αέριο σε προνομιακές τιμές ενώ δεν θα πληρώνονται καν τέλη διέλευσης στην Ελλάδα! «Η απόφαση που ελήφθη την Παρασκευή να μεταφέρεται το φυσικό αέριο από την Κασπία στην Ευρώπη με τον Trans Adriatic Pipeline μέσω Ελλάδας και Ιταλίας σημαίνει ότι οι νέες προμήθειες δεν θα ασκήσουν πίεση προς τα κάτω στις τιμές του φυσικού αερίου» στην Ε.Ε.», αναφέρει η Fitch Ratings σε ανακοίνωσή της. Εκτιμά δε ότι ο εναλλακτικός αγωγός Nabucco West, που απορρίφθηκε και περνούσε από την Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσε να επιφέρει μια μέτρια πτώση των τιμών λόγω της μεγαλύτερης δυναμικότητάς του και διότι θα συνέβαλε στην διαφοροποίηση των προμηθευτών στις χώρες που εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από το ρωσικό αέριο.

Άρα επιβεβαιώνεται απόλυτα αυτό που γράψαμε σήμερα ότι η Ρωσία είναι από τους μκεγάλους ευνοημένους της επιλογής του ΤΑΡ και ότι υπήρξε μια ας πούμε "ενεργειακή συμφωνία στιλ Γιάλτας" «Ο αγωγός που επελέγη από την κοινοπραξία Shah Deniz II της οποίας ηγείται η BP και η οποία επιχειρεί στο Αζερμπαϊτζάν, θα έχει ετήσια δυναμικότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων, ίση με περίπου το 2% της ευρωπαϊκής κατανάλωσης αερίου. Αυτό είναι απίθανο να αρκέσει για να επηρεάσει τις τιμές», υποστηρίζει η Fitch. Όπως εξηγεί, ο αγωγός θα καταλήξει στην Ιταλία, η οποία ήδη διαθέτει άφθονες προμήθειες φυσικού αερίου από πηγές όπως η Ρωσία, η Αλγερία και η Λιβύη. Σύμφωνα με τη Fitch, αυτό σημαίνει πως διαθέτει την υποδομή για να καταστήσει δυνατή την διανομή αερίου από την Κασπία στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά είναι απίθανο να έχει κάποιο σημαντικό όφελος (σ.σ. η ίδια η Ιταλία) από την περαιτέρω διαφοροποίηση των προμηθευτών της. «Ο απορριφθείς εναλλακτικός αγωγός, γνωστός ως Nabucco West, είχε δυναμικότητα μεταφοράς έως και 23 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου στην Ευρώπη κάθε χρόνο, αν συμπεριλαμβάνονταν δυνητικά κοιτάσματα στη Ρουμανία. Αν και αυτός θα είχε περισσότερες πιθανότητες να επηρεάσει τις τιμές, οι ενδεχόμενες επιπτώσεις του είχαν ήδη σημαντικά μειωθεί λόγω της προηγούμενης απόφασης να μειωθεί η προτεινόμενη χωρητικότητά του από τα 31 δισ. κυβικά μέτρα», επισημαίνει ο οίκος. Εκτιμά, ωστόσο, πως υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλουν να μειωθούν περαιτέρω οι τιμές, περιλαμβανομένων των συνεπειών από την εκρηκτική ανάπτυξη των κοιτασμάτων σχιστολιθικού αερίου στις ΗΠΑ, την έμφαση που δίνεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις αναιμικές προοπτικές ανάπτυξης στην Ευρώπη.

Η απόφαση χαρακτηρίζεται από τη Fitch «θετική για το πιστοληπτικό προφίλ της ρωσικής Gazpom (σ.σ: ότι ακριβώς έγραφε το defencenet.gr σήμερα εδώ), καθώς ο Nabucco West θα συνεπαγόταν πιο σκληρό ανταγωνισμό για τον αγωγό South Stream, δυναμικότητας 63 δισ. κυβικών μέτρων, που κατασκευάζεται από τον Δεκέμβριο του 2012» και «αρνητική για την OMV, μια από τις βασικές μετόχους του Nabucco West, αν και οι συνέπειες της (σ.σ. της απόρριψης του σχεδίου) θα είναι περιορισμένες, διότι το φυσικό αέριο αντιστοιχεί σε ένα μικρό κλάσμα των εσόδων της». Στην ανακοίνωσή του ο οίκος καταλήγει ότι τα σχέδια για τον Nabucco West δεν έχουν εγκαταλειφθεί, καθώς θα μπορούσε να ανασχεδιαστεί για να μεταφέρει φυσικό αέριο από την Μαύρη Θάλασσα στην Ευρώπη. Όμως, σύμφωνα με τη Fitch, είναι ασαφές εάν τα αποθέματα φυσικού αερίου στη Μαύρη Θάλασσα είναι επαρκή για να δικαιολογήσουν ακόμα και την κατασκευή μιας μικρότερης εκδοχής του.

Πόσο δικαιολογημένοι είναι οι ισχυρισμοί περί "απεξάρτησης", εν μέρει τουλάχιστον, της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο με την δημιουργία του αγωγού ΤΑΡ; Ελάχιστα και σίγουρα πολύ λιγότερο απ'ότι αν επιλεγόταν ο ανταγωνιστικός Nabucco, για μία σειρά αντικειμενικών λόγων. Το θέμα είναι αν συμφέρει την Ελλάδα η κατασκευή του ΤΑΡ και ποια είναι η σημασία του για την χώρα. Πέρα από το ότι θα χρησιμοποιηθεί η Βόρειος Ελλάδας ως ένα οικόπεδο μεταφοράς του αζερικού φυσικού αερίου και όποιοι θέλουν να ξεφορτωθούν τα χωράφια τους θα το κάνουν σε καλή τιμή στις απαλλοτριώσεις, άλλο κέρδος δεν υπάρχει. Έστω ότι κάποια στιγμή θα πουλήσουν και στην Ελλάδα φυσικό αέριο οι Αζέροι. Μα, όταν θα αρχίσει να ρέει το φυσικό αέριο από τον ΤΑΡ θα έχει αρχίσει να ρέει και το φυσικό αέριο από την Κύπρο, και θα είμαστε πολύ κοντά στην έναρξη εξορύξεων του ελληνικού φυσικού αερίου που τοποθετείται περί το 2020! Και εδώ είναι ένα κρίσιμο ερώτημα: Μήπως για να καταστεί βιώσιμο το σχέδιο του ΤΑΡ οι ελέγχοντες την χώρα καθυστερήσουν τις ελληνικές έρευνες και την έναρξη εξορύξεων φυσικού αερίου. Γιατί, για όποιον δεν το έχει αντιληφθεί ακόμα, το ελληνικό φυσικό αέριο, όπως και το κυπριακό και το ισραηλινό θα είναι εμπορικοί αντίπαλοι του αζέρικου!. Ήδη οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις ελληνικές έρευνες και τις εξιολογήσεις των ευρημάτων είναι πολύ ύποπτες. Όλοι οι ειδικοί επί του αντικειμένου συμφωνούν ότι σε 48 μήνες από σήμερα θα μπορούσε να αρχίσει να εξορύσσεται το πρώτο ελληνικό φυσικό αέριο αν προχωρούσαμε με ταχύτητα τις διαδικασίες, Κάτι τέτοιο όχι απλά δεν συμβαίνει, αλλά και ο διαγωνισμός για την ανάληψη ερευνών στον ελλαδικό χώρο έχει "παγώσει"!

Από την άλλη πλευρά όπως ήδη έχει αποκαλύψει το defencenet.gr, ούτε καν τέλη διέλευσης θα πληρώνει ο ΤΑΡ! Σε ότι αφορά την "ενεργειακή απεξάρτηση" της Ευρώπης (κάτι που ουδόλως ενδιαφέρει ή πρέπει να ενδιαφέρει την Ελλάδα) από το ρωσικό φυσικό αέριο, η διαφορά μεταξύ των ποσοτήτων που ρέουν στην Ευρώπη από τα ρωσικά ενεργειακά πεδία της Σιβηρίας και των ποσοστήτων του φυσικού αερίου που θα έρχεται μέσω του ΤΑΡ, έχει την ίδια διαφορά που έχει ένα ... μπουρί σόμπας με ένα καλαμάκι του φραπέ!  Αυτό δεν το λέμε εμείς. Το λέει ο οίκος αξιολόγησης οικονομικών δεδομένων Fitch: "Ο αγωγός που επελέγη από την κοινοπραξία Shah Deniz II της οποίας ηγείται η BP και η οποία επιχειρεί στο Αζερμπαϊτζάν, θα έχει ετήσια δυναμικότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων, ίση με περίπου το 2% της ευρωπαϊκής κατανάλωσης αερίου. Αυτό είναι απίθανο να αρκέσει για να επηρεάσει τις τιμές", υποστηρίζει η Fitch. Όλη η ετήσια "παραγωγή" του ΤΑΠ με το ζόρι θα φτάνει να απεξαρτήσει μία χώρα με κατανάλωση φυσικού αερίου ίση με αυτή της ... Πολωνίας!  Σημειώνουμε ότι πέρα από τους αγωγούς που διέρχονται από την Ουκρανία, τον Nord Stream και τον South Stream, πρόσφατα αποφασίστηκε η ενεργοποίηση του σχεδίου αγωγών που θα διέρχονται από την Λευκορωσία και την Πολωνία προς την κεντρική Ευρώπη. Η Βαρσοβία εγκατέλειψε την βαθιά αντιρωσική (ιστορικά, απόλυτα δικαιολογημένη, πάντως...) πολιτική της, βλεποντας ότι με τον Nord Stream, απλά... παρακάμφθηκε και ο αγωγός πέρασε από την Βαλτική, αποφάσισε να συγκατανεύσει στην δημιουργία αγωγού που θα περνάει μέσα από το έδαφός της και θα εξασφαλίζει τις ποσότητες φυσικού αερίου που έχει ανάγκη για να αναπτυχθεί η βιομηχανία της χώρας.

Και το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ είναι μεγάλο, αλλά όχι αυτό που θα δώσει την λύση στον αμερικανικό σχεδιασμό. Μόνο τα ελληνικά, κυπριακά και ισραηλινά κοιτάσματα φυσικού αερίου θα μπορέσουν από κοινού να μειώσουν ασθητά την εξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Από εκεί και πέρα μην ξεχνάμε ότι για να φτάσει στην Τουρκία ο ΤΑP θα περνάει από το Αζερμπαϊτζάν στην Γεωργία. Όλη η στρατηγική των Αμερικανών και των Ευρωπαίων στηρίχθηκε στην προϋπόθεση ότι το Αζερμπαιτζάν θα μείνει για πάντα υπό τον έλεγχό τους. Κάτι που δεν είναι και τόσο δεδομένο. Όσο και αν ο Ι.Αλίεφ προσπαθεί να παίζει ισορροπημένα και προχώρησε πρόσφατα σε μια μεγάλη παραγγελία οπλικών συστημάτων από την Ρωσία, οι ισορροπίες είναι ευμετάβλητές στην δυτική κεντρική Ασία και ειδικά στην περί την Κασμία περιοχή. Μόλις πριν 5 χρόνια Κιργιστάν, Ουζμπεκιστάν και Τατζικιστάν ήταν υπό αμερικανικό έλεγχο. Μεθοδικά όμως οι Ρώσοι άλλαξαν τα καθεστώτα τους με φιλορωσικά. Στην Ουκρανία μετά την επιστροφή του Viktor Yanukovych στην προεδρία, η χώρα επέστρεψε εκ νέου στην αγκαλιά της Μόσχας,ενώ η Γιούλια Τιμοσένκο βρίσκεται από τότε στην φυλακή (αν και δεν ήταν εχθρός των Ρώσων). Όσο για το Καζακστάν απλά αποτελεί συνέχεια της ρωσικής επικράτειας εδώ και πολλά χρόνια. Στην Γεωργία είχαμε αλλαγή κυβέρνησης προς το ρωσικότερον και η πτώση Σαακασβίλι είναι θέμα χρόνου. Ειδικά η Γεωργία αν αποκτήσει 100% φιλορωσικό καθεστώς, τότε απλά αποκτά τον έλεγχο του ΤΑΡ σχεδόν στην ... πηγή του. Και όλα δείχνουν ότι η απόκτηση του ελέγχου της Γεωργίας από την Μόσχα συμπίπτει απλά με τον χρόνα διεξαγωγής των επόμενων εκλογών στην χώρα. Άρα; Άρα όταν σχεδιάζεις μακροπρόθεσμες στρατηγικές, πρέπει να έχεις σταθερές. Αν όχι, αυτές κινδυνεύουν να τιναχθούν στον αέρα ανά πάσα στιγμή κι εσύ να μείνεις με τους σχεδιασμούς στο χέρι...

Ακούγεται απίστευτο, αλλά όχι απλώς δεν θα εισπράξουμε από τον ΤΑΡ, αλλά θα τους πληρώσουμε και από πάνω: Πριν από λίγο ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ασημάκης Παπαγεωργίου ανακοίνωσε ότι η ΔΕΠΑ κατέθεσε αρχική προσφορά για την αγορά 1 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του αγωγού TAP! «Η ΔΕΠΑ έχει υποβάλει αρχική προσφορά για 1 δισ. κ.μ. και θα υποβάλει τελική προσφορά», δήλωσε ο κ. Παπαγεωργίου σε δημοσιογράφους και η υπόθεση έχει αρχίσει και "μυρίζει"... Αν όλα πάνε καλά μόλις το 2019 θα μπορεί να μεταφερθεί το αζέριοκο φυσικό αέριο στην Ελλάδα! 
- Πως καθορίζουν από τώρα τις τιμές; Πως ξέρουν πως θα είναι διαμορφωμένες οι τιμές τότε;
- Και αν έχουν καταρρεύσει οι τιμές λόγω της έναρξης εξορύξεων από τα ισραηλινά και κυπριακά κοιτάσματα;
Μάλιστα ο υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης, διευκρίνισε πως οι ποσότητες είναι προαιρετικές (!) και ενδέχεται να αλλάξουν όταν οριστικοποιηθούν οι εμπορικοί όροι του νέου αγωγού. Δηλαδή "φέξε μου και γλίστρησα"

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

No comments :

Post a Comment