Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ):
Η αύξηση του ετήσιου πληθωρισμού στο 4,8%, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οφείλεται στις παρακάτω μεταβολές:
Μείωση τιμών κατεγράφη στους εξής δείκτες:
Στους επιμέρους τομείς, η τιμή του φυσικού αερίου (εντάσσεται στον τομέα της στέγασης) εκτοξεύθηκε κατά 180,9% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2020, ως απόρροια της εκρηκτικής ανόδου της τιμής στο χονδρεμπόριο. Εξίσου υψηλή μεταβολή εμφάνισε και το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο ενισχύθηκε κατά 45,2%, ενώ ο ηλεκτρισμός ακολούθησε στο 37,8% και τα καύσιμα – λιπαντικά στο 24,9%.
Όσον αφορά τα τρόφιμα (+3,5%), οι εντονότερες ανατιμήσεις παρατηρήθηκαν στο αρνί – κατσίκι (21,3%), στο ελαιόλαδο (18,5%), στα άλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), στις πατάτες (11,9%), καθώς και στα νωπά ψάρια (9,8%).
Οι τιμές στα ξενοδοχεία αυξήθηκαν κατά 12,8%, στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο κατά 12,1%, στα καινούρια αυτοκίνητα κατά 6,3% και στις οικιακές υπηρεσίες κατά 5,7%.
Μειώσεις τιμών παρατηρήθηκαν στον τομέα τηλεφωνικού εξοπλισμού κινητών τηλεφώνων (8,5%), στις τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,6%), στα ασφάλιστρα οχημάτων (1,9%), στα κρασιά -1,8% και στα φαρμακευτικά προϊόντα (1,1%).
Στο επίκεντρο των πληθωριστικών πιέσεων βρίσκεται ο ενεργειακός κλάδος.
Σε σύγκριση με τον τον Οκτώβριο και πάλι η μεγαλύτερη άνοδος καταγράφηκε στο φυσικό αέριο (31,7%), ενώ ακολούθησε ο ηλεκτρισμός (15,9%), τα νωπά φρούτα (3,5%) και οι πατάτες (3,2%).
Η υψηλότερη μείωση σημειώθηκε στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (11,5%), στα νωπά λαχανικά (3,4%), στα κρασιά (2,6%) και στο ελαιόλαδο (1,4%).
- Από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του Νοεμβρίου 2021 με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2020, προέκυψε αύξηση 4,8% έναντι μείωσης 2,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019.
- Ο γενικός δείκτης τιμών, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2021, παρουσίασε αύξηση 0,5% έναντι μείωσης 0,9% που είχε σημειωθεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
- Ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτών του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου 2019 – 2020, εμφάνισε αύξηση 0,6% έναντι μείωσης 1,0% που είχε καταγραφεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση των 12μήνων 2019 – 2020 και 2018 – 2019.
Η αύξηση του ετήσιου πληθωρισμού στο 4,8%, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οφείλεται στις παρακάτω μεταβολές:
- 3,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, πουλερικά, αρνί και κατσίκι, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, καφέ.
- 3,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 17,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 9,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 1,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
Μείωση τιμών κατεγράφη στους εξής δείκτες:
- 0,1% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
- 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
- 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε:τηλεφωνικές υπηρεσίες, τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.
- 0,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
- 0,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Στους επιμέρους τομείς, η τιμή του φυσικού αερίου (εντάσσεται στον τομέα της στέγασης) εκτοξεύθηκε κατά 180,9% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2020, ως απόρροια της εκρηκτικής ανόδου της τιμής στο χονδρεμπόριο. Εξίσου υψηλή μεταβολή εμφάνισε και το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο ενισχύθηκε κατά 45,2%, ενώ ο ηλεκτρισμός ακολούθησε στο 37,8% και τα καύσιμα – λιπαντικά στο 24,9%.
Όσον αφορά τα τρόφιμα (+3,5%), οι εντονότερες ανατιμήσεις παρατηρήθηκαν στο αρνί – κατσίκι (21,3%), στο ελαιόλαδο (18,5%), στα άλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), στις πατάτες (11,9%), καθώς και στα νωπά ψάρια (9,8%).
Οι τιμές στα ξενοδοχεία αυξήθηκαν κατά 12,8%, στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο κατά 12,1%, στα καινούρια αυτοκίνητα κατά 6,3% και στις οικιακές υπηρεσίες κατά 5,7%.
Μειώσεις τιμών παρατηρήθηκαν στον τομέα τηλεφωνικού εξοπλισμού κινητών τηλεφώνων (8,5%), στις τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,6%), στα ασφάλιστρα οχημάτων (1,9%), στα κρασιά -1,8% και στα φαρμακευτικά προϊόντα (1,1%).
Στο επίκεντρο των πληθωριστικών πιέσεων βρίσκεται ο ενεργειακός κλάδος.
Σε σύγκριση με τον τον Οκτώβριο και πάλι η μεγαλύτερη άνοδος καταγράφηκε στο φυσικό αέριο (31,7%), ενώ ακολούθησε ο ηλεκτρισμός (15,9%), τα νωπά φρούτα (3,5%) και οι πατάτες (3,2%).
Η υψηλότερη μείωση σημειώθηκε στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (11,5%), στα νωπά λαχανικά (3,4%), στα κρασιά (2,6%) και στο ελαιόλαδο (1,4%).
No comments :
Post a Comment