Η Αυγή αποτελεί την πρώτη βεβαιωμένη «παρουσία» μεσολιθικού ανθρώπου στη Θεσσαλία. Έζησε πριν από 9.000 χρόνια στο σπήλαιο της Θεόπετρας. Το 1993, ύστερα από επτά χρόνια ανασκαφών στο σπήλαιο της Θεόπετρας, εντοπίστηκε για πρώτη φορά αδιατάρακτη ταφή στη θέση εναπόθεσής της, μια γυναίκα που έζησε 9.000 χρόνια πριν στο παραπάνω σπήλαιο. Ύστερα από ραδιοχρονολογίσεις επί των ίδιων των οστών βεβαιώθηκε ότι ανήκει στην 8η χιλιετία πΧ και επομένως χρονολογείται στη Μεσολιθική περίοδο, όπως άλλωστε προέκυπτε και από τη στρωματογραφική ακολουθία (stratigraphic sequence).
«Η Μεσολιθική Περίοδος γενικότερα», λέει η κ. Κυπαρίσση-Αποστολίκα, διευθύντρια ανασκαφών Θεόπετρας, «είχε ελάχιστα ως τότε εντοπιστεί στον ελλαδικό χώρο, και για τη Θεσσαλία ειδικότερα, κοιτίδα του Νεολιθικού πολιτισμού, υπήρχαν διατυπωμένες απόψεις στη βιβλιογραφία ότι δεν υπήρξε αυτό το background. Ο εντοπισμός στη στρωματογραφία (stratigraphy) ειδικής επίχωσης μεταξύ Παλαιολιθικής και Νεολιθικής, που την αποδώσαμε στη Μεσολιθική, αλλά κυρίως η ανεύρεση της ίδιας της ταφής επιβεβαίωσε την αδιαμφισβήτητη παρουσία του μεσολιθικού ανθρώπου στη Θεσσαλία. Δύο επιπλέον ταφές της ίδιας περιόδου βρέθηκαν στο σπήλαιο τα επόμενα χρόνια, όλες κοντά στην είσοδο του σπηλαίου, δίνοντας αφορμή για συζητήσεις περί ταφικών πρακτικών και δοξασιών. Καθώς το κρανίο της διατηρούνταν σε άριστη κατάσταση, αποφασίσαμε την ανάπλασή του, προκειμένου, για διδακτικούς λόγους, να εκτεθεί στο υπό δημιουργία τότε ειδικό μουσείο (Κέντρο Τεκμηρίωσης και Εκπαίδευσης Σπηλαίου Θεόπετρας)».
«Η Μεσολιθική Περίοδος γενικότερα», λέει η κ. Κυπαρίσση-Αποστολίκα, διευθύντρια ανασκαφών Θεόπετρας, «είχε ελάχιστα ως τότε εντοπιστεί στον ελλαδικό χώρο, και για τη Θεσσαλία ειδικότερα, κοιτίδα του Νεολιθικού πολιτισμού, υπήρχαν διατυπωμένες απόψεις στη βιβλιογραφία ότι δεν υπήρξε αυτό το background. Ο εντοπισμός στη στρωματογραφία (stratigraphy) ειδικής επίχωσης μεταξύ Παλαιολιθικής και Νεολιθικής, που την αποδώσαμε στη Μεσολιθική, αλλά κυρίως η ανεύρεση της ίδιας της ταφής επιβεβαίωσε την αδιαμφισβήτητη παρουσία του μεσολιθικού ανθρώπου στη Θεσσαλία. Δύο επιπλέον ταφές της ίδιας περιόδου βρέθηκαν στο σπήλαιο τα επόμενα χρόνια, όλες κοντά στην είσοδο του σπηλαίου, δίνοντας αφορμή για συζητήσεις περί ταφικών πρακτικών και δοξασιών. Καθώς το κρανίο της διατηρούνταν σε άριστη κατάσταση, αποφασίσαμε την ανάπλασή του, προκειμένου, για διδακτικούς λόγους, να εκτεθεί στο υπό δημιουργία τότε ειδικό μουσείο (Κέντρο Τεκμηρίωσης και Εκπαίδευσης Σπηλαίου Θεόπετρας)».
No comments :
Post a Comment