18.10.17

Τι ισχύει και τι θα γίνει με την αναβάθμιση των F-16 και άλλα ενδιαφέροντα (Προσθήκες-Ανανεώσεις)

Τεράστια σύγχυση και δικαιολογημένες μέχρι ενός σημείο εικασίες, αλλά και εμπλοκή τους στο εσωτερικό πολιτικό παιχνίδι, προκάλεσαν οι αναφορές του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στο πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών μαχητικών αεροσκαφών F-16, με την κατάσταση να γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη με την παρέμβαση Καμμένου μέσω Twitter.  Ας τα ξεκαθαρίσουμε λίγο με όσα στοιχεία προέκυψαν από το ρεπορτάζ. Ο Τραμπ είπε ότι το κόστος του προγράμματος θα ανέλθει στα 2,4 δισεκατομμύρια, εννοώντας δολάρια ΗΠΑ, άρα το κόστος ανέρχεται γύρω στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ με βάση την τρέχουσα ισοτιμία ευρώ/δολαρίου.

Η Ελλάδα δια του υπουργού Εθνικής Άμυνας, μέσω παρέμβασης στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης Twitter, ανέφερε ότι στον προϋπολογισμό έχουν προβλεφθεί 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ και τα υπόλοιπα είναι… αντισταθμιστικά (offsets) και πρόγραμμα βοήθειας. Αυτό που κατάφερε μόνο είναι να περιπλέξει την εικόνα περισσότερο.  Προφανώς επεδίωξε να απορροφήσει τους κραδασμούς από την αναφορά Τραμπ που είχαν ήδη αρχίσει να προκύπτουν στην Ελλάδα δια των μέσων ενημέρωσης, αν και η υπομονή είναι η πιο σοφή συμβουλή για πολιτικούς, καθώς επίσης και η πάση θυσία αντιμετώπιση παρορμητικών αναφορών, καθότι φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκονται. Πάμε όμως στην ουσία να δούμε τι ισχύει και τι όχι. Το πρώτο συμπέρασμα που εξάγεται και μας εξέπληξε είναι το πόσο επιρρεπής είναι και ο Αμερικανός πρόεδρος σε αναφορές προσαρμοσμένες να εξυπηρετήσουν τις εσωτερικές πολιτικές ανάγκες, μόνο που κατάφερε να μας «ανακατέψει» αρκούντως.

Το πρώτο σημείο εξαιρετικού ενδιαφέροντος, είναι ότι η αμερικανική πλευρά έθεσε προς έκκριση το μάξιμουμ των ελληνικών δυνητικών απαιτήσεων, ώστε να ξεμπερδέψει από το τυπικό – και συνάμα ουσιαστικό μέρος – του προγράμματος αναβάθμισης, το οποίο αφορά την παροχή έγκρισης από τις αρμόδιες αμερικανικές αρχές, το State Department και το Κογκρέσο. Κατά συνέπεια, η σωστή διατύπωση είναι ότι το ελληνικό πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών F-16 μπορεί να ανέλθει μέχρι του ποσού των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, εάν στο σύνολο των μαχητικών αεροσκαφών που αφορά, θα ενσωματωθεί αυτούσιος ο κατάλογος των συστημάτων που συμπεριλαμβάνει το «πακέτο». Δεν είναι όμως έτσι.Τα χρήματα που διαθέτει η ελληνική πλευρά είναι σαφώς λιγότερα από αυτά που απαιτούνται, ενώ δεν έχει ενταχθεί κανένα απολύτως ποσό στον προϋπολογισμό. Το άλλο πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα απαγορεύεται λόγω μνημονιακών υποχρεώσεων να προγραμματίζει προγράμματα προμηθειών με αποπληρωμή σε διάστημα μεγαλύτερο των τριών ετών. Το πρόβλημα αυτό χρήζει πολιτικής διαχείρισης, αν και το πιθανότερο είναι να υλοποιηθεί τμηματικά ώστε να εγγράφονται σε ετήσια βάση τα απαραίτητα κονδύλια. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί σε ένα θέμα που άπτεται του σκληρού πυρήνα της κρατικής κυριαρχίας να επιτραπεί στον οποιονδήποτε να το μπλοκάρει, εφόσον η χώρα βρίσκει τον τρόπο να τηρεί τις υποχρεώσεις της.

Στο φλέγον θέμα της αμυντικής βιομηχανίας μας ξεκαθαρίστηκε σε όλους τους τόνους ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως πιθανότητα υλοποίησης του προγράμματος αναβάθμισης αλλού πέραν της ΕΑΒ με όσο το δυνατόν ευρύτερη εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Άλλες πληροφορίες που σχετίζονται με το θέμα της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας αναφέρουν, ότι το θρυλούμενο ενδιαφέρον της αμερικανικής Lockheed Martin, κατασκευάστριας των F-16 που θα εκτελέσει το πρόγραμμα αναβάθμισης, ενώ έχει δώσει σημαντικό έργο εκατοντάδων εκατομμυρίων στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) δεν ενδιαφέρεται, σε αυτή τη φάση τουλάχιστον να αγοράσει την EAB (ίσως λόγω της… τραυματικής για τους συμμετέχοντες διαδικασίας των αποκρατικοποιήσεων).

Πάμε κα στην ουσία της αναβάθμισης, δηλαδή το πώς θα εκτελεστεί στα ελληνικά μαχητικά F-16, κατά τρόπον που θα συρρικνώσει το κόστος το οποίο σε καμία περίπτωση δεν θα προσεγγίσει καν στην «οροφή» των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το «μυστικό» βρίσκεται στην ετερογένεια των ελληνικών F-16! Τι σημαίνει όμως αυτό; Σημαίνει πρακτικά, ότι στο οπλοστάσιο υπάρχουν τα «απαρχαιωμένα» F-16 Block 30, Block 50, Block 52, Block 52 Plus,, Block 52+ Advanved! Αυτό σημαίνει ότι καθένας από τους τύπους αυτούς απέχει μικρότερη ή μεγαλύτερη «απόσταση» από το «όραμα», τη διαμόρφωση F-16V (Viper). Άρα τα πλέον προηγμένα F-16 Block 52+ Advanced χρειάζονται λιγότερες αλλαγές για να φτάσουν στο «V», ενώ συστήματα που θα αφαιρεθούν από τα αεροσκάφη που θα αναβαθμίζονται, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση F-16 που βρίσκονται σε κατώτερο επίπεδο, όπως τα F-16 Block 30, αλλά πολύ καλύτερο από αυτό που είναι σήμερα! Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΓΔΑΕΕ) και οι αρμόδιες επιτροπές της Πολεμικής Αεροπορίας εργάζονται νυχθημερόν για τον καθορισμό του ιδανικού για την ελληνική πλευρά σεναρίου / μείγματος αναβάθμισης, με γνώμονα την παράδοση όσο το δυνατόν ταχύτερα, όσο το δυνατόν πιο προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών F-16.

Ένα από τα πλέον πιθανά σενάρια δράσης είναι το ακόλουθο:
Να ξεκινήσει το πρόγραμμα με την αναβάθμιση των F-16 Block 50, καθώς έχουν μείνει αρκετά πίσω τεχνολογικά, χωρίς όμως να βρίσκονται στο τεχνολογικό επίπεδο των μαχητικών F-16 Block 30. Οπότε, με δεδομένο ότι τα F-16 Block 52+ Advanced είναι ένα αξιοπρεπέστατο αεροσκάφος για τα δεδομένα του Αιγαίου, θα ξεκινήσει το πρόγραμμα αναβάθμισης με τέτοιον τρόπο ώστε κάθε αεροσκάφος που θα προστίθεται αναβαθμισμένο στον στόλο, θα προτίθεται στη «μαγιά» των προηγμένων αεροσκαφών, αναβαθμίζοντας τις επιχειρησιακές δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας. Γι’ αυτό συζητούν η εκκίνηση να γίνει με τα F-16 Block 50. Επισημαίνουμε, ότι αυτό δεν είναι το μοναδικό σενάριο, καθώς σε τέτοιες περιπτώσεις καταγράφονται διάφορες «σχολές σκέψης», καθεμιά εκ των οποίων έχει τη δική της λογική, η οποία εξαρτάται από τις βασικές παραδοχές του σκεπτικού και ποιες λαμβάνει ως βασικές προτεραιότητες, επιχειρησιακές ή βιομηχανικές. Σε αυτό το σημείο κρίνεται απαραίτητο να επισημανθεί, ότι σε τέτοια θέματα υψίστης σημασίας για την εθνική άμυνα, δεν υπάρχουν περιθώρια για άσκηση πραγματικά εποικοδομητικής αντιπολίτευσης. Οι πρώτες αντιδράσεις ήταν δικαιολογημένες, καθώς τόσο οι δηλώσεις του Τραμπ όσο και η «διευκρίνιση» Καμμένου «θόλωσαν» αντί να καθαρίζουν την εικόνα.

Θα πρέπει να πάψουμε όμως να ταυτίζουμε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και την Πολεμική Αεροπορία που έχει τεράστιες ανάγκες τις οποίες οφείλουμε ως κράτος να καλύψουμε το συντομότερο για το δικό μας καλό, με έναν πολιτικό ή μια ολόκληρη κυβέρνηση που μπορεί να μην συγκεντρώνει την εκτίμηση ή τη συμπάθειά μας. Ας μη γινόμαστε αυτοκαταστροφικοί. Έχουν τα στελέχη να ζητήσουν πραγματική ενημέρωση και να ρίξουν τους τόνους. Θα είναι τραγικό να δείξει το Κοινοβούλιο σε μια συζήτηση με αυτό το αντικείμενο μια εικόνα που θα έχει διαξιφισμούς τραγικής γελοιότητας, κάτι το οποίο το μόνο που θα πετύχει θα είναι να αποδείξει για μια ακόμη φορά το επίπεδο του πολιτικού μας προσωπικού. Στον ιστότοπο της Υπηρεσίας Συνεργασίας Ασφαλείας του υπουργείου Άμυνας (DSCA) των ΗΠΑ αναρτήθηκε σήμερα η πολυαναμενόμενη ανακοίνωση για το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η κατ’ ιδίαν συνάντηση του Προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στον Λευκό Οίκο.

Κατά την τυποποιημένη ορολογία των ανακοινώσεων αυτών, το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ενέκρινε μια πιθανή Στρατιωτική Πώληση Εξωτερικού (FMS) στην Ελλάδα για την αναβάθμιση 123 αεροσκαφών F-16 στο επίπεδο F-16 Block V, εκτιμώμενου κόστους $2.404 εκατ. (€2,04 δισ.). Το πακέτο αναβάθμισης περιλαμβάνει
  • 125 συστήματα ραντάρ APG-83 SABR τεχνολογίας AESA, 
  • 123 τμηματικούς υπολογιστές αποστολής (Modular Mission Computers: MMCs)
  • 123 συστήματα ζεύξης δεδομένων LINK-16, 
  • 123 συστήματα LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI)/Inertial Navigation Systems (INS
  • 123 Improved Programmable Display Generators (iPDGs). 
  • 123 προηγμένα συστήματα αναγνώρισης Φίλου ή Εχθρού APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF)
  • η προμήθεια ενός προσομοιωτή πτήσεων F-16V και η αναβάθμιση των δύο υφισταμένων
  • η αναβάθμιση συστημάτων επικοινωνιών και κρυπτογράφης, 
  • η αναβάθμιση του συστήματος αυτοπροστασίας Advanced Self-Protection Integrated Suite (ASPIS) I σε ASPIS II για 26 αεροσκάφη F-16  
  • εξοπλισμός υποστήριξης, βιβλιογραφία, εκπαίδευση προσωπικού καθώς και λοιπά συναφή στοιχεία εφοδιαστικής υποστήριξης, ολοκλήρωσης και πιστοποίησης.
Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin -προφανώς για λόγους συμπίεσης της δαπάνης, η οποία θα αποπληρωθεί σε βάθος δεκαετίας, όπως κατά πάγια πρακτική ισχύει σε αντίστοιχα προγράμματα. Ουσιαστικά, η Πολεμική Αεροπορία προωθεί την αναβάθμιση του συνόλου των F-16C/D Block50/52+/Adv. στο κορυφαίο επίπεδο Viper Block70 με στόχο την αύξηση της φονικότητας, της διαλειτουργικότητας και επιβιωσιμότητας του κορμού μαχητικών της αεροσκαφών με την ενσωμάτωση τεχνολογίας αιχμής καθώς και την ομογενοποίηση του στόλου που θα οδηγήσει στη βέλτιστη διαθεσιμότητα, επιχειρησιακή αξιοποίηση και εφοδιαστική υποστήριξη των αεροσκαφών μακροπρόθεσμα.

Οι επιλογές που έχει η ελληνική πλευρά γενικότερα και η Πολεμική Αεροπορία ειδικότερα δεν είναι πολλές, ενώ και η προσπάθεια συμπίεσης του κόστους με την εκτέλεση των εργασιών αναβάθμισης στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας, δεν πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή για τους ίδιους λόγους που επικαλέστηκε ο Τραμπ στις δηλώσεις, απευθυνόμενος στο δικό του εσωτερικό πολιτικό ακροατήριο, όπως θα κάνει και ο Αλέξης Τσίπρας με την όποια απόφαση ληφθεί. Από τα 123 αεροσκάφη και τα περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα αναβαθμιζόμενου αεροσκάφους, όσα είχαν αποκαλύψει στους δημοσιογράφους οι υπεύθυνοι της κατασκευάστριας Lockheed Martin στην Αθήνα και μάλιστα αρκετό καιρό πριν, η Ελλάδα μπορεί με τους όρους και τα χρήματα που υπάρχουν «στο τραπέζι», να αναβαθμίσει τα μισά αεροσκάφη, ή να επιχειρήσει να ανεβάσει τον αριθμό αρχίζοντας τις «εκπτώσεις» στο «πακέτο» της αναβάθμισης.

Τα αποτελέσματα της συνάντησης Τσίπρα-Τραμπ θα καθορίσουν το περιεχόμενο της αποστολής του Έλληνα αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ναυάρχου Ευάγγελου Αποστολάκη στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς όπως είναι λογικό θα καθορίσει τη λίστα των οπλικών συστημάτων που θα διεκδικήσει η Ελλάδα, με στόχο να καλύψει τις κατεπείγουσες ανάγκες… Οι ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι κατεπείγουσες και υπερβαίνουν κατά πολύ το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των μαχητικών F-16, ενώ αφορά και τους τρεις Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι ΗΠΑ μπορούν αν λάβουν την πολιτική απόφαση να ενισχύσουν το ελληνικό στράτευμα σε πολλά επίπεδα. Σίγουρα προτεραιότητα για το ελληνικό ΓΕΕΘΑ είναι το να μπορούσε να εξασφαλίσει δύο πολεμικά πλοία με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, στόχος δύσκολος, όχι όμως ανέφικτος. Οι ΗΠΑ γνωρίζουν ότι το μέλλον της σχέσης Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου έχει μέλλον και πρέπει να ενισχυθεί και η Αθήνα, όπως γίνεται με τους Ισραηλινούς και τους Αιγύπτιους.

Ο στόχος για το αμερικανικό Ναυτικό των 355 πολεμικών πλοίων καθιστά την προσπάθεια δυσκολότερη, όμως η τρέχουσα αμερικανική κυβέρνηση αντιλαμβάνεται ολοένα και περισσότερο, ότι όσα πλοία και να έχουν, τοπικοί σύμμαχοι πρέπει και οφείλουν να αναλάβουν ρόλο για την ασφάλεια συγκεκριμένων περιοχών στρατηγικής σημασίας και η ανατολική Μεσόγειος είναι μία από αυτές. Ωστόσο, θα ήταν μεγάλο λάθος να συνδέεται η ανάγκη για τα πλοία αεράμυνας περιοχής με την… αποφυγή της ανάγκης εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO 200, καθώς το να αποκτήσουμε αντιαεροπορική «ομπρέλα» απαξιώνοντας τον υπόλοιπο στόλο που βρίσκεται σε οριακή κατάσταση, θα ήταν απλά ουτοπικό και αυτοκαταστροφικό.

http://www.defence-point.gr/
http://e-amyna.com/

Αν ποτέ υπήρξε «Αγορά του Αιώνα» για την ΠΑ (η διαβόητη προμήθεια της δεκαετίας του 80 είναι μεν το σημείο αναφοράς, αλλά…) τότε υπάρχει και «Εκσυγχρονισμός του Αιώνα» με το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών Viper σε F-16V, το πλαίσιο του οποίου ανακοινώθηκε χθες από την αρμόδια αμερικανική υπηρεσία DSCA ως γνωστοποίηση στο αμερικανικό κογκρέσο, όπου εάν δεν εγερθούν αντιρρήσεις εντός 30 ημερών θεωρείται ότι έχει εγκριθεί. Ακολουθούν μερικά σημεία που αφορούν τον «Εκσυγχρονισμό του Αιώνα» με πολλά περισσότερα να περιλαμβάνονται στο σχετικό ρεπορτάζ μας στο τεύχος ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ (ήδη σε τελική προετοιμασία).

* H γνωστοποίηση της DSCA στο κογκρέσο αντανακλά προφανώς την επιστολή προτάσεων και αποδοχής LOA (Letter of Offer and Acceptance) η υπογραφή της οποίας θα γίνει και η βάση του προγράμματος. Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης αναμένεται μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα και θα πρέπει να συνοδευτεί με προκαταβολή, που αναλόγως του τελικού ύψους της θα κυμαίνεται έως και τα 300 εκατομμύρια δολάρια.
* Η γνωστοποίηση της DSCA παραπέμπει ευθέως σε ελληνική πρόθεση αναβάθμισης του συνόλου των μαχητικών των προγραμμάτων PXII, PXIII και PXIV στο επίπεδο F-16V. Εάν όμως αυτό είναι το τελικό πλαίσιο, δηλαδή η αναβάθμιση όλων των αεροσκαφών Block 50/52+/52M, θα επιβεβαιωθεί μόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης. Δηλαδή ασχέτως της γνωστοποίησης της DSCA το ύψος του τελικού ελληνικού προγράμματος θα επισφραγιστεί με την υπογραφή, όπου και θα φανεί εάν τελικά θα περιλαμβάνει το σύνολο των 123 αεροσκαφών ή θα γίνει συμφωνηθεί μόνο μέρος της LOA.
* Οι γνωστοποιήσεις της DSCA είναι… διαβόητες για το ότι «φουσκώνουν» οικονομικά τα προγράμματα που αφορούν, ακριβώς διότι περιλαμβάνουν κάθε πιθανή πτυχή τους ώστε να καλύπτουν οποιοδήποτε ενδεχόμενο της τελικής συμφωνίας. Συνήθως οι τελικές συμβάσεις κινούνται χαμηλότερα.
* Για όσους ίσως απορούν για το οικονομικό ύψος του προγράμματος, μια προσεκτική ματιά αποδεικνύει ότι δεν κινείται και πολύ διαφορετικά από αυτό που «φημολογείτο» μέχρι σήμερα. Φυσικά στην συγκεκριμένη περίπτωση (όπως και σε όλες βέβαια τις σχετικές αγορές) δεν ισχύει η «απλή διαίρεση του κόστους με τον αριθμό των αεροσκαφών (δηλαδή 19,54 εκατομμύρια το αεροπλάνο). Έτσι και αλλιώς το κόστος ανά μονάδα διαφέρει ανά μοντέλο Block. Στην γνωστοποίηση περιλαμβάνονται και πολλά παρελκόμενα (που δεν είναι καν γνωστό εάν θα υιοθετηθούν τελικά) αλλά ίσως –πλέον των καταγεγραμμένων απαρτίων-«υποκρύπτονται» και υποπρογράμματα (όπως δομική αποκατάσταση) που δεν είναι άμεσα ορατά και δεν σχετίζονται παρά έμμεσα με τον προτιθέμενο εκσυγχρονισμό.
* Σύμφωνα με ανάρτηση στο Twitter ο Έλληνας υπουργός Άμυνας υποστήριξε ότι «Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 από τον προϋπολογισμό είναι 1,1δισ. Ευρώ και τα υπόλοιπα ποσά αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά». Προφανώς και ο κος υπουργός θα πρέπει να δώσει περισσότερες εξηγήσεις τόσο στα «προγράμματα βοήθειας» όσο και στα «αντισταθμιστικά» διότι διαφορετικά τα… νούμερα δεν βγαίνουν και αναγάγουν σε «ξύλινη γλώσσα» άλλων εποχών…
* Η γνωστοποίηση δεν φαίνεται να περιλαμβάνει (έστω και «συγκεκαλυμμένα») κάποια πρόβλεψη για τα F-16 Block 30. Ευσεβής πόθος πολλών βέβαια θα ήταν η αναβάθμιση και αυτών των ελληνικών μαχητικών μέσω της χρήσης απαρτίων που θα προέλθουν από τα υπόλοιπα 123 προς εκσυγχρονισμό. Παρόλα αυτά για να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα CCIP GR Lite (που είχε προταθεί σχετικά από την Lockheed Martin) απαιτείται πλέον των απαρτίων που θα προέλθουν από ανταλλακτικά του εκσυγχρονισμού και άλλα –καινούργια- που δεν φαίνεται όμως να περιλαμβάνονται στην παρούσα LOA. Κάτι τέτοιο όμως θα μπορούσε –θεωρητικά- να γίνει στο μέλλον.
* Το πρόγραμμα καθίσταται το μεγαλύτερο του είδους στο στερέωμα των εκσυγχρονισμών F-16V. Αν και υπολείπεται αριθμητικά τόσο του αντίστοιχου προγράμματος της Ταϊβάν ή της Νότιας Κορέας, εντούτοις το γεγονός ότι αφορά τρία διαφορετικά μοντέλα του Fighting Falcon το αναβιβάζει σε αυτό το καθεστώς, αν και ταυτόχρονα αυξάνει τις απαιτήσεις (κάποιοι θα έλεγαν και το ρίσκο) του.
* Καθιστά τα 123 ελληνικά F-16V (εάν υιοθετηθεί στο σύνολό του) τα ισχυρότερα Fighting Falcon (μαζί με αυτά του Μπαχρέιν) που θα έχουν προέλθει από εκσυγχρονισμό μέχρι σήμερα, αφού (σε αντίθεση με τα άλλα προγράμματα) το μεγαλύτερο μέρος του αφορά αεροσκάφη Block 52+ και Block 52+ Advanced. Εάν η Πολωνία ακολουθήσει τα ελληνικά βήματα θα γίνει η τρίτη αεροπορία με αντίστοιχο καθεστώς.
* Τα οφέλη, άμεσα και «έμμεσα» για την ΠΑ είναι πολλά και μεγάλαδικαιολογώντας απολύτως τον χαρακτηρισμό «Εκσυγχρονισμός του Αιώνα». Τώρα σε ότι αφορά κάποια σχόλια των «γνωστών και μη εξαιρετέων» για «φύκια και μεταξωτές κορδέλες» προφανώς κρίνουν εξ ιδίων για το κουτόχορτο που «πουλούσαν» (και «πουλάνε») τόσα χρόνια στο ελληνικό κοινό. Είναι λοιπόν προφανές πως η Πολεμική Αεροπορία με τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 50, 52+, 52+ Adv δημιουργεί για πρώτη φορά έναν σχετικά ομοιογενή στόλο 123 μαχητικών 4,5+ γενιάς.

https://www.ptisidiastima.com/

ΣΧΕΤΙΚΟ: Ο Trump στέλνει στο Κογκρέσο συμφωνία ύψους 2,4 δισ. δολαρίων για τα F-16, ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΑ

Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν ότι από τα 2,4 δισ., το 1,1 δισ. είναι το καθαρό κόστος που θα επιβαρυνθεί η ελληνική πλευρά. Σημείωσαν ακόμη ότι δεν υπάρχει ακόμα συμφωνία και πως αυτό που συζητά αυτή την ώρα η Ελλάδα, είναι η ελληνική πλευρά να δαπανήσει περίπου 1,1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας για τον εκσυγχρονισμό 85-95 αεροσκαφών. Τα υπόλοιπα, μέσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται διάφοροι φόροι και διάφορα αντισταθμιστικά, θα τα αναλάβει η αμερικανική πλευρά, επισημαίνοντας ότι στην Ουάσιγκτον κατανοούν πως δεν είναι ζήτημα οικονομικό, αλλά ευαίσθητο γεωπολιτικό, ότι δεν πρέπει να διαταραχθούν οι ισορροπίες ισχύος στην περιοχή. Οι πηγές του Μαξίμου υπογράμμισαν ακόμη πως οι ειδικοί στο υπουργείο Άμυνας τονίζουν πως είναι μια συμφωνία εξαιρετικά επωφελής για την ελληνική πλευρά και δεν έχει υπάρξει παρόμοια στο παρελθόν. Συμπλήρωσαν παράλληλα πως η τελική συμφωνία θα επιτευχθεί περί την άνοιξη του 2018.

Ως προς το ζήτημα της βάσης της Σούδας, οι κυβερνητικές πηγές εξέφρασαν απορία για την έκταση που πήρε, σημειώνοντας ότι «δεν υπήρξε αντικείμενο συζήτησης για την Σούδα, πέρα από το ό,τι υπήρξε αναφορά στη σημασία της και στις πολύ ουσιαστικές διευκολύνσεις που δίνονται εκεί για τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις. Επισήμαναν ακόμη ότι δεν είναι μόνο η αμερικάνικη βάση εκεί, αλλά και η βάση του ελληνικού Π.Ν και ότι θα ενδιέφερε τη χώρα κάποια στιγμή η αναβάθμισή της.

Προκάλεσε θετική έκπληξη στην ελληνική πλευρά το γεγονός ότι η Ουάσιγκτον επέμεινε στην ανάγκη να υπάρξουν περαιτέρω μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους. Σε αυτό το πλαίσιο, «ο πρόεδρος Τραμπ ήταν εξαιρετικά εποικοδομητικός και ως προς αυτό το θέμα και στις δηλώσεις του» παρατήρησαν οι κυβερνητικές πηγές θυμίζοντας επισης ότι τέσσερις ημέρες πριν από την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, υπήρξε δημόσια τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών Μανούτσιν, «όχι και τόσο ευχάριστη για την πλευρά του ΔΝΤ».

ΑΜΠΕ

Οι δηλώσεις που ακολούθησαν τη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, με τον Αμερικανό ομόλογό του, Ντόναλντ Τραμπ αναφορικά με τα ζητήματα της άμυνας που είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την Ελλάδα, δεν θα μπορούσε να πει κανείς ότι αφήνει απόλυτα ικανοποιημένη την ελληνική πλευρά. Το πρώτο θέμα στην ατζέντα ήταν αυτό της αναβάθμισης των F-16. Σίγουρα αυτό που ενδιαφέρει την Ελλάδα δεν είναι αναφορά στην έγκριση του προγράμματος από αμερικανικής πλευράς. Για ποιον λόγο να μην το ενέκριναν σε μια χώρα «φίλη και σύμμαχο»; Τσάμπα θα το έκαναν; Όχι βέβαια, άρα το πραγματικό ζήτημα στο θέμα αυτό είναι αν θα βρει η Ελλάδα τα χρήματα για να προχωρήσει. Κάπου εκεί τα νέα ήταν λιγότερο από ικανοποιητικά για την ελληνική πλευρά, πάντα με βάση όσα προέκυψαν από τις δηλώσεις των δυο προέδρων. Ο Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε ότι το ύψος του προγράμματος αναβάθμισης των ελληνικών F-16 θα ανέλθει στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 2,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, δηλαδή ένα ποσό λίγο μεγαλύτερο από 2 δισεκατομμύρια ευρώ με βάση την τρέχουσα ισοτιμία ευρώ/δολαρίου.


Η ελληνική πλευρά φέρεται να διεκδικεί από τους Αμερικανούς την αφαίρεση του ποσού της αμερικανικής Αεροπορίας (USAF), κάτι το οποίο όμως μοιάζει ιδιαίτερα δύσκολο σε μια περίοδο που εξακολουθούν να ισχύουν οι αυτόματες περικοπές (sequestration) και η εμπλοκή της USAF κάθε άλλο παρά επουσιώδης είναι. Αν συνεκτιμηθεί ότι η ελληνική δυνατότητα φαίνεται να περιορίζεται στο 1-1,5 δισεκατομμύρια ευρώ, θα πρέπει να αναμένονται εξελίξεις σε ένα πρόγραμμα κεφαλαιώδους σημασίας για την αποτρεπτική ισχύ της Πολεμικής Αεροπορίας και των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων εν γένει. Συνεπάγεται τη δαπάνη ωρών που σε αντίθεση με την Ελλάδα που πολλοί δεν αντιλαμβάνονται ιδιαίτερα αυτές τις διαστάσεις, αποτιμώνται σε κόστος, το οποίο θα πρέπει να αφαιρεθεί από έναν ήδη «στριμωγμένο» για τα αμερικανικά πάντα δεδομένα προϋπολογισμό. Εάν η Ελλάδα θεωρεί ότι μπορεί να έχει καλύτερη τύχη στο Κογκρέσο ζητώντας «επιδότηση» του προγράμματος, ενδεχομένως με το επιχείρημα τον ρόλο της στην ανατολική Μεσόγειο όπου το Ισραήλ θα λαμβάνει σε ετήσια βάση 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια και η Αίγυπτος άλλα 2 δισεκατομμύρια δολάρια, οπότε το να ζητήσει μια συμβολική και ταυτόχρονα πολύ ουσιαστική χειρονομία από αμερικανικής πλευράς, ας το επιχειρήσει. Εξάλλου, ο ίδιος ο Ντόναλντ Τραμπ ανέφερε ότι η Ελλάδα καλείται να παίξει σημαντικό ρόλο στην περιοχή, ενώ η Ελλάδα αποκλήθηκε σημαντικός και αξιόπιστος εταίρος των ΗΠΑ στον οποίο οι ΗΠΑ έχουν μεγάλη εμπιστοσύνη στο επίπεδο της άμυνας.

Και κάτι τελευταίο που μας έκανε εντύπωση, όμως χρήζει διευκρίνισης διότι η παρεμβολή της μετάφρασης δεν επέτρεπε να ακουστεί ο Τραμπ απευθείας. Ακούσαμε καλά ότι ο Αμερικανός πρόεδρος ανέφερε ότι υπάρχει προοπτική «αγοράς αεροσκαφών από την Boeing»; Αν ναι, τι εννοούσε ακριβώς; Ποιος ανακίνησε το θέμα; Η ελληνική πλευρά; Ποιο το περιεχόμενο της συζήτησης; Τα F/A-18 Super Hornet; Το ΓΕΑ το ξέρει και συμφωνεί; Όλα αυτά πάντα με ένα μεγάλο ΑΝ ο Τραμπ όντως προέβη σε σχετική αναφορά και αν δεν έχει κάνει λάθος ο Αμερικανός πρόεδρος μπερδεύοντας π.χ. τα Super Hornet με τα F-35 Lightning II, την επιθυμία απόκτησης των οποίων δεν θα αποτελούσε είδηση… όπως και η απουσία των απαραίτητων κονδυλίων ακόμα και για να τα ονειρεύεται η ελληνική πλευρά.

Ένα άλλο σημείο που έκανε εντύπωση στην υπόθεση των F-16 είναι η αναφορά του Ντόναλντ Τραμπ στις αμερικανικές θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν. Αν αφήσουμε κατά μέρος την κάλυψη των αναγκών στο επίπεδο της εσωτερικής πολιτικής ώστε να φανεί ότι υλοποιεί τις προεκλογικές τους δεσμεύσεις, θα πρέπει να διαπιστωθεί εάν η υπογράμμιση του σημείου αυτού συνεπάγεται κάτι αρνητικό για τη φιλοδοξία της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας (όχι μόνο της ΕΑΒ) να παίξει καθοριστικό ρόλο στο πρόγραμμα αναβάθμισης. Ίσως τελικά όλα θα κριθούν στην εξασφάλιση πλεονάζοντος υλικού για τις Ένοπλες Δυνάμεις, το οποίο στη συγκυρία που διέρχεται η χώρα έχει αποκτήσει δυσανάλογα μεγάλη σημασία. Και αυτό θα μπορούσε να γίνει με σημαντικά χαμηλό κόστος. Κόστος σίγουρα δυσανάλογο του πολλαπλασιαστικού οφέλους που θα συνεπαγόταν για την ελληνική επιχειρησιακή ετοιμότητα και ικανότητα, τομέας που θα έπρεπε να ενδιαφέρει έντονα και τους Αμερικανούς, εάν υποτεθεί ότι επιθυμούν να κάνουν ουσιαστικές εξοικονομήσεις.

Εν κατακλείδι, όσα ειπώθηκαν στις δηλώσεις των δυο προέδρων χρήζουν διευκρινίσεων ώστε να διαπιστωθεί τι ισχύει και τι όχι, ώστε στη συνέχεια να αξιολογηθεί χωρίς υπερβολές ή εικασίες, το αποτέλεσμα της επίσκεψης Τσίπρα στην Ουάσιγκτον, για τον αμυντικό τομέα. Το σίγουρο είναι ότι οι αναφορές στη βάση της Σούδας ήταν συνεχείς, ενδεικτικό του αμερικανικού ενδιαφέροντος. Ο ίδιος ο Αμερικανός πρόεδρος όμως που ξέρει πολύ καλά την «τέχνη του bargaining», αντιλαμβάνεται, ή μπορεί να αντιληφθεί ότι από τις χώρες της περιοχής που δηλώνουν και είναι σύμμαχοι των ΗΠΑ, η ίδια είναι η πιο αδικημένη και θα πρέπει να εξηγηθεί με κάθε δυνατό τρόπο, ότι η Ελλάδα αξίζει περισσότερα. Ειδικά όταν δηλώνουν ενοχλημένοι από το συνεχές «ανατολίτικο παζάρι» της Τουρκίας που ζητά συνεχώς για τα πάντα, κατασκευάζοντας ενίοτε και ζητήματα προς διαπραγμάτευση για την απόσπαση ανταλλαγμάτων, το μήνυμα που περνά όταν ο ειλικρινής σύμμαχος που παρά τις υποτιθέμενες ιδεολογικές διαφορές βρισκόταν πάντα εκεί και η διμερής «ειδική συμμαχική σχέση» δεν αμφισβητήθηκε ΠΟΤΕ επί της ουσίας, ενώ δόθηκαν συγχαρητήρια διότι η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες του ΝΑΤΟ που δαπανά 2% του ΑΕΠ (παρά την κρίση) στην άμυνά της, δεν μπορεί να μην παίρνει κάτι χειροπιαστό στα χέρια. Η σύγκριση με τις δηλώσεις που έγιναν σε άλλες επισκέψεις, ίσως αφήνει πικρή γεύση.

http://www.defence-point.gr/news/ligo-perierga-sa-na-mas-ta-ipan-gia-tin-amyna-apo-tis-ipa

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ:  https://www.ptisidiastima.com/why-not-to-buy-f35/

No comments :