27/10/2017

Το κόστος υλικών εκσυγχρονισμού F-16 στα 6,3 εκ. € ανά αεροσκάφος

Περισσότερες πληροφορίες γίνονται σταδιακά διαθέσιμες για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών F-16. Έτσι λοιπόν καταρχάς μαθαίνουμε ότι ανάμεσα στα υλικά που έχουν σταλεί στο Αμερικανικό Κονγκρέσο προς έγκριση, περιλαμβάνονται και 123 ψηφιακά κράνη σκόπευσης τύπου JHMCS II. Συνεπώς η λίστα των «υλικών» για τα 123 μαχητικά της Ελλάδος που θα εκσυγχρονιστούν (μιλάμε για τον μέγιστο αριθμό) συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
  • 125 APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) Radars (2 επιπλέον όπως έχουμε ήδη πει)
  • 123 υπολογιστές Modular Mission Computers (MMCs)
  • 123 συστήματα LINK-16 Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio System (MIDS-JTRS) με TACAN και EHSI
  • 123 συστήματα πλοήγησης LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI)-Inertial Navigation System (INS)
  • 123 Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS ΙΙ)
  • 123 Improved Programmable Display Generators (iPDGs) που ουσιαστικά πρόκειται για την μεγάλη οθόνη που τοποθετείται στο κέντρο του πίνακα, ανάμεσα στις άλλες δυο οθόνες του F-16 και προσφέρει εξαιρετική εικόνα της τακτικής κατάστασης. Ειλικρινά ελπίζουμε η ΠΑ να μην «κόψει» το συγκεκριμένο απάρτιο σε μια προσπάθεια περιορισμού του κόστους.
  • 123 APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) Combined Interrogator Transponder (CIT)
  • 1 Joint Mission Planning System (JMPS)
  • 1 εξομοιωτής πτήσης F-16V με πρόβλεψη αναβάθμισης άλλων 2
  • Avionics Level Test Station
  • Εξοπλισμός ασφαλών επικοινωνιών, κρυπτογραφικού εξοπλισμού
  • Αναβάθμιση 26 συστημάτων Advanced Self-Protection Integrated Suite
  • (ASPIS) I σε ASPIS II
Τα παραπάνω που θεωρούνται «Κύριος Αμυντικός Εξοπλισμός» κοστολογούνται 918 εκ. δολάρια, ή περίπου 7,463 εκ. δολάρια ανά αεροσκάφος (παρά το γεγονός ότι υπάρχουν και «δομικά» υποσυστήματα, όπως το JMPS, οι εξομοιωτές κοκ).

Με την σημερινή ισοτιμία, αυτό σημαίνει κόστος περίπου 6,3 εκ ευρώ ανά αεροσκάφος, μόνο βέβαια για τα υλικά. Φυσικά δεν περιλαμβάνονται οι εργασίες αναβάθμισης, που θα λάβουν χώρα στην ΕΑΒ. Το κόστος αυτό σύμφωνα με πληροφορίες της Π&Δ δεν θα ξεπεράσει τα 2 με 4 εκ. δολάρια ανά αεροσκάφος για τα 52+/52Μ, ενώ σε ότι αφορά τα Block 50 το κόστος, εκτός του ότι θα είναι μεγαλύτερο, θα αυξηθεί περαιτέρω λόγω των δομικών ενισχύσεων αλλά και άλλων εκτεταμμένων αλλαγών (καλωδιώσεις κοκ) που θα απαιτηθεί για να φτάσει στο επίπεδο F-16V. To κόστος μέχρι τα 2,404 δις δολάρια (που ανακοίνωσε ο Τραμπ πρώτος) περιλαμβάνει ένα ποσό 1,468 δις δολάρια που χαρακτηρίζονται από την DSCA σαν «Λοιπά». Στα «λοιπά» περιλαμβάνονται φυσικά οι εργασίες, ανταλλακτικά (για την συνολική υποστήριξη του στόλου των μαχητικών, προφανώς όχι μόνο για τα νέα απάρτια που θα τοποθετηθούν), εγχειρίδια, εκπαίδευση κοκ.

Θυμίζουμε πως η χώρα μας έχει δαπανήσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε αγορές ανταλλακτικών τα τελευταία χρόνια, και μια έρευνα στην DSCA θα σας πείσει. Λογικό είναι η συγκεκριμένη συμφωνία να περιλαμβάνει ανταλλακτικά για να κρατήσουμε το στόλο «ζωντανό». Παρεμπιπτόντως ο στόλος των ελληνικών F-16 χαίρει άκρας υγείας, και κρατά υψηλό ποσοστό διαθεσιμότητας, χάρη στις συνεχείς αγορές ανταλλακτικών αλλά και τις θυσίες του προσωπικού στις Μοίρες. Τα υπόλοιπα είναι παραμύθια. Θεωρούμε πως ο εκσυγχρονισμός των F-16 θα κυμανθεί σε  10-12 εκ. δολάρια ανά αεροσκάφος το μέγιστο (πλην Block 50). Ας σκεφτεί κάποιος πως η DSCA έχει βάλει στον «λογαριασμό» και 123 JHMCS, την στιγμή που τα 85 από τα μαχητικά διαθέτουν ήδη (το JHMCS I κι όχι το ΙΙ, αλλά σε κάθε περίπτωση έχουν), 123 AIFF κοκ καταλαβαίνει κανείς πως δεν χρειάζονται όλα όσα περιλαμβάνονται στην λίστα.

https://www.ptisidiastima.com/modernisation-cost-for-greek-f16-per-plane/

No comments :

Post a Comment