27.10.17

Η ινδική Αεροπορία καλεί την κυβέρνηση της χώρας να αποχωρήσει από το πρόγραμμα του ρωσσικού μαχητικού ΡΑΚ-FA, γνωστού ως Su-57 (πρώην T-50)

Ανώτατος Ινδός αξιωματούχος δήλωσε πως η Αεροπορία δεν επιθυμεί πλέον συνέχιση του προγράμματος. Η Αεροπορία θεωρεί πως το ραντάρ του εν λόγω μαχητικού δεν έχει επαρκώς μειωμένο RCS (Radar Cross-Section), ειδικά συγκρινόμενο με αυτό του αμερικανικού F-35 Lightning II.

Το PAK-FA αποτελεί προϊόν συνεργασίας μεταξύ διαφόρων ρωσικών γραφείων σχεδίασης με αιχμή του δόρατος την Sukhoi, το Su-30 της οποίας γνώρισε σημαντική εξαγωγική επιτυχία. Η Ινδία θεωρείτο ως ο βασικός εταίρος του προγράμματος και πελάτης του πού φιλόδοξου μαχητικού. Ωστόσο, η ανάπτυξη δεν προχωρά ομαλά, σύμφωνα με τους Ινδούς, ειδικά όσον αφορά την ικανότητα των Ρώσων να αναπτύξουν τεχνολογία πέμπτης γενιάς, κυρίως αναφορικά με κρίσιμα ηλεκτρονικά υποσυστήματα που κάνουν την επιχειρησιακή διαφορά και θα δικαιολογούν τη «βάπτιση» ως μαχητικού «πέμπτης γενιάς». Τον περασμένο Ιούλιο ο έγκυρος οργανισμός αμυντικών πληροφοριών IHS Jane’s είχε αναφέρει, πως η ρωσική Αεροπορία δεν ενδιαφέρεται να εξελίξει το Su-57, καθώς είναι ικανοποιημένη με το ικανότατο Su-35Flanker-E. Εάν αυτό αληθεύει, τότε η ινδική Αεροπορία δεν έχει εγγυήσεις ότι το πρόγραμμα θα προχωρήσει για να δικαιολογεί την επένδυσή της, αν και στο μεταξύ έχει καταγραφεί πλήθος δηλώσεων Ρώσων στρατιωτικών και βιομηχανικών αξιωματούχων που δημιουργούν την εντύπωση ότι το πρόγραμμα εξελίσσεται ομαλά.

Σαφέστατα, στο θέμα θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η «επικοινωνιακή» διάσταση με τους Ρώσους δικαιολογημένα να «φουσκώνουν» τις δηλώσεις για να δικαιολογήσουν τον μύθο που έχουν δημιουργήσει για το μαχητικό και τους αντιπάλους… εκ Δυσμάς, να θέλουν να το απαξιώσουν. Κατά συνέπεια, κάθε είδηση πρέπει να αντιμετωπίζεται αφενός με περίσκεψη και αφετέρου με συνυπολογισμό του γεωπολιτικού παράγοντα. Ίσως δεν είναι τυχαίο, ότι οι συγκεκριμένες αναφορές βλέπουν το φως της δημοσιότητας ενώ ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών βρισκόταν στην Τεχεράνη, όπου υποσχόταν πρόσβαση σε κορυφαία αμερικανική αμυντική τεχνολογία, ενώ πριν μικρό χρονικό διάστημα, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ «αναγόρευσε» την Ινδία σε στρατηγικό εταίρο πρώτης γραμμής…

Επιστρέφοντας στο μαχητικό, υπάρχουν πάντως γνωστές ανησυχίες σχετικά με τον κινητήρα νέας γενιάς που βρίσκεται υπό ανάπτυξη και θα είναι κατά 30% ελαφρύτερος σε σύγκριση με τον AL-41F1 που βρίσκεται σε υπηρεσία, ενώ θα είναι οικονομικότερος σε κατανάλωση καυσίμου. Οι αναφορές θέλουν να μην είναι ξεκάθαρο αν το «Project 30» για τον νέο κινητήρα θα προχωρήσει. Έτσι η ινδική Αεροπορία εξακολουθεί να βασίζεται στον χαμηλής – ακόμα, παρά τις διακηρύξεις – διαθεσιμότητας στόλο των μαχητικών της Su-30MKI. Ζητήματα με τους κινητήρες των εν λόγω αεροσκαφών και τις δυνατότητες συντήρησης και εξυπηρέτησής τους, λόγω κυρίως της μη έγκαιρης παράδοσης ανταλλακτικών από τη Ρωσία, είχαν ρίξει το ποσοστό διαθεσιμότητας των ινδικών Su-30MKI κάτω του 60%, το 2015, αν και έκτοτε οι δυο πλευρές προχώρησαν σε διαρρυθμίσεις οι οποίες εν ευθέτω χρόνω θα βελτιώσουν την κατάσταση. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να δημιουργηθεί γραμμή παραγωγής ανταλλακτικών των μαχητικών Su-30MKI στην Ινδία, όμως υπάρχουν ακόμα προβλήματα, διότι το ινδικό υπουργείο Άμυνας φέρεται να είναι διστακτικό να μεταφέρει τεχνογνωσία σε ιδιωτικές αμυντικές βιομηχανίες!

Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι η κρατική ινδική εταιρία HAL, της οποίας «παραδοσιακά» οι σχέσεις με την Αεροπορία ήταν κάκιστες, θεωρεί ότι το σχέδιο του FGFA θα επιτύχει και δηλώνει πως η τεχνογνωσία την οποία αποκτά η Ινδία με το PAK-FA δεν μπορεί να εξασφαλιστεί από αλλού. «Ελπίζουμε ακόμα. Είναι μια ευκαιρία για τη βιομηχανία μας και για τη χώρα μας», δηλώνει ο εκτελεστικός διευθυντής της HAL, με τον υπαρχηγό της ινδικής Αεροπορίας να προσυπογράφει όσον φορά τον τομέα της μεταφορά τεχνογνωσίας. Η επιθυμία της Ινδίας να αποκτήσει πρόσβαση σε αεροπορική τεχνολογία πέμπτης γενιάς δεν θα ικανοποιηθεί άμεσα ακόμα και παραμείνει στο πρόγραμμα του FGFA/PAK-FA. Η εναλλακτική λύση είναι να ζητήσει το F-35 από τις ΗΠΑ, αλλά δύσκολα θα αποκτήσει πρόσβαση στις αμερικανικές τεχνολογίες.

Παρόλα αυτά, η απόκτηση F-35 θα έχει ως συνέπεια η ινδική Αεροπορία να διαθέτει μαχητικά πέμπτης γενιάς πολύ συντομότερα από όσο μέσω του προγράμματος FGFA, αν και παρότι μονοκινητήριο, λογικά οι Ινδοί πτέραρχοι δεν σκέφτονται μια τόσο προωθημένη λύση για το πρόγραμμα απόκτησης μονοκινητήριου αεροσκάφους, όπου φαίνεται να «κονταροχτύπιουνται» το αμερικανικό F-16 Block 70 (Viper) και το σουηδικό JAS 39 Gripen. Πρέπει να σημειωθεί επίσης, ότι θα μπορούσε η ινδική στάση να αποτελεί προσπάθεια να διαπραγματευθεί από θέση ισχύος, γνωρίζοντας πόσο πολύτιμη είναι η συμμετοχή της όχι μόνο στο εν λόγω πρόγραμμα, αλλά και συνολικότερα ως εταίρος της Μόσχας στον τομέα της άμυνας και της αμυντικής βιομηχανίας, σε εποχές δύσκολες οικονομικά, ενώ εν εξελίξει βρίσκονται μείζονες γεωπολιτικές ανακατατάξεις…

http://www.defence-point.gr/

Η ρωσο-ινδική εξέλιξη του μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς προχωράει βάσει του σχεδίου

“Αυτη τη στιγμή, η διακυβερνητική συμφωνία Ρωσίας-Ινδίας ειναι σε ισχύ, υπάρχουν δεσμεύσεις, υπό τις οποίες τα συμβαλλόμενα μέρη εφαρμόζουν το κοινό σχέδιο για την εξέλιξη του αεροσκάφους πέμπτης γενιάς σύμφωνα με τα συμφωνηθέντα στάδια και χρονικά όρια. Το μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς (FGFA) εξελίσσεται έχοντας ως βάση το ρωσικό αεροσκάφος Su-57 σύμφωνα με τις τεχνολογικές απαιτήσεις της ινδικής πλευράς. Η ινδική πολεμική αεροπορία αναμένεται να ειναι ο αρχικός πελάτης του αεροσκάφους, ακολούθως αυτά τα αεροσκάφη σχεδιάζονται να εξαχθούν σε τρίτες χώρες" δήλωσε η Rosoboronexport.

http://www.proelasi.org/

No comments :