Τα σύγχρονα αεροσκάφη στέλθ μπορούν να αποφύγουν τον εντοπισμό χρησιμοποιώντας μία ποικιλία τεχνολογιών που μειώνουν εκπομπές και αντανακλάσεις ραδιοκυμάτων, υπέρυθρου και ορατού φωτός, στο φάσμα ραδιοσυχνοτήτων και στην ακουστική. Όμως το "στέλθ", δέν είναι αορατότητα, αλλά μία τεχνολογία που απλώς καθυστερεί την ανίχνευση και παρακολούθηση, δίνοντας ένα τακτικό πλεονέκτημα σε εναέριες μάχες και έναντι εχθρικών μηχανισμών άμυνας. Γενικώς, ἡ σχεδίαση των αεροσκαφών στέλθ στοχεύει στην μείωση της ανιχνευσιμότητος από ραντάρ και θερμικά όργανα. Ύψιστη προτεραιότητα της σχεδιάσεως οφείλει να είναι ἡ ικανοποίηση ενός καταλόγου προϋποθέσεων, οἱ οποίες τελικώς είναι αποφασιστικές για την επιτυχία του αεροσκάφους. Αυτές περιλαμβάνουν μείωση των θερμικών εκπομπών από την ώση, μείωση της ανιχνευσιμότητος από ραντάρ δια της αλλοιώσεως φυσικών χαρακτηριστικών της γενικής διαμορφώσεως (όπως ἡ ελάχιστη ραδιοδιατομή), μείωση της ανιχνευσιμότητος από ραντάρ όταν το αεροσκάφος ανοίγει την καταπακτή όπλων και ελάττωση του βαθμού ανιχνευσιμότητος δια υπερύθρων ἤ ραντάρ στην διάρκεια αντίξοων καιρικών συνθηκών. Στην περίπτωση του Β-2,το επιχειρησιακό του ύψος επιβάλλει στα αμυντικά όπλα χρόνο πτήσεως, που καθιστά πρακτικώς αδύνατη την προσβολή του αεροσκάφους. Αεροσκάφη σάν το F-22 και το F-35 μπορούν να ανοίξουν τις καταπακτές οπλισμού και να επιστρέψουν στην στέλθ διαμόρφωση σε λιγώτερο από ένα δευτερόλεπτο. Υπάρχει, όμως πάντοτε κάποια απώλεια σε ακτίνα ἤ φορτίο προκειμένου να επιτευχθεί ἡ χαμηλή παρατηρησιμότητα. Επικάλυψη από υλικά απορροφήσεως ακτινοβολίας (RAM) που περιέχουν σωματίδια άνθρακος ἤ λεπτά σφαιρίδια σιδήρου σε κάθε επιφάνεια του στέλθ μαχητικού, μπορούν να βοηθήσουν για περαιτέρω απόκρυψη του αεροσκάφους.
Ἡ εφαρμοζόμενη στρατηγική θα πρέπει να λάβει υπόψιν θερμικές, ακουστικές και άλλες εκπομπές καθώς επίσης και φυσικά χαρακτηριστικά του στέλθ αεροσκάφους για να το εντοπίσει και να του επιτεθεί. Εάν ένα στέλθ μαχητικό φέρει εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου-όπως συχνά σε αποστολές αναγνωρίσεως-τότε δέν είναι τεχνικώς σε διαμόρφωση στέλθ. Eπίσης, οποιαδήποτε συσκευή τοποθετημένη στην κοιλιακή περιοχή του αεροσκάφους, θα αυξήσει την ραδιοδιατομή και θα είναι περισσότερο ανιχνεύσιμη από ραντάρ. Oποιοδήποτε στέλθ αεροσκάφος μεγέθους μαχητικού με πτέρωμα πηδαλιουχήσεως, όπως το ουραίο πτέρωμα, για παράδειγμα F-22 Raptor, F-35, PAK-FA, J-20 ἤ J-31, δέν είναι αόρατα στα εχθρικά ραντάρ. Ἡ μέιωση των ακολούθων είναι ἡ αρχή και επιδίωξη της τεχνολογίας στέλθ: ραδιοκυματική ανίχνευση, υπέρυθρη ανίχνευση,ακουστική ανίχνευση. Ουσιαστικά, το αεροσκάφος πρέπει να είναι βελτιστοποιημένο στο να εξουδετερώνει τις υψηλότερες ζώνες συχνοτήτων. Ἡ χαμηλής παρατησιμότητος υπογραφή του αεροσκάφους θα προκαλέσει κάποια αντήχηση, όταν το μήκος κύματος της συχνότητος υπερβεί κάποια κλίμακα. Αυτό θα προκύψει όταν ένα χαρακτηριστικό του αεροσκάφους, για παράδειγμα τα ουραία πτερύγια είναι λιγότερο από οκτώ φορές μεγαλύτερα από το μέγεθος μήκους κύματος μίας δεδομένης συχνότητος. Ραντάρ ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της πολιτικής αεροπορίας, είναι σχεδόν μετά βεβαιότητος ικανά να ανιχνεύσουν και παρακολουθήσουν τακτικά στέλθ αεροσκάφη μεγέθους μαχητικού, επειδή λειτουργούν σε χαμηλώτερη ζώνη συχνοτήτων. Όμως, αεροσκάφη που τους λείπουν πολλά χαρακτηριστικά που προκαλούν αντήχηση ραντάρ, όπως για παράδειγμα το Northrop Grumman B-2 Spirit, είναι πιό αποτελεσματικά εναντίον ραντάρ χαμηλών συχνοτήτων απ᾿ότι αεροσκάφη όπως το F-35 και το F-22.
Πάντως, αυτά τα ραντάρ χαμηλών συχνοτήτων δέν παρέχουν αρκετά λεπτομερείς συντεταγμένες για να καθοδηγήσουν βλήματα στον στόχο. Επιπροσθέτως, ένα σύστημα ελέγχου πυρός θα απαιτείτο στην περίπτωση ενός ραντάρ ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας. Κάποιες χώρες αναπτύσσουν προηγμένα ραντάρ εγκαίρου προειδοποιήσεως UHFκαι VHF ζώνης, που χρησιμοποιούν μακρύτερα μήκη κύματος, ώστε να συνεγείρονται στην γενικώτερη κατεύθυνση προσεγγίσεως απειλών στέλθ. Ακόμη και έτσι όμως,τα ραντάρ ζωνών UHF και VHF παρουσιάζουν σχετικά χονδρική ανάλυση, που σημαίνει ότι οἱ επαφές δέν μπορούν να παρακολουθηθούν με την απαιτούμενη ακρίβεια ώστε να καθοδηγηθούν όπλα στον στόχο. Στην πράξη, οἱ αποστολές δέν απαιτούν μανδύα αορατότητος εάν ὁ αντίπαλος μπορεί να δεί τα στίγματα, αλλά δέν μπορεί να κάνει τίποτε για να τα αντιμετωπίσει. Ειδήμονες της βιομηχανίας προτείνουν έναν συνδυασμό από ζεύξεις δεδομένων υψηλής ταχύτητος και ραντάρ phased-array χαμηλής συχνότητος για να ταυτοποιήσουν την παρουσία στέλθ αεροσκαφών και να δημιουργήσουν μία ποιοτική καθοδήγηση όπλων.
Για να ξεπεράσουν και αυτό το εμπόδιο, στέλθ τακτικά αεροσκάφη θα επιχειρούν συχνά παράλληλα με φορείς ηλεκτρονικής επιθέσεως όπως τα Boeing EA-18G Growler. Από την στιγμή που ἡ ανίχνευση αφορά την αναλογία σήματος προς θόρυβο, τα στέλθ μειώνουν το σήμα, ενώ τα ηλεκτρονικής επιθέσεως αυξάνουν τον θόρυβο. Το Ναυτικό των ΗΠΑ και ἡ Λόκχηντ ἥδη εργάζονται σε αυτούς τους τομείς τεχνολογίας στέλθ και ως εκ τούτου δημιουργούν την ανάγκη για εξέλιξη ακόμη πιό προηγμένων αισθητήρων που θα συνεγείρουν τα ραντάρ για την παρουσία των αόρατων μαύρων πετούμενων που περιπλανιούνται στους ουρανούς.
http://www.proelasi.org/
Ἡ εφαρμοζόμενη στρατηγική θα πρέπει να λάβει υπόψιν θερμικές, ακουστικές και άλλες εκπομπές καθώς επίσης και φυσικά χαρακτηριστικά του στέλθ αεροσκάφους για να το εντοπίσει και να του επιτεθεί. Εάν ένα στέλθ μαχητικό φέρει εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου-όπως συχνά σε αποστολές αναγνωρίσεως-τότε δέν είναι τεχνικώς σε διαμόρφωση στέλθ. Eπίσης, οποιαδήποτε συσκευή τοποθετημένη στην κοιλιακή περιοχή του αεροσκάφους, θα αυξήσει την ραδιοδιατομή και θα είναι περισσότερο ανιχνεύσιμη από ραντάρ. Oποιοδήποτε στέλθ αεροσκάφος μεγέθους μαχητικού με πτέρωμα πηδαλιουχήσεως, όπως το ουραίο πτέρωμα, για παράδειγμα F-22 Raptor, F-35, PAK-FA, J-20 ἤ J-31, δέν είναι αόρατα στα εχθρικά ραντάρ. Ἡ μέιωση των ακολούθων είναι ἡ αρχή και επιδίωξη της τεχνολογίας στέλθ: ραδιοκυματική ανίχνευση, υπέρυθρη ανίχνευση,ακουστική ανίχνευση. Ουσιαστικά, το αεροσκάφος πρέπει να είναι βελτιστοποιημένο στο να εξουδετερώνει τις υψηλότερες ζώνες συχνοτήτων. Ἡ χαμηλής παρατησιμότητος υπογραφή του αεροσκάφους θα προκαλέσει κάποια αντήχηση, όταν το μήκος κύματος της συχνότητος υπερβεί κάποια κλίμακα. Αυτό θα προκύψει όταν ένα χαρακτηριστικό του αεροσκάφους, για παράδειγμα τα ουραία πτερύγια είναι λιγότερο από οκτώ φορές μεγαλύτερα από το μέγεθος μήκους κύματος μίας δεδομένης συχνότητος. Ραντάρ ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της πολιτικής αεροπορίας, είναι σχεδόν μετά βεβαιότητος ικανά να ανιχνεύσουν και παρακολουθήσουν τακτικά στέλθ αεροσκάφη μεγέθους μαχητικού, επειδή λειτουργούν σε χαμηλώτερη ζώνη συχνοτήτων. Όμως, αεροσκάφη που τους λείπουν πολλά χαρακτηριστικά που προκαλούν αντήχηση ραντάρ, όπως για παράδειγμα το Northrop Grumman B-2 Spirit, είναι πιό αποτελεσματικά εναντίον ραντάρ χαμηλών συχνοτήτων απ᾿ότι αεροσκάφη όπως το F-35 και το F-22.
Πάντως, αυτά τα ραντάρ χαμηλών συχνοτήτων δέν παρέχουν αρκετά λεπτομερείς συντεταγμένες για να καθοδηγήσουν βλήματα στον στόχο. Επιπροσθέτως, ένα σύστημα ελέγχου πυρός θα απαιτείτο στην περίπτωση ενός ραντάρ ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας. Κάποιες χώρες αναπτύσσουν προηγμένα ραντάρ εγκαίρου προειδοποιήσεως UHFκαι VHF ζώνης, που χρησιμοποιούν μακρύτερα μήκη κύματος, ώστε να συνεγείρονται στην γενικώτερη κατεύθυνση προσεγγίσεως απειλών στέλθ. Ακόμη και έτσι όμως,τα ραντάρ ζωνών UHF και VHF παρουσιάζουν σχετικά χονδρική ανάλυση, που σημαίνει ότι οἱ επαφές δέν μπορούν να παρακολουθηθούν με την απαιτούμενη ακρίβεια ώστε να καθοδηγηθούν όπλα στον στόχο. Στην πράξη, οἱ αποστολές δέν απαιτούν μανδύα αορατότητος εάν ὁ αντίπαλος μπορεί να δεί τα στίγματα, αλλά δέν μπορεί να κάνει τίποτε για να τα αντιμετωπίσει. Ειδήμονες της βιομηχανίας προτείνουν έναν συνδυασμό από ζεύξεις δεδομένων υψηλής ταχύτητος και ραντάρ phased-array χαμηλής συχνότητος για να ταυτοποιήσουν την παρουσία στέλθ αεροσκαφών και να δημιουργήσουν μία ποιοτική καθοδήγηση όπλων.
Για να ξεπεράσουν και αυτό το εμπόδιο, στέλθ τακτικά αεροσκάφη θα επιχειρούν συχνά παράλληλα με φορείς ηλεκτρονικής επιθέσεως όπως τα Boeing EA-18G Growler. Από την στιγμή που ἡ ανίχνευση αφορά την αναλογία σήματος προς θόρυβο, τα στέλθ μειώνουν το σήμα, ενώ τα ηλεκτρονικής επιθέσεως αυξάνουν τον θόρυβο. Το Ναυτικό των ΗΠΑ και ἡ Λόκχηντ ἥδη εργάζονται σε αυτούς τους τομείς τεχνολογίας στέλθ και ως εκ τούτου δημιουργούν την ανάγκη για εξέλιξη ακόμη πιό προηγμένων αισθητήρων που θα συνεγείρουν τα ραντάρ για την παρουσία των αόρατων μαύρων πετούμενων που περιπλανιούνται στους ουρανούς.
http://www.proelasi.org/
No comments :
Post a Comment