Τον Σεπτέμβριο του 2012 η υπηρεσία προηγμένων ερευνητικών αμυντικών προγραμμάτων (DARPA: Defense Advanced Research Programs Agency) του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ επέδειξε τη δυνατότητα εναέριου ανεφοδιασμού ενός μη επανδρωμένου αεροχήματος RQ-4 Global Hawk από ομοιότυπο αερόχημα (οι φωτογραφίες και το βίντεο που επισυνάπτονται προέρχονται από την εν λόγω επίδειξη). Σήμερα, πέντε χρόνια αργότερα, η Αεροπορία των ΗΠΑ με την προκήρυξη ενός ερευνητικού προγράμματος με την ονομασία «Εναέριος Ανεφοδιασμός Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων» καθιστά σαφές ότι επιζητεί τον εναέριο ανεφοδιασμό μη επανδρωμένων αεροχημάτων από μη επανδρωμένα αεροχήματα. Το ερευνητικό πρόγραμμα αφορά την ανάπτυξη δυνατοτήτων εναέριου ανεφοδιασμού αεροχημάτων Class 4 και Class 5 (στις οποίες ανήκουν αεροχήματα όπως τα RQ-4 Global Hawk και MQ-9 Reaper). Είναι εύκολα αντιληπτό ότι ένας τρόπος ανεφοδιασμού των μη επανδρωμένων αεροχημάτων είναι ο παραδοσιακός, δηλαδή η χρήση επανδρωμένων αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού όπως τα πεπαλαιωμένα KC-135 Stratotanker ή τα νέα KC-46A Pegasus. Όμως η προκήρυξη του ερευνητικού προγράμματος περιέχει τις ακόλουθες παρατηρήσεις για αυτή την επιλογή:
«Με σκοπό να μεγιστοποιηθεί η παραμονή σε περιπολία είναι επιθυμητό να ελαχιστοποιηθεί η απόσταση την οποία πρέπει να καλύψει το μη επανδρωμένο αερόχημα ώστε να αφιχθεί στην περιοχή τροχιάς των αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού. Καθώς πολλά στρατιωτικά μη επανδρωμένα επιχειρούν στο βάθος της εχθρικής επικράτειας, η μετάβαση ενός μεγάλου μεγέθους, επανδρωμένου αεροσκάφους εναέριου ανεφοδιασμού σε αυτή την περιοχή είναι προβληματική. Για αυτό ακριβώς τον λόγο, ένα μη επανδρωμένο, αυτόματο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού θα μπορούσε να είναι μία πιθανή λύση». Πάντως άσχετα αν το αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού είναι επανδρωμένο ή μη, ο εναέριος ανεφοδιασμός μη επανδρωμένων αεροχημάτων αποτελεί διαδικασία που παρουσιάζει ιδιαίτερες προκλήσεις. Μάλιστα, η Αεροπορία των ΗΠΑ παραθέτει πέντε κρίσιμα σημεία: τα δύο αεροσκάφη θα πρέπει να αποφύγουν τις συγκρούσεις, θα πρέπει και τα δύο αεροσκάφη να γνωρίζουν επακριβώς έκαστο τη θέση του άλλου ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση, τόσο το αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού όσο και το αερόχημα θα πρέπει να μπορούν να αντιδράσουν άμεσα στην περίπτωση προβλήματος, ο εναέριος ανεφοδιασμός θα πρέπει να είναι δυνατός κατά τη νύκτα και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες και τέλος, ο εξοπλισμός του εναέριου ανεφοδιασμού θα πρέπει να έχει χαμηλό βάρος.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι γενικά τα μη επανδρωμένα αεροχήματα ίπτανται με ταχύτητες πτήσης σχετικά χαμηλότερες από αυτές των επανδρωμένων αεροσκαφών. Καθώς τα επανδρωμένα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού συνήθως εκτελούν εναέριο ανεφοδιασμού σε ταχύτητες περί τους 250 κόμβους, το ερευνητικό πρόγραμμα της Αεροπορίας των ΗΠΑ αποσκοπεί στην ανάπτυξη συστήματος που θα εκτελεί εναέριο ανεφοδιασμό μη επανδρωμένων αεροχημάτων σε μέγιστη ταχύτητα περί τους 130 κόμβους. «[Στο πλαίσιο του προγράμματος], οι προσφέροντες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τόσο το αεροσκάφος όσο και το μη επανδρωμένο αερόχημα αλλά και το πως θα λειτουργήσει ένα πιθανό σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού», αναφέρεται στην προκήρυξη. «Ένα στοιχείο του προβλήματος είναι το σύστημα να είναι εφαρμοστέο σε μη επανδρωμένο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού και όχι μόνο σε υφιστάμενο επανδρωμένο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού (όπως π.χ. το KC-135).
Επίσης, οι προσφέροντες θα πρέπει να εξετάσουν την αυτοματοποίηση της διαδικασίας ανάπτυξης – περισυλλογής του σταθερού (boom) ή εύκαμπτου (drogue) σωλήνα ανεφοδιασμού, τον συντονισμό μεταξύ μη επανδρωμένων συστημάτων (συνεργατικός έλεγχος) και τις πιθανές επιδράσεις (στη δυναμική της πτήσης ή και σε άλλους τομείς) σε μικρότερα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού, εφόσον υπάρχουν». Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί ότι το Ναυτικό των ΗΠΑ έχει ήδη επιδείξει τη δυνατότητα εναέριου ανεφοδιασμού του μη επανδρωμένου αεροχήματος X-47B από επανδρωμένο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού, ενώ ήδη αναπτύσσει ένα μη επανδρωμένο αερόχημα εναέριου ανεφοδιασμού, το MQ-25A Stingray, το οποίο θα επιχειρεί από αεροπλανοφόρα και θα ανεφοδιάζει επανδρωμένα μαχητικά και άλλα αεροσκάφη.
ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: https://www.youtube.com/watch?v=Bjyv16ha-Uc
ΦΩΤΟ ΕΔΩ: http://www.defence-point.gr/news/?p=171717
«Με σκοπό να μεγιστοποιηθεί η παραμονή σε περιπολία είναι επιθυμητό να ελαχιστοποιηθεί η απόσταση την οποία πρέπει να καλύψει το μη επανδρωμένο αερόχημα ώστε να αφιχθεί στην περιοχή τροχιάς των αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού. Καθώς πολλά στρατιωτικά μη επανδρωμένα επιχειρούν στο βάθος της εχθρικής επικράτειας, η μετάβαση ενός μεγάλου μεγέθους, επανδρωμένου αεροσκάφους εναέριου ανεφοδιασμού σε αυτή την περιοχή είναι προβληματική. Για αυτό ακριβώς τον λόγο, ένα μη επανδρωμένο, αυτόματο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού θα μπορούσε να είναι μία πιθανή λύση». Πάντως άσχετα αν το αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού είναι επανδρωμένο ή μη, ο εναέριος ανεφοδιασμός μη επανδρωμένων αεροχημάτων αποτελεί διαδικασία που παρουσιάζει ιδιαίτερες προκλήσεις. Μάλιστα, η Αεροπορία των ΗΠΑ παραθέτει πέντε κρίσιμα σημεία: τα δύο αεροσκάφη θα πρέπει να αποφύγουν τις συγκρούσεις, θα πρέπει και τα δύο αεροσκάφη να γνωρίζουν επακριβώς έκαστο τη θέση του άλλου ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση, τόσο το αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού όσο και το αερόχημα θα πρέπει να μπορούν να αντιδράσουν άμεσα στην περίπτωση προβλήματος, ο εναέριος ανεφοδιασμός θα πρέπει να είναι δυνατός κατά τη νύκτα και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες και τέλος, ο εξοπλισμός του εναέριου ανεφοδιασμού θα πρέπει να έχει χαμηλό βάρος.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι γενικά τα μη επανδρωμένα αεροχήματα ίπτανται με ταχύτητες πτήσης σχετικά χαμηλότερες από αυτές των επανδρωμένων αεροσκαφών. Καθώς τα επανδρωμένα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού συνήθως εκτελούν εναέριο ανεφοδιασμού σε ταχύτητες περί τους 250 κόμβους, το ερευνητικό πρόγραμμα της Αεροπορίας των ΗΠΑ αποσκοπεί στην ανάπτυξη συστήματος που θα εκτελεί εναέριο ανεφοδιασμό μη επανδρωμένων αεροχημάτων σε μέγιστη ταχύτητα περί τους 130 κόμβους. «[Στο πλαίσιο του προγράμματος], οι προσφέροντες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τόσο το αεροσκάφος όσο και το μη επανδρωμένο αερόχημα αλλά και το πως θα λειτουργήσει ένα πιθανό σύστημα εναέριου ανεφοδιασμού», αναφέρεται στην προκήρυξη. «Ένα στοιχείο του προβλήματος είναι το σύστημα να είναι εφαρμοστέο σε μη επανδρωμένο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού και όχι μόνο σε υφιστάμενο επανδρωμένο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού (όπως π.χ. το KC-135).
Επίσης, οι προσφέροντες θα πρέπει να εξετάσουν την αυτοματοποίηση της διαδικασίας ανάπτυξης – περισυλλογής του σταθερού (boom) ή εύκαμπτου (drogue) σωλήνα ανεφοδιασμού, τον συντονισμό μεταξύ μη επανδρωμένων συστημάτων (συνεργατικός έλεγχος) και τις πιθανές επιδράσεις (στη δυναμική της πτήσης ή και σε άλλους τομείς) σε μικρότερα αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού, εφόσον υπάρχουν». Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί ότι το Ναυτικό των ΗΠΑ έχει ήδη επιδείξει τη δυνατότητα εναέριου ανεφοδιασμού του μη επανδρωμένου αεροχήματος X-47B από επανδρωμένο αεροσκάφος εναέριου ανεφοδιασμού, ενώ ήδη αναπτύσσει ένα μη επανδρωμένο αερόχημα εναέριου ανεφοδιασμού, το MQ-25A Stingray, το οποίο θα επιχειρεί από αεροπλανοφόρα και θα ανεφοδιάζει επανδρωμένα μαχητικά και άλλα αεροσκάφη.
ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ: https://www.youtube.com/watch?v=Bjyv16ha-Uc
ΦΩΤΟ ΕΔΩ: http://www.defence-point.gr/news/?p=171717
No comments :
Post a Comment