29.12.16

Συμβόλαιο υποστήριξης για τους κινητήρες F119-PW-100 του F-22 Raptor

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, στις 23 Δεκεμβρίου 2016, η Pratt and Whitney, θυγατρική της United Technologies Corp., σύναψε σύμβαση 313.879.396 εκ. $ για την υποστήριξη των κινητήρων F119-PW-100 του μαχητικού F-22 Raptor. Ο κινητήρας F119-PW-100, θεωρείται ότι είναι από τους πιο εξελιγμένους turbofan κινητήρες. Βρίσκεται σε υπηρεσία με το F-22 Raptor, το μόνο επιχειρησιακό stealth μαχητικό πέμπτης γενιάς σήμερα. Παρέχει ώση της τάξεως των 35.000 λιβρών, κάτι που δίνει στο F-22 την δυνατότητα Supercruise, δηλαδή επίτευξη υπερηχητικής ταχύτητας χωρίς χρήση μετάκαυσης. Ο F119-PW-100 προσφέρει μια μεγάλη ικανότητα ελιγμών στο Raptor με τα δύο διαστάσεων ακροφύσια εξαγωγής τα οποία μπορούν να συγκλίνουν / αποκλίνουν 20 μοίρες προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Η διαχείριση της θέσης του ακροφυσίου του κινητήρα είναι ενσωματωμένη στο σύστημα ελέγχου πτήσης του F-22 και ρυθμίζεται αυτόματα από σύστημα FADEC, όπως και εκατοντάδες άλλες παράμετροι λειτουργίας του κινητήρα και του αεροσκάφους.

http://defencenews.gr/

ΣΧΟΛΙΟ "ΙΣΧΥΣ": ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΣΕ ΕΝΑΝ ΦΙΛΟ ΠΟΥ ΔΙΑΤΥΠΩΣΕ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΗΠΑ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΤΟ F-35, ΑΦΟΥ ΗΔΗ ΕΧΟΥΝ ΤΟ F-22. ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΛΟΓΟ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΙ ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΣΕ ΧΡΗΣΗ ΤΑ F-15 ΚΑΙ TA F-16. ΔΙΑΒΑΣΤΕ...

Why does the USAF need the F-35 when they already have the F-22 ?

The same way the USAF needed the F-15 Eagle AND the F-16 Fighting Falcon together some decades ago. They are complementary. Much have been made of fifth-generation fighters as just “ Stealth ” platforms. There is no such thing as stealth (that was a soundbite/ploy that caught fire and got away from the marketing arena). What there are is low-observation airframes in some radar bands (those mostly deployed -- forcing near-peers to expend fortunes deploying other bands across vast territories for decades), optical, infra-red, ultra-violet and sonic.

Their new Active Electronically Scanned Array (AESA) Radars can hop frequencies so rapidly they are classed “low-probability of detection”. Elements of its array of transponders can be used separately; some can be passively investigating enemy emissions, others jamming opponent radars, other still injecting rogue malware code into area defence networks, and so on … much more than just detecting and tracking stuff around them.Their networking abilities are force multipliers inasmuch as it enhances situational awareness and coordination of an invading air package. Smart, advance groups can passively detect, triangulate, classify and prioritize targets for other platforms (less furtive unmanned “missile trucks”, similar to the X-47B, say -- so don‘t worry too much about low payload on the next gen fighters) to deal with. All while keeping low profiles (stealth doesn’t mean undetectable, as seen above, difficult to track is good enough).

The F-35 Lightning II is suppose to be the multi-role warhorse (replacing the F-16 Fighting Falcon, the A-10 Warthog and the AV-8B Harrier) invading contested airspace while the F-22 Raptor is to stay the air superiority gorilla, well above the fray, protecting all other platforms -- as pocket AWACS and BVR snipers.

ΕΔΩ Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΟΥΣ, ΜΕ ΟΣΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΔΕΣΜΕΥΣΕΙ ΟΙ ΗΠΑ:
http://planes.axlegeeks.com/compare/174-415/Lockheed-F-22-Raptor-vs-Lockheed-F-35A-Lightning-II

No comments :

Print Friendly Get PDF