Τον Νοέμβριο του 2014, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας Αντώνης Σαμαράς και ο ηγέτης της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι είχαν στο Κάιρο την πρώτη τους τριμερή συνάντηση για θέματα ενέργειας. Ήταν τότε που η Κύπρος φιλοδοξούσε να γίνει ενεργειακός κόμβος και γέφυρα που θα έφερνε κοντά Αίγυπτο, Ισραήλ, Ιορδανία, Λίβανο, αφήνοντας εκτός την Τουρκία, για να πιεστεί και να λύσει το Κυπριακό. Από τότε, όμως, μέχρι σήμερα έχει κυλήσει πολύ… αιγυπτιακό φυσικό αέριο στ’ αυλάκι. Πέρσι τον Αύγουστο, η ιταλική πετρελαϊκή εταιρεία ΕΝΙ ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου που βρέθηκε ποτέ στη Μεσόγειο, στη θαλάσσια περιοχή της Αιγύπτου. Το Ζορ (Zohr), το οποίο μπορεί να δώσει μέχρι και 30 tcf (τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια) φυσικού αερίου. Επιπλέον, η Αίγυπτος – που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός φυσικού αερίου στην Αφρική– έχει επιβεβαιωμένα αποθέματα 77 tcf, τα οποία μαζί με τα 30 του Ζορ φθάνουν τα 107 tcf. Όταν η Νορβηγία, η οποία καλύπτει σχεδόν το 20% της ευρωπαϊκής κατανάλωσης (αγωγοί φθάνουν μέχρι τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο και τη Γαλλία, ενώ εργοστάσιο LNG παράγει αέριο το οποίο μεταφέρεται σε Βραζιλία, ΗΠΑ, Νότιο Κορέα, Τουρκία και αλλού), έχει 72 tcf επιβεβαιωμένη ποσότητα φυσικού αερίου… Σύμφωνα με τον σύμβουλο επιχειρήσεων για θέματα υδρογονανθράκων, πρώην πρόεδρο της Κρατικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΚΡΕΤΥΚ) Χαράλαμπο Έλληνα, από τον καιρό της πρώτης τριμερούς στο Κάιρο, με Κύπρο και Ελλάδα, μέχρι σήμερα, η Αίγυπτος έχει κάνει άλματα σε ό,τι αφορά τις υποδομές. «Αυτή τη στιγμή, γίνονται πάρα πολλά έργα φυσικού αερίου στην Αίγυπτο. Τόσα πολλά, που μέχρι το 2020 η Αίγυπτος θα είναι αυτάρκης. Όχι μόνον αυτάρκης, αλλά μετά το 2020 θα μπορεί να εξαγάγει και υγροποιημένο φυσικό αέριο. Έτσι, η Αίγυπτος δεν θα χρειάζεται ούτε την Κύπρο ούτε το Ισραήλ στο μέλλον» πρόσθεσε ο κ. Έλληνας. Στις 24 του περασμένου Μαρτίου, η Κυπριακή Δημοκρατία ανακοίνωσε την έναρξη 3ου γύρου αδειοδότησης στα τεμάχια 6, 8 και 10 της ΑΟΖ
Τουρκία, απεξάρτηση από Ρωσία. Το Ισραήλ βιάζεται
Η Τουρκία καλύπτει σήμερα τις ανάγκες της σε φυσικό αέριο με εισαγωγές από Ρωσία (55– 60%), Αζερμπαϊτζάν και Ιράν, καθώς και με υγροποιημένο από Νιγηρία και Αλγερία. Το πιο φθηνό φυσικό αέριο που αγοράζει η Τουρκία είναι 10 δολάρια ανά mBtu, ενώ η εξάρτησή της από τη Ρωσία της δημιουργεί ανασφάλεια, ειδικά μετά την τελευταία μεταξύ τους κρίση (τον περασμένο Νοέμβριο η Τουρκία κατέρριψε με αμυντικό πύραυλο εδάφους– αέρος ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος, επειδή παραβίασε τον τουρκικό εναέριο χώρο). Η Άγκυρα, λοιπόν, επιδιώκει να αποκτήσει συμφέρουσες εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου, γιατί δεν θέλει να εξαρτάται από τη Μόσχα. Σημειώνεται ότι οι ανάγκες της Τουρκίας σε φυσικό αέριο, που φθάνουν τα 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό, οπότε η Άγκυρα είναι αναγκασμένη – για οικονομικούς και πολιτικούς λόγους– να στρέψει το βλέμμα της προς τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.
Το ισραηλινό κοίτασμα Λεβιάθαν αναμένεται να είναι έτοιμο για εξαγωγή φυσικού αερίου το 2020, γι' αυτό και το Ισραήλ προσπαθεί να πωλήσει το δικό του φυσικό αέριο, αλλά αγορές δεν έχουν μείνει, έχουν κλείσει λόγω της τιμής των πετρελαιοειδών διεθνώς. Στο Ισραήλ –το οποίο βιάζεται να προχωρήσει η εκμετάλλευση του Λεβιάθαν, για να μην τους μείνει το αέριο στον βυθό της θάλασσας– έχει βασικά απομείνει μία μόνον ρεαλιστική λύση: η αγορά της Τουρκίας. Το ισραηλινό φυσικό αέριο, που μπορεί να μεταφερθεί με αγωγό στην Τουρκία, θα στοιχίζει 7–8 δολάρια ανά mBtu. Είναι και τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο να κατασκευαστεί ένας αγωγός από το Λεβιάθαν στην Τουρκία. «Το μόνο πρόβλημα είναι το θέμα του Κυπριακού. Δηλαδή, πρέπει να περάσει ο αγωγός από την ΑΟΖ της Κύπρου. Μέχρι τώρα, η δική μας η κυβέρνηση έχει πει ότι δεν θα συμφωνήσει σε κάτι τέτοιο, εάν δεν βρεθεί λύση του Κυπριακού. Εάν, όμως, το Ισραήλ θέλει να πωλήσει φυσικό αέριο στην Τουρκία, και υπάρχουν διάφοροι λόγοι που σπρώχνουν να γίνει αυτό το έργο, βάσει των διεθνών κανονισμών δεν μπορεί η Κύπρος να το σταματήσει. Η Κύπρος μπορεί να φέρει περιβαλλοντικές ενστάσεις και για το από πού θα περάσει ο αγωγός, αλλά δεν μπορεί να σταματήσει το έργο» εξήγησε ο κ. Έλληνας μιλώντας στον Πολίτη 107.6. Πρόσθεσε δε ότι το φυσικό αέριο από το Λεβιάθαν είναι από στρατηγικής πλευράς πάρα πολύ αναγκαίο, διότι αυτή τη στιγμή το 60% της ηλεκτρικής ενέργειας στο Ισραήλ παράγεται από φυσικό αέριο από μια πλατφόρμα στο Ταμάρ και μεταφέρεται με έναν αγωγό. Συνεπώς, το Ισραήλ χρειάζεται ακόμα μία πηγή φυσικού αερίου για λόγους ασφάλειας, ώστε να μην συμβεί κάτι και να μείνει η χώρα χωρίς ενέργεια. «Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Β. Νετανιάχου τα τελευταία δύο χρόνια σπατάλησε πολύ χρόνο για να καταφέρει να εγκριθεί το νομικό πλαίσιο για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Εγώ πιστεύω ότι δεν πρόκειται να σταματήσει τώρα και να πει 'δεν θέλουμε να έχουμε πρόβλημα με τους Κυπρίους και επομένως να μην κάνουμε τίποτα'» συμπλήρωσε.
Το Δίκαιο της Θάλασσας
Πάντως, ο πρέσβης Ανδρέας Ιακωβίδης, ο οποίος υπέγραψε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (1982), υποστηρίζει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα πρέπει να δώσει τη συγκατάθεσή της σε ό,τι αφορά την πορεία του αγωγού και την προστασία του περιβάλλοντος. Μιλώντας στον Πολίτη, ο κ. Ιακωβίδης πρόσθεσε ότι υπάρχει μια παράγραφος που μπορεί να ερμηνευθεί ως ότι η χώρα μας δεν δικαιούται να παρεμποδίσει τη δημιουργία υποβρύχιου αγωγού. Όμως, βάσει του άρθρου 58 της Σύμβασης, συνέχισε, οι νόμοι της Κυπριακής Δημοκρατίας πρέπει να γίνονται σεβαστοί από τα άλλα κράτη που έχουν δοσοληψίες με την Κύπρο για την αποκλειστική οικονομική της ζώνη (ΑΟΖ). Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να αγνοηθεί η Κυπριακή Δημοκρατία, επεσήμανε ο πρέσβης.
Μη βιώσιμος ο East–Med
Σε σχέση με τον πολυδιαφημισμένο αγωγό East–Med, ο οποίος σχεδιάζεται για να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου (Κύπρος, Ισραήλ) στην Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας, είναι και τεχνικά πολύ δύσκολος και οικονομικά μη βιώσιμος. «Όταν θα φθάσει το φυσικό αέριο στην Ευρώπη, η τιμή του θα είναι περίπου διπλάσια από την τιμή του φυσικού αερίου που αγοράζει τώρα η Ευρώπη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Χαράλαμπος Έλληνας.
Τι θα κάνουμε το Αφροδίτη; Η πραγματική εικόνα
Η τράπουλα στην περιοχή μας ξαναμοιράζεται. Τουρκία–Ισραήλ τα ξαναβρίσκουν και Τουρκία–Ρωσία αποκαθιστούν τις σχέσεις τους. Τώρα, λοιπόν, που κτίζονται νέες συμμαχίες και ετοιμάζονται οικονομικές συμφωνίες στα ενεργειακά, θα πρέπει να έχουμε τον νου μας για να μην μείνουμε απ’ έξω. «Εάν δεν δεθούμε πάνω στο άρμα του Ισραήλ, το δικό μας φυσικό αέριο τι θα το κάνουμε; Υπάρχει πληθώρα φυσικού αερίου στην παγκόσμια αγορά και πληθώρα φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή, σε βαθμό που οι τιμές έχουν μείνει χαμηλές και θα μείνουν χαμηλές για πάρα πολλά χρόνια. Έτσι, δεν μπορούμε να βρούμε άλλον τρόπο να εξάγουμε το δικό μας φυσικό αέριο. Υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες λόγω τιμών. Σε ένα συνέδριο που ήμουν στο Άμστερνταμ, πριν από ενάμιση μήνα περίπου, οι ειδικοί εκεί μου είπαν ότι υπάρχει κίνδυνος «το δικό σας φυσικό αέριο να μην αξιοποιηθεί, να μείνει εκεί που είναι». Αυτά είναι τα προβλήματά μας» υποστηρίζει ο Χαράλαμπος Έλληνας, υπενθυμίζοντας ότι το μόνο επιβεβαιωμένο κοίτασμα που έχουμε μέχρι σήμερα είναι το Αφροδίτη, στο θαλάσσιο τεμάχιο 12, με μέσο όρο 5 tcf φυσικού αερίου. Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι μέρος της κυπριακής ΑΟΖ (τμήματα των θαλάσσιων τεμαχίων 1, 4, 5, 6 και 7) επικαλύπτεται από την τουρκική υφαλοκρηπίδα. Το ενεργειακό πρόγραμμα της Κύπρου έχει περίπου παγώσει –μας το έχουν παγώσει οι τιμές των πετρελαιοειδών διεθνώς και οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή μας–, παρόλο που η Κυπριακή Δημοκρατία έχει ανακοινώνει την έναρξη του 3ου γύρου χορήγησης αδειών έρευνας υδρογονανθράκων στα ερευνητικά τεμάχια 6, 8 και 10 εντός της ΑΟΖ της. Η TOTAL προχωρεί σε γεώτρηση στο 11 αρχές του 2017, αντί του φετινού Σεπτέμβρη, όπως ήταν ο αρχικός προγραμματισμός. Η ΕΝΙ, μετά την αποτυχία των γεωτρήσεών της στον Ονασαγόρα και την Αμαθούσα του μπλοκ 9, πήρε το γεωτρύπανό της για συντήρηση και ακόμα να το φέρει πίσω. Οι δε τουρκικές διεκδικήσεις είναι προς δύο επίπεδα: (α) Θεωρούν ότι η λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους επεκτείνεται σε τμήματα των μπλοκ 1, 2, 3, 8, 9, 12 και 13, και (β) η Τουρκία ισχυρίζεται ότι μέρος της κυπριακής ΑΟΖ επικαλύπτεται από την τουρκική υφαλοκρηπίδα (προσπαθεί να γκριζάρει τμήματα των τεμαχίων 1, 4, 5, 6 και 7). Τον περασμένο Απρίλιο, μετά την ανακοίνωση της Κυπριακής Δημοκρατίας ότι προχωρεί στον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεων, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία προειδοποιεί ότι η Τουρκία «δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση σε ξένες εταιρείες να δραστηριοποιηθούν στον τομέα των υδρογονανθράκων σε πεδία της θαλάσσιας αρμοδιότητάς μας, χωρίς την άδεια των τουρκικών αρχών, και θα λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντά της στην υφαλοκρηπίδα της». Και επειδή η Τουρκία απειλεί θεούς και δαίμονες σε περίπτωση που προχωρήσει σε γεώτρηση η Κύπρος, είναι αντιληπτό ότι το ορόσημο της Total αποτελεί χρονοδιάγραμμα για τις συνομιλίες Αναστασιάδη – Ακιντζί. «Γι' αυτό και για εμάς η καλύτερη λύση αυτή τη στιγμή είναι η λύση του Κυπριακού και η συνεργασία με Ισραήλ και Τουρκία» υπογραμμίζει ο Χαράλαμπος Έλληνας, ο οποίος ταυτόχρονα διερωτάται: «Τι θα γίνει με το τουρκικό πλοίο Barbaros, άμα αρχίσει τη γεώτρηση η Total; Εάν εμφανιστεί πάλι;»…
Πιο σίγουρος αγοραστής η Τουρκία
Σύμφωνα με τον καθηγητή στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Κύπρου Πάνο Παπαναστασίου, «όπως είναι σήμερα η γεωπολιτική κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, η μόνη δυνατή διαδρομή του ισραηλινού φυσικού αερίου προς Τουρκία περνά μέσω της ΑΟΖ της Κύπρου». Τούτο, εξήγησε, σημαίνει ότι οι εταιρείες και οι χώρες, δηλαδή η Τουρκία και το Ισραήλ, θα πρέπει να αποταθούν στην Κυπριακή Δημοκρατία για εγκρίσεις. «Και αυτό σημαίνει αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία. Και επειδή, σήμερα, είναι πολύ δύσκολο η Τουρκία να καταθέσει αιτήσεις, αναγνωρίζοντας την Κυπριακή Δημοκρατία, στο τέλος όλα περνούν από τη λύση του Κυπριακού» πρόσθεσε ο κ. Παπαναστασίου, μιλώντας στον Πολίτη. Το Ισραήλ, σημείωσε, έχει και την επιλογή της Αιγύπτου, αλλά φαίνεται ότι θεωρεί ότι είναι πιο σίγουρος αγοραστής η Τουρκία. «Το ισραηλινό αέριο θα είναι για την Τουρκία πολύ πιο φθηνό απ’ ό,τι το αγοράζει σήμερα, ενώ δίνει στη χώρα εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας και, σε έναν βαθμό, απεξάρτηση από τη Ρωσία» συμπλήρωσε ο Πάνος Παπαναστασίου, σύμβουλος του Πρόεδρου της Δημοκρατίας και της κυβέρνησης για θέματα ενέργειας, επισημαίνοντας ότι η βιομηχανία πετρελαίου περνά μεγάλη κρίση, ίσως μιαν από τις μεγαλύτερες κρίσεις που έχει περάσει ποτέ. «Όλες οι εταιρείες πετρελαίου έχουν μειώσει τους προϋπολογισμούς για έρευνα, για νέες αναπτύξεις, για ακριβά πρότζεκτ. Σε ολόκληρο τον κόσμο, μακάρι να έχουν προχωρήσει ένα ή δύο πρότζεκτ τα τελευταία δύο χρόνια» κατέληξε.
http://politis.com.cy/article/i-psevdesthisis-gia-to-fa-ke-i-lisi-tou-kipriakou
ΣΧΕΤΙΚΟ: Αγωγός Ισραήλ–Τουρκίας. Νομικές προεκτάσεις
ΣΧΟΛΙΟ "ΙΣΧΥΣ": "Μη βιώσιμος ο East–Med". ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΣ ΒΙΩΣΙΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΜΕΣΩ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΥΡΩΠΗ. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΒΙΩΣΙΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΠ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ή ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΜΙΑ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΓΥΡΩ ΣΤΑ 72-73 ΔΟΛΑΡΙΑ ΤΟ ΒΑΡΕΛΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΒΙΩΣΙΜΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ; ΤΙ ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΤΟΙΕΣ ΑΕΡΙΟΥΧΕΣ ΜΑΛΑΚΙΕΣ ΓΡΑΦΕΤΕ; Η ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΔΕΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΖΕΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ; ΠΩΣ ΘΑ ΤΑ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΥΓΡΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ; ΑΠΟ ΠΟΥ ΘΑ ΤΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ; ΘΑ ΤΑ ΔΙΑΚΤΙΝΙΣΟΥΝ;
Τουρκία, απεξάρτηση από Ρωσία. Το Ισραήλ βιάζεται
Η Τουρκία καλύπτει σήμερα τις ανάγκες της σε φυσικό αέριο με εισαγωγές από Ρωσία (55– 60%), Αζερμπαϊτζάν και Ιράν, καθώς και με υγροποιημένο από Νιγηρία και Αλγερία. Το πιο φθηνό φυσικό αέριο που αγοράζει η Τουρκία είναι 10 δολάρια ανά mBtu, ενώ η εξάρτησή της από τη Ρωσία της δημιουργεί ανασφάλεια, ειδικά μετά την τελευταία μεταξύ τους κρίση (τον περασμένο Νοέμβριο η Τουρκία κατέρριψε με αμυντικό πύραυλο εδάφους– αέρος ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος, επειδή παραβίασε τον τουρκικό εναέριο χώρο). Η Άγκυρα, λοιπόν, επιδιώκει να αποκτήσει συμφέρουσες εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου, γιατί δεν θέλει να εξαρτάται από τη Μόσχα. Σημειώνεται ότι οι ανάγκες της Τουρκίας σε φυσικό αέριο, που φθάνουν τα 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό, οπότε η Άγκυρα είναι αναγκασμένη – για οικονομικούς και πολιτικούς λόγους– να στρέψει το βλέμμα της προς τα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.
Το ισραηλινό κοίτασμα Λεβιάθαν αναμένεται να είναι έτοιμο για εξαγωγή φυσικού αερίου το 2020, γι' αυτό και το Ισραήλ προσπαθεί να πωλήσει το δικό του φυσικό αέριο, αλλά αγορές δεν έχουν μείνει, έχουν κλείσει λόγω της τιμής των πετρελαιοειδών διεθνώς. Στο Ισραήλ –το οποίο βιάζεται να προχωρήσει η εκμετάλλευση του Λεβιάθαν, για να μην τους μείνει το αέριο στον βυθό της θάλασσας– έχει βασικά απομείνει μία μόνον ρεαλιστική λύση: η αγορά της Τουρκίας. Το ισραηλινό φυσικό αέριο, που μπορεί να μεταφερθεί με αγωγό στην Τουρκία, θα στοιχίζει 7–8 δολάρια ανά mBtu. Είναι και τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο να κατασκευαστεί ένας αγωγός από το Λεβιάθαν στην Τουρκία. «Το μόνο πρόβλημα είναι το θέμα του Κυπριακού. Δηλαδή, πρέπει να περάσει ο αγωγός από την ΑΟΖ της Κύπρου. Μέχρι τώρα, η δική μας η κυβέρνηση έχει πει ότι δεν θα συμφωνήσει σε κάτι τέτοιο, εάν δεν βρεθεί λύση του Κυπριακού. Εάν, όμως, το Ισραήλ θέλει να πωλήσει φυσικό αέριο στην Τουρκία, και υπάρχουν διάφοροι λόγοι που σπρώχνουν να γίνει αυτό το έργο, βάσει των διεθνών κανονισμών δεν μπορεί η Κύπρος να το σταματήσει. Η Κύπρος μπορεί να φέρει περιβαλλοντικές ενστάσεις και για το από πού θα περάσει ο αγωγός, αλλά δεν μπορεί να σταματήσει το έργο» εξήγησε ο κ. Έλληνας μιλώντας στον Πολίτη 107.6. Πρόσθεσε δε ότι το φυσικό αέριο από το Λεβιάθαν είναι από στρατηγικής πλευράς πάρα πολύ αναγκαίο, διότι αυτή τη στιγμή το 60% της ηλεκτρικής ενέργειας στο Ισραήλ παράγεται από φυσικό αέριο από μια πλατφόρμα στο Ταμάρ και μεταφέρεται με έναν αγωγό. Συνεπώς, το Ισραήλ χρειάζεται ακόμα μία πηγή φυσικού αερίου για λόγους ασφάλειας, ώστε να μην συμβεί κάτι και να μείνει η χώρα χωρίς ενέργεια. «Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Β. Νετανιάχου τα τελευταία δύο χρόνια σπατάλησε πολύ χρόνο για να καταφέρει να εγκριθεί το νομικό πλαίσιο για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Εγώ πιστεύω ότι δεν πρόκειται να σταματήσει τώρα και να πει 'δεν θέλουμε να έχουμε πρόβλημα με τους Κυπρίους και επομένως να μην κάνουμε τίποτα'» συμπλήρωσε.
Το Δίκαιο της Θάλασσας
Πάντως, ο πρέσβης Ανδρέας Ιακωβίδης, ο οποίος υπέγραψε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (1982), υποστηρίζει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα πρέπει να δώσει τη συγκατάθεσή της σε ό,τι αφορά την πορεία του αγωγού και την προστασία του περιβάλλοντος. Μιλώντας στον Πολίτη, ο κ. Ιακωβίδης πρόσθεσε ότι υπάρχει μια παράγραφος που μπορεί να ερμηνευθεί ως ότι η χώρα μας δεν δικαιούται να παρεμποδίσει τη δημιουργία υποβρύχιου αγωγού. Όμως, βάσει του άρθρου 58 της Σύμβασης, συνέχισε, οι νόμοι της Κυπριακής Δημοκρατίας πρέπει να γίνονται σεβαστοί από τα άλλα κράτη που έχουν δοσοληψίες με την Κύπρο για την αποκλειστική οικονομική της ζώνη (ΑΟΖ). Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να αγνοηθεί η Κυπριακή Δημοκρατία, επεσήμανε ο πρέσβης.
Μη βιώσιμος ο East–Med
Σε σχέση με τον πολυδιαφημισμένο αγωγό East–Med, ο οποίος σχεδιάζεται για να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου (Κύπρος, Ισραήλ) στην Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας, είναι και τεχνικά πολύ δύσκολος και οικονομικά μη βιώσιμος. «Όταν θα φθάσει το φυσικό αέριο στην Ευρώπη, η τιμή του θα είναι περίπου διπλάσια από την τιμή του φυσικού αερίου που αγοράζει τώρα η Ευρώπη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Χαράλαμπος Έλληνας.
Τι θα κάνουμε το Αφροδίτη; Η πραγματική εικόνα
Η τράπουλα στην περιοχή μας ξαναμοιράζεται. Τουρκία–Ισραήλ τα ξαναβρίσκουν και Τουρκία–Ρωσία αποκαθιστούν τις σχέσεις τους. Τώρα, λοιπόν, που κτίζονται νέες συμμαχίες και ετοιμάζονται οικονομικές συμφωνίες στα ενεργειακά, θα πρέπει να έχουμε τον νου μας για να μην μείνουμε απ’ έξω. «Εάν δεν δεθούμε πάνω στο άρμα του Ισραήλ, το δικό μας φυσικό αέριο τι θα το κάνουμε; Υπάρχει πληθώρα φυσικού αερίου στην παγκόσμια αγορά και πληθώρα φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή, σε βαθμό που οι τιμές έχουν μείνει χαμηλές και θα μείνουν χαμηλές για πάρα πολλά χρόνια. Έτσι, δεν μπορούμε να βρούμε άλλον τρόπο να εξάγουμε το δικό μας φυσικό αέριο. Υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες λόγω τιμών. Σε ένα συνέδριο που ήμουν στο Άμστερνταμ, πριν από ενάμιση μήνα περίπου, οι ειδικοί εκεί μου είπαν ότι υπάρχει κίνδυνος «το δικό σας φυσικό αέριο να μην αξιοποιηθεί, να μείνει εκεί που είναι». Αυτά είναι τα προβλήματά μας» υποστηρίζει ο Χαράλαμπος Έλληνας, υπενθυμίζοντας ότι το μόνο επιβεβαιωμένο κοίτασμα που έχουμε μέχρι σήμερα είναι το Αφροδίτη, στο θαλάσσιο τεμάχιο 12, με μέσο όρο 5 tcf φυσικού αερίου. Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι μέρος της κυπριακής ΑΟΖ (τμήματα των θαλάσσιων τεμαχίων 1, 4, 5, 6 και 7) επικαλύπτεται από την τουρκική υφαλοκρηπίδα. Το ενεργειακό πρόγραμμα της Κύπρου έχει περίπου παγώσει –μας το έχουν παγώσει οι τιμές των πετρελαιοειδών διεθνώς και οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή μας–, παρόλο που η Κυπριακή Δημοκρατία έχει ανακοινώνει την έναρξη του 3ου γύρου χορήγησης αδειών έρευνας υδρογονανθράκων στα ερευνητικά τεμάχια 6, 8 και 10 εντός της ΑΟΖ της. Η TOTAL προχωρεί σε γεώτρηση στο 11 αρχές του 2017, αντί του φετινού Σεπτέμβρη, όπως ήταν ο αρχικός προγραμματισμός. Η ΕΝΙ, μετά την αποτυχία των γεωτρήσεών της στον Ονασαγόρα και την Αμαθούσα του μπλοκ 9, πήρε το γεωτρύπανό της για συντήρηση και ακόμα να το φέρει πίσω. Οι δε τουρκικές διεκδικήσεις είναι προς δύο επίπεδα: (α) Θεωρούν ότι η λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους επεκτείνεται σε τμήματα των μπλοκ 1, 2, 3, 8, 9, 12 και 13, και (β) η Τουρκία ισχυρίζεται ότι μέρος της κυπριακής ΑΟΖ επικαλύπτεται από την τουρκική υφαλοκρηπίδα (προσπαθεί να γκριζάρει τμήματα των τεμαχίων 1, 4, 5, 6 και 7). Τον περασμένο Απρίλιο, μετά την ανακοίνωση της Κυπριακής Δημοκρατίας ότι προχωρεί στον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεων, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία προειδοποιεί ότι η Τουρκία «δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση σε ξένες εταιρείες να δραστηριοποιηθούν στον τομέα των υδρογονανθράκων σε πεδία της θαλάσσιας αρμοδιότητάς μας, χωρίς την άδεια των τουρκικών αρχών, και θα λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για να προστατεύσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντά της στην υφαλοκρηπίδα της». Και επειδή η Τουρκία απειλεί θεούς και δαίμονες σε περίπτωση που προχωρήσει σε γεώτρηση η Κύπρος, είναι αντιληπτό ότι το ορόσημο της Total αποτελεί χρονοδιάγραμμα για τις συνομιλίες Αναστασιάδη – Ακιντζί. «Γι' αυτό και για εμάς η καλύτερη λύση αυτή τη στιγμή είναι η λύση του Κυπριακού και η συνεργασία με Ισραήλ και Τουρκία» υπογραμμίζει ο Χαράλαμπος Έλληνας, ο οποίος ταυτόχρονα διερωτάται: «Τι θα γίνει με το τουρκικό πλοίο Barbaros, άμα αρχίσει τη γεώτρηση η Total; Εάν εμφανιστεί πάλι;»…
Πιο σίγουρος αγοραστής η Τουρκία
Σύμφωνα με τον καθηγητή στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Κύπρου Πάνο Παπαναστασίου, «όπως είναι σήμερα η γεωπολιτική κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο, η μόνη δυνατή διαδρομή του ισραηλινού φυσικού αερίου προς Τουρκία περνά μέσω της ΑΟΖ της Κύπρου». Τούτο, εξήγησε, σημαίνει ότι οι εταιρείες και οι χώρες, δηλαδή η Τουρκία και το Ισραήλ, θα πρέπει να αποταθούν στην Κυπριακή Δημοκρατία για εγκρίσεις. «Και αυτό σημαίνει αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία. Και επειδή, σήμερα, είναι πολύ δύσκολο η Τουρκία να καταθέσει αιτήσεις, αναγνωρίζοντας την Κυπριακή Δημοκρατία, στο τέλος όλα περνούν από τη λύση του Κυπριακού» πρόσθεσε ο κ. Παπαναστασίου, μιλώντας στον Πολίτη. Το Ισραήλ, σημείωσε, έχει και την επιλογή της Αιγύπτου, αλλά φαίνεται ότι θεωρεί ότι είναι πιο σίγουρος αγοραστής η Τουρκία. «Το ισραηλινό αέριο θα είναι για την Τουρκία πολύ πιο φθηνό απ’ ό,τι το αγοράζει σήμερα, ενώ δίνει στη χώρα εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας και, σε έναν βαθμό, απεξάρτηση από τη Ρωσία» συμπλήρωσε ο Πάνος Παπαναστασίου, σύμβουλος του Πρόεδρου της Δημοκρατίας και της κυβέρνησης για θέματα ενέργειας, επισημαίνοντας ότι η βιομηχανία πετρελαίου περνά μεγάλη κρίση, ίσως μιαν από τις μεγαλύτερες κρίσεις που έχει περάσει ποτέ. «Όλες οι εταιρείες πετρελαίου έχουν μειώσει τους προϋπολογισμούς για έρευνα, για νέες αναπτύξεις, για ακριβά πρότζεκτ. Σε ολόκληρο τον κόσμο, μακάρι να έχουν προχωρήσει ένα ή δύο πρότζεκτ τα τελευταία δύο χρόνια» κατέληξε.
http://politis.com.cy/article/i-psevdesthisis-gia-to-fa-ke-i-lisi-tou-kipriakou
ΣΧΕΤΙΚΟ: Αγωγός Ισραήλ–Τουρκίας. Νομικές προεκτάσεις
ΣΧΟΛΙΟ "ΙΣΧΥΣ": "Μη βιώσιμος ο East–Med". ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΣ ΒΙΩΣΙΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΜΕΣΩ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΥΡΩΠΗ. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΒΙΩΣΙΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΠ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ή ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΜΙΑ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΓΥΡΩ ΣΤΑ 72-73 ΔΟΛΑΡΙΑ ΤΟ ΒΑΡΕΛΙ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΒΙΩΣΙΜΟ ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ; ΤΙ ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΤΟΙΕΣ ΑΕΡΙΟΥΧΕΣ ΜΑΛΑΚΙΕΣ ΓΡΑΦΕΤΕ; Η ΥΓΡΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΔΕΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΖΕΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ; ΠΩΣ ΘΑ ΤΑ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΥΓΡΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ; ΑΠΟ ΠΟΥ ΘΑ ΤΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ; ΘΑ ΤΑ ΔΙΑΚΤΙΝΙΣΟΥΝ;
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΟΛΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΟΥΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΟΖ ΚΑΙ ΝΑ ΠΕΙΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΥΠΡΙΟΥΣ ΝΑ ΠΑΝΕ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ. ΕΓΩ ΑΥΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑ.
ReplyDelete|||