Την υπογραφή της κύριας σύμβασης και των συμβάσεων υποκατασκευής με τις Turkish Aerospace Industries (TAI), τη Sikorsky Aircraft Corporation και τρεις ακόμη τουρκικές εταιρίες για την παραγωγή 109 ελικοπτέρων του τουρκικού προγράμματος ελικοπτέρου γενικής χρήσης (TUHP: Turkish Utility Helicopter Program), ανακοίνωσε η γενική γραμματεία (υφυπουργείο) αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκίας (SSM). Το συνολικό ύψος των συμβάσεων ανέρχεται σε 3,5 δις δολάρια ΗΠΑ (3,083 δις ευρώ) και αφορούν τη σε βάθος δεκαετίας παραγωγή και παράδοση 109 ελικοπτέρων T70 για τη Διοίκηση Χερσαίων Δυνάμεων (TKK: Turk Kara Kuvvetleri), τη Διοίκηση Αεροπορικών Δυνάμεων (THK: Turk Hava Kuvvetleri), τη Γενική Διοίκηση Στρατοχωροφυλακής (Jandarma Genel Komutanlığı), τις Ειδικές Δυνάμεις, την Αστυνομία και τη Γενική Διεύθυνση Δασών της Τουρκίας. Όπως αναφέρθηκε κύριος ανάδοχος του προγράμματος TUHP είναι η TAI, κύριος υποκατασκευαστής η Sikorsky, και υποκατασκευαστές οι τουρκικές ΤΕΙ (Turkish Engine Industries, που θα παράγει τους αεροκινητήρες κατόπιν αδείας της General Electric), Aselsan (θα αναπτύξει και ολοκληρώσει τα βασικά ηλεκτρονικά πτήσης και θα αναπτύξει από κοινού με τη Sikorsky ένα επαυξημένων δυνατοτήτων κόκπιτ που φέρει την ονομασία IMAS: Integrated Modular Avionics System) και Alp Aviation (παραγωγή και συναρμολόγηση σκελών προσγείωσης, συστημάτων μετάδοσης της κίνησης και λοιπών εξαρτημάτων).
Η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τα εξοπλιστικά της προγράμματα επιδιώκοντας τη μεγιστοποίηση του οφέλους για τη βιομηχανία της, όχι απλά σε όρους συμμετοχής με βάση το οικονομικό όφελος, αλλά και την απόκτηση τεχνογνωσίας που θα επιτρέψει τη μείωση της εξάρτησης από διεθνείς προμηθευτές, επιτρέπει στη χώρα να «αγοράζει» ανοχή στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής, αφού η λογική υπαγορεύει πως οποιαδήποτε άλλη χώρα συμπεριφερόταν με τέτοιον τρόπο θα κατέβαλε πολύ βαρύτερο τίμημα.
1. Κύριος ανάδοχος (main contractor) του προγράμματος TUHP είναι τουρκική εταιρία (η TAI) και κύριος υποκατασκευαστής (subcontractor) ο OEM (Original Equipment Manufacturer), δηλαδή ο κολοσσός Sikorsky που ανήκει πλέον στη Lockheed Martin!!! Εν ολίγοις, τους όρους τους υπαγορεύει αυτός που πληρώνει (κάτι μας θυμίζει αυτό για κάτι επεισόδια ανάμεσα σε Αμερικανούς και Ευρωπαίους αξιωματούχους που διαφωνούσαν για το ελληνικό πρόγραμμα…)
2. Ακόμα και στον ρόλο του υποκατασκευαστή, η Sikorsky δεν είναι μόνη της, αλλά υπάρχουν άλλες τρεις τουρκικές εταιρίες ως υποκατασκευαστές, η ΤΕΙ (Turkish Engine Industries), η Aselsan και η Alp Aviation.
3. Η TAI θα κάνει την τελική συναρμολόγηση (final assembly) και η Aselsan θα αναπτύξει και θα εγκαταστήσει τα δικά της ηλεκτρονικά (avionics) για το cockpit.
4. Η συμμετοχή της ΤΕΙ, που θα κατασκευάσει τους αεροκινητήρες κατόπιν αδείας της General Electric, θα ξεπεράσει το 50%.
Αν επιχειρήσουμε να συγκρίνουμε τον τουρκικό χειρισμό εξοπλιστικών προγραμμάτων όπως για παράδειγμα το τελευταίο της συμπαραγωγής ελικοπτέρων Sikorsky, με αυτόν των αντίστοιχων υπηρεσιών προμηθειών στην ελληνική πραγματικότητα, το αποτέλεσμα είναι απλώς απογοητευτικό. Μετά από τα ανωτέρω (και δεν είναι το μοναδικό τουρκικό πρόγραμμα με υψηλό ποσοστό συμμετοχής των τουρκικών αμυντικών βιομηχανιών) και σε σύγκριση με αντίστοιχες ελληνικές προμήθειες, ποια είναι η αντίστοιχη βιομηχανική συμμετοχή (διαχρονικά) και σε ποιο ελληνικό πρόγραμμα προμήθειας στον χώρο της άμυνας; Δε νομίζουμε ότι ήρθε η ώρα να σοβαρευτούμε, να εντοπιστεί το κατάλληλο πρόγραμμα, να επιλεγεί με ορθολογικές διαδικασίες ο εταίρος της χώρας και θα επιχειρήσουμε να υλοποιήσουμε τη σύμβαση που θα υπογραφτεί με ορθολογικό τρόπο, παρακολουθώντας την υλοποίησή της σε όλα τα επίπεδα; Κι αυτό με επιδίωξη να αποφύγουμε τα συνήθη, δηλαδή όχι μόνο να μην μεγιστοποιείται το όφελος για την ελληνική βιομηχανία, αλλά η χώρα να έχει σπάσει όλα τα… ρεκόρ σε καταδίκες εξαιτίας προσφυγής εταιριών που απλώς εφαρμόζοντας τις συμβάσεις που φέρουν υπογραφές Ελλήνων αξιωματούχων σε διεθνείς φορείς επίλυσης τέτοιου είδους διαφορών.
http://www.defence-point.gr/
ΣΧΕΤΙΚΟ: Προς ενεργοποίηση το πρόγραμμα των T-70 της Τουρκίας
Η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τα εξοπλιστικά της προγράμματα επιδιώκοντας τη μεγιστοποίηση του οφέλους για τη βιομηχανία της, όχι απλά σε όρους συμμετοχής με βάση το οικονομικό όφελος, αλλά και την απόκτηση τεχνογνωσίας που θα επιτρέψει τη μείωση της εξάρτησης από διεθνείς προμηθευτές, επιτρέπει στη χώρα να «αγοράζει» ανοχή στον τομέα της εξωτερικής πολιτικής, αφού η λογική υπαγορεύει πως οποιαδήποτε άλλη χώρα συμπεριφερόταν με τέτοιον τρόπο θα κατέβαλε πολύ βαρύτερο τίμημα.
1. Κύριος ανάδοχος (main contractor) του προγράμματος TUHP είναι τουρκική εταιρία (η TAI) και κύριος υποκατασκευαστής (subcontractor) ο OEM (Original Equipment Manufacturer), δηλαδή ο κολοσσός Sikorsky που ανήκει πλέον στη Lockheed Martin!!! Εν ολίγοις, τους όρους τους υπαγορεύει αυτός που πληρώνει (κάτι μας θυμίζει αυτό για κάτι επεισόδια ανάμεσα σε Αμερικανούς και Ευρωπαίους αξιωματούχους που διαφωνούσαν για το ελληνικό πρόγραμμα…)
2. Ακόμα και στον ρόλο του υποκατασκευαστή, η Sikorsky δεν είναι μόνη της, αλλά υπάρχουν άλλες τρεις τουρκικές εταιρίες ως υποκατασκευαστές, η ΤΕΙ (Turkish Engine Industries), η Aselsan και η Alp Aviation.
3. Η TAI θα κάνει την τελική συναρμολόγηση (final assembly) και η Aselsan θα αναπτύξει και θα εγκαταστήσει τα δικά της ηλεκτρονικά (avionics) για το cockpit.
4. Η συμμετοχή της ΤΕΙ, που θα κατασκευάσει τους αεροκινητήρες κατόπιν αδείας της General Electric, θα ξεπεράσει το 50%.
Αν επιχειρήσουμε να συγκρίνουμε τον τουρκικό χειρισμό εξοπλιστικών προγραμμάτων όπως για παράδειγμα το τελευταίο της συμπαραγωγής ελικοπτέρων Sikorsky, με αυτόν των αντίστοιχων υπηρεσιών προμηθειών στην ελληνική πραγματικότητα, το αποτέλεσμα είναι απλώς απογοητευτικό. Μετά από τα ανωτέρω (και δεν είναι το μοναδικό τουρκικό πρόγραμμα με υψηλό ποσοστό συμμετοχής των τουρκικών αμυντικών βιομηχανιών) και σε σύγκριση με αντίστοιχες ελληνικές προμήθειες, ποια είναι η αντίστοιχη βιομηχανική συμμετοχή (διαχρονικά) και σε ποιο ελληνικό πρόγραμμα προμήθειας στον χώρο της άμυνας; Δε νομίζουμε ότι ήρθε η ώρα να σοβαρευτούμε, να εντοπιστεί το κατάλληλο πρόγραμμα, να επιλεγεί με ορθολογικές διαδικασίες ο εταίρος της χώρας και θα επιχειρήσουμε να υλοποιήσουμε τη σύμβαση που θα υπογραφτεί με ορθολογικό τρόπο, παρακολουθώντας την υλοποίησή της σε όλα τα επίπεδα; Κι αυτό με επιδίωξη να αποφύγουμε τα συνήθη, δηλαδή όχι μόνο να μην μεγιστοποιείται το όφελος για την ελληνική βιομηχανία, αλλά η χώρα να έχει σπάσει όλα τα… ρεκόρ σε καταδίκες εξαιτίας προσφυγής εταιριών που απλώς εφαρμόζοντας τις συμβάσεις που φέρουν υπογραφές Ελλήνων αξιωματούχων σε διεθνείς φορείς επίλυσης τέτοιου είδους διαφορών.
http://www.defence-point.gr/
ΣΧΕΤΙΚΟ: Προς ενεργοποίηση το πρόγραμμα των T-70 της Τουρκίας
No comments :
Post a Comment