Τα ξημερώματα της Κυριακής 28ης Φεβρουαρίου, άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού έκαναν ρεσάλτο στο υπό σημαία Τόγκο φορτηγό πλοίο «Trader», το οποίο έπλεε ανοικτά της Κισσάμου, στη Δυτική Κρήτη. Με την απειλή όπλων ακινητοποίησαν το ενδεκαμελές πλήρωμα και οδήγησαν το –φορτωμένο με εκρηκτικά και όπλα– πλοίο στο λιμάνι της Σούδας. Από την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, καθώς και Αμερικανοί αξιωματούχοι, προέκυψε ότι το ηλικίας 26 ετών φορτηγό πλοίο ανήκει σε πανίσχυρο δίκτυο λαθρεμπόρων, με πλοκάμια σε Λίβανο, Συρία και Ελλάδα. «Ελέγχει» πλοία-φαντάσματα με σημαίες «ευκαιρίας» και διακινεί όπλα, ναρκωτικά, ενίοτε και παράτυπους μετανάστες στη Μεσόγειο και όχι μόνο. Το ίδιο πολυεθνικό δίκτυο βρίσκεται πίσω και από το φορτηγό πλοίο HADDAD 1, το οποίο εντοπίστηκε τον Σεπτέμβριο ανοιχτά της Κρήτης να μεταφέρει 5.000 καραμπίνες, με προορισμό τη Μισράτα της Λιβύης. Το «Trader» απέπλευσε στις 4 Φεβρουαρίου από το λιμάνι της Σμύρνης, μεταφέροντας έξι εμπορευματοκιβώτια με όπλα και εκρηκτικά. Σύμφωνα με τα επίσημα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου, το κοντέινερ με τις κοντόκαννες επαναληπτικές καραμπίνες θα παραδίδονταν στον Λίβανο και τα υπόλοιπα πέντε (με τη νιτρική αμμωνία) σε χώρες της Δυτικής Αφρικής, την Γκάνα και το Καμερούν.
Μετά τον απόπλου του, το «Trader» κινήθηκε νότια και στις 9 Φεβρουαρίου κατέπλευσε στη Μερσίνη, στη Νοτιοανατολική Τουρκία. Στη συνέχεια, αντί να βάλει ρότα προς Λίβανο ο 28 ετών Σύρος καπετάνιος του πλοίου κινήθηκε νότια της Κύπρου και εντοπίστηκε από πλοία του νατοϊκού στόλου. Υποχρεώθηκε να καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Λεμεσού για έλεγχο από τις αρχές ασφαλείας της Κύπρου. Εκεί, προέκυψαν ενδείξεις ότι τα συνοδευτικά έγγραφα των δύο από τα έξι κοντέινερ ήταν πλαστά και ο πλοίαρχος του «Trader» υποχρεώθηκε να τα επιστρέψει, το ένα στη Σμύρνη και το δεύτερο στο εμπορικό λιμάνι της Μάλτας. Αντ’ αυτού, μετά τον απόπλου, το πλοίο κινήθηκε στ’ άνοιχτά της Κρήτης όπου και ακινητοποιήθηκε εκ νέου από άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού. Οδηγήθηκε στο λιμάνι της Σούδας και με απόφαση της Αρχής για το «Ξέπλυμα», τα δύο επίμαχα κοντέινερ δεσμεύθηκαν. «Κατόπιν σχετικής διαταγής της Αρχής Καταπολέμησης και Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου δέσμευση των εμπορευματοκιβωτίων και του περιεχομένου αυτών. Στα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια βρέθηκαν, στο μεν πρώτο 6.400 κοντόκαννες καραμπίνες, ενώ στο δεύτερο μεγάλη ποσότητα εκρηκτικών υλών και συναφών υλικών», ανέφερε σχετική ανακοίνωση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.
Σύμφωνα με πηγή κοντά στην έρευνα, το ένα (αυτό με τα εκρηκτικά) θα κατέληγε στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό, που υπόκειται σε εμπάργκο όπλων από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ενώ το φορτίο με τις κοντόκαννες επαναληπτικές καραμπίνες υπάρχουν ενδείξεις ότι θα κατέληγε στο Μαρόκο και θα ανταλλάσσονταν με μεγάλη ποσότητα κατεργασμένης κάνναβης. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Trader» εξάλλου έχει και στο παρελθόν εμπλακεί σε μεγάλη υπόθεση διακίνησης χασίς από το Μαρόκο στην Ευρώπη. Στις ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων, ως διαχειρίστρια εταιρεία του φορτηγού πλοίου αναφέρεται η Faros Shipping CO, με έδρα τη Βηρυτό του Λιβάνου (στο πλοίο επέβαινε Λιβανέζος «συνοδός» του φορτίου). Η ίδια εταιρεία είχε υπό την ιδιοκτησία της και το φορτηγό πλοίο Aberdeen που τον Ιούνιο του 2014 εντοπίστηκε να μεταφέρει χασίς από το Μαρόκο στην Ιταλία. Ο εντοπισμός του παράνομου φορτίου είχε γίνει στο πλαίσιο επιχείρησης της Guardia di Finanza, με κωδική ονομασία «Mar de Fondo» που οδήγησε στην κατάσχεση πάνω από 100 τόνων κατεργασμένης κάνναβης. Η Faros Shipping CO συγκαταλέγεται και στον κατάλογο των ναυτιλιακών εταιρειών που –σύμφωνα με έρευνα των ΗΠΑ– συγκροτούν το λεγόμενο «δίκτυο της Οδησσού». Πρόκειται για δίκτυο εταιρειών που, τουλάχιστον έως το 2013, συμμετείχαν στη μεταφορά όπλων από κρατικές ή κρατικά ελεγχόμενες αμυντικές βιομηχανίες της Ουκρανίας σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, που υπόκεινται σε εμπάργκο όπλων, όπως η Συρία, η Λιβύη και χώρες της Δυτικής Αφρικής. Κεντρικό ρόλο στο επονομαζόμενο «δίκτυο της Οδησσού» εμφανίζεται να έχει μια ακόμα εταιρεία-«σφραγίδα», με έδρα την οδό Φιλελλήνων στον Πειραιά. Πρόκειται για την IMS Hellenic, η οποία τα τελευταία χρόνια είχε υπό τη διαχείρισή της πλοία που έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις διακίνησης μεταναστών και όπλων. Ενα από αυτά ήταν και το HADDAD 1 που εντοπίστηκε τον Σεπτέμβριο ανοιχτά της Κρήτης, φορτωμένο με 5.000 καραμπίνες και λαθραία τσιγάρα.
Ερευνα της «Κ» αποκαλύπτει σύνδεση της IMS Hellenic και του πλοίου HADDAD με την ναυτιλιακή εταιρεία Faros Shipping του Λιβάνου (δεν απήντησε στις ερωτήσεις της «Κ») και το πλοίο «Trader». Συνδετικός κρίκος των δύο υποθέσεων είναι το φορτηγό πλοίο «Ghania», το οποίο τον Απρίλιο του 2014 αποσύρθηκε και μετετράπη σε σκραπ. Συγκεκριμένα, ανάμειξη στο ιδιοκτησιακό καθεστώς αλλά και τη διαχείριση του πλοίου, έχουν τόσο η Faros Shipping όσο και η IMS Hellenic μέσα από ένα θολό ιδιοκτησιακό «σχήμα», το οποίο έχει στόχο την προστασία των πραγματικών ιδιοκτητών - λαθρεμπόρων. Ομως, ένα ακόμα στοιχείο φέρεται να συνδέει τις δύο υποθέσεις: τα συνοδευτικά έγγραφα, τα οποία κατασχέθηκαν σε HADDAD και Trader, αποκαλύπτουν ότι τη φόρτωση των κοντέινερ με τον παράνομο οπλισμό έκανε η ίδια εταιρεία logistics, με έδρα την Τουρκία. Μάλιστα, όταν -στο πλαίσιο της έρευνας- έγινε προσπάθεια να συλλεγούν περισσότερες πληροφορίες για τα όπλα και εκρηκτικά που βρέθηκαν στο φορτηγό πλοίο TRADER διαπιστώθηκε ότι στο σύστημα διαχείρισης της εταιρείας δεν είχαν -περιέργως- καταχωρηθεί πληροφορίες και στοιχεία για την πορεία των δύο επίμαχων εμπορευματοκιβωτίων. Σημειώνεται ότι επικεφαλής της έρευνας για το πλοίο Haddad είναι ο ανακριτής Πειραιά, κ. Γιώργος Ξυνόπουλος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ
Καθημερινή
Μετά τον απόπλου του, το «Trader» κινήθηκε νότια και στις 9 Φεβρουαρίου κατέπλευσε στη Μερσίνη, στη Νοτιοανατολική Τουρκία. Στη συνέχεια, αντί να βάλει ρότα προς Λίβανο ο 28 ετών Σύρος καπετάνιος του πλοίου κινήθηκε νότια της Κύπρου και εντοπίστηκε από πλοία του νατοϊκού στόλου. Υποχρεώθηκε να καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Λεμεσού για έλεγχο από τις αρχές ασφαλείας της Κύπρου. Εκεί, προέκυψαν ενδείξεις ότι τα συνοδευτικά έγγραφα των δύο από τα έξι κοντέινερ ήταν πλαστά και ο πλοίαρχος του «Trader» υποχρεώθηκε να τα επιστρέψει, το ένα στη Σμύρνη και το δεύτερο στο εμπορικό λιμάνι της Μάλτας. Αντ’ αυτού, μετά τον απόπλου, το πλοίο κινήθηκε στ’ άνοιχτά της Κρήτης όπου και ακινητοποιήθηκε εκ νέου από άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού. Οδηγήθηκε στο λιμάνι της Σούδας και με απόφαση της Αρχής για το «Ξέπλυμα», τα δύο επίμαχα κοντέινερ δεσμεύθηκαν. «Κατόπιν σχετικής διαταγής της Αρχής Καταπολέμησης και Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου δέσμευση των εμπορευματοκιβωτίων και του περιεχομένου αυτών. Στα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια βρέθηκαν, στο μεν πρώτο 6.400 κοντόκαννες καραμπίνες, ενώ στο δεύτερο μεγάλη ποσότητα εκρηκτικών υλών και συναφών υλικών», ανέφερε σχετική ανακοίνωση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.
Σύμφωνα με πηγή κοντά στην έρευνα, το ένα (αυτό με τα εκρηκτικά) θα κατέληγε στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό, που υπόκειται σε εμπάργκο όπλων από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ενώ το φορτίο με τις κοντόκαννες επαναληπτικές καραμπίνες υπάρχουν ενδείξεις ότι θα κατέληγε στο Μαρόκο και θα ανταλλάσσονταν με μεγάλη ποσότητα κατεργασμένης κάνναβης. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Trader» εξάλλου έχει και στο παρελθόν εμπλακεί σε μεγάλη υπόθεση διακίνησης χασίς από το Μαρόκο στην Ευρώπη. Στις ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων, ως διαχειρίστρια εταιρεία του φορτηγού πλοίου αναφέρεται η Faros Shipping CO, με έδρα τη Βηρυτό του Λιβάνου (στο πλοίο επέβαινε Λιβανέζος «συνοδός» του φορτίου). Η ίδια εταιρεία είχε υπό την ιδιοκτησία της και το φορτηγό πλοίο Aberdeen που τον Ιούνιο του 2014 εντοπίστηκε να μεταφέρει χασίς από το Μαρόκο στην Ιταλία. Ο εντοπισμός του παράνομου φορτίου είχε γίνει στο πλαίσιο επιχείρησης της Guardia di Finanza, με κωδική ονομασία «Mar de Fondo» που οδήγησε στην κατάσχεση πάνω από 100 τόνων κατεργασμένης κάνναβης. Η Faros Shipping CO συγκαταλέγεται και στον κατάλογο των ναυτιλιακών εταιρειών που –σύμφωνα με έρευνα των ΗΠΑ– συγκροτούν το λεγόμενο «δίκτυο της Οδησσού». Πρόκειται για δίκτυο εταιρειών που, τουλάχιστον έως το 2013, συμμετείχαν στη μεταφορά όπλων από κρατικές ή κρατικά ελεγχόμενες αμυντικές βιομηχανίες της Ουκρανίας σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, που υπόκεινται σε εμπάργκο όπλων, όπως η Συρία, η Λιβύη και χώρες της Δυτικής Αφρικής. Κεντρικό ρόλο στο επονομαζόμενο «δίκτυο της Οδησσού» εμφανίζεται να έχει μια ακόμα εταιρεία-«σφραγίδα», με έδρα την οδό Φιλελλήνων στον Πειραιά. Πρόκειται για την IMS Hellenic, η οποία τα τελευταία χρόνια είχε υπό τη διαχείρισή της πλοία που έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις διακίνησης μεταναστών και όπλων. Ενα από αυτά ήταν και το HADDAD 1 που εντοπίστηκε τον Σεπτέμβριο ανοιχτά της Κρήτης, φορτωμένο με 5.000 καραμπίνες και λαθραία τσιγάρα.
Ερευνα της «Κ» αποκαλύπτει σύνδεση της IMS Hellenic και του πλοίου HADDAD με την ναυτιλιακή εταιρεία Faros Shipping του Λιβάνου (δεν απήντησε στις ερωτήσεις της «Κ») και το πλοίο «Trader». Συνδετικός κρίκος των δύο υποθέσεων είναι το φορτηγό πλοίο «Ghania», το οποίο τον Απρίλιο του 2014 αποσύρθηκε και μετετράπη σε σκραπ. Συγκεκριμένα, ανάμειξη στο ιδιοκτησιακό καθεστώς αλλά και τη διαχείριση του πλοίου, έχουν τόσο η Faros Shipping όσο και η IMS Hellenic μέσα από ένα θολό ιδιοκτησιακό «σχήμα», το οποίο έχει στόχο την προστασία των πραγματικών ιδιοκτητών - λαθρεμπόρων. Ομως, ένα ακόμα στοιχείο φέρεται να συνδέει τις δύο υποθέσεις: τα συνοδευτικά έγγραφα, τα οποία κατασχέθηκαν σε HADDAD και Trader, αποκαλύπτουν ότι τη φόρτωση των κοντέινερ με τον παράνομο οπλισμό έκανε η ίδια εταιρεία logistics, με έδρα την Τουρκία. Μάλιστα, όταν -στο πλαίσιο της έρευνας- έγινε προσπάθεια να συλλεγούν περισσότερες πληροφορίες για τα όπλα και εκρηκτικά που βρέθηκαν στο φορτηγό πλοίο TRADER διαπιστώθηκε ότι στο σύστημα διαχείρισης της εταιρείας δεν είχαν -περιέργως- καταχωρηθεί πληροφορίες και στοιχεία για την πορεία των δύο επίμαχων εμπορευματοκιβωτίων. Σημειώνεται ότι επικεφαλής της έρευνας για το πλοίο Haddad είναι ο ανακριτής Πειραιά, κ. Γιώργος Ξυνόπουλος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ
Καθημερινή
No comments :
Post a Comment