23/11/2012

ΛΣ: Παρόν και μέλλον

Άρθρο από τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος, κ. Δ. Σαιτάκη στο theseanation.gr

Το Λιμενικό Σώμα ιδρύθηκε με το Νόμο 1753/ΦΕΚ 67Α΄ 22-3-1919 σε τροποποίηση του ν. 816/1917 " περί της διοικήσεως του εμπορικού ναυτικού". Σκοπός της ίδρυσής του η ανάπτυξη της εμπορικής ναυτιλίας και η παράλληλη άσκηση αστυνομικών καθηκόντων στα παράλια και τους Λιμένες. Τον διττό αυτό ρόλο στο πλαίσιο της αποστολής του, παρά τα προβλήματα και τις ελλείψεις, υπηρετούν με επάρκεια και επιτυχία, πλέον από εννέα δεκαετίες, τα στελέχη του Λ.Σ. Η προ τριετίας κατάργηση του άρρηκτα συνδεδεμένου με το Λ.Σ. Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και ο διαμελισμός των αρμοδιοτήτων του σε άλλα Υπουργεία, δημιούργησαν κλυδωνισμούς τόσο στον τομέα των υπηρεσιών που προσφέρονταν για την προαγωγή της ελληνικής ναυτιλίας όσο και στον τομέα της ασφάλειας, δημιουργώντας σύγχυση και αδυναμία στην εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών. Εξαιτίας των προβλημάτων αυτών, η πολιτεία αναγκάστηκε τελικά να ανασυστήσει το νέο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου. Σήμερα, λοιπόν και πάλι έχουμε έναν οργανισμό one-stop shop, με εξειδικευμένα στελέχη, μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία, που αποτελούσε και αποτελεί ζητούμενο για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, χωρίς να περιορίζεται σε ρόλο μόνο Ακτοφυλακής, αφήνοντας έρμαιο συμφερόντων την ναυτιλιακή και λιμενική ανάπτυξη της χώρας.

Συγκεκριμένα, η εν γένει ναυτιλιακή δραστηριότητα αλλά και οι επιμέρους τομείς της, όπως αυτοί διαμορφώνονται από την εξειδικευμένη νομοθεσία στο πλαίσιο του διεθνούς και κοινοτικού περιβάλλοντος, χρήζουν ενιαίας προσέγγισης από εξειδικευμένο προσωπικό, όπως είναι το προσωπικό Λ.Σ, λόγω της διεπιστημονικής του κατάρτισης, σε ότι αφορά την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την αστυνόμευση του θαλάσσιου χώρου, την προστασία των θαλασσίων συνόρων, τη ναυτική ασφάλεια, τον έλεγχο της ναυτικής πιστοποίησης και εργασίας καθώς και τον έλεγχο-επιθεώρηση των εμπορικών πλοίων. Επίσης, το Λιμενικό Σώμα θα πρέπει να αποτελεί το βασικό μοχλό προάσπισης και εξασφάλισης της ασφάλειας και της ποιότητας ζωής των πολιτών στο ιδιόμορφο, ιδιαίτερο και απαιτητικό περιβάλλον της θάλασσας και των λιμένων. Θα πρέπει να έχει ως κύρια αποστολή, την εφαρμογή του νόμου στο θαλάσσιο χώρο, στα πλοία, στους λιμένες και στους χερσαίους χώρους αυτών και να διατηρεί τον κυρίαρχο ρόλο στην άσκηση του εθνικά σημαντικού έργου της έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα, καθίσταται το όργανο ελέγχου εφαρμογής των απαιτήσεων που διαμορφώνει η πολιτεία, στο πλαίσιο των αντίστοιχων υποχρεώσεών της. Μια απλή όμως ανασύσταση του Υπουργείο, με το Λιμενικό Σώμα, δεν αρκεί χωρίς τα αναγκαία συνοδευτικά μέτρα, όπως η επαρκής χρηματοδότηση, ο εκσυγχρονισμός των μέσων - χερσαίων, πλωτών και εναέριων - η εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών, η σύγχρονη εκπαίδευση και μετεκπαίδευση των στελεχών, η ανάπτυξη της διακλαδικότητας και της συνεργασίας. Υπάρχει εξάλλου μία τεράστια διαφορά σε σχέση με το παρελθόν. Έχει ήδη θεσμοθετηθεί από την πολιτεία το Αρχηγείο Λ.Σ.-ΕΛΑΚΤ, ικανοποιώντας διαχρονική αναγκαιότητα και επιταγή τόσο δικιά μας όσο και του συνόλου των στελεχών του ΛΣ.

Με τα νέα δεδομένα, και προκειμένου εξασφαλιστεί η επιτυχής δράσης ενός σύγχρονου σώματος ασφαλείας στη θάλασσα και στα λιμάνια και ενός δυναμικού ελεγκτικού μηχανισμού της εθνικής και διεθνούς ναυτιλίας το Λιμενικό Σώμα καλείται να συνδυάσει και να συγκεράσει:
- Στον τομέα της Ασφάλειας, την αυτοτέλεια εκτέλεσης της αποστολής του, την οικονομική αυτοτέλεια και τον προγραμματισμό του, την διατήρηση του προσωπικού του στα μεγαλύτερα δυνατά επίπεδα απόδοσης, τον διαρκή εκσυγχρονισμό των μεθόδων δράσης του, την εσωτερική διάδραση και συνέργεια των Υπηρεσιών του, την διακλαδικότητα με άλλες εθνικές Αρχές Ασφάλειας και τις Ένοπλες Δυνάμεις της Χώρας, την συμμετοχή του στα Ευρωπαϊκά προγράμματα και συγχρηματοδοτούμενα έργα, την συμμετοχή του στη δημιουργία ενιαίου κέντρου ηλεκτρονικών υπηρεσιών των Σωμάτων Ασφαλείας, την συμμετοχή του στη δημιουργία και λειτουργία ενιαίας βάσης λειτουργικής και τεχνικής υποστήριξης εναερίων επιχειρησιακών μέσων, τη συνεργασία με διεθνείς φορείς ναυτικής ασφάλειας, ασφάλειας ναυσιπλοΐας και προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, καθώς και την συμμετοχή σε διεθνή όργανα διαβούλευσης αυτών των ζητημάτων.
- Στον τομέα της Ναυτιλίας, την υιοθέτηση και ενσωμάτωση, εντός της κρατικής δομής του Αρχηγείου Λ.Σ–ΕΛ.ΑΚΤ πέραν των αστυνομικών αρμοδιοτήτων και εκείνων των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων, προκειμένου να ανταποκριθεί (το Αρχηγείο) άμεσα και αποτελεσματικά σε θέματα εφαρμογής της διεθνούς νομοθεσίας και να επωμιστεί τον τριπλό της ρόλο ως: χώρας σημαίας, χώρας λιμένα και παράκτιου Κράτους (Flag State, Port State & Coastal State).

Η ναυτιλία, ως κατεξοχήν διεθνοποιημένη δραστηριότητα, ρυθμίζεται κυρίως από υπερεθνικούς κανόνες και πρότυπα πιστοποίησης της τεχνικής καταλληλότητας των πλοίων και της επαγγελματικής επάρκειας των ναυτικών, που η διαχείρισή τους σε εθνικό επίπεδο οφείλει – λόγω μεγέθους, παράδοσης, και σημασίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας για την εθνική οικονομία –, να διασφαλίζει γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση των θεμάτων που εμπίπτουν επιγραμματικά στα παρακάτω πεδία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος:
1. Νηολόγηση
2. Πιστοποίηση επαγγελματικής κατάρτισης των ναυτικών και ναυτική εκπαίδευση
3. Έλεγχος / διερεύνηση ναυτικών ατυχημάτων
4. Παρακολούθηση διεθνών εξελίξεων και νομοθεσίας
5. Διεθνής εκπροσώπηση στους Διεθνείς Οργανισμούς
6. Ναυτεργασία
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω δεδομένων, είναι προφανές ότι η ηγεσία του νέου ΥΝΑ φέρει την αποκλειστική ευθύνη, προκείμενης της τεράστιας αναγκαιότητας ανάπτυξης της χώρας μας, να αναβαθμίσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες και την αποτελεσματικότητα του Λ.Σ, αξιοποιώντας στο έπακρο την πολύχρονη εμπειρία του σε αυτούς τους τομείς, εφόσον στο παρόν χωροχρονικό πλαίσιο, το Λιμενικό Σώμα μπορεί να συνδράμει καταλυτικά στο κοινό συμφέρον.

http://www.zougla.gr/zouglaport/port_various/article/ls-paron-ke-melon

N.N

Εδώ και δύο χρόνια οι σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού δεν βρίσκουν πλοίο να κάνουν το δεύτερο εκπαιδευτικό τους ταξίδι και κινδυνεύουν να διαγραφούν από τις σχολές τους. Τη λύση στο πρόβλημα αυτό θα προσπαθήσει να βρει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και με τα μέλη της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Στη συνάντηση θα αναζητηθούν τρόποι μέσω νομοθετικής ρύθμισης, προκειμένου οι σπουδαστές να μη διαγραφούν από τις σχολές τους. Οι σπουδαστές στη διάρκεια των δύο ετών της φοίτησής τους πραγματοποιούν δύο εκπαιδευτικά ταξίδια, ωστόσο στο πρώτο εκπαιδευτικό ταξίδι δεν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα καθώς οι πλοιοκτήτριες εταιρείες επιδοτούνται. Σύμφωνα με το νόμο 4072/2012, άρθρο 225, σπουδαστές και σπουδάστριες των Ακαδημιών Εμπορικών Ναυτικού πρώτης και δεύτερης θαλάσσιας εκπαιδευτικής περιόδου, που δε βρίσκουν θέσεις απασχόλησης για την εκτέλεση της πρακτικής εξάσκησης σε πλοία με ελληνική σημαία ή σε πλοία με ξένη σημαία συμβεβλημένα με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), μπορούν να ναυτολογηθούν σε πλοία με σημαία κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή σημαία τρίτης χώρας, μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, υπό την προϋπόθεση ότι στα εν λόγω πλοία θα είναι ναυτολογημένος τουλάχιστον ένας 'Ελληνας αξιωματικός Εμπορικού Ναυτικού αντίστοιχης ειδικότητας.

Σε περίπτωση που στα ανωτέρω πλοία δεν υπηρετεί Έλληνας Αξιωματικός Εμπορικού Ναυτικού επιτρέπεται, κατ' εξαίρεση, η ναυτολόγηση εφόσον διασφαλίζεται η επικοινωνία του σπουδαστή με τον αρμόδιο για την εκπαίδευση αξιωματικό Εμπορικού Ναυτικού στην αγγλική γλώσσα.

No comments :

Post a Comment