03/11/2012

Η Ρωσία ανάμεσα σε Ασία και Ευρώπη

Του Ντμίτρι Μεντβέντεφ (πρωθυπουργός της Ρωσίας)

Θεσμοθετημένη το 1996, η σύνοδος Ασίας–Ευρώπης (ASEM), που θα πραγματοποιηθεί σε λίγες ημέρες στο Λάος, συγκεντρώνει χώρες από την Ευρώπη, τη Νότια Ασία και τον Ειρηνικό και αναζητεί απαντήσεις σ’ έναν γρήγορα μεταβαλλόμενο κόσμο. Από τη μία, ο κόσμος μας χαρακτηρίζεται από παγκοσμιοποίηση και αυξανόμενη παγκόσμια αλληλεξάρτηση, και από την άλλη, από περιφερειοποίηση και την αυξανόμενη σημασία των γρηγορότερα αναπτυσσόμενων περιοχών. Λόγω της γεωγραφικής και πολιτισμικής ποικιλομορφίας της, καθώς και της οικονομικής δυναμικής της, η Ρωσία πρέπει αναπόφευκτα να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο σε αυτές τις διαδικασίες. Η ένταξή μας στον ASEM το 2010 είχε μεγάλη σημασία όχι μόνο για εμάς, αλλά και για τον ίδιο τον οργανισμό, καθώς και για ολόκληρο το οικοδόμημα των διεθνών σχέσεων. Μας επέτρεψε κυριολεκτικά να συνδέσουμε δύο κέντρα επιρροής για την παγκόσμια πολιτική και οικονομία, γι’ αυτό και δεν είναι περίεργο που η Ρωσία αποκαλείται Ευρασία. Η συνεχής παγκόσμια ανάπτυξη απαιτεί ένα σύστημα διασυνδεδεμένων, αν και ανεξάρτητων περιφερειακών μηχανισμών ενσωμάτωσης. Στη δυτική Ευρώπη, ο κυριότερος τέτοιος μηχανισμός είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι εμπορικές συναλλαγές με την Ε.Ε. ισοδυναμούν με περίπου το 50% του ρωσικού εμπορίου.

Υπάρχουν πολλοί πολυμερείς οργανισμοί στην Ασία, όπως το φόρουμ Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας–Ειρηνικού (APEC), την προεδρία του οποίου έχει αυτή την περίοδο η Ρωσία, και η περιφερειακή Ενωση Κρατών Nοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN), με την οποία συνεργαζόμαστε στενά. Με τη Λευκορωσία και το Καζαχστάν σχεδιάζουμε να ιδρύσουμε, το 2015, την Ευρασιατική Οικονομική Ενωση, στη βάση της υπάρχουσας τελωνειακής ένωσης και του Κοινού Οικονομικού Χώρου. Είμαι πεπεισμένος πως, όταν αυτή λειτουργήσει πλήρως, θα είμαστε σε θέση να άρουμε τα εμπόδια στη διακίνηση αγαθών, κεφαλαίου και υπηρεσιών στην Ευρασία. Στο εγγύς μέλλον, η Ρωσία θα βρεθεί αντιμέτωπη μ’ ένα μεγάλο ιστορικό καθήκον: να διασφαλίσει τον γρήγορο εκσυγχρονισμό της οικονομίας της με βάση την αρμονική ανάπτυξη των περιοχών της, δίνοντας προτεραιότητα στη Σιβηρία και στην Απω Ανατολή. Δεδομένου ότι το ενδιαφέρον της παγκόσμιας οικονομίας στρέφεται προς τα ανατολικά, η Ρωσία πρέπει να είναι πιο δραστήρια στην περιοχή Ασίας–Ειρηνικού. Αυτή η περιοχή εξελίσσεται στο κέντρο της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, παράγοντας περίπου το 55% του παγκόσμιου ΑΕΠ και σχεδόν το μισό του παγκόσμιου εμπορίου.

Το δίκτυο μεταφορών της Ρωσίας είναι σχετικά καλά ανεπτυγμένο: οι σιδηροδρομικές γραμμές του υπερσιβηρικού και του Μπαϊκάλ–Αμουρ, λιμάνια σε όλες τις λεκάνες του ωκεανού καθώς και ένα αεροπορικό δίκτυο, που προσφέρει συντομότερους δρόμους για τη διακίνηση εμπορευμάτων. Ο οικονομικός εκσυγχρονισμός και η φιλελευθεροποίηση μπορεί να οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση της κυκλοφορίας εμπορικών φορτίων –κατά τουλάχιστον 15%– μεταξύ Ευρώπης και Ασίας καθώς και μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αμερικής. Η ανάπτυξη της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας, που είναι δύο φορές συντομότερη από τη σημερινή από την Ευρώπη στην ανατολική Ασία μέσω Ινδικού Ωκεανού, μας προσφέρει πολλές ευκαιρίες. Παρά τις όποιες δυσκολίες, κοστίζει τριάντα τοις εκατό λιγότερο να μεταφέρεις αγαθά μέσω του Αρκτικού Ωκεανού απ’ ό,τι μέσω Ινδικού Ωκεανού. Οι αεροπορικές μεταφορές θα διαδραματίσουν έναν ποιοτικό νέο ρόλο. Η χρήση του ρωσικού εναέριου χώρου και του δικτύου αεροδρομίων της Σιβηρίας θα είναι ωφέλιμη για όλα τα μέρη, αφού θα είναι φθηνότερο να χρησιμοποιείς μεσαία αεροσκάφη και να τα ανεφοδιάζεις στη Ρωσία. Αυτό ισχύει πρωτίστως και κυρίως για τις πτήσεις από την Ευρώπη στην ανατολική Ασία.

Είμαι πεπεισμένος ότι ο ASEM είναι μια υποσχόμενη πλατφόρμα για τη συζήτηση των πιο πιεστικών προβλημάτων της σύγχρονης εποχής, από την οικονομική συνέχεια μέχρι τις νέες τεχνολογίες και την κλιματική αλλαγή. Το ASEM, που συγκεντρώνει αναπτυσσόμενες, φιλόδοξες και πολύ διαφορετικές χώρες, μπορεί να θέσει τις προτεραιότητες όχι μόνο της ευρασιατικής ηπείρου, αλλά ολόκληρου του κόσμου. Η Ρωσία είναι από καιρό έτοιμη να συνεργαστεί προς αυτή την κατεύθυνση. Εχουμε εμπειρία αιώνων στο σταυροδρόμι διαφορετικών πολιτισμών, που θα είναι αναμφίβολα χρήσιμη, τόσο για την ανάπτυξη του διαπολιτισμικού διαλόγου του ASEM όσο και τη δημιουργία ενός κοινού οικονομικού χώρου από τον Ατλαντικό Ωκεανό μέχρι τον Ειρηνικό.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_2_03/11/2012_500580

ΣΧΕΤΙΚΟ:  Ο Αρκτικός δρόμος αλλάζει την παγκόσμια ναυτιλία!

No comments :

Post a Comment