21/02/2012

Η BP απέκλεισε από τη διαδικασία το σχήμα ITGI, (Αζέρικο αέριο) στο οποίο συμμετείχε και η ΔΕΠΑ.

Ετσι μοναδικός μνηστήρας για το Νότιο Διάδρομο είναι τώρα ο αγωγός TAP, ο οποίος είχε ήδη εκφράσει τη βούλησή του να συνεργαστεί προκειμένου να κερδηθεί η μάχη των αγωγών και να μην μείνει η Ελλάδα έξω από το μεγάλο αυτό επενδυτικό έργο. Τα δύο άλλα έργα, ο αγωγός Nabucco και ο αγωγός South East Europe Pipeline, που τα δύο σχεδιάζονται για να μεταφέρουν το αέριο στην κεντρική Ευρώπη, δεν ακυρώθηκαν.

Την ανακοίνωση για λογαριασμό του Shah Deniz, έκανε η BP που κατέχει σημαντικό ποσοστό στην κοινοπραξία του κοιτάσματος, μειώνοντας έτσι τις διαδρομές μεταφοράς του φυσικού αερίου είναι η πρώτη μεγάλη απόφαση που λαμβάνεται μέσα στα πολλά χρόνια διαδικασίας του έργου, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τη διασπορά της προσφοράς στην Ευρώπη. Σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπου της BP «η ομάδα διαπραγμάτευσης του κονσόρτιουμ υπό την Socar (την κρατική ενεργειακή εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν) αποφάσισε να ξεκινήσει αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με τον TAP, για την υλοποίηση του νοτίου διαδρόμου προς την Ιταλία».

Η επόμενη απόφαση του Shah Deniz θα αφορά στη μείωση των εναλλακτικών και στην απ΄ποφαση μεταξύ του Nabucco και του SEEP που έχουν σχεδιαστεί να καταλήγουν στην κεντρική Ευρώπη. Και όταν συμβεί αυτό στη συνέχεια θα ληφθεί απόφαση μεταξύ του βόρειου (προς την Κεντρική Ευρώπη) και του νότιου διαδρόμου (προς την Ιταλία), ανέφερε ο εκπρόσωπος της BP. Πιο συγκεκριμένα, η υπογραφή για την κατασκευή του νεογέννητου Trans Anatolian Pipeline μεταξύ της Τουρκίας και του Αζερμπαϊτζάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη μάχη μεταξύ των επιχειρηματικών σχεδίων που ερίζουν για το κοίτασμα μαμούθ Σαχ Ντενιζ 2 στην Κασπία.

Όπως καταγράφει, πρόσφατα σε σχετικό άρθρο η γερμανική εφημερίδα Die Welt (14/1) ο νέος αγωγός «ανακατεύει την τράπουλα» διαμορφώνοντας διαπραγματευτικό πλεονέκτημα για τους δυο ανατολικούς εταίρους. Η εφημερίδα μάλιστα σημειώνει ότι καθιστά τον φιλόδοξο Ναμπούκο περισσότερο εξαρτώμενο από τις διαθέσεις των δύο χωρών, θέτοντας ακόμα ένα εμπόδιο στο φιλόδοξο πρότζεκτ της Γερμανικής RWE και της Αυστριακής OMD.

Είναι ξεκάθαρο ότι η κίνηση αυτή έχει να κάνει με την προσπάθεια Αζέρων και Τούρκων να διασφαλίσουν μέσα από μια ενδεχόμενη συνεργασία τα μέγιστα δυνατά οφέλη στο σκληρό πόκερ των αγωγών. Το ζητούμενο, βέβαια, είναι πώς κινείται η Ελλάδα απέναντι σε όλες αυτές τις εξελίξεις. Παρά το γεγονός ότι μπορεί να εξελιχθεί σε ενεργειακό κόμβο μέσα από τη δημιουργία του Ελληνικού Διαδρόμου για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας και της Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη, εμφανίζεται μέχρι τώρα εγκλωβισμένη σε μια αδιέξοδη στρατηγική, αδυνατώντας να συγκροτήσει συμμαχίες και να εμφανίσει συνέργειες που θα αυξήσουν τις πιθανότητες επιλογής του «ελληνικού διαδρόμου» για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου.

Η σημερινή εξέλιξη ευνοεί τη χώρα μας καθώς η επιλογή TAP την φέρνει πλησιέστερα σε μια μεγάλη επένδυση που έχει τόσο ανάγκη αυτή την περίοδο. Το άνοιγμα του Eλληνικού Διαδρόμου θα καθορίσει το μέλλον της Ελλάδας στο ενεργειακό στερέωμα και κυριότερα θα συμβάλει στην αναζωογόνηση της μαραζωμένης ελληνικής οικονομίας μέσα από επενδύσεις ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ, την τόνωση της απασχόλησης, την είσπραξη τελών μεταφοράς για τουλάχιστον 25 έτη, σε μία ιδιαίτερα αναιμική οικονομική συγκυρία. Είναι προφανές ότι η ελληνική πολιτική ηγεσία θα πρέπει τώρα να στρέψει όλη την προσοχή της στην στήριξη του αγωγού TAP, ώστε να μην χαθεί αυτή η ευκαιρία.

http://www.xrimanews.gr/oikonomia/26940-h-ellada-mprosta-se-mia-megalh-eykairia-sta-energeiaka

No comments :

Post a Comment