ΚΟΥΡΗΤΗΣ: ΣΥΖΗΤΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΧΑΛΑΡΩΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΙΣ ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΕΜΜΟΝΕΣ ΤΟΥΣ. ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΝΑ ΜΗΝ ΜΕΤΡΟΥΝ ΣΤΟ ΧΡΕΟΣ. ΟΤΑΝ Η "ΙΣΧΥΣ" ΠΡΟΤΕΙΝΕ ΝΑ ΜΗΝ ΜΕΤΡΟΥΝ ΟΙ ΑΜΥΝΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ, ΩΣ Η ΜΟΝΗ ΙΚΑΝΗ ΣΥΝΘΗΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΤΟΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΜΕΘΟΡΙΑΚΗΣ ΑΜΥΝΗΣ ΤΗΣ Ε.Ε, ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΝΤΟΠΙΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΥΓΟΥΝΤΕΣ ΓΕΛΟΥΣΑΝ ΣΑΡΚΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΑΣ ΑΠΟΚΑΛΟΥΣΑΝ ΑΣΧΕΤΟΥΣ, ΛΕΓΟΝΤΑΣ ΠΩΣ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΙΜΟΙ ΟΥΤΕ ΑΝΤΙΣΤΡΕΨΙΜΟΙ. Η ΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ Η Ε.Ε ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΑΝΟΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΔΙΑΦΟΡΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΥΝΑ ΤΗΣ. Η ΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ Η Ε.Ε ΩΣ ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ ΤΗΣ, ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΜΑΡΕΙΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ. ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΠΩΣ ΔΕΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ.
Η ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΧΑΛΑΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΚΟΣΤΟΒΟΡΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΑΝΟΗΣΙΩΝ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΚΑΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΘΩΡΙΣΤΙΚΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ, ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟ-ΜΕΣΑΙΑ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩ. ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΟΛΟΙ ΘΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΟΥΝ ΠΩΣ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΠΕΤΑΜΕ ΧΡΗΜΑΤΑ ΣΕ ΛΑΚΟ ΔΙΧΩΣ ΠΑΤΟ. ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΝΑΖΗΤΗΘΟΥΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΚΡΑΤΟΣ ΜΕΛΟΣ. ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ Ε.Ε ΘΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΔΕΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΟΤΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΜΑΣ, ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ.
ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΟΧΕΤΕΥΟΝΤΑΝ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΧΑΛΑΡΩΣΕΩΣ ΘΑ ΑΠΕΔΙΔΑΝ ΚΕΡΔΗ. "ΟΠΛΑ, ΠΟΥΤΑΝΕΣ, ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ, ΤΖΟΓΟΣ" ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΩΣ ΕΠΙΚΕΡΔΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ. ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ ΤΟ ΡΗΘΕΝ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ. ΤΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΩ, ΜΕ ΣΠΑΝΙΕΣ ΓΑΙΕΣ, ΚΑΙ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ. ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑ ΡΥΠΩΝ, ΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΟΙ ΕΜΠΟΔΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ (ΑΣΧΕΤΟΥ ΠΗΓΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ), Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΓΑΙΩΝ, Η ΑΡΝΗΣΗ/ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΞΑΓΩΓΗΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ, ΕΙΝΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ.
Η ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ ΘΕΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ (ΠΑΡΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΘΕΤΟΥ ΕΥΡΕΙΑΣ ΑΠΟΨΕΩΣ) ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΚΑΜΜΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ. ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΑΛΗΓΟΥΝ ΣΤΟ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΞΕΙΣ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΞΙΑ , Η ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΟΥ, ΟΧΙ ΤΟ ΑΝ ΒΡΙΣΚΕΙΣ ή ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΕΙΣ ΝΑ ΣΕ ΔΑΝΕΙΖΟΥΝ.
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟΣΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΟΙ ΤΥΧΕΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΩΣ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΝΟΗΤΩΝ, ΑΝΙΔΕΩΝ, ΕΜΜΟΝΙΚΩΝ, ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΜΟΡΦΩΤΩΝ.
Οι υπουργοί Οικονομικών της Ε.Ε, οι οποίοι θα συνεδριάσουν την Παρασκευή, θα αρχίσουν τη συζήτηση σχετικά με τις αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες, μετά την τεράστια αύξηση του δημόσιου χρέους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και για την ενθάρρυνση των δαπανών που χρειάζονται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Στις πιθανές επιλογές περιλαμβάνονται η εξαίρεση των «πράσινων» επενδύσεων από τους υπολογισμούς των ορίων για το έλλειμμα και το χρέος και η προσωρινή αναστολή των σημερινών κανόνων για το χρέος, σύμφωνα με εισηγήσεις εν όψει της συνεδρίασης.
Οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ, που καθιερώθηκαν το 1997 και έχουν αναθεωρηθεί τρεις φορές έκτοτε, προβλέπουν ότι το κρατικό έλλειμμα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 3% του ΑΕΠ και το χρέος το 60% του ΑΕΠ. Οι κανόνες ανεστάλησαν το 2020 λόγω της πανδημίας αλλά αναμένεται να ισχύσουν και πάλι από το 2023, ενώ οι αλλαγές μπορεί να γίνουν νωρίτερα για να προσαρμοστούν οι κανόνες στις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι 19 χώρες της Ευρωζώνης θα έχουν δημοσιονομικό έλλειμμα 8% του ΑΕΠ φέτος από 7,2% πέρυσι, ενώ το δημόσιο χρέος τους αναμένεται να φθάσει στο 102,4% του ΑΕΠ, με τις διαφορές να είναι μεγάλες μεταξύ των χωρών. Ορισμένοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι οι κανόνες αφορούν στο παρελθόν, όταν το χρέος ήταν σχετικά χαμηλό και τα επιτόκια σχετικά υψηλά, ενώ σήμερα το χρέος είναι υψηλό και τα επιτόκια πολύ χαμηλά ή αρνητικά, κάτι που κάνει το υψηλό χρέος πιο βιώσιμο.
«Η πρόκληση τα ερχόμενα χρόνια θα είναι να μειωθούν τα ελλείμματα και παράλληλα να αυξηθούν οι πράσινες επενδύσεις για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ΕΕ όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων ή οι όποιες άλλες επενδύσεις. Το χρονοδιάγραμμα για την εξάλειψη των υπερβολικών ελλειμμάτων και την επίτευξη διαρθρωτικής ισορροπίας θα πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά καθώς είναι πολύ σημαντικό να μην εμποδιστεί η ανάπτυξη από δημοσιονομικούς περιορισμούς. Υπάρχουν σημαντικές επενδυτικές ανάγκες που θα είναι πολύ δύσκολο να καλυφθούν με το σημερινό δημοσιονομικό πλαίσιο. Τα προηγούμενα επεισόδια δημοσιονομικής προσαρμογής οδήγησαν σε μεγάλες μειώσεις των δημόσιων επενδύσεων, ενώ τώρα υπάρχει ανάγκη για μεγάλη αύξησή τους. Eνας “πράσινος χρυσός κανόνας” – δηλαδή η εξαίρεση των καθαρών πράσινων επενδύσεων από τους δημοσιονομικούς δείκτες που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης στους δημοσιονομικούς κανόνες – είναι η πιο υποσχόμενη επιλογή για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα αυτό», αναφέρει έγγραφο της Σλοβενίας, η οποία έχει την προεδρία της ΕΕ το τρέχον εξάμηνο και θα φιλοξενήσει τους υπουργούς Οικονομικών.
Ένα άλλο μειονέκτημα των κανόνων είναι ότι δεν προβλέπουν ειδικό χειρισμό των δημόσιων επενδύσεων σε μία περίοδο που οι χώρες της ΕΕ ξεκινούν ένα μεγάλο μετασχηματισμό των οικονομιών τους με στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050. Η επαναφορά των ελλειμμάτων στο 3% και του χρέους στο 60% θα συνιστούσε μεγάλο πρόβλημα και θα μπορούσε να ανακόψει την ανάκαμψη, ανέφεραν άλλοι αξιωματούχοι. Το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ, που θα χρηματοδοτήσει την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση καθώς και δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη όλων των χωρών της ΕΕ έως το 2026, θα βοηθήσει στην αντιστάθμιση της όποιας σχεδιαζόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής. Οι δημοσιονομικοί κανόνες να εφαρμοστούν με τη μέγιστη ευελιξία. Η Ε.Ε θα πρέπει να ξεχάσει τον κανόνα που προβλέπει ότι κάθε χώρα πρέπει να μειώνει το δημόσιο χρέος της που υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ κατά το ένα εικοστό κάθε χρόνο, επειδή είναι μη ρεαλιστικός όταν τα επίπεδα του χρέους είναι τόσο υψηλά.
Οι συζητήσεις για τις αλλαγές των κανόνων θα είναι πιθανόν δύσκολες και θα κρατήσουν και για μεγάλο διάστημα του 2022.
ΑΜΠΕ
Η ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΧΑΛΑΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΚΟΣΤΟΒΟΡΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΑΝΟΗΣΙΩΝ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΚΑΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΘΩΡΙΣΤΙΚΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ, ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟ-ΜΕΣΑΙΑ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΥΡΩ. ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΟΛΟΙ ΘΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΟΥΝ ΠΩΣ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΠΕΤΑΜΕ ΧΡΗΜΑΤΑ ΣΕ ΛΑΚΟ ΔΙΧΩΣ ΠΑΤΟ. ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΝΑΖΗΤΗΘΟΥΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΚΡΑΤΟΣ ΜΕΛΟΣ. ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ Ε.Ε ΘΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΔΕΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΙΟΤΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΜΑΣ, ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ.
ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΟΧΕΤΕΥΟΝΤΑΝ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΧΑΛΑΡΩΣΕΩΣ ΘΑ ΑΠΕΔΙΔΑΝ ΚΕΡΔΗ. "ΟΠΛΑ, ΠΟΥΤΑΝΕΣ, ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ, ΤΖΟΓΟΣ" ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΟΝΕΣ ΑΣΦΑΛΩΣ ΕΠΙΚΕΡΔΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ. ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ ΤΟ ΡΗΘΕΝ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ. ΤΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΩ, ΜΕ ΣΠΑΝΙΕΣ ΓΑΙΕΣ, ΚΑΙ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ. ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑ ΡΥΠΩΝ, ΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΟΙ ΕΜΠΟΔΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ (ΑΣΧΕΤΟΥ ΠΗΓΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ), Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΓΑΙΩΝ, Η ΑΡΝΗΣΗ/ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΞΑΓΩΓΗΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ, ΕΙΝΑΙ Ο ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ.
Η ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ ΘΕΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ (ΠΑΡΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙ ΑΝΤΙΘΕΤΟΥ ΕΥΡΕΙΑΣ ΑΠΟΨΕΩΣ) ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΗΜΕΡΙΑ ΚΑΜΜΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ. ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΑΛΗΓΟΥΝ ΣΤΟ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΞΕΙΣ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΞΙΑ , Η ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΟΥ, ΟΧΙ ΤΟ ΑΝ ΒΡΙΣΚΕΙΣ ή ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΕΙΣ ΝΑ ΣΕ ΔΑΝΕΙΖΟΥΝ.
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟΣΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΟΙ ΤΥΧΕΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΩΣ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΝΟΗΤΩΝ, ΑΝΙΔΕΩΝ, ΕΜΜΟΝΙΚΩΝ, ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΜΟΡΦΩΤΩΝ.
Οι υπουργοί Οικονομικών της Ε.Ε, οι οποίοι θα συνεδριάσουν την Παρασκευή, θα αρχίσουν τη συζήτηση σχετικά με τις αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες, μετά την τεράστια αύξηση του δημόσιου χρέους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και για την ενθάρρυνση των δαπανών που χρειάζονται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Στις πιθανές επιλογές περιλαμβάνονται η εξαίρεση των «πράσινων» επενδύσεων από τους υπολογισμούς των ορίων για το έλλειμμα και το χρέος και η προσωρινή αναστολή των σημερινών κανόνων για το χρέος, σύμφωνα με εισηγήσεις εν όψει της συνεδρίασης.
Οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ, που καθιερώθηκαν το 1997 και έχουν αναθεωρηθεί τρεις φορές έκτοτε, προβλέπουν ότι το κρατικό έλλειμμα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 3% του ΑΕΠ και το χρέος το 60% του ΑΕΠ. Οι κανόνες ανεστάλησαν το 2020 λόγω της πανδημίας αλλά αναμένεται να ισχύσουν και πάλι από το 2023, ενώ οι αλλαγές μπορεί να γίνουν νωρίτερα για να προσαρμοστούν οι κανόνες στις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι 19 χώρες της Ευρωζώνης θα έχουν δημοσιονομικό έλλειμμα 8% του ΑΕΠ φέτος από 7,2% πέρυσι, ενώ το δημόσιο χρέος τους αναμένεται να φθάσει στο 102,4% του ΑΕΠ, με τις διαφορές να είναι μεγάλες μεταξύ των χωρών. Ορισμένοι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι οι κανόνες αφορούν στο παρελθόν, όταν το χρέος ήταν σχετικά χαμηλό και τα επιτόκια σχετικά υψηλά, ενώ σήμερα το χρέος είναι υψηλό και τα επιτόκια πολύ χαμηλά ή αρνητικά, κάτι που κάνει το υψηλό χρέος πιο βιώσιμο.
«Η πρόκληση τα ερχόμενα χρόνια θα είναι να μειωθούν τα ελλείμματα και παράλληλα να αυξηθούν οι πράσινες επενδύσεις για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ΕΕ όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων ή οι όποιες άλλες επενδύσεις. Το χρονοδιάγραμμα για την εξάλειψη των υπερβολικών ελλειμμάτων και την επίτευξη διαρθρωτικής ισορροπίας θα πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά καθώς είναι πολύ σημαντικό να μην εμποδιστεί η ανάπτυξη από δημοσιονομικούς περιορισμούς. Υπάρχουν σημαντικές επενδυτικές ανάγκες που θα είναι πολύ δύσκολο να καλυφθούν με το σημερινό δημοσιονομικό πλαίσιο. Τα προηγούμενα επεισόδια δημοσιονομικής προσαρμογής οδήγησαν σε μεγάλες μειώσεις των δημόσιων επενδύσεων, ενώ τώρα υπάρχει ανάγκη για μεγάλη αύξησή τους. Eνας “πράσινος χρυσός κανόνας” – δηλαδή η εξαίρεση των καθαρών πράσινων επενδύσεων από τους δημοσιονομικούς δείκτες που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης στους δημοσιονομικούς κανόνες – είναι η πιο υποσχόμενη επιλογή για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα αυτό», αναφέρει έγγραφο της Σλοβενίας, η οποία έχει την προεδρία της ΕΕ το τρέχον εξάμηνο και θα φιλοξενήσει τους υπουργούς Οικονομικών.
Ένα άλλο μειονέκτημα των κανόνων είναι ότι δεν προβλέπουν ειδικό χειρισμό των δημόσιων επενδύσεων σε μία περίοδο που οι χώρες της ΕΕ ξεκινούν ένα μεγάλο μετασχηματισμό των οικονομιών τους με στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050. Η επαναφορά των ελλειμμάτων στο 3% και του χρέους στο 60% θα συνιστούσε μεγάλο πρόβλημα και θα μπορούσε να ανακόψει την ανάκαμψη, ανέφεραν άλλοι αξιωματούχοι. Το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ, που θα χρηματοδοτήσει την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση καθώς και δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη όλων των χωρών της ΕΕ έως το 2026, θα βοηθήσει στην αντιστάθμιση της όποιας σχεδιαζόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής. Οι δημοσιονομικοί κανόνες να εφαρμοστούν με τη μέγιστη ευελιξία. Η Ε.Ε θα πρέπει να ξεχάσει τον κανόνα που προβλέπει ότι κάθε χώρα πρέπει να μειώνει το δημόσιο χρέος της που υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ κατά το ένα εικοστό κάθε χρόνο, επειδή είναι μη ρεαλιστικός όταν τα επίπεδα του χρέους είναι τόσο υψηλά.
Οι συζητήσεις για τις αλλαγές των κανόνων θα είναι πιθανόν δύσκολες και θα κρατήσουν και για μεγάλο διάστημα του 2022.
ΑΜΠΕ
"ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟΣΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΟΙ ΤΥΧΕΣ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΩΣ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΝΟΗΤΩΝ, ΑΝΙΔΕΩΝ, ΕΜΜΟΝΙΚΩΝ, ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΜΟΡΦΩΤΩΝ."
ReplyDeletehttps://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.renegadetribune.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Fmaxresdefault-59-e1511701956116.jpg&f=1&nofb=1
https://img.ifunny.co/images/7b07bd67b04b4ac56bb4124da8a58444f253b3f198b9ddf8b7514c72bdcb96cd_1.jpg