02/10/2020

Το ερωτικό γράμμα της Πηνελόπης Δέλτα στον Ίωνα Δραγούμη

Οι δυο τους γνωρίστηκαν το 1905 στην Αλεξάνδρεια. Τότε η συγγραφέας ήταν παντρεμένη αλλά ο έρωτας ήταν αστραπιαίος, περιγράφεται κάτι παραπάνω από κεραυνοβόλος. Η Πηνελόπη Δέλτα εξομολογείται στον σύζυγό της την κατάσταση αλλά δεν καταφέρνει να πάρει διαζύγιο. Ο έρωτάς της με τον Δραγούμη θα παραμείνει καταδικασμένος, πλατωνικός και εκείνη εγκλωβισμένη στην φλόγα της. Ο καταδικασμένος έρωτας και η ερωτική επιστολή της προς τον Ίωνα Δραγούμη, ένας σπαραγμός ψυχής, αποτελεί ένα από τα κειμήλια του έρωτα και της αγάπης στην ελληνική πραγματικότητα μέχρι και σήμερα.

Στις 27 Ιουλίου το 1906 η Πηνελόπη Δέλτα θα γράψει στον Ίωνα Δραγούμη...

«Μένω ακόμη ένα χρόνο, σου το έγραψα· αν με θέλεις ύστερα, αν δεν αλλάξεις, Ιων μου, αν θέλεις τότε, πάρε με… Και τώρα όμως αν με ήθελες δεν θα μπορούσα να σου πω πια όχι· τώρα δεν ξέρω πια τι θα πει τιμή και λόγος και όρκος· ξέρω πως στον κόσμο κάπου ζεις εσύ, πως μ’ αγαπάς ακόμη, πως εσύ μπορείς να γίνεις δικός μου όποταν σε φωνάξω. Ιων μου, δεν σε φωνάζω· μα αν με θελήσεις ποτέ, ξέρεις πού είμαι· σε περιμένω πάντα και σ’ αγαπώ σαν Μήδεια, είσαι το μόνο δίλημμα που ζει μέσα μου με φρικτή ένταση· τ’ άλλα όλα πέθαναν, η αγάπη σου τα σκότωσε!

Μη με φοβηθείς· αγαπώ άγρια, μα αγαπώ με φοβερή tendresse το χλωμό παιδί που με φίλησε στο στόμα εκεί στα πεύκα. Ιων μου, θα πεις πως είμαι τρελή, και το ξέρω, μα όπως εκείνο το βράδυ, που πρώτη φορά με ξανάβλεπες, ύστερα από την πρώτη απόπειρα, ήσουν “τρελός για μένα”, έτσι κι εγώ είμαι τρελή για σένα… Και μεθώ και δεν ξέρω πια να λογαριάσω τι θα πει “τιμή” και “λόγος”.

Ξέρω μόνο πως σ’ αγαπώ, τ’ ακούς, Ιων; σ’ αγαπώ άγρια και θέλω την αγκαλιά σου και το στόμα σου που φιλεί φρικτά, σε θέλω όλον, όλον, δικό μου για πάντα, και πονώ αλύπητα και ανυπόφορα, και μ’ έρχεται να φύγω απόψε, πριν από το γράμμα μου, να μη σου μιλήσω πια, να μη σου γράψω “σ’ αγαπώ”, μόνο να έλθω εκεί, να ορμήσω στο σπίτι σου, να χυθώ στο λαιμό σου, και χωρίς λέξη, να πνίξω την αναπνοή σου, φιλώντας σε στο στόμα, ως που να κλείσεις τα μάτια σου και να πέσει το κεφάλι σου στον ώμο μου, χλωμό και αποκαμωμένο, μισοπεθαμένο από συγκίνηση και πόνο και χαρά που σκοτώνει.

Το ξέρω πως είμαι τρελή· μα η αγάπη κάποιον τρελαίνει… »


Το γράμμα βρίσκεται στην ιδιοκτησία του Μουσείου Μπενάκη.

https://xristianulis.blogspot.com/2020/09/blog-post_52.html

ΚΟΥΡΗΤΗΣ: ΤΟ 1906 ΤΟΥ ΕΣΤΕΙΛΕ ΓΡΑΜΜΑ. ΤΟ 1978 ΘΑ ΤΟΥ ΕΣΤΕΛΝΕ ΑΦΙΕΡΩΣΗ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ...

23 comments :

  1. Anonymous2/10/20 18:45

    Είσαι αναίσθητος, κοροιδεύεις πρόσωπα και συναισθήματα πολύ παραπάνω από εσένα.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ΚΑΝΕΙΣ ΛΑΘΟΣ ΔΕΝ κοροιδεύω , ΑΠΛΑ ΣΚΩΠΤΙΚΑ ΑΝΑΦΕΡΘΗΚΑ ΣΤΟ ΘΕΜΑ. ΔΕΝ ΔΙΑΚΩΜΩΔΗΣΑ , ΑΝ ΚΑΙ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ...
      πολύ παραπάνω από εσένα. ΠΑΡΑΠΑΝΩ -ΠΑΡΑΚΑΤΩ , ΣΙΓΟΥΡΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΑΠΟ ΕΜΕΝΑ... ΕΙΔΙΚΑ ΑΥΤΟ... "δεν ξέρω πια να λογαριάσω τι θα πει “τιμή” και “λόγος”."

      ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΟΜΩΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΑ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ (Είσαι αναίσθητος) , ΑΛΛΑ ΑΝ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΑΛΛΟΝ ΑΠΛΗ ΚΟΛΑΚΕΙΑ ΕΙΝΑΙ. ΘΕΣ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΕΜΕΝΑ; ΔΕΝ ΕΧΩ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΝΑ ΜΕ ΚΟΛΑΚΕΥΟΥΝ ΑΝΕΥ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΥ.

      ΨΥΧΡΟΤΗΣ, ΣΚΛΗΡΟΤΗΣ, ΜΑΧΗΤΙΚΟΤΗΣ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΣ, ΑΥΤΟΠΕΙΘΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΛΟΣ, ΛΟΓΙΚΗ, ΕΡΕΥΝΑ, ΣΑΤΥΡΑ, ΕΥΚΑΡΔΙΑ. ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΛΛΗΝ.
      Η ... ΑΓΑΠΗ ΣΟΥ ΠΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΔΕΛΤΑ "η αγάπη κάποιον τρελαίνει…" ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΣΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ.

      Delete
    2. Anonymous6/10/20 10:29

      Κα Διαμαντάκη, εσείς; Υπογράψτε με το ονοματεπώνυμό σας, μην εντρέπεστε. Εξάλλου μας είστε γνωστή με όλα τα στοιχεία σας, πλέον. Ίσως, δια εσάς ο «λόγος» και η «τιμή» να μην αγγίζουν ευαίσθητες χορδές. Ίσως, ο Κουρήτης να ήταν ολίγον σκληρός με εσάς. Ίσως, την επόμενη φορά που εσείς θα δείξετε την ίδια «αναισθησία» στην έννοια του Γένους/Έθνους μας, της λογικής, του κάλλους -λέω, ίσως- τότε να θυμηθείτε και αυτό το ταπεινό σχόλιο, ως «τροφή προς σκέψιν», ενόσω θα ενατενίζετε τα εκτρώματα της μοντέρνας αισθητικής σε κάποια γκαλερί των Βρυξελλών με το ποτό ανα χείρας και θα αγωνιάτε, ώστε «να μην πνιγούν στο βυθό του αιγαίου τα ανθρώπινα δικαιώματα». Κα Διαμαντάκη, η αγάπη είναι σημαντική, αλλά το ίδιο και η λογική. Η αλληλεγγύη μεταξύ των Εθνών είναι σημαντική, αλλά το ίδιο και το Έθνος. Όταν η μόνη σας έγνοια είναι η συναισθηματικότητα εις βάρος της λογικότητας, εν τέλει, χάνετε την αρμονία. Ακόμα κι αν η όποια σκωπτικότητα ήταν ελαφρώς απρεπής για την ευαίσθητη ψυχής σας, η ουσία παραμένει, καθώς η δημοσίευση αναδύει κάτι βαθύτερο. Ίσως, σε όλα αυτά να είσθε εσείς η -αν μου επιτρέπετε τον χαρακτηρισμό- αναίσθητη, κοροϊδεύοντας εμάς και τη λογική μας, η οποία είναι πολύ παραπάνω από εσάς.

      «Τό νά αυτοτιτλοφορείσαι “Ελλην” καί τό νά έχης συνείδηση τί αυτή η έννοια σημαίνει, είναι δύο διαφορετικά πράγματα. ”Ελλην” σημαίνει Φώς καί Πνεύμα. Σημαίνει Ανθρωπος καί Εξανθρωπιστής. Σημαίνει Αρετή καί Κάλος κι Ανδρεία. Σημαίνει Ελευθερία καί Δίκαιον καί σεβασμό Ετεροδόξων. “Ελλην” σημαίνει Αρμονία καί Ηθος καί Ερως γιά τήν Φύση καί τόν Κόσμο. Βαρύ τό φορτίο τής κληρονομιάς ενός τέτοιου ονόματος καί λίγοι έχουν τό δικαίωμα νά τό φέρουν.» Περικλής Γιαννόπουλος

      Delete
    3. ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΟΛΟΣΩΣΤΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ ΠΛΗΝ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΤΟ ΑΡΧΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ ΗΤΑΝ ΤΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ. ΔΕΝ ΜΟΥ ΒΓΑΖΕΙ ΤΗΝ "ΥΦΗ" ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΤΗΣ. ΓΥΝΑΙΚΑ , ΣΙΓΟΥΡΑ, ΑΛΛΑ ΟΧΙ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ. ΜΠΟΡΕΙ ΒΕΒΑΙΑ ΝΑ ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ... ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΜΕ ΓΥΝΑΙΚΕΣ.

      Delete
  2. ΛΥΣΣΑΡΑ Η ΔΕΛΤΑ

    ReplyDelete
  3. Anonymous2/10/20 19:05

    Ως Ελληνίδα το '85 θα του στελνε αυτό
    https://www.youtube.com/watch?v=JjPjsf_ouyM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2/10/20 19:10

      https://www.youtube.com/watch?v=s7eaMAESKuA

      Delete
    2. Anonymous2/10/20 19:13

      https://www.youtube.com/watch?v=sR5YUMACLlQ
      https://www.youtube.com/watch?v=5Akg4Fxwg5A

      Delete
  4. Anonymous2/10/20 19:20

    Το δίλημμα της Π.Δέλτα...
    https://www.youtube.com/watch?v=Ojdjqekj4OQ

    ReplyDelete
  5. Anonymous2/10/20 19:32

    Είστε όλοι ανίκανοι να αγαπήσετε και να αγαπηθείτε. Δεν είναι αυτός ο Έλληνας. Ο ΈΛΛΗΝΑς ΕΊΝΑΙ ΑΓΑΠΗ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2/10/20 19:45

      https://www.youtube.com/watch?v=ybGhcoVNpno
      https://www.youtube.com/watch?v=UPRxHOmoGzg

      Delete
    2. Anonymous2/10/20 23:35

      Anonyme 2/10/20 19:32,

      Έχεις δίκιο δε μπορώ ν' αγαπήσω μία...
      ΑΓΑΠΩ ΠΟΛΛΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΕΣ Μ' ΑΓΑΠΑΝΕ!
      Σ΄ένα κόσμο εκφυλισμένο προσπάθησε να μαντέψεις το γιατί με προτιμάνε...

      https://www.youtube.com/watch?v=qArSu4mlgvs

      Delete
    3. Anonymous6/10/20 12:50

      https://www.youtube.com/watch?v=rgDtgyzVZYk

      Delete
    4. ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΑΛΛΙΤΕΡΕΣ ΣΕΙΡΕΣ ΠΟΤΕ ... ΣΗΜΕΡΑ ΘΑ ΗΤΑΝ ΑΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΠΑΡΑΧΘΟΥΝ ΤΕΤΟΙΕΣ ... Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΚΑΘΩΣΠΡΕΠΙΣΜΟΣ ΤΟ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ

      Delete
    5. "Never try to understand women. Women understand women and they hate each other"
      " Hi honey did u miss me? With every bullet so far..."
      ΑΠ'ΤΙΣ ΚΑΛΛΙΤΕΡΕΣ ΑΤΑΚΕΣ ΤΟΥ, ΠΟΥ ΜΟΥ ΕΧΟΥΝ ΜΕΙΝΕΙ ΧΑΧΑΧΑ!

      Delete
  6. Anonymous2/10/20 19:48

    @ Anonymous 2/10/20 19:32

    ΕΙΣΑΙ ΑΝΔΡΑΣ/ΓΥΝΑΙΚΑ;

    ΣΤΕΝΤΩΡ.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9/10/20 09:12

    Η ζωή είναι καρπός Αγάπης.
    Χωρίς Αγάπη δεν υπάρχει ζωή.
    Υπάρχουν εκτρώματα και εξαμβλώματα, συνήθως.

    Άννα

    ReplyDelete
    Replies
    1. Η ζωή είναι καρπός ΕΡΩΤΟΣ.
      Χωρίς ΕΡΩΤΑ δεν υπάρχει ζωή.

      Η ΤΑΥΤΙΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΚΤΡΩΜΑΤΙΚΗ-ΕΞΑΜΒΛΩΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΡΟΦΗ.

      Delete
    2. Anonymous4/10/21 11:37

      Ή λέξις έρως ετυμολογικώς:
      Παρατηρούμε ότι ή λέξις έρως αρχίζει από το ΕΡ τής ερωής. Ερωή σημαίνει ορμητική κίνησις. Πράγματι, ό Πλάτων εις τον διάλογον ΚΡΑΤΥΛΟΣ διευκρινίζει ότι ό έρως είναι μία εισροή έξωθεν, όχι οικεία εις αυτόν ό όποιος ευρίσκεται υπό τήν κατοχήν τού έρωτος.

      Ή λέξις αγάπη ετυμολογικώς:
      Ή αγάπη (έκ τού άγαν+πάομαι=άποκτώ, κατέχω) σημαίνει ότι πολύ επιθυμώ νά κα­τέχω το αντικείμενον τού ενδιαφέροντος μου, καί, γιατί όχι, νά κατέχωμαι αντι­στοίχως από αυτό.

      Από τήν Άννα Τζιροπούλου-Ευσταθίου

      Delete
    3. Anonymous4/10/21 13:16

      «Αγαπάτε αλλήλους»

      Αυτή η φράση ως έχει, εμφανίζεται ΜΟΝΟΝ στα εξής δύο κείμενα του «Κατά Ιωάννην» ευαγγελίου -το πως διέφυγε απ’ τους άλλους ευαγγελιστές μια τόσο σημαντική επιθυμία του Ιησού-Γιαχβέ είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο- όπου ο Ιός Θεού εν μέσω «θεολογικών» λόγων λέει: «Εντολήν καινήν δίδωμι υμίν ίνα αγαπάτε αλλήλους, καθώς ηγά­πη­σα υμάς ίνα και υμείς αγαπάτε αλλήλους. εν τούτω γνώ­σονται πάντες ότι εμοί μα­θη­ταί έστε, εάν αγάπην έχητε εν αλλήλοις» Κατά Ιωάννην 13: 34-35. Αυτό και τέλος. Απόδοση: «Σας δίνω μια καινούργια εντολή, να αγαπάτε ο ένας τον άλλο, όπως σας αγάπησα εγώ, έτσι ακριβώς να αγαπάτε κι εσείς ο ένας τον άλλο. Aπ’ αυτό θα μάθουν όλοι ότι είστε μαθητές μου, αν έχετε αγάπη μεταξύ σας».

      Και: «Ταύτα λελάληκα υμίν ίνα η χαρά η εμή εν υμίν μείνη και η χαρά υμών πληρωθή. Αύτη εστίν η εντολή η εμή, ίνα αγαπάτε αλλήλους καθώς ηγάπησα υμάς» Κατά Ιωάννην 15: 11-12. Απ: «Σας τα έχω πει αυτά, ώστε η χαρά η δική μου να παραμείνει μέσα σας, κι έτσι η χαρά σας να ολοκληρωθεί. Tούτη είναι η δική μου εντολή: N’ αγαπάτε ο ένας τον άλλον, όπως ακριβώς σας αγάπησα».

      Ας κοιτάξουμε προσεκτικά τα κείμενα αυτά. Απ’ αυτά βλέπουμε ότι, την εντολή αυτή ο Ιησούς Γιαχβέ την δίνει στους μαθητές του και ότι είναι μια καινούργια εντολή: «Να αγαπάτε ο ένας τον άλλον όπως και εγώ αγάπησα εσάς. Έτσι θα γνωρίζουν όλοι ότι είστε μαθητές μου». Περίεργο! Δεν την ήξεραν νωρίτερα;

      Εδώ ο Ιησούς Γιαχβέ τονίζει καθαρά και μόνο στους μαθητές του «αγαπάτε αλλήλους» όπως παρομοίως ο Θεός δίνει τις «δέκα εντολές» που απευθύνονται στους Εβραίους και μόνο σ’ αυτούς. Δεν τους είπε να αγαπάνε όλο τον κόσμο αδιακρίτως, αυτούς που δεν γνωρίζουν και αυτούς που διαφέρουν! Η νέα εντολή είναι σαφής και δεν έχει να κάνει με τον καθολικό χαρακτήρα της γενικής αγάπης ως Πλατωνικής Ιδέας. Ούτε υπονοείται η αγάπη όλων των ανθρώπων για όλους τους ανθρώπους. Στο «Κατά Λουκάν» ευαγγέλιο λέει: «Πλην τους εχθρούς μου εκείνους, τους μη θελήσαντάς με βασιλεύσαι επ’ αυτούς, αγάγετε ώδε και κατασφάξατε αυτούς έμπροσθέν μου» Κατά Λουκάν 19: 27. Απόδοση: «Όσο για τους εχθρούς μου εκείνους, που δεν με θέλησαν για βασιλιά τους, φέρτε τους εδώ και σφάξτε τους μπροστά μου». [όπως ακριβώς το λέει κι ο Αλλάχ]

      Είναι λοιπόν μια εσωτερική εντολή, δηλαδή εντολή για τους εντός της ομάδος των μαθητών. Εκ των υστέρων κατ’ επέκταση γίνεται εντολή και γι’ αυτούς που θέλησαν να γίνουν μαθητές κατά τις επιταγές του χριστιανισμού. Είναι δηλαδή εντολή προς τους χριστιανούς και για τους χριστιανούς. Μπορεί η εντολή αυτή, όπως ανακοινώνεται, να ήταν καινούργια γι’ αυτήν την ομάδα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν την είχαν σκεφτεί και προφέρει πριν από την χριστιανική μεσσιανική κίνηση.

      https://terrapapers.com/agapi-archea-elliniki-lexi/

      Delete
  8. Ο Έλλην μπορεί να είναι ρομαντικός;Όχι αγαπούλες και φιλάκια.Ουσιαστικά πράγματα εννοώ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΟΥ (ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΑΤΗ) ΑΠΟΨΗ Ο ΕΛΛΗΝ ΕΙΝΑΙ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΣ ΕΚ ΦΥΣΕΩΣ. (ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥ ΝΕΩΤΕΡΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΛΩΝ ΤΟΥ 18ου -ΑΡΧΩΝ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΟΣ). ΕΞΕΙΔΑΝΙΚΕΥΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΩΣ ΠΥΞΙΔΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ, ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΤΟΜΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΟΡΑΜΑ.
      Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ -ΕΘΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΕΚΝΟ ΤΩΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΩΝ. Ο ΗΡΩΙΣΜΟΣ Η ΕΠΙΚΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΠΟΥ ΟΜΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΟ (ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ) ΙΔΑΝΙΚΟ , ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΠΟΛΛΟΥΣ (ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ ΄21) , ΣΕ ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ.

      Η ΘΛΙΒΕΡΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΣ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΝΕΥΣΕΙ, ΟΥΤΕ ΝΑ ΕΜΨΥΧΩΣΕΙ. ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΟΣ ΠΑΡΗΧΘΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΥΣ. ΕΚΤΟΤΕ ΜΟΝΟΝ ΘΛΙΒΕΡΑ ΔΗΘΕΝ "ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ" ΠΟΥ ΜΑΥΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΜΑΖΙΚΑ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΕΔΙΑ ΤΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΩΣ ΔΗΘΕΝ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ. ΑΝΙΣΟΡΡΟΠΟΙ ΚΑΙ ΗΜΙΠΑΡΑΦΡΟΝΕΣ (ΠΙΚΑΣΟ) ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΕΚΤΡΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΗΑ ΤΟΥΣ. ΑΔΑΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΔΕΥΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΜΟΥΤΖΟΥΡΕΣ ΤΟΥΣ ΩΣ "ΝΑΙΦ" ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΞΙΑΣ... ΤΑ ΙΔΙΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ...

      οι ήρωες λειτουργούν ως alter ego– εκτιμούν την ακεραιότητα, την ειλικρίνεια και την αφοσίωση σε κάποιο ιδεώδες για το οποίο αξίζει κανείς να θυσιάσει τα πάντα, ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό[13]. Η τέχνη και η ζωή για τον ρομαντικό συγγραφέα είναι έννοιες αδιαχώριστες. Έτσι, στα πλαίσια του ρομαντικού κινήματος, ο αυθορμητισμός και η αυθεντικότητα της ατομικής εσωτερικής αλήθειας συνιστούν τα αποκλειστικά κριτήρια για την εκτίμηση κάθε έργου τέχνης, το οποίο, με τον μοναδικό του χαρακτήρα, οφείλει να εκφράζει το προσωπικό βίωμα του δημιουργού του.

      Κοινό χαρακτηριστικό των ρομαντικών συγγραφέων είναι επίσης η νοσταλγία ενός ανεπιτήδευτου παρελθόντος, που αφενός οδηγεί στο ενδιαφέρον για την παραδοσιακή αγροτική κοινωνία, για την ιδιαίτερη ιστορία κάθε λαού και για τον μεσαίωνα, αφετέρου παράγει ένα διαφορετικό ιδεώδες που απέχει τόσον μακράν της πραγματικότητας, όσο και εκείνο του κλασικισμού. Οι συγγραφείς του ρομαντικού κινήματος συχνά αντλούν τα θέματά τους από τις λαϊκές παραδόσεις, την εθνική ιστορία και τους μεσαιωνικούς θρύλους[14]. Συχνότερα δε, ενδιαφέρονται για εκείνες τις δοξασίες που περιέχουν υπερφυσικά στοιχεία, καθότι αυτά συμφωνούν με «τη ρομαντική αντίληψη της ενορατικής δύναμης της καλλιτεχνικής φαντασίας, με την οποία ο ποιητής εκφράζει την 'υπερβατική αλήθεια', πέρα από την επιφανειακή πραγματικότητα του κόσμου»[15].

      ΡΟΜΑΝΤΙΚΟΣ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΣΒΥΣΕΙ Ο ΗΛΙΟΣ

      Delete
    2. ΤΟ ΙΔΙΟ ΧΑΛΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΟΥΡΗΤΗ.

      Delete