Θέμα ημερών θεωρείται εκτός απρόοπτου η έναρξη διαλόγου για το πρόγραμμα του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ) από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες με απώτερο στόχο την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού μέχρι το Σεπτέμβριο, ώστε η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2020 και να υπογραφεί η σύμβαση είτε στο τέλος του 2020 ή στις αρχές του 2021. Το συγκεκριμένο έργο είναι τεράστιας εθνικής σημασίας αφού περιλαμβάνει την κατασκευή 21+11 σταθμών επιτήρησης στα νησιά του Αν Αιγαίου καλύπτοντας έτσι τα ανατολικά θαλάσσια σύνορα της χώρας, από τα οποία εισέρχονται κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες παράνομοι μετανάστες. Ο κάθε σταθμός θα διαθέτει σύστημα radar ηλεκτροπτικό σύστημα ημέρας/νύκτας εξοπλισμένο με θερμική κάμερα σύστημα AIS, ραδιογωνιόμετρα, μετεωρολογικό σταθμό, σύστημα επικοινωνιών, τοποθετημένα επί υπερυψωμένης κατασκευής, σε κατάλληλα γεωγραφικά σημεία, ώστε να καλύπτεται πλήρως το σύνολο των ανατολικών θαλασσίων συνόρων της χώρας. Οι σταθμοί αυτοί θα είναι διασυνδεδεμένοι μεταξύ τους με 420 χλμ. υπόγειας οπτικής ίνας σε 12 διαφορετικά νησιά, καθώς και με ασύρματη ζεύξη διαμορφώνοντας ένα ολοκληρωμένο δίκτυο επιτήρησης από το βορά μέχρι και τον νότο του Αιγαίου.
Το συνολικό κόστος του προγράμματος είναι 62 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται σε ποσοστό 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας – Τομέας Σύνορα και Θεωρήσεις, Ειδικός Στόχος «Σύνορα», Εθνικός Στόχος «EUROSUR», ενώ το υπόλοιπο 25% από το ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Επισημαίνεται ότι, η διάρκεια υλοποίησης του έργου είναι 28 με 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης και μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του οι ελληνικές αρχές θα έχουν έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως. Όπως γίνεται αντιληπτό ακόμη κι εάν η σύμβαση για το έργο υπογραφεί εντός του 2020 η διάρκεια κατασκευής και δοκιμής του έργου έως ότου παραδοθεί στις Ελληνικές Αρχές υπερβαίνει το χρονικό όριο χρηματοδότησης που έχει θέσει η ΕΕ για το συγκεκριμένο πρόγραμμα δηλαδή την 31η Δεκεμβρίου του 2022. Υπό αυτές τις συνθήκες το περασμένο Καλοκαίρι αποφασίστηκε η χορήγηση της επιδότησης και η συμφωνία επιδότησης δράσης μόνον για το κύριο μέρος του Έργου δηλαδή τα 50 εκατ. ευρώ, καθώς κρίθηκε αδύνατη η εμπρόθεσμη ολοκλήρωση και πληρωμή του έργου εντός της επιλέξιμης περιόδου του Ταμείου, ήτοι έως 31/12/2022. Το υπολειπόμενο ποσό των 12 εκατ. ευρώ του Έργου εγγράφηκε προσωρινά στο Εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το 2019, ώστε τα χρήματα αυτά να αξιοποιηθούν εν ευθέτω χρόνω για την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου χωρίς να προκύψουν άλλα εμπόδια.
Εκτός από το ΕΣΟΘΕ εντός του 2020 πρόκειται να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής αναδόχου και να ξεκινήσει η υλοποίηση του προγράμματος θαλάσσιας επιτήρησης VTMIS των περιοχών του Αργοσαρωνικού, Πατραϊκού, Κέρκυρας, Νότιο Ευβοϊκό και Άνδρο, καλύπτοντας σημαντικά τμήματα των εμπορικών θαλασσίων οδών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο. Το πρόγραμμα “Επέκταση, Αναβάθμιση και Εκσυγχρονισμός του Εθνικού Συστήματος VTMIS – Εθνικό Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας”, προϋπολογισμού 49.000.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.) περιλαμβάνει 4 Τοπικά Κέντρα Ελέγχου & Διαχείρισης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας VTS, 3 υποκέντρα ελέγχου θαλάσσιας κυκλοφορίας RTS, 13 απομακρυσμένους-μη επανδρωμένους-σταθμούς αισθητήρων RSS (RSS: Remote Site Sensors), 5 σταθμούς αναμετάδοσης ένα Εθνικό Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας (VTMIS), μία αίθουσα εκπαίδευσης καθώς και μία αίθουσα τεχνικών υπηρεσιών όπου φιλοξενείται η κεντρική μηχανογραφική υποδομή του VTMIS καθώς και το τηλεφωνικό κέντρο του συστήματος.
Τέλος το τρίτο και τελευταίο πρόγραμμα θαλάσσιας επιτήρησης που βρίσκεται σε εξέλιξη αφορά το Βόρειο Αιγαίο. Πρόκειται για το πρόγραμμα “Εγκατάσταση συστήματος επιτήρησης και παρακολούθησης θαλάσσιας κυκλοφορίας Β. Αιγαίου”, συνολικού προϋπολογισμού 3.500.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)”. Αυτή την περίοδο πρόκειται να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές των ενδιαφερομένων εταιρειών και ακολούθως να επιλεγεί η καλύτερη προσφορά. Συνολικά για την θαλάσσια επιτήρησης στο Αιγαίο και το Ιόνιο πρόκειται να διατεθούν 114,5 εκατ. ευρώ ενώ το σύνολο των έργων εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί συμπεριλαμβανομένων και των δοκιμών αποδοχής σε περίπου τρία χρόνια από την ημέρα υπογραφής των συμβάσεων.
https://www.defence-point.gr/news/esothe-meta-apo-10-chronia-sto-quot-para-pente-quot-prochora-to-programma-epitirisis-toy-aigaioy
Το συνολικό κόστος του προγράμματος είναι 62 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται σε ποσοστό 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας – Τομέας Σύνορα και Θεωρήσεις, Ειδικός Στόχος «Σύνορα», Εθνικός Στόχος «EUROSUR», ενώ το υπόλοιπο 25% από το ελληνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Επισημαίνεται ότι, η διάρκεια υλοποίησης του έργου είναι 28 με 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης και μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του οι ελληνικές αρχές θα έχουν έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως. Όπως γίνεται αντιληπτό ακόμη κι εάν η σύμβαση για το έργο υπογραφεί εντός του 2020 η διάρκεια κατασκευής και δοκιμής του έργου έως ότου παραδοθεί στις Ελληνικές Αρχές υπερβαίνει το χρονικό όριο χρηματοδότησης που έχει θέσει η ΕΕ για το συγκεκριμένο πρόγραμμα δηλαδή την 31η Δεκεμβρίου του 2022. Υπό αυτές τις συνθήκες το περασμένο Καλοκαίρι αποφασίστηκε η χορήγηση της επιδότησης και η συμφωνία επιδότησης δράσης μόνον για το κύριο μέρος του Έργου δηλαδή τα 50 εκατ. ευρώ, καθώς κρίθηκε αδύνατη η εμπρόθεσμη ολοκλήρωση και πληρωμή του έργου εντός της επιλέξιμης περιόδου του Ταμείου, ήτοι έως 31/12/2022. Το υπολειπόμενο ποσό των 12 εκατ. ευρώ του Έργου εγγράφηκε προσωρινά στο Εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το 2019, ώστε τα χρήματα αυτά να αξιοποιηθούν εν ευθέτω χρόνω για την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου χωρίς να προκύψουν άλλα εμπόδια.
Εκτός από το ΕΣΟΘΕ εντός του 2020 πρόκειται να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής αναδόχου και να ξεκινήσει η υλοποίηση του προγράμματος θαλάσσιας επιτήρησης VTMIS των περιοχών του Αργοσαρωνικού, Πατραϊκού, Κέρκυρας, Νότιο Ευβοϊκό και Άνδρο, καλύπτοντας σημαντικά τμήματα των εμπορικών θαλασσίων οδών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο. Το πρόγραμμα “Επέκταση, Αναβάθμιση και Εκσυγχρονισμός του Εθνικού Συστήματος VTMIS – Εθνικό Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας”, προϋπολογισμού 49.000.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.) περιλαμβάνει 4 Τοπικά Κέντρα Ελέγχου & Διαχείρισης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας VTS, 3 υποκέντρα ελέγχου θαλάσσιας κυκλοφορίας RTS, 13 απομακρυσμένους-μη επανδρωμένους-σταθμούς αισθητήρων RSS (RSS: Remote Site Sensors), 5 σταθμούς αναμετάδοσης ένα Εθνικό Κέντρο Ελέγχου και Διαχείρισης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας (VTMIS), μία αίθουσα εκπαίδευσης καθώς και μία αίθουσα τεχνικών υπηρεσιών όπου φιλοξενείται η κεντρική μηχανογραφική υποδομή του VTMIS καθώς και το τηλεφωνικό κέντρο του συστήματος.
Τέλος το τρίτο και τελευταίο πρόγραμμα θαλάσσιας επιτήρησης που βρίσκεται σε εξέλιξη αφορά το Βόρειο Αιγαίο. Πρόκειται για το πρόγραμμα “Εγκατάσταση συστήματος επιτήρησης και παρακολούθησης θαλάσσιας κυκλοφορίας Β. Αιγαίου”, συνολικού προϋπολογισμού 3.500.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)”. Αυτή την περίοδο πρόκειται να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές των ενδιαφερομένων εταιρειών και ακολούθως να επιλεγεί η καλύτερη προσφορά. Συνολικά για την θαλάσσια επιτήρησης στο Αιγαίο και το Ιόνιο πρόκειται να διατεθούν 114,5 εκατ. ευρώ ενώ το σύνολο των έργων εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί συμπεριλαμβανομένων και των δοκιμών αποδοχής σε περίπου τρία χρόνια από την ημέρα υπογραφής των συμβάσεων.
https://www.defence-point.gr/news/esothe-meta-apo-10-chronia-sto-quot-para-pente-quot-prochora-to-programma-epitirisis-toy-aigaioy
No comments :
Post a Comment