03/04/2020

Ευκαιρίες και κίνδυνοι από την επιχείρηση «Ειρήνη» της ΕΕ στη Λιβύη

Ανακοινώθηκε προχθές από την ΕΕ η έναρξη της επιχείρησης «ΕΙΡΗΝΗ» (IRINI), που είχε συμφωνηθεί μετά τα φτωχά αποτελέσματα της διάσκεψης του Βερολίνου για τη Λιβύη, την 17 Φεβρουάριου του 2020, ενώ ταυτόχρονα έπαυσε η επιχείρηση SOPHIA της EUNAVFOR MED στη Μεσόγειο. Η εντολή της επιχείρησης «ΕΙΡΗΝΗ» (IRINI) θα διαρκέσει αρχικά έως τις 31 Μαρτίου 2021 και θα τελεί υπό τον έλεγχο των κρατών μελών της ΕΕ, (πολιτικό έλεγχο και στρατηγική διεύθυνση μέσω της Επιτροπής Πολιτικής και Ασφάλειας -ΕΠΑ), υπό την ευθύνη του Συμβουλίου και του Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας. Για τον σκοπό αυτό, θα αναπτυχθεί αεροναυτική δύναμη με εναέρια, θαλάσσια και δορυφορικά μέσα των χωρών της ΕΕ, η οποία έχει αποστολή να διασφαλίσει την εφαρμογή του εμπάργκο όπλων στα ανοικτά των ακτών της Λιβύης, παράλληλα και με άλλα καθήκοντα. Ειδικότερα, η αποστολή θα μπορεί να διεξάγει επιθεωρήσεις σκαφών για τα οποία υπάρχουν υπόνοιες ότι μεταφέρουν όπλα ή συναφές υλικό προς και από τη Λιβύη(σύμφωνα με την απόφαση ΣΑ/ΟΗΕ 2292/2016 για το εμπάργκο όπλων).

Δευτερεύοντα καθήκοντα της επιχείρησης “EUNAVFOR MED IRINI” θα είναι επίσης:
  • Να παρακολουθεί και να συγκεντρώνει πληροφορίες σχετικά με τις παράνομες εξαγωγές ορυκτού πετρελαίου, αργού πετρελαίου και διυλισμένου πετρελαίου από τη Λιβύη
  • Να συμβάλει στην ανάπτυξη ικανοτήτων και στην εκπαίδευση της ακτοφυλακής και του πολεμικού ναυτικού της Λιβύης σχετικά με τα καθήκοντα επιβολής του νόμου στη θάλασσα
  • Να συμβάλει στην εξάρθρωση του επιχειρηματικού μοντέλου των δικτύων παράνομης διακίνησης και εμπορίας ανθρώπων μέσω της συλλογής πληροφοριών και της αεροπορικών περιπολιών

Από τότε που ξανάρχισαν οι πολεμικές επιχειρήσεις στην Τρίπολη (Απρίλιος 2019), η ΕΕ ενέτεινε τις προσπάθειές της για να σταματήσουν οι εχθροπραξίες και να επανέλθουν οι δρώντες στις πολιτικές διαπραγματεύσεις. Σε ότι αφορά την παρεχόμενη βοήθεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέχει ανθρωπιστική χρηματοδότηση ύψους 44 εκατ. Ευρώ για τους εκτοπισμένους από τις συγκρούσεις. Έχει επίσης διαθέσει περίπου 103 εκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη της Λιβυκής κυβέρνησης σε τομείς διακυβέρνησης, υγείας, κοινωνίας των πολιτών, εκπαίδευσης, και δραστηριοτήτων διαμεσολάβησης και σταθερότητας.Επίσης η στήριξη της ΕΕ στοχεύει στην ενίσχυση της ικανότητας διακυβέρνησης των θεσμικών οργάνων, των κεντρικών κυβερνητικών λειτουργιών, όπως αυτές των Υπουργείων Εργασίας και Οικονομικών και της Κεντρικής Τράπεζας της Λιβύης και την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ).

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο αναγνωρισμένος πρόεδρος της Λιβύης από τον ΟΗΕ και την ΕΕ Σαράζ, ευνοείται ζωτικά από τις αποφάσεις αυτές της ΕΕ. Η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει άρει την εμπιστοσύνη της (αν όχι την αναγνώρισή της) στην κυβέρνηση Σαράζ για τους εξής λόγους:
  • Υπέγραψε μία διεθνή συμφωνία χωρίς να την εγκρίνει το Λιβυκό Κοινοβούλιο, το μόνο εκλεγμένο με ψηφοφορία από το λαό πολιτικό σώμα της Λιβύης, ενώ του το απαγορεύει ρητά το προσωρινό σύνταγμα που υπογράφηκε με την εποπτεία του ΟΗΕ στην Shkirat του Μαρόκου, από το οποίο αντλεί την διεθνή και εσωτερική νομιμοποίηση και το οποίο παραβίασε.
  • Κάλεσε επίσημα ξένες στρατιωτικές δυνάμεις να παρέμβουν στο εσωτερικό της Λιβύης, πράξη που το απαγορεύει ρητά το προσωρινό σύνταγμα.
  • Υπέγραψε μία παράνομη συμφωνία αφενός και αφετέρου υπό καθεστώς εκβιασμού από την Τουρκία προκειμένου να του στείλει στρατιωτική βοήθεια, που συνιστά λόγο ακυρώσεως του μνημονίου σύμφωνα με το Δίκαιο των Διεθνών Συνθηκών της Βιέννης και σύμφωνα με πολλές αποφάσεις Διεθνών Δικαστηρίων.
Οι ως άνω λόγοι είναι θεμελιώδη επιχειρήματα κατά του Τουρκο-Λυβικού συμφώνου σε κάθε δυνητική Δικαστική διευθέτηση.

Εμείς από την πλευρά μας θα πρέπει να επανεξετάσουμε την συμφωνία για την χρηματοδότηση της ΕΕ προς την Λιβύη (από το 2015 ακόμη στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Γειτονίας για το μεταναστευτικό και τα εσωτερικά προβλήματα της Λιβύης), δεομένου ότι υπάρχουν υπόνοιες ότι η κυβέρνηση Σαράζ δεν τα χρησιμοποιεί γι αυτόν τον σκοπό, αλλά για να χρηματοδοτηθούν οι παραστρατιωτικοί μαχητές του.
  • Ας μην ξεχνάμε ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι θα ενασκήσει ΒΕΤΟ σε αποφάσεις της ΕΕ που ενδεχομένως ευνοούν τις παρανομίες τους Σαράζ με την Τουρκία και οι οποίες είναι εις βάρος μας.
  • Όσον αφορά δε την εκπαίδευση που συναποφασίσαμε με τους άλλους Ευρωπαίους, σε ποιες δυνάμεις ακτοφυλακής θα δοθεί βοήθεια και εκπαίδευση; Σε αυτές που δρουν με τον Χαφτάρ ή σε αυτές που υποστηρίζουν τον Σαράζ;
  • Ποιόν θα ελέγξει η ΕΕ για το λαθρεμπόριο πετρελαίου;
  • Ποιός ωφελείται από την διακίνηση του πετρελαίου όταν τα έσοδα από τις πωλήσεις τα εισπράττει ο Σαράζ και τα χρησιμοποιεί για να πληρώνει ξένους μαχητές;

Άλλα σημεία που εμπεριέχουν κίνδυνο για τα εθνικά μας συμφέροντα είναι:
  • Ποια θα είναι ακριβώς η περιοχή των επιχειρήσεων που θα πρέπει να καθοριστεί σύμφωνα με την εντολή στο σχετικό πλάνο επιχειρήσεων;
  • Επίσης ότι το Συμβούλιο αφήνει περιθώρια για να αποφασίσει στο μέλλον να επεκτείνει το πεδίο της επιχείρησης, ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση της εναέριας επιτήρησης εντός του λιβυκού εναέριου χώρου, σύμφωνα με τυχόν ισχύουσες αποφάσεις ΣΑ/ΟΗΕ ή με τη συναίνεση των λιβυκών αρχών, εφόσον εκτιμά ότι πρέπει.
  • Η επιχείρηση «ΕΙΡΗΝΗ» καλείται να δράσει αρκετά μακριά από τις ακτές τις Λιβύης, στην Ανατολική κυρίως Μεσόγειο (για να μην αποτελούν τα πολεμικά πλοία κίνητρο για να τα προσεγγίσουν βάρκες μεταναστών για διάσωση), επειδή διαφωνούν ευρωπαϊκές χώρες, παρά το γεγονός ότι τα πλοία που μεταφέρουν όπλα στη Λιβύη μπορούν να περάσουν και από άλλες περιοχές, λιγότερο έως καθόλου επιτηρούμενες. 

Σε όλη την διευθέτηση με την επιχείρηση «ΣΟΦΙΑ», η Ελλάδα δεν είχε αναλάβει κάποια πρωτοβουλία γιατί δεν είδε τότε τα οφέλη που προέκυπταν από αυτήν. Όμως η επιχείρηση «ΕΙΡΗΝΗ» (το όνομα δόθηκε για να διασκεδάσουν την αυταρέσκειά μας και να μας καθησυχάσουν;) που αναλαμβάνει κυρίως καθήκοντα ελέγχου του Εμπάργκο όπλων στην Λιβύη, είναι ευκαιρία για μας για να συμμετάσχουμε δυναμικά και μπούμε στο παιχνίδι των αποφάσεων. Γιατί αφενός θα μπορεί να ελέγξει τις ναυτικές και αεροπορικές αποστολές στρατιωτικών ενισχύσεων από την Τουρκία (όπλα, στρατιώτες και παραστρατιωτικούς), αφετέρου μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην απόφαση της Τουρκίας για την διενέργεια σεισμικές έρευνες και γεωτρήσεις με πλοία της στην περιοχή του Τουρκο-Λυβικού συμφώνου ή στα όρια αυτής. Υπάρχει όμως ο κίνδυνος να πάρει την απόφαση και να προβεί σε έρευνες (σεισμικές στην αρχή και γεωτρήσεις στη συνέχεια) και η ΕΕ να το ανεχθεί, χωρίς να έχει την επιθυμία να διατηρήσει τις ναυτικές δυνάμεις στη περιοχή για να μην εμπλακούν, εξαντλώντας μόνο σε ρητορικό επίπεδο τις όποιες διαφωνίες υπάρχουν. Τότε η Τουρκία θα έχει εγκαθιδρύσει στην πράξη την παρουσία της στη περιοχή όπως έκανε και με το οικόπεδο 8 στην Κύπρο.

Το ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι εάν θα συμμετάσχουμε στην επιχείρηση «ΕΙΡΗΝΗ» με πολλά πλοία και αεροσκάφη ή με λίγα. Διότι θα υπάρχει ο κίνδυνος να είμαστε δέσμιοι των επιχειρησιακών εντολών του διοικητού της Δύναμης και του στρατιωτικού Επιτελείου της ΕΕ, εάν ενδεχομένως θέλουν να ανασταλεί η όποια δράση μας οδηγεί σε αντιπαράθεση με την Τουρκία. Είναι πλέον μονόδρομος για μας να διεκδικήσουμε τα παρακάτω:
  • Την θέση του εν πλω Διοικητή, είτε Υποδιοικητή / Επιτελάρχη εν πλω της υπό συγκρότηση Δύναμης ( στην επιχείρηση ηγείται ο υποναύαρχος FabioAgostini ως διοικητής επιχειρήσεων της ΕΕ, με έδρα την Ρώμη).
  • Να συμμετάσχουμε δυναμικά στο επιτελείο της ΕΕ που επιβαίνει στα πλοία, σχεδιάζει και παρακολουθεί την επιχείρηση
  • Να διατηρήσουμε αυξημένο αριθμό κατάλληλων ναυτικών μονάδων στην Κρήτη και να προσφέρουμε τις εγκαταστάσεις και τα λιμάνια της Κρήτης για τον ελλιμενισμό των δυνάμεων της ΕΕ.

Σήμερα οι Ιταλοί κινούνται υστερόβουλα εις βάρος μας , με την απαίτησή τους να έχουν και την εν πλω διοίκηση της ναυτικής δύναμης που θα δημιουργηθεί από πλευράς ΕΕ για την επιχείρηση «ΕΙΡΗΝΗ» (εκτός της κεντρικής διοίκησης από την Ρώμη με τον δικό τους υποναύαρχο Agostini). Μας πιέζουν λοιπόν να δεχθούμε να παίρνουμε εμείς τους μετανάστες που διασώζονται ή συλλαμβάνονται στη θάλασσα Βόρεια της Λιβύης και σαν στοιχείο πίεσης πονηρά, μας αρνούνται την διοίκηση της δύναμης, ενώ είναι προφανές ότι εμείς έχουμε περισσότερους λόγους να διοικούμε εν πλω την δύναμη, αφού η όλη επιχείρηση προσανατολίζεται κυρίως πέριξ των χωρικών μας υδάτων, εντός και εγγύς των ζωνών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων. Θα κάνουμε μεγάλο λάθος να αποδεχθούμε αυτήν την πονηρή ανταποδοτική ρύθμιση: «Διοίκηση έναντι μεταναστών». Ας μην υποχωρήσουμε και ας πούμε στους Ιταλούς: «Ωραία, αφού τα θέλεις να τα πάρεις όλα, πάρε και την διοίκηση και την ευθύνη και τους μετανάστες».

Ταυτόχρονα εμείς να συμμετέχουμε μεν στην «ΕΙΡΗΝΗ» με λίγα μέσα, αλλά να κάνουμε και δική μας επιχείρηση στα χωρικά μας ύδατα και στις ζώνες θαλάσσιας κυριαρχίας μας (και περιοχή έρευνας και διάσωσης), για το μεταναστευτικό αλλά και για την υλοποίηση της απόφασης του ΣΑ/ΟΗΕ για το εμπάργκο, ως υποστηρικτική της επιχείρησης «ΕΙΡΗΝΗ» (έχει γίνει διεθνώς πολλάκις η πρακτική αυτή στο παρελθόν, όπως και με την επιχείρηση SOPHIA και τις εθνικές επιχειρήσεις Ελλάδος, Μάλτας και Ιταλίας για τον θαλάσσιο έλεγχο των μεταναστευτικών ροών και δεν μπορούν εύκολα να το αρνηθούν). Είναι ο μόνος τρόπος για να σταματήσουν τις γελοίες τους απαιτήσεις. Ελπίζουμε βέβαια και στην υποστήριξη της Γαλλίας για την εκ περιτροπής ανάληψη της διοίκησης μεταξύ Ιταλίας, Γαλλίας και Ελλάδος, με την Ελλάδα να ξεκινάει για το πρώτο εξάμηνο. Μόνο έτσι θα αποκτήσουμε βαρύτητα στις διαπραγματεύσεις και θα υποστηρίξουμε ταυτόχρονα τα εθνικά μας συμφέροντα.

Στέλιος Φενέκος Υποναύαρχος ε.α, Π.Νhttps://www.liberal.gr/diplomacy/eukairies-kai-kindunoi-apo-tin-epicheirisi-eirini-tis-ee-sti-libui/295409

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΕΔΩ: Η ελληνική συμμετοχή στην Επιχείρηση IRINI και τα επιχειρησιακά ερωτηματικά

ΚΟΥΡΗΤΗΣ: ΕΝΩ Ο ΦΕΝΕΚΟΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΠΙΘΑΝΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΦΡΙΚΑΝΟΥΣ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ, Ο ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ ΤΟΥ "ΔΟΥΡΕΙΟΥ" ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΑ ΠΕΙ ΚΑΤΙ, ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΘΕΜΑ. ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΕΤΟΙΟ ΟΜΩΣ, ΑΝ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΕΤΑΙ ΤΟ ΜΕΣΟ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ, ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΟΥ;  ΚΑΤΑΛΗΞΑΜΕ; ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΤΕ ΠΑΝΤΩΣ ΠΩΣ ΟΥΤΕ ΣΤΑ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΤΗΣ ΟΛΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΠΕΡΙΣΥΛΛΟΓΗ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ. ΑΡΑ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΟΡΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΑΠΟΒΙΒΑΣΗΣ ΤΟΥΣ; ΓΙΑΤΙ ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΔΕΝ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΠΙΣΩ ΣΤΗΝ ΛΙΒΥΗ;
ΣΧΕΤΙΚΟ: https://isxys.blogspot.com/2020/03/blog-post_998.html

No comments :

Post a Comment