14/11/2019

Ηράκλειο: Ενεργοποίηση του 545 Αερομεταφερόμενου Τάγματος Πεζικού - Βάση και της Αεροπορίας Στρατού

Τον Ιανουάριο του 2020 αναμένεται να ενεργοποιηθεί το δεύτερο Αερομεταφερόμενο Τάγμα της 5ης Αερομεταφερομένης Ταξιαρχίας (5η Α/Μ ΤΑΞ) που εδρεύει στα Χανιά, δίδοντάς της πραγματική υπόσταση Σχηματισμού με δύο ενεργές μονάδες εκστρατείας.  Η απόφαση ελήφθη από το Ανώτατο Στρατιωτικό Συμβούλιο τον παρελθόντα Σεπτέμβριο και μέχρι την εκπνοή του έτους πρόκειται να οριστικοποιηθούν οι τοποθετήσεις στελεχών στην νέα μονάδα που θα ενεργοποιηθεί.

Πρόκειται για το 545 Αερομεταφερόμενο Τάγμα Πεζικού που θα έχει έδρα στο Ηράκλειο και μαζί με το 547 Αερομεταφερόμενο Τάγμα Πεζικού στο Ρέθυμνο, θα ενισχύσουν την στρατιωτική παρουσία στην Κρήτη αλλά και τις ικανότητες ταχείας αναπτύξεως δυνάμεων από αυτήν στον λεγόμενο Νότιο Τομέα, δηλαδή στην περιοχή Δωδεκανήσου. Συνυπολογιζόμενης της 1ης Μοίρας Αλεξιπτωτιστών που εδρεύει στο Μάλεμε, στην Κρήτη θα εδρεύουν τρεις συνολικώς μονάδες αερομεταφερομένου ελαφρού πεζικού, με ανάλογο προσανατολισμό.

Μέχρι σήμερα, το 545 Α/Μ ΤΠ ήταν επιστρατευομένη μονάδα της 5ης Α/Μ ΤΑΞ, η οποία μετεξελίχθηκε στην σημερινή μορφή, ικανή για αερομεταφερόμενες επιχειρήσεις με ελικόπτερα, το 2013. Η ενεργοποίηση του δευτέρου τάγματος αποτελούσε στόχο από εκείνη την εποχή αλλά για διαφόρους λόγους αυτό δεν είχε υλοποιηθεί. Το 547 Α/Μ ΤΠ λειτουργεί και ως Κέντρο Εκπαίδευσης Νεοσυλλέκτων (ΚΕΝ). Με την ενισχυμένη παρουσία της 5ης Α/Μ ΤΑΞ, ο Ελληνικός Στρατός αποκτά δύο αντίστοιχους Σχηματισμούς, έναν προσανατολισμένο στο Κεντρικό και Νότιο Αιγαίο και την 71η Α/Μ ΤΑΞ στην Νέα Σάντα του Κιλκίς, προσανατολισμένη στο Βόρειο Αιγαίο και τον ηπειρωτικό κορμό.

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι με την εξέλιξη αυτή η 5η Α/Μ ΤΑΞ θα αποτελέσει και ουσιαστικώς την εφεδρεία της ΑΣΔΕΝ, την οποία μέχρι σήμερα εστερείτο.

https://doureios.com/energopoiisi-tou-545-aerometaferomenou-tagmatos-pezikou-sto-irakleio/

Η είδηση της ενεργοποίησης στο Ηράκλειο και του δεύτερου Αερομεταφερόμενου Τάγματος Πεζικού της 5ης Αερομεταφερομένης Ταξιαρχίας (5η Α/Μ ΤΑΞ) που εδρεύει στα Χανιά, επαναφέρει στο προσκήνιο το ζήτημα της εξασφάλισης των απαιτούμενων εναέριων μέσων για την εκτέλεση των επιχειρησιακών αποστολών που θα κληθεί να εκτελέσει η Μονάδα. Η ενεργοποίηση του 545 Αερομεταφερόμενου Τάγματος Πεζικού στο Ηράκλειο είναι μια ιδιαίτερη θετική εξέλιξη, καθώς θα ενισχύσει τις δυνάμεις ταχείας αναπτύξεως που εδρεύουν στην Κρήτη και οι οποίες περιλαμβάνουν σήμερα το 547 Αερομεταφερόμενο Τάγμα με έδρα το Ρέθυμνο και την 1η Μοίρα Αλεξιπτωτιστών με έδρα το Μάλεμε Χανίων.

Η 5η Α/Μ ΤΑΞ θα έχει την δυνατότητα να εκτελέσει επιχειρήσεις ως ένας πλήρης Σχηματισμός με δύο ενεργά Τάγματα (μέχρι τώρα το 545 Α/Μ ΤΠ είναι επιστρατευόμενο) γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα την ετοιμότητα και τις δυνατότητες.Η απόφαση για ενεργοποίηση και του δεύτερου Α/Μ Τάγματος Πεζικού ελήφθη με γνώμονα τις αυξημένες επιχειρησιακές ανάγκες στον νευραλγικό τομέα του νοτιανατολικού Αιγαίου «πεδίο» έντασης και κλιμάκωσης των τουρκικών προκλήσεων. Επίσης, με τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, οι αυξημένες απαιτήσεις προϋποθέτουν και ενίσχυση των δυνάμεων που έχουν ως τομέα ευθύνης την συγκεκριμένη περιοχή. Παράλληλα αναδεικνύεται -και ενισχύεται- ο ρόλος της Κρήτης και των στρατιωτικών Μονάδων που εδρεύουν στο νησί, το οποίο θα αποκτήσει τον δεύτερο σε πλήρη σύνθεση αερομεταφερόμενο σχηματισμό του Ελληνικού Στρατού: Μετά την 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία (με έδρα το Κιλκίς και Τομέα Ευθύνης το Βόρειο Αιγαίο και την ηπειρωτική χώρα) και η 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία θα καλύπτει το Νότιο Τομέα με δύο πλήρη Τάγματα.

Ένας από τους κυριότερους παράγοντες επιτυχίας των αερομεταφερόμενων επιχειρήσεων είναι η ταχύτητα με την οποία θα κινηθεί ο Σχηματισμός και η επάρκεια των μέσων που διατίθενται από την Αεροπορία Στρατού για την εκτέλεση των αποστολών. Το παράδοξο, να διαθέτει η Κρήτη αερομεταφερόμενες Μονάδες (1η ΜΑΛ, 5η Α/Μ ΤΑΞ) χωρίς να εδρεύουν στο νησί τα ελικόπτερα που θα κληθούν να μεταφέρουν το προσωπικό στη ζώνη επιχειρήσεων θα πρέπει να σταματήσει. Και για να σταματήσει θα πρέπει να πάρουν σάρκα και οστά τα σχέδια που ήδη υπάρχουν στα Επιτελεία και τα οποία προβλέπουν την μόνιμη παρουσία δύναμης ελικοπτέρων CH-47D Chinook στην Κρήτη. Οι επιχειρησιακές ανάγκες είναι αυξημένες και ο χρόνος αντίδρασης θα πρέπει να είναι ο μικρότερος δυνατός ώστε οι ταχυκίνητες δυνάμεις να δικαιολογήσουν τον τίτλο τους, αν και όποτε χρειαστεί.

Όσο για την έδρα της Αεροπορίας Στρατού στην Κρήτη, αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο - όταν λειτουργούσε η 126 Σμηναρχία Μάχης- φιλοξενούσε την 334 Μοίρα Παντός Καιρού της Πολεμικής Αεροπορίας με αεροσκάφη Mirage F-1CG, ενώ σήμερα επιχειρεί από εκεί η 11η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων με το ρωσικό πυραυλικό αντιαεροπορικό σύστημα S-300 PMU-1. Το στρατιωτικό τμήμα του αεροδρομίου του Ηρακλείου διαθέτει όλες τις απαραίτητες υποδομές για την εξυπηρέτηση των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού καθώς οι άρτιες εγκαταστάσεις που είχαν κατασκευαστεί για να φιλοξενήσουν ολόκληρο τον στόλο των μαχητικών Mirage F-1CG, και παρέμειναν ουσιαστικά ανεκμετάλλευτες.  Διαθέτοντας εγκαταστάσεις καυσίμων, υλικοτεχνικές υποδομές, χώρους για την συγκρότηση όλων των απαιτούμενων συνεργείων συντήρησης και εξυπηρέτησης των εναέριων και επίγειων μέσων της Αεροπορίας Στρατού, το στρατιωτικό αεροδρόμιο του Ηρακλείου καλύπτει στον απόλυτο βαθμό τις ανάγκες της ΑΣ, ενώ για την ενεργοποίησή του δεν θα απαιτηθεί να διατεθούν μεγάλα ποσά.

Οι εγκαταστάσεις είναι γνωστές στα στελέχη του ΓΕΣ και της Αεροπορίας Στρατού, από τις επιθεωρήσεις που είχαν γίνει την περίοδο που το θέμα άρχισε να ανακινείται, ενώ και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας μαζί με το ΑΤΑ, θεωρείται βέβαιο πως θα «ανάψουν το πράσινο φως», μόλις το ζήτημα μπει στην τελική του ευθεία. Επίσης, υπάρχει μία ακόμη παράμετρος που έχει καλυφθεί στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει. Το 2015 όταν και έγινε ο αρχικός σχεδιασμός, η Αεροπορία Στρατού δεν διέθετε τα επιπλέον ελικόπτερα που απαιτούνταν, όμως έκτοτε υπήρξε η ενίσχυση με τα 10 επιπλέον Chinook, τα οποία έθετε ως προϋπόθεση και ο -τότε - Α/ΓΕΣ. Η μόνιμη μεταφορά ελικοπτέρων της ΑΣ στην Κρήτη, θα βοηθήσει στην καλύτερη εκπαίδευση του προσωπικού των αερομεταφερόμενων Σχηματισμών, ασκήσεις, αεραποβατικές ενέργειες, ρίψεις αλεξιπτωτιστών κλπ. Με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί ορθολογικότερη χρήση των ελικοπτέρων, εξοικονόμηση χρημάτων αλλά και ωρών πτήσης για τα διατιθέμενα μέσα, τα οποία σήμερα πετούν από τις βάσεις της ηπειρωτικής χώρας προς την Κρήτη για να καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες.

http://defenceline.gr/index.php/enoples-dynameis/stratos-kshras/item/5260-as

1 comment :

  1. Στα χαρτιά Καλό ακούγεται αλλά στην πράξη ποιο θα είναι το ποσοστό επανδρωσης του. Μήπως ένα επιπλέον ενεργό τάγμα θα επιδεινώσει τα υπόλοιπα. Χωρίς αύξηση θητείας είναι δώρον αδωρο

    ReplyDelete