Η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ (USSOCOM) αποτελεί από πολλές απόψεις μια Διοίκηση με πολλές ιδιομορφίες και μοναδικά χαρακτηριστικά για ευρεία κάλυψη επιχειρησιακών απαιτήσεων, στο πλαίσιο αποστολών που απαιτούν ειδικές τακτικές, τεχνικές ικανότητες και εκπαίδευση προσωπικού που δρουν σε ένα δυναμικό περιβάλλον (και τις περισσότερες φορές βρίσκονται απομονωμένοι από συμβατικές δυνάμεις. Μάλιστα οι συνθήκες που αντιμετωπίζει το προσωπικό των μονάδων SOF δεν θα ήταν υπερβολή να χαρακτηριστούν ως «μακράν του ιδανικού» για τις συμβατικές δυνάμεις (Πεζικό, Τεθωρακισμένα, Μηχανικό κτλ). Βασικές αποστολές των μονάδων SOF περιλαμβάνουν ανορθόδοξο πόλεμο (UW) / αντι-αντάρτικες επιχειρήσεις (COIN) / αναγνώριση (RECON)/ πληροφορίες/ εκπαίδευση-παροχή βοήθειας σε φίλιες δυνάμεις όπου οι “ανοιχτές πηγές” πληροφόρησης μπορούν να αποδειχτούν εξαιρετικά χρήσιμες – αν όχι πολύτιμες.
Επειδή οι αποστολές των μονάδων SOF διευρύνονται σε μεγάλο φάσμα αντικειμένων, παραμένει μεγάλη η πρόκληση για εξεύρεση λύσεων για αυξημένη ροή πληροφόρησης. Σε αυτό το σημείο, οι απαιτήσεις όπως περιγράφονται για τη USSOCOM περιλαμβάνουν, συλλογή πληροφοριών ειδικού ενδιαφέροντος – ανάλυση – διαχείριση – ενσωμάτωση των δεδομένων με αυτές από άλλες πηγές. Επιπλέον είναι αναγκαία η καθιέρωση πρωτοκόλλων για ανάλυση και χρήση πληροφοριών με διοχέτευση τους στους άμεσα ενδιαφερόμενους που πολλές φορές μπορεί να βρίσκονται καθ οδόν ή ακόμη και μέσα σε εχθρικό έδαφος σε οποιοδήποτε στάδιο (διείσδυση – αναγνώριση – επαφή – απαγκίστρωση – διαφυγή). Η διαδικασία αυτή αναγνωρίζεται επίσης ότι απαιτεί «εξειδικευμένους και ταλαντούχους» ανθρώπους με ειδίκευση στην ανάλυση πληροφοριών πολλές από τις οποίες είναι αδιαβάθμητες αφού προέρχονται κατευθείαν από «ανοιχτές πηγές».
Η εμπλοκή των ΗΠΑ σε Ιράκ και Αφγανιστάν κατέδειξε ότι σε συγκεκριμένα είδη αποστολών όπως η αντιμετώπιση μη συμβατικών δυνάμενων (ισλαμιστές αντάρτες όπου πολλοί από αυτούς δρουν μέσα σε αστικό περιβάλλον αναμεμειγμένοι με τον τοπικό πληθυσμό), είναι εφικτή πολλές φορές η έγκαιρη προειδοποίηση και αναγνώριση στόχων μέσα από δεδομένα «ανοιχτών πηγών» που αντιπροσωπεύουν τα social media. Σε αποστολές ανορθόδοξου πολέμου οι «ανοιχτές πηγές» παρέχουν επίσης χρήσιμες πληροφορίες που επεκτείνουν την αντίληψη τακτικής κατάστασης (SA) με επικείμενη προειδοποίηση (πολλές φορές σε πραγματικό χρόνο) για εχθρική δράση. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να ληφθούν πιο αποτελεσματικές αποφάσεις από τους τακτικούς διοικητές για την αντιμετώπιση εξελισσόμενων καταστάσεων που καθιστούν όπως είναι φυσικό πολύ πιο αποτελεσματικές τις μονάδες SOF. Με λίγα λόγια η απόδοση και τελικά ή έκβαση οποιασδήποτε Ειδικής Επιχείρησης είναι θετικές από τη στιγμή που οι εμπλεκόμενες δυνάμεις έχουν στη διάθεση τους τις καλύτερες δυνατές πληροφορίες για τη διάταξη, τις προθέσεις και το χρόνο δράσης του αντιπάλου.
Στην εποχή μας η ευρεία χρήση τεχνολογίας για τις καθημερινές επικοινωνίες έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο που εξελίσσεται η δραστηριότητα μέσα στο πεδίο της μάχης είτε πρόκειται για περιορισμένης έκτασης επιχειρήσεις – είτε πρόκειται για μια κλίμακα ευρείας σύρραξης. Κάτι που ισχύει τόσο για τις φίλιες δυνάμεις όσο και για τον αντίπαλο.. Αναφερόμενοι στο όλο ζήτημα, οι υπεύθυνοι που εξελίσσουν τον τομέα αυτό στο πλαίσιο της USSOCOM Στρατηγός Raymond Thomas ανέφερε στο πλαίσιο ακρόασης ενώπιον της επιτροπής Άμυνας του Κογκρέσου το Μάιο του 2017 ότι οι δυνάμεις SOF είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές ακόμη και πριν την έναρξη μιας σύγκρουσης αλλά παραμένει τεράστια πρόκληση πως θα γίνεται η εκμετάλλευση τεράστιου όγκου δεδομένων από «ανοιχτές πηγές» για να αποφεύγεται ο αιφνιδιασμός από τον αντίπαλο..
Φυσικά όλα αυτά δεν αφορούν μονάχα τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ σε «εξωτικούς» πολέμους στη Μέση Ανατολή και την Ασία αλλά και τις Ε.Δ της χώρας μας στο θέατρο επιχειρήσεων του Αν. Αιγαίου και του Έβρου. Πόσο έτοιμοι είμαστε όμως να συνειδητοποιήσουμε και να αφομοιώσουμε τις αλλαγές που ήδη έχουν φτάσει και μας αφορούν στενά για το συγκεκριμένο πεδίο ενδιαφέροντος; H πραγματικότητα είναι ότι απαιτούνται υποδομές σε υλικοτεχνική υποδομή και και εξειδικευμένο προσωπικό που θα πρέπει να ξέρει τι και που να ψάξει από «ανοιχτές πηγές» ώστε να εξάγει κρίσιμες πληροφορίες που θα βοηθήσουν στην έγκαιρη αντιμετώπιση καταστάσεων σε εν εξελίξει επιχειρήσεις. Η πρόκληση είναι ακόμα μεγαλύτερη αφού το προσωπικό αυτό πρέπει να έχει γνώση του αντικειμένου ενώ θα πρέπει να αναπτυχθούν απευθείας «κανάλια επικοινωνίας» με τα προϊστάμενα κλιμάκια που έχουν υπό τον άμεσο επιχειρησιακό έλεγχο το προσωπικό που εμπλέκεται σε αποστολές – σε οποιοδήποτε σημείο εντός η εκτός της ελληνικής επικράτειας. Η λειτουργία αυτή θα πρέπει να γίνεται τόσο σε περιόδους κρίσης όσο και σε περίοδο πολέμου.
Το πρόβλημα και σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι η έλλειψη εμπλοκής των Ελληνικών Ε.Δ σε πραγματικές πολεμικές επιχειρήσεις, περιορίζουν το επίπεδο αντίληψης εξαιτίας έλλειψης σχετικής εμπειρίας που αποκτάται σε αυτές τις περιπτώσεις. Η διερεύνηση νέων ικανοτήτων και προοπτικών δυστυχώς δεν θα πρέπει να θεωρείται (και δυστυχώς δεν είναι) δεδομένη, από τη στιγμή που η ο ΕΣ αλλά και οι λοιπές μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων του ΠΝ και της ΠΑ διέπονται από δεδομένους περιορισμούς σε ότι αφορά την υπαγωγή και την ικανότητα χρηματοδότησης για απόκτηση των απαραίτητων υλικών και εξοπλισμού. Λύση στα παραπάνω θα μπορούσε να δώσει μονάχα η εξέλιξη της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, η οποία θα πρέπει να έχει όχι μόνο την ικανότητα άμεσης Διοίκησης και Ελέγχου Ειδικών Επιχειρήσεων, αλλά και την δυνατότητα καθορισμού απαιτήσεων σε ότι αφορά την εκπαίδευση, τον εξοπλισμό και τις πληροφορίες των αντίστοιχων εξειδικευμένων μονάδων των 3 Κλάδων των Ε.Δ.
https://doureios.com/
Επειδή οι αποστολές των μονάδων SOF διευρύνονται σε μεγάλο φάσμα αντικειμένων, παραμένει μεγάλη η πρόκληση για εξεύρεση λύσεων για αυξημένη ροή πληροφόρησης. Σε αυτό το σημείο, οι απαιτήσεις όπως περιγράφονται για τη USSOCOM περιλαμβάνουν, συλλογή πληροφοριών ειδικού ενδιαφέροντος – ανάλυση – διαχείριση – ενσωμάτωση των δεδομένων με αυτές από άλλες πηγές. Επιπλέον είναι αναγκαία η καθιέρωση πρωτοκόλλων για ανάλυση και χρήση πληροφοριών με διοχέτευση τους στους άμεσα ενδιαφερόμενους που πολλές φορές μπορεί να βρίσκονται καθ οδόν ή ακόμη και μέσα σε εχθρικό έδαφος σε οποιοδήποτε στάδιο (διείσδυση – αναγνώριση – επαφή – απαγκίστρωση – διαφυγή). Η διαδικασία αυτή αναγνωρίζεται επίσης ότι απαιτεί «εξειδικευμένους και ταλαντούχους» ανθρώπους με ειδίκευση στην ανάλυση πληροφοριών πολλές από τις οποίες είναι αδιαβάθμητες αφού προέρχονται κατευθείαν από «ανοιχτές πηγές».
Η εμπλοκή των ΗΠΑ σε Ιράκ και Αφγανιστάν κατέδειξε ότι σε συγκεκριμένα είδη αποστολών όπως η αντιμετώπιση μη συμβατικών δυνάμενων (ισλαμιστές αντάρτες όπου πολλοί από αυτούς δρουν μέσα σε αστικό περιβάλλον αναμεμειγμένοι με τον τοπικό πληθυσμό), είναι εφικτή πολλές φορές η έγκαιρη προειδοποίηση και αναγνώριση στόχων μέσα από δεδομένα «ανοιχτών πηγών» που αντιπροσωπεύουν τα social media. Σε αποστολές ανορθόδοξου πολέμου οι «ανοιχτές πηγές» παρέχουν επίσης χρήσιμες πληροφορίες που επεκτείνουν την αντίληψη τακτικής κατάστασης (SA) με επικείμενη προειδοποίηση (πολλές φορές σε πραγματικό χρόνο) για εχθρική δράση. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να ληφθούν πιο αποτελεσματικές αποφάσεις από τους τακτικούς διοικητές για την αντιμετώπιση εξελισσόμενων καταστάσεων που καθιστούν όπως είναι φυσικό πολύ πιο αποτελεσματικές τις μονάδες SOF. Με λίγα λόγια η απόδοση και τελικά ή έκβαση οποιασδήποτε Ειδικής Επιχείρησης είναι θετικές από τη στιγμή που οι εμπλεκόμενες δυνάμεις έχουν στη διάθεση τους τις καλύτερες δυνατές πληροφορίες για τη διάταξη, τις προθέσεις και το χρόνο δράσης του αντιπάλου.
Στην εποχή μας η ευρεία χρήση τεχνολογίας για τις καθημερινές επικοινωνίες έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο που εξελίσσεται η δραστηριότητα μέσα στο πεδίο της μάχης είτε πρόκειται για περιορισμένης έκτασης επιχειρήσεις – είτε πρόκειται για μια κλίμακα ευρείας σύρραξης. Κάτι που ισχύει τόσο για τις φίλιες δυνάμεις όσο και για τον αντίπαλο.. Αναφερόμενοι στο όλο ζήτημα, οι υπεύθυνοι που εξελίσσουν τον τομέα αυτό στο πλαίσιο της USSOCOM Στρατηγός Raymond Thomas ανέφερε στο πλαίσιο ακρόασης ενώπιον της επιτροπής Άμυνας του Κογκρέσου το Μάιο του 2017 ότι οι δυνάμεις SOF είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές ακόμη και πριν την έναρξη μιας σύγκρουσης αλλά παραμένει τεράστια πρόκληση πως θα γίνεται η εκμετάλλευση τεράστιου όγκου δεδομένων από «ανοιχτές πηγές» για να αποφεύγεται ο αιφνιδιασμός από τον αντίπαλο..
Φυσικά όλα αυτά δεν αφορούν μονάχα τις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ σε «εξωτικούς» πολέμους στη Μέση Ανατολή και την Ασία αλλά και τις Ε.Δ της χώρας μας στο θέατρο επιχειρήσεων του Αν. Αιγαίου και του Έβρου. Πόσο έτοιμοι είμαστε όμως να συνειδητοποιήσουμε και να αφομοιώσουμε τις αλλαγές που ήδη έχουν φτάσει και μας αφορούν στενά για το συγκεκριμένο πεδίο ενδιαφέροντος; H πραγματικότητα είναι ότι απαιτούνται υποδομές σε υλικοτεχνική υποδομή και και εξειδικευμένο προσωπικό που θα πρέπει να ξέρει τι και που να ψάξει από «ανοιχτές πηγές» ώστε να εξάγει κρίσιμες πληροφορίες που θα βοηθήσουν στην έγκαιρη αντιμετώπιση καταστάσεων σε εν εξελίξει επιχειρήσεις. Η πρόκληση είναι ακόμα μεγαλύτερη αφού το προσωπικό αυτό πρέπει να έχει γνώση του αντικειμένου ενώ θα πρέπει να αναπτυχθούν απευθείας «κανάλια επικοινωνίας» με τα προϊστάμενα κλιμάκια που έχουν υπό τον άμεσο επιχειρησιακό έλεγχο το προσωπικό που εμπλέκεται σε αποστολές – σε οποιοδήποτε σημείο εντός η εκτός της ελληνικής επικράτειας. Η λειτουργία αυτή θα πρέπει να γίνεται τόσο σε περιόδους κρίσης όσο και σε περίοδο πολέμου.
Το πρόβλημα και σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι η έλλειψη εμπλοκής των Ελληνικών Ε.Δ σε πραγματικές πολεμικές επιχειρήσεις, περιορίζουν το επίπεδο αντίληψης εξαιτίας έλλειψης σχετικής εμπειρίας που αποκτάται σε αυτές τις περιπτώσεις. Η διερεύνηση νέων ικανοτήτων και προοπτικών δυστυχώς δεν θα πρέπει να θεωρείται (και δυστυχώς δεν είναι) δεδομένη, από τη στιγμή που η ο ΕΣ αλλά και οι λοιπές μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων του ΠΝ και της ΠΑ διέπονται από δεδομένους περιορισμούς σε ότι αφορά την υπαγωγή και την ικανότητα χρηματοδότησης για απόκτηση των απαραίτητων υλικών και εξοπλισμού. Λύση στα παραπάνω θα μπορούσε να δώσει μονάχα η εξέλιξη της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, η οποία θα πρέπει να έχει όχι μόνο την ικανότητα άμεσης Διοίκησης και Ελέγχου Ειδικών Επιχειρήσεων, αλλά και την δυνατότητα καθορισμού απαιτήσεων σε ότι αφορά την εκπαίδευση, τον εξοπλισμό και τις πληροφορίες των αντίστοιχων εξειδικευμένων μονάδων των 3 Κλάδων των Ε.Δ.
https://doureios.com/
No comments :
Post a Comment