Πρίν λίγες μέρες, ολοκληρώθηκε η πρώτη πτήση αεροσκάφους C-130H της Αμερικάνικης Εθνοφρουράς, η οποία ήταν πλήρως εξοπλισμένη με την αναβαθμισμένη έκδοση 3.5 του δημοφιλούς κινητήρα Rolls-Royce T56 Series,επιδεικνύοντας σημαντική βελτίωση στην αποδοτικότητα των καυσίμων, χαμηλότερες θερμοκρασίες λειτουργίας και βελτιωμένη απόδοση σε μεγάλο υψόμετρο.Οι κύριες βελτιώσεις αφορούν το περίβλημα του συμπιεστή εισόδου,τα πτερύγια και λεπίδες συμπιεστή, καθώς και νέα πτερύγια και λεπίδες για την τουρμπίνα του κινητήρα. Τα προκαταρκτικά στοιχεία της πτήσης έδειξαν :
1. H κατανάλωση καυσίμου μειώθηκε κατά 12 %.
2. Οι θερμοκρασία λειτουργίας της τουρμπίνας ήταν κατά 100 βαθμούς Κελσίου χαμηλότερη. Μειωμένες θερμοκρασίες τουρμπίνας σημαίνει αύξηση στην διάρκεια ζωής των μερών του κινητήρα και σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος γενικότερα.
3. Η αξιοπιστία της τουρμπίνας του T56 αυξήθηκε κατά 22%.
4. Η εμβέλεια του C-130H της Εθνοφρουράς με το οποίο έγιναν οι δοκιμές,αυξήθηκε κατά 9.4%.
Τόσο η κατασκευάστρια εταιρεία των κινητήρων, Rolls-Royce, όσο και παράγοντες της USAF που εμπλέκονται ενεργά στις δοκιμές, δηλώνουν ενθουσιασμένοι από τα θετικά αποτελέσματα που θα έχει η αναβάθμιση 3.5 στην αξιοπιστία, οικονομία καυσίμου και το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος των αεροσκαφών που φοράνε τον Rolls-Royce T56.
Ειδικότερα,η USAF έχει ώς πλάνο μέχρι το 2040 να εξοικονομήσει τουλάχιστον 2 δισ. $ από χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων. Η αναβάθμιση 3.5 είχε ήδη αποδείξει την επιτυχία της μέσω την πτήσεων των WP-3D,τα οποία είναι ειδικά τροποποιημένα P3 Orion της Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) που συλλέγουν μετεωρολογικές πληροφορίες πετώντας μέσα σε τυφώνες. Δεδομένου του γεγονότος, ότι η αναβάθμιση γίνεται πολύ εύκολα μέσω των προγραμματισμένων συντηρήσεων και επισκευών, γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι ανοίγει ένας τεράστιος κύκλος πιθανού εμπορικού τσίρου για στόλο στρατιωτικών και πολιτικών αεροσκαφών που χρησιμοποιούν τον T56 και την πολιτική του έκδοση 501-D. Ενδεικτικά, απο τό 1954 που μπήκε σε παραγωγή από την τότε κατασκευάστρια Allison,έχουν κατασκευαστεί τουλάχιστον 18.000 μονάδες και έχει φορεθεί από: πολλές εκδόσεις του C130 (T56-A-15)- εκτός της νεότερης C130J - τα P3 Orion (T56 -A-14),τα ιπτάμενα ραντάρ E2C/D Hawkeye (T56-A-427),τα C-2A Greyhound καθώς και από την πολιτική έκδοση του C130, την L-100, που βρίσκεται σε χρήση τόσο με πολεμικές αεροπορίες χωρών όσο και εμπορικές πτήσεις Cargo.
Για την ΕΑΒ που είναι ένα εξουσιοδοτημένο επισκευαστικό κέντρο συντήρησης και επισκευών των Κινητήρων Τ56/501-D πιστεύουμε ότι ανοίγεται ένα παράθυρο αξιοποίησης των εξελίξεων με την αναβαθμισμένη έκδοση 3.5 που επουδενί δεν πρέπει να πάει χαμένο. Η ΕΑΒ θα πρέπει τάχιστα να πιστοποιήσει -αν είναι απαραίτητο- το συγκεκριμένο τεχνικό προσωπικό στην εγκατάσταση του αναβαθμισμένου κιτ,σε συνεργασία με την Rolls-Royce,ώστε :
1. Σε καθαρά εθνικό επίπεδο να μπορεί άμεσα να παρέχει την αναβάθμιση στον στόλο των C130 Η/ Β και P3 B Orion.Χωρίς να υπάρxουν διαθέσιμες πληροφορίες για το κόστος έκαστου kit η χώρα μας πρέπει πάση θυσία να βρει τα κεφάλαια να αναβαθμίσει τους κινητήρες των C130 Η/Β και P3 Orion γιατί είναι πέραν πάσης αμφιβολίας το όφελος που θα έχει από την μείωση του λειτουργικού κόστους,την επιμήκυνση του χρόνου ζωής των κινητήρων και φυσικά την αποδοτικότερη εκμετάλλευση των αεροσκαφών σε όλο τον κύκλο ζωής τους.Ειδικά,για τα Orion,το ιδανικό θα ήταν να περαστούν τα kits αναβάθμισης ενώ θα είναι μέσα στην ΕΑΒ.Λογικά όμως, για κάποιο χρονικό διάστημα τα πρώτα Kits ίσως είναι αποκλειστικά διαθέσιμα για τον τεράστιο στόλο C-130 της USAF.Πάντως, με δεδομένη την τραγική οικονομική κατάσταση της χώρας τόσο τα C130 H/B όσο και τα P3B Orion,είναι σχεδόν σίγουρο οτι θα πετούν για πάρα πολλά χρόνια ακόμη σε ελληνικούς και ξένους ουρανούς μέχρι να δρομολογηθεί ο αντικαταστάτης των.Οπότε δεν τίθεται θέμα απόσβεσης της μικρής αυτής επένδυσης,από την στιγμή που γίνεται υπερεντατική χρήση του στόλου των C-130 και σε καθήκοντα καθημερινών αεροδιακομιδών.
2. Σε διεθνές επίπεδο, η ΕΑΒ να επωφεληθεί τόσο από αεροπορίες χωρών που ήδη ανήκουν στο πελατολόγιο της εταιρείας (Σαουδική Αραβία,Ιορδανία,Αίγυπτος,Μαρόκο κτλ )απολαμβάνοντας τις υψηλού επιπέδου τεχνικές εργασίες συντήρησης αεροσκαφών C130,αλλά και από νέους πελάτες φυσικά...Το περιβάλλον παγκοσμίως έχει γίνει εξόχως ανταγωνιστικό ΚΑΙ στο επίπεδο της συντήρησης αεροσκαφών,κινητήρων και των παρελκομένων τους,που η οποιαδήποτε αβελτηρία μπορεί να αποβεί καταστροφική για την στρατηγική επιβίωση της εταιρείας.Aπο την στιγμή που η ΕΑΒ είναι πιστοποιημένη από τη Rolls-Royce ως ένα από τα έξι Εξουσιοδοτημένα Κέντρα Συντήρησης (Authorized Maintenance Center- AMC) αεροκινητήρων Τ56, που λειτουργούν σε παγκόσμιο επίπεδο και απο την LOCKHEED MARTIN ως AMC για τα αεροσκάφη C-130,πρέπει να ανταγωνιστεί και να κερδίσει έναν μεγάλο κύκλο εργασιών απο τα kits αναβάθμισης. Τίποτα φυσικά δεν είναι εύκολο,και τίποτε δεν σου δίνεται στο “πιάτο” χωρίς σοβαρό στρατηγικό πλάνο και έντονη δραστηριοποίηση σε Βιομηχανικό/Επιχειρηματικό και Πολιτικό επίπεδο. Και φυσικά τίποτα να μην είναι 100% δεδομένο, αν δεν πέσουν οι οριστικές υπογραφές.
Και θα αναφέρουμε στο σημείο αυτό το ακόλουθο παράδειγμα : το 2011 η ΕΑΒ υπογράφει Μνημόνιο συνεργασίας με την εταιρεία AMMROC (Αdvanced Military Maintenance,Repair and Overhaul Center) για να ενισχύσει την επιχειρηματική της παρουσία στην περιοχή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ). Η AMMROC είναι ο κύριος φορέας υποστήριξης σε θέματα συντήρησης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΑΕ και ανήκει στον αεροναυπηγικό τομέα της εταιρείας Mubadala του Abu Dhabi με κυρίαρχη παρουσία και πολλαπλό ρόλο σε διεθνές επίπεδο. Αντικείμενο του μνημονίου ήταν η συνεργασία των δύο εταιρειών σε δραστηριότητες εργοστασιακής συντήρησης αεροσκαφών, κινητήρων, παρελκομένων, καθώς και τεχνικής εκπαίδευσης η οποία θα καλύπτει σχεδόν όλο το φάσμα των ειδικοτήτων συντήρησης αεροπορικού υλικού.Το πεδίο έμοιαζε αρκετά ελπιδοφόρο από την στιγμή που Ελλάδα και ΗΑΕ έχουν πολλά κοινά αεροσκάφη και ελικόπτερα : Μirage 2005/2009,F-16,C-130 και ελικόπτερα Souper Pouma. Έτσι το 2015,κατά την διάρκεια της έκθεσης IDEX 2015 στο Abu Dhabi των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και με αφορμή την συμμετοχή της ΕΑΒ εκεί, ήταν διάχυτη η πεποίθηση ότι ο Υπουργός Άμυνας κ. Καμμένος θα ανακοίνωνε την – επικείμενη τότε- σημαντική συμφωνία για την επισκευή και συντήρηση των μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000-9 της Αεροπορίας των ΗΑΕ από την ΕΑΒ. Τελικά όλες μας οι προσδοκίες διαψεύστηκαν, αφού το σχετικό συμβόλαιο κέρδισε η AMMROC !
Και πρέπει να επισημανθεί,ότι εκτός των παραδοσιακών δομικών στρεβλώσεων της χώρας μας στην εκπόνηση μακροπρόθεσμων στρατηγικών επιλογών,έπαιξαν τον ρόλο τους και άλλοι παράγοντες.Δηλαδή ανεξάρτητα του κατά πόσο φαινόταν τότε,βιώσιμη και ελκυστική η επιλογή της ΕΑΒ,η ηγεσία των ΗΑΕ αποφάσισε να προχωρήσει με μια “εθνική” επιλογή για να στηρίξει σε βάθος δεκαετιών τον αεροναυπηγικό τομέα της χώρας.Και δεν ήθελε και μεγάλη διορατικότητα για να το προβλέψει κανείς με ακρίβεια : την ίδια εποχή (2011) με το μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΑΒ,ο κολοσσός Lockheed Martin, αγοράζει ενα μερίδιο της ΑMMROC σε ένα κοινό επιχειρηματικό σχήμα που περιλαμβάνει την Sikorsky Aerospace Services και την ADAT (Dhabi Aircraft Technologies -κατά πλειοψηφία ιδιοκτήτης).Έτσι, σε συνδυασμό με τις νέες state-of-the-art εγκαταστάσεις της στην πόλη Al Ain δημιουργούν ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως κέντρα για να σαρώσουν την συντήρηση, επισκευή και επιθεώρηση 40 (!) διαφορετικών τύπων στρατιωτικών αεροσκαφών. Ας ελπίσουμε,πώς η επιλογή της ηγεσίας των ΗΑΕ θα αποτελεί για τους κυβερνώντες όχι έναν εφιάλτη για το απολεσθέν συμβόλαιο,αλλά μια διαρκή παρακαταθήκη για το πως και που πρέπει να επενδύουν τα κράτη που θέλουν να αποκτήσουν σοβαρό μερίδιο στον παγκόσμιο και σκληρά ανταγωνιστικό πεδίο της αεροπορικής συντήρησης.
http://defencenews.gr/asfaleia/diethnis-asfaleia/4854-eav-kai-neo-paketo-anavathmisis-gia-kinitires-rolls-royce-t56-ton-c-130-p3-orion
1. H κατανάλωση καυσίμου μειώθηκε κατά 12 %.
2. Οι θερμοκρασία λειτουργίας της τουρμπίνας ήταν κατά 100 βαθμούς Κελσίου χαμηλότερη. Μειωμένες θερμοκρασίες τουρμπίνας σημαίνει αύξηση στην διάρκεια ζωής των μερών του κινητήρα και σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος γενικότερα.
3. Η αξιοπιστία της τουρμπίνας του T56 αυξήθηκε κατά 22%.
4. Η εμβέλεια του C-130H της Εθνοφρουράς με το οποίο έγιναν οι δοκιμές,αυξήθηκε κατά 9.4%.
Τόσο η κατασκευάστρια εταιρεία των κινητήρων, Rolls-Royce, όσο και παράγοντες της USAF που εμπλέκονται ενεργά στις δοκιμές, δηλώνουν ενθουσιασμένοι από τα θετικά αποτελέσματα που θα έχει η αναβάθμιση 3.5 στην αξιοπιστία, οικονομία καυσίμου και το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος των αεροσκαφών που φοράνε τον Rolls-Royce T56.
Ειδικότερα,η USAF έχει ώς πλάνο μέχρι το 2040 να εξοικονομήσει τουλάχιστον 2 δισ. $ από χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων. Η αναβάθμιση 3.5 είχε ήδη αποδείξει την επιτυχία της μέσω την πτήσεων των WP-3D,τα οποία είναι ειδικά τροποποιημένα P3 Orion της Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) που συλλέγουν μετεωρολογικές πληροφορίες πετώντας μέσα σε τυφώνες. Δεδομένου του γεγονότος, ότι η αναβάθμιση γίνεται πολύ εύκολα μέσω των προγραμματισμένων συντηρήσεων και επισκευών, γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι ανοίγει ένας τεράστιος κύκλος πιθανού εμπορικού τσίρου για στόλο στρατιωτικών και πολιτικών αεροσκαφών που χρησιμοποιούν τον T56 και την πολιτική του έκδοση 501-D. Ενδεικτικά, απο τό 1954 που μπήκε σε παραγωγή από την τότε κατασκευάστρια Allison,έχουν κατασκευαστεί τουλάχιστον 18.000 μονάδες και έχει φορεθεί από: πολλές εκδόσεις του C130 (T56-A-15)- εκτός της νεότερης C130J - τα P3 Orion (T56 -A-14),τα ιπτάμενα ραντάρ E2C/D Hawkeye (T56-A-427),τα C-2A Greyhound καθώς και από την πολιτική έκδοση του C130, την L-100, που βρίσκεται σε χρήση τόσο με πολεμικές αεροπορίες χωρών όσο και εμπορικές πτήσεις Cargo.
Για την ΕΑΒ που είναι ένα εξουσιοδοτημένο επισκευαστικό κέντρο συντήρησης και επισκευών των Κινητήρων Τ56/501-D πιστεύουμε ότι ανοίγεται ένα παράθυρο αξιοποίησης των εξελίξεων με την αναβαθμισμένη έκδοση 3.5 που επουδενί δεν πρέπει να πάει χαμένο. Η ΕΑΒ θα πρέπει τάχιστα να πιστοποιήσει -αν είναι απαραίτητο- το συγκεκριμένο τεχνικό προσωπικό στην εγκατάσταση του αναβαθμισμένου κιτ,σε συνεργασία με την Rolls-Royce,ώστε :
1. Σε καθαρά εθνικό επίπεδο να μπορεί άμεσα να παρέχει την αναβάθμιση στον στόλο των C130 Η/ Β και P3 B Orion.Χωρίς να υπάρxουν διαθέσιμες πληροφορίες για το κόστος έκαστου kit η χώρα μας πρέπει πάση θυσία να βρει τα κεφάλαια να αναβαθμίσει τους κινητήρες των C130 Η/Β και P3 Orion γιατί είναι πέραν πάσης αμφιβολίας το όφελος που θα έχει από την μείωση του λειτουργικού κόστους,την επιμήκυνση του χρόνου ζωής των κινητήρων και φυσικά την αποδοτικότερη εκμετάλλευση των αεροσκαφών σε όλο τον κύκλο ζωής τους.Ειδικά,για τα Orion,το ιδανικό θα ήταν να περαστούν τα kits αναβάθμισης ενώ θα είναι μέσα στην ΕΑΒ.Λογικά όμως, για κάποιο χρονικό διάστημα τα πρώτα Kits ίσως είναι αποκλειστικά διαθέσιμα για τον τεράστιο στόλο C-130 της USAF.Πάντως, με δεδομένη την τραγική οικονομική κατάσταση της χώρας τόσο τα C130 H/B όσο και τα P3B Orion,είναι σχεδόν σίγουρο οτι θα πετούν για πάρα πολλά χρόνια ακόμη σε ελληνικούς και ξένους ουρανούς μέχρι να δρομολογηθεί ο αντικαταστάτης των.Οπότε δεν τίθεται θέμα απόσβεσης της μικρής αυτής επένδυσης,από την στιγμή που γίνεται υπερεντατική χρήση του στόλου των C-130 και σε καθήκοντα καθημερινών αεροδιακομιδών.
2. Σε διεθνές επίπεδο, η ΕΑΒ να επωφεληθεί τόσο από αεροπορίες χωρών που ήδη ανήκουν στο πελατολόγιο της εταιρείας (Σαουδική Αραβία,Ιορδανία,Αίγυπτος,Μαρόκο κτλ )απολαμβάνοντας τις υψηλού επιπέδου τεχνικές εργασίες συντήρησης αεροσκαφών C130,αλλά και από νέους πελάτες φυσικά...Το περιβάλλον παγκοσμίως έχει γίνει εξόχως ανταγωνιστικό ΚΑΙ στο επίπεδο της συντήρησης αεροσκαφών,κινητήρων και των παρελκομένων τους,που η οποιαδήποτε αβελτηρία μπορεί να αποβεί καταστροφική για την στρατηγική επιβίωση της εταιρείας.Aπο την στιγμή που η ΕΑΒ είναι πιστοποιημένη από τη Rolls-Royce ως ένα από τα έξι Εξουσιοδοτημένα Κέντρα Συντήρησης (Authorized Maintenance Center- AMC) αεροκινητήρων Τ56, που λειτουργούν σε παγκόσμιο επίπεδο και απο την LOCKHEED MARTIN ως AMC για τα αεροσκάφη C-130,πρέπει να ανταγωνιστεί και να κερδίσει έναν μεγάλο κύκλο εργασιών απο τα kits αναβάθμισης. Τίποτα φυσικά δεν είναι εύκολο,και τίποτε δεν σου δίνεται στο “πιάτο” χωρίς σοβαρό στρατηγικό πλάνο και έντονη δραστηριοποίηση σε Βιομηχανικό/Επιχειρηματικό και Πολιτικό επίπεδο. Και φυσικά τίποτα να μην είναι 100% δεδομένο, αν δεν πέσουν οι οριστικές υπογραφές.
Και θα αναφέρουμε στο σημείο αυτό το ακόλουθο παράδειγμα : το 2011 η ΕΑΒ υπογράφει Μνημόνιο συνεργασίας με την εταιρεία AMMROC (Αdvanced Military Maintenance,Repair and Overhaul Center) για να ενισχύσει την επιχειρηματική της παρουσία στην περιοχή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ). Η AMMROC είναι ο κύριος φορέας υποστήριξης σε θέματα συντήρησης της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΑΕ και ανήκει στον αεροναυπηγικό τομέα της εταιρείας Mubadala του Abu Dhabi με κυρίαρχη παρουσία και πολλαπλό ρόλο σε διεθνές επίπεδο. Αντικείμενο του μνημονίου ήταν η συνεργασία των δύο εταιρειών σε δραστηριότητες εργοστασιακής συντήρησης αεροσκαφών, κινητήρων, παρελκομένων, καθώς και τεχνικής εκπαίδευσης η οποία θα καλύπτει σχεδόν όλο το φάσμα των ειδικοτήτων συντήρησης αεροπορικού υλικού.Το πεδίο έμοιαζε αρκετά ελπιδοφόρο από την στιγμή που Ελλάδα και ΗΑΕ έχουν πολλά κοινά αεροσκάφη και ελικόπτερα : Μirage 2005/2009,F-16,C-130 και ελικόπτερα Souper Pouma. Έτσι το 2015,κατά την διάρκεια της έκθεσης IDEX 2015 στο Abu Dhabi των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και με αφορμή την συμμετοχή της ΕΑΒ εκεί, ήταν διάχυτη η πεποίθηση ότι ο Υπουργός Άμυνας κ. Καμμένος θα ανακοίνωνε την – επικείμενη τότε- σημαντική συμφωνία για την επισκευή και συντήρηση των μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000-9 της Αεροπορίας των ΗΑΕ από την ΕΑΒ. Τελικά όλες μας οι προσδοκίες διαψεύστηκαν, αφού το σχετικό συμβόλαιο κέρδισε η AMMROC !
Και πρέπει να επισημανθεί,ότι εκτός των παραδοσιακών δομικών στρεβλώσεων της χώρας μας στην εκπόνηση μακροπρόθεσμων στρατηγικών επιλογών,έπαιξαν τον ρόλο τους και άλλοι παράγοντες.Δηλαδή ανεξάρτητα του κατά πόσο φαινόταν τότε,βιώσιμη και ελκυστική η επιλογή της ΕΑΒ,η ηγεσία των ΗΑΕ αποφάσισε να προχωρήσει με μια “εθνική” επιλογή για να στηρίξει σε βάθος δεκαετιών τον αεροναυπηγικό τομέα της χώρας.Και δεν ήθελε και μεγάλη διορατικότητα για να το προβλέψει κανείς με ακρίβεια : την ίδια εποχή (2011) με το μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΑΒ,ο κολοσσός Lockheed Martin, αγοράζει ενα μερίδιο της ΑMMROC σε ένα κοινό επιχειρηματικό σχήμα που περιλαμβάνει την Sikorsky Aerospace Services και την ADAT (Dhabi Aircraft Technologies -κατά πλειοψηφία ιδιοκτήτης).Έτσι, σε συνδυασμό με τις νέες state-of-the-art εγκαταστάσεις της στην πόλη Al Ain δημιουργούν ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως κέντρα για να σαρώσουν την συντήρηση, επισκευή και επιθεώρηση 40 (!) διαφορετικών τύπων στρατιωτικών αεροσκαφών. Ας ελπίσουμε,πώς η επιλογή της ηγεσίας των ΗΑΕ θα αποτελεί για τους κυβερνώντες όχι έναν εφιάλτη για το απολεσθέν συμβόλαιο,αλλά μια διαρκή παρακαταθήκη για το πως και που πρέπει να επενδύουν τα κράτη που θέλουν να αποκτήσουν σοβαρό μερίδιο στον παγκόσμιο και σκληρά ανταγωνιστικό πεδίο της αεροπορικής συντήρησης.
http://defencenews.gr/asfaleia/diethnis-asfaleia/4854-eav-kai-neo-paketo-anavathmisis-gia-kinitires-rolls-royce-t56-ton-c-130-p3-orion
No comments :
Post a Comment