28/09/2016

Συγκρότηση ναυτικής αεροπορίας

Τα τελευταία νεότερα από το ΓΕΝ αναφέρουν τη συγκρότηση Διοίκησης Ναυτικής Αεροπορίας με προϊστάμενη αρχή το Αρχηγείο Στόλου Π.Ν. Στη Διοίκηση Ναυτικής Αεροπορίας θα περιλαμβάνονται οι μοίρες ελικοπτέρων (1η και 2η ΜΕΝ) καθώς και η 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας. Μεσοπρόθεσμα στόχος του ΓΕΝ είναι η πρόσκτηση ικανοτήτων ζεύξης δεδομένων και στα ελικόπτερα του Π.Ν δημιουργώντας περιβάλλον δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων. Εξάλου όπως επισημαίνουν οι επιτελείς του Π.Ν το άλφα και το ωμέγα στις σύγχρονες διακλαδικές και ειδικότερα αεροναυτικές επιχειρήσεις είναι η εικόνα της τακτικής καταστάσεως.

Προβληματισμό προκαλεί η ηλικία των ελικοπτέρων ΑΒ-212 τα οποία και βρίσκονται στο όριο της επιχειρησιακής τους ζωής. Γι αυτό και το Π.Ν αποφάσισε τη δομική ενίσχυση στα ελικοδρόμια των φρεγατών κλάσης "S" με στόχο την ικανότητα προσνείωσης ελικοπτέρων Seahawk.  Πληροφορίες έπειτα από επιστολή του γραφείου ODC της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα προς το ΓΕΝ που θέλουν την άφιξη ελικοπτέρων Seahawk από τις ΗΠΑ αντιμετωπίζονται επιφυλακτικά αφού ναι μεν έχει γίνει η μελέτη επιχειρησιακής σκοπιμότητας πλην όμως εκκρεμεί μια ολοκληρωμένη τεχνοοικονομική μελέτη που θα αναφέρει το κόστος κύκλου ζωής καθώς και λοιπά τεχνικά δεδομένα για την πτητική κατάσταση των ελικοπτέρων. Δεδομένου ότι ο κύλος ζωής ενός πτητικού μέσου είναι περί τα 25 και 30 χρόνια τα Agusta Bell AB 212 έχουν προ πολλού κλείσει τον κύκλο τους. Φυσικά προμήθεια νέων είναι αδύνατη απόρροια της έλλειψης κονδυλίων. Τα ελικόπτερα βρίσκονται σε υπηρεσία από το 1979 (37 χρόνια).

Κύριο στοιχείο είναι η ύπαρξη ολοκληρωμένης σουίτας ESM (Electronic Support Measures). Το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων ξεκινά από το 1ο αεροσκάφος της ενδιάμεσης συμφωνίας που θα παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2017 ενώ ακολούθως το 1ο εκσυγχρονισμένο θα παραδοθεί μέσα του 2019 ενώ έως το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Τα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη θα φέρουν το ραντάρ ELM-2022 της Ισραηλινής ΙΑΙ, τον υπέρυθρο αισθητήρα έρευνας MX-15 της εταιρείας Wescam καθώς και το σύστημα ESM/ELINT ELL-8385 – (Integrated UAV ESM/ELINT System). Το τακτικό σύστημα θα είναι της ελληνικής εταιρείας ISI Hellas. Πρόκειται για τακτικό σύστημα ανοικτής αρχιτεκτονικής γνωστό και ως Mission Integration & Management System θα διασυνδέει το σύνολο των αισθητήρων, των ζεύξεων, των οπλικών συστημάτων και των διαφόρων λοιπών υποσυστημάτων του αεροσκάφους προσφέροντας στον επικεφαλής του πληρώματος αποστολής μια ενιαία και ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης. Το σύστημα αυτό θα υποστηρίζεται και από επίγειο σταθμό και Ανοικτής αρχιτεκτονικής για τη διασύνδεση των παρακάτω υποσυστημάτων: SAR Radar, EO/IR, ESM, EW/ELINT, ASW/ACINT, MAD, AIS, INS, GPS, Ζεύξεων Δεδομένων (ULS, Link 11, Link 16).Πρόσφατα η επίσκεψη μας, στο Athens Flying Week 2016 μας έδωσε και τη δυνατότητα να πληροφορηθούμε ορισμένα επιπλέον στοιχεία για τον εξοπλισμό ηλεκτρονικό και μη των ΑΦΝΣ.

Οι κανονιοφόροι αποτελούν τις πλέον προωθημένες δυνάμεις του ΠΝ που θα δώσουν εικόνα από το Ανατολικό Αιγαίο. Στο έργο τους συνδράμουν και τα ναυτικά παρατηρητήρια που έχουν καίριο ρόλο στην έγκαιρη προειδοποίηση του ΓΕΕΘΑ σε περίοδο κρίσης έχοντας υπό την εποπτεία τους κρίσιμα σημεία με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η τυχόν αιφνιδιαστική ανάπτυξη του εχθρικού στόλου σε θέσεις μάχης. Ο τακτικός διοικητής έχει σε κάθε περίπτωση στοιχεία από την εικόνα τακτικής κατάστασης από τον καιρό της ειρήνης τα οποία επικαιροποιεί στην περίοδο κρίσης συνδυαστικά από τα πλοία του στόλου και τις προωθημένες δυνάμεις που προαναφέραμε. Στο σημείο αυτό είναι που γίνεται άμεσα αντιληπτή η κρισιμότητα ύπαρξης Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) τα οποία προσφέρουν ικανότητα αποτελεσματικής επιτήρησης μεγάλων θαλάσσιων περιοχών σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Δεδομένου ότι πρωταρχική επιδίωξη για το σχεδιασμό οποιασδήποτε ναυτικής επιχείρησης είναι η σύνθεση εικόνας τακτικής κατάστασης στην περιοχή επιχειρήσεων, η έλλειψη αεροσκαφών αυτής της κατηγορίας περιορίζει σημαντικά την επιχειρησιακή ικανότητα του ΠΝ. Η διαδικασία αυτή γίνεται σήμερα με χρήση κυρίως των αισθητήρων που διαθέτουν οι μονάδες επιφάνειας (φρεγάτες, πυραυλάκατοι, πλοία υποστηρίξεως) και ελικόπτερα.

Τα παραπάνω μέσα όμως διαθέτουν συγκεκριμένες επιδόσεις σε τομέα κάλυψης στην περιοχή που επιχειρούν ενώ προϋποθέτουν υψηλό κόστος χρήσης και επαρκή διαθέσιμο χρόνο μέχρι να αναπτυχτούν στην επιθυμητή θέση. Αντιθέτως ένα ΑΦΝΣ μπορεί να «σηκωθεί» από τη βάση του και να καλύψει ολόκληρη την περιοχή της ΝΑ. Μεσογείου πετώντας επί 6 ώρες – τουλάχιστον - συλλέγοντας πλήρως την εικόνα τακτικής κατάστασης επιφανείας, την οποία και αποστέλλει ΆΜΕΣΑ τόσο σε καράβια όσο και σε κέντρα λήψης αποφάσεων. Στις αποστολές των εκσυγχρονισμένων P-3B Orion που θα παραλάβει το ΠΝ την περίοδο 2017-2019, περιλαμβάνεται επίσης η προστασία πλοίων σε περίοδο επιχειρήσεων αλλά και η υποστήριξη έρευνας- διάσωσης με τα αεροσκάφη να είναι σε θέση να περιπολούν συνεχώς κατά μήκος θαλάσσιων οδών σε Ιόνιο Αδριατική και Αιγαίο. Σε κάθε περίπτωση οι απαιτήσεις αφορούν ένα αεροσκάφος μακράς εμβέλειας με «δυνατότητα επιχειρήσεων πάνω από ανοικτή θάλασσα και στεριά με αισθητήρες μεγάλης ακρίβειας και διακριτικότητας που θα είναι διασυνδεμένοι όπως SAR Radar, EO/IR, ESM, EW/ELINT, ASW/ACINT, MAD, AIS, INS, GPS, Ζεύξεις Δεδομένων (Link 11, Link 16). Σε ότι αφορά τα εχθρικά υποβρύχια, αυτά αποτελούν πάντα την μεγαλύτερη απειλή για το Πολεμικό Ναυτικό καθώς δρουν αθέατα, είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Για το λόγο αυτό είναι σε θέση να επιφέρουν καίριο πλήγμα σε μια ή περισσότερες μονάδες επιφανείας με ολέθρια αποτελέσματα. Συγκεκριμένα είναι γνωστό ότι ένα υποβρύχιο εντοπίζεται ακουστικά πολύ δύσκολα καθώς η διάδοση του ήχου (ειδικά τους θερινούς μήνες) προσφέρει σημαντικές δυνατότητες απόκρυψης.

Αυτό ισχύει τόσο για τα σόναρ των πλοίων όσο και για τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα που έχουν δύσκολο έργο στον έγκαιρο εντοπισμό της υποβρύχιας απειλής. Ένα ΑΦΝΣ μπορεί να προηγηθεί μιας φίλιας Ομάδας Μάχης πλοίων, ελέγχοντας τη διαδρομή με άφεση ηχοσημαντήρων (Sonobuoys) σε πιθανές θέσεις καθώς αναμεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο, ακουστικά σήματα. Συνεπώς για να εξασφαλιστεί πλήρως η ασφάλεια των πολύτιμων μονάδων επιφανείας ( φρεγατών, αρματαγωγών, Πλοίων Υποστηρίξεως) κρίσης ή πολέμου απαιτείται η δημιουργία πολλαπλών επιπέδων ανθυποβρυχιακής άμυνας, με τα ΑΦΝΣ να έχουν τον εξωτερικό με χρήση Sonobuoys. Με τον τρόπο αυτό η διεξαγωγή έρευνας που γίνεται αντιληπτή και από μεγάλη απόσταση από το υποβρύχιο, ασκεί ψυχολογική πίεση και μόλις ένα ΑΦΝΣ βρεθεί από πάνω του, ξεκινάει άμεσα αμυντικές τακτικές. Γίνεται λοιπόν κατανοητό ότι πρωταρχικός σκοπός δεν είναι απαραίτητα η καταστροφή του υποβρυχίου. Οι μονάδες επιφανείας θα έχουν πετύχει την αποστολή τους, αν καταφέρουν τελικά να περάσουν αλώβητες με τα πλοία που συνοδεύουν από μια διαδρομή, μέχρι τον τελικό προορισμό τους. Διαπιστώσεις που φυσικά είναι γνωστές και δεν αποτελούν τίποτα περισσότερο από το δόγμα ανθυποβρυχιακού πολέμου που συναντάμε στις περισσότερες ανεπτυγμένες ναυτικές δυνάμεις ανά την υφήλιο.

Γιατί το ΑΦΝΣ είναι επιχειρησιακά απαραίτητο για το ΠΝ

Στα πλαίσια των Ναυτικών Επιχειρήσεων, οι Ν. Δυνάμεις υποστηρίζονται από «Ναυτικά Ιπτάμενα Μέσα» (Maritime Air Assets) – Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ), Ελικόπτερα (Ε/Π) και UAVs – τα οποία εξοπλισμένα με τις κατάλληλες συσκευές/ όπλα δρουν ως πολλαπλασιαστής ισχύος. Τα μέσα αυτά επιτρέπουν την κάλυψη μεγάλων περιοχών σε μικρό χρόνο με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση αριθμού μονάδων επιφανείας και του εμπλεκόμενου προσωπικού των καθώς και ωρών λειτουργίας των υφισταμένων μονάδων, τόσο σε εθνικό. όσο και συμμαχικό επίπεδο. Παράλληλα σε περιόδους κρίσεως, εξασφαλίζεται η διακριτική επιτήρηση και η διατήρηση της εικόνας των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο της μελέτης Δομής Δυνάμεων του ΠΝ, η οποία εγκρίθηκε από το ΚΥΣΕΑ τον Μάρτιο του 2013, για την κάλυψη των επιχειρησιακών απαιτήσεων του ΠΝ σε ΑΦΝΣ υπολογίστηκε με βάση τον ΝΑΤΟϊκό αλγόριθμο CAL- Capability Assignment Logic, για την από αέρος επιτήρηση τριών περιοχών ενδιαφέροντος ήτοι Ιόνιο Πέλαγος, Αιγαίο Πέλαγος και Θαλάσσιο χώρο μεταξύ ν. Κρήτης και ν. Κύπρου, καθώς και για την παροχή μακράς ανθυποβρυχιακής προστασίας μίας δύναμης μεταφοράς ενισχύσεων, απαιτούνται 8 αεροσκάφη τύπου Ρ-3 ή 12 Αφη με υποδεέστερα πτητικά και επιχειρησιακά χαρακτηριστικά. Το ΑΝΣ ωστόσο αποφάσισε την απομείωση του αριθμού των ΑΦΝΣ σε 5 για συγκράτηση του κόστους πρόσκτησης. Δεδομένου ότι τα επιχειρησιακά έργα δεν μειώνονται, συνάγεται ότι τα εν λόγω ΑΦΝΣ θα πρέπει να έχουν τις καλύτερες δυνατές επιχειρησιακές δυνατότητες και πτητικά χαρακτηριστικά προκειμένου όπως ανταποκριθούν στον καλύτερο δυνατό βαθμό.

Τα Αφη Ρ-3Β σε δομικό επίπεδο θα ανακατασκευαστούν κατά 60% με νέας τεχνολογίας υλικά, αυξημένης αντοχής σε μηχανική καταπόνηση και διάβρωση, ήτοι θα καταστούν πρακτικά καινούργια, με 15.000 ΩΠ χωρίς απαίτηση νέας δομικής αναβάθμισης. Ενδεικτικά, τα Ε/Π S-70 που απέκτησε το ΠΝ την δεκαετία του 1990, έχουν όριο δομικής αντοχής τις 10.000 ΩΠ και την παρούσα περίοδο μετά χρήση 20 ετών δεν έχουν εισέτι συμπληρώσει τον μισό χρόνο του εν λόγω ορίου.
β. Σε όλα τα μηχανικά τους συστήματα θα εκτελεστούν εργασίες «overhaul», ήτοι γενικής επισκευής.
γ. Τα Αφη Ρ-3Β, θα εκσυγχρονιστούν επιχειρησιακά με νέους αισθητήρες και συστήματα επιτήρησης, προκειμένου να εκτελούν το σύνολο των αποστολών σύγχρονου ΑΦΝΣ τόσο σε επιτήρηση επιφάνειας, όσο και σε Α/Υ έλεγχο.
δ. Οι ανωτέρω δυνατότητες / χαρακτηριστικά των ΕΜΖ Ρ-3Β θα επιτρέψουν στο ΠΝ να καλύπτει επαρκώς την από αέρος πολύωρη επιτήρηση μεγάλων θαλάσσιων περιοχών εθνικού ενδιαφέροντος, τον εντοπισμό, παρακολούθηση και αναγνώριση όλων των τύπων πλοίων επιφανείας, τη συλλογή και διαβίβαση πληροφοριών για πλοία ειδικού ενδιαφέροντος (πολεμικά και εμπορικά), την ανθυποβρυχιακή (Α/Υ) έρευνα σε εκτεταμένη γεωγραφικά περιοχή, ενώ θα συμβάλουν θετικά σε επιχειρήσεις Έρευνας – Διάσωσης και ταχείας ανάπτυξης / εθνικής προβολής στα όρια του FIR Αθηνών και πέραν αυτών. Αυτά οφείλονται στην υψηλή ταχύτητα περιπολίας, στην μεγάλη αυτονομία, στον εξοπλισμό που θα φέρουν, στην δυνατότητα να επιχειρούν ακόμα και υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες (υπέρπτηση καιρού) και στην ταυτόχρονη εκτέλεση συνδυασμού αποστολών από την ίδια πλατφόρμα.
ε. Επιπρόσθετα, στα πλαίσια υποβοήθησης του έργου του ΛΣ, τα ΑΦΝΣ με τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν, θα συνεισφέρουν στην θαλάσσια επιτήρηση/ διαφύλαξη των θαλάσσιων συνόρων/ αντί-επιτήρηση λαθρεμπορίου/ ανίχνευση πετρελαιοκηλίδας/ θαλάσσιας ρύπανσης/ επιθεώρησης και διαχείρισης της αλιείας/ ελέγχου παράτυπης μετανάστευσης/ παρακολούθηση ΑΟΖ και παροχή υπηρεσιών SAR εντός του FIR Αθηνών.

Συμπερασματικά, για τα Αφη αυτής της κατηγορίας, που αποτελούν «πλατφόρμες αισθητήρων» και στα οποία δεν απαιτούνται νεότερες τεχνολογίες της αεροναυπηγικής για ελικτικά στοιχεία, τεχνολογίες «stealth» κτλ, δεν ευσταθεί ο χαρακτηρισμός «υπέργηρα», εφόσον εκσυγχρονίζονται πλήρως ως ανωτέρω. Ενδεικτικά, οι ΗΠΑ διατηρούν επιχειρησιακά Αφη από την δεκαετία του 1950 (Β-52) αλλά και τ. Αφη Ρ-3 και τα Ναυτικά της Ισπανίας, Γερμανίας και Βραζιλίας, παρότι οι χώρες αυτές έχουν δυνατότητες εγχώριων κατασκευών έτερων Αφων τ. ΑΦΝΣ, έχουν προβεί σε εκσυγχρονισμούς και διατηρούν σε ενέργεια Αφη τ.Ρ-3. Συνολικά 18 χώρες διατηρούν και εκσυγχρονίζουν στο μέτρο του δυνατού τα Αφη Ρ-3 που διαθέτουν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΑΡΘΡΟ ΕΔΩ:  http://defencenews.gr/amina/4427-olotaxos-gia-sygkrotisi-naftikis-aeroporias-kai-ta-p-3-orion

No comments :

Post a Comment