20/07/2016

Η επιχειρησιακή διάσταση του τουρκικού πραξικοπήματος - Οι αεροπορικές επιχειρήσεις και οι αεροαποβάσεις του Πραξικοπήματος

Το ημερολόγιο έγραφε 31 Μαρτίου 2016 όταν το τουρκικό Γενικό Επιτελείο εξέδωσε μια ασυνήθιστη ανακοίνωση για να διαψεύσει δημοσιεύματα και να βάλει τέλος στη φημολογία περί επικείμενου πραξικοπήματος από αξιωματικούς των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων που συνδέονται με τον ιμάμη Fethullah Gülen. Λίγους μήνες αργότερα, τις απογευματινές ώρες της 15ης Ιουλίου 2016, η Τουρκία θα συγκλονιζόταν από την απόπειρα στρατιωτικού πραξικοπήματος με την κωδική ονομασία Επιχείρηση Κεραυνός (Yıldırım Harekatı). Η προσπάθεια ανατροπής της ισλαμικής κυβέρνησης δεν είχε την έγκριση της φυσικής ηγεσίας των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων και πραγματοποιήθηκε δύο εβδομάδες πριν την καθιερωμένη συνεδρίαση του Ανωτάτου Στρατιωτικού Συμβουλίου (YAŞ) με αντικείμενο τις ετήσιες τακτικές κρίσεις, υπό την πίεση μαζικών προσαγωγών στελεχών των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων που επρόκειτο να πραγματοποιηθούν το διήμερο 16-17 Ιουλίου από τις εισαγγελικές αρχές που ερευνούν την πολύκροτη υπόθεση του δικτύου κατασκοπείας. Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε σήμερα, η εκδήλωση του πραξικοπήματος είχε προγραμματιστεί για τις 03:00 της 16ης Ιουλίου με πέρας επιχειρήσεων στις 05:00 αλλά επισπεύσθηκε χρονικά.

Επιχείρηση Κεραυνός

Στις 17:00 (τοπική ώρα) της 15ης Ιουλίου, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΜİΤ) διαβίβασε σήμα στο τουρκικό Γενικό Επιτελείο περί υπόπτων ενεργειών στο εσωτερικό των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων με βάση τηλεφωνικές υποκλοπές. Ακολούθησε σύσκεψη στην οποία συμμετείχαν ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατηγός Hulusi Akar, o Yπαρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατηγός Yaşar Güler και ο Διοικητής Χερσαίων Δυνάμεων Στρατηγός Salih Zeki Çolak, κατά την οποία διατάχθηκε ο διοικητής του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Ταξίαρχος İlhan Kırtıl να προβεί προληπτικά:
α) στην καθήλωση όλων των αεροπορικών μέσων όλων των Κλάδων
β) στην καταμέτρηση του συνόλου των αρμάτων μάχης και των τεθωρακισμένων οχημάτων στο Κέντρο Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων στο Etimesgut της Άγκυρας.
Οι ενέργειες αυτές προκάλεσαν την κινητοποίηση της ηγετικής ομάδας των στασιαστών περί ώρα 19:00 οπότε και διαβιβάσθηκε η εντολή επίσπευσης διεξαγωγής της Επιχείρησης Κεραυνός. Κομβικό ρόλο στη συγκεκριμένη φάση είχαν οι υπασπιστές και στενοί συνεργάτες των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων, όπως ο Υποστράτηγος Mehmet Dişli, αδελφός κορυφαίου κομματικού στελέχους του ΑΚΡ, ο Ταξίαρχος Mehmet Partigöç και οι Συνταγματάρχες Ramazan Gözel και Levent Türkkan. Ο τελευταίος ήταν εκείνος που στις κάλεσε τον Διοικητή Χερσαίων Δυνάμεων Στρατηγό Salih Zeki Çolak και τον Επιτελάρχη, Αντιστράτηγο İhsan Uyar, στο γραφείο του Αρχηγού του τουρκικού Γενικού Επιτελείου.Μια ένοπλη ομάδα εισέβαλε στο γραφείο του Στρατηγού Akar και σκότωσε τον Αρχιλοχία Bülent Aydın κατά την προσπάθεια αφοπλισμού της προσωπικής του φρουράς. Οι πραξικοπηματίες απαίτησαν από τον Στρατηγό Akar να υπογράψει διαταγή για την επιβολή στρατιωτικού νόμου και να διαβάσει δημόσια το διάγγελμα που είχε προετοιμάσει η αυτοαποκαλούμενη «Επιτροπή για την Ειρήνη στην Πατρίδα», κατά το γνωστό απόφθεγμα του Μουσταφά Κεμάλ. Σύμφωνα με μαρτυρίες, ο Υποστράτηγος Mehmet Dişli ήταν εκείνος που απείλησε με όπλο και στη συνέχεια άσκησε βία στον Στρατηγό Akar, δένοντας μια ζώνη στο λαιμό του. Αρκετές ώρες αργότερα, οι Αρχηγοί επιβιβάστηκαν δεμένοι με χειροπέδες στο ελικόπτερο που χρησιμοποιεί ο Akar και μεταφέρθηκαν στην Αεροπορική Βάση Akinci, όπου είχε στηθεί το επιχειρησιακό κέντρο των πραξικοπηματιών.

Στις 21:30 ξεκίνησε η ανάπτυξη αρμάτων μάχης και τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού:
- της 2ης Τεθωρακισμένης Ταξιαρχίας και της 66ης Μηχανοκίνητης Ταξιαρχίας του 3ου Σώματος Στρατού για τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας στις δύο γέφυρες του Βοσπόρου και τους διεθνείς αερολιμένες Kemal Atatürk και Sabiha Gökçen στην Κωνσταντινούπολη.
- της Επιλαρχίας της Σχολής Τεθωρακισμένων στο Etimesgut σε κεντρικά σημεία της Άγκυρας.

Στις 22:00 απογειώθηκε ζεύγος οπλισμένων μαχητικών αεροσκαφών F-16 της 141 Μοίρας με κωδικούς κλήσης “Αslan 1 και 2” από την Αεροπορική Βάση Akinci όπου εδρεύει η 4η Κύρια Βάση Αεριωθούμενων, περίπου 20 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της Άγκυρας. Τα αεροσκάφη ξεκίνησαν χαμηλές διελεύσεις πάνω από την τουρκική πρωτεύουσα, σπάζοντας το φράγμα του ήχου και εκτοξεύοντας θερμοβολίδες, στο πλαίσιο ψυχολογικών επιχειρήσεων. 
Ακολούθησε η απογείωση δεύτερου ζεύγους F-16 με κωδικούς κλήσης “Sahin 1 και 2” ενώ ο πύργος ελέγχου του διεθνούς αερολιμένα Esenboğa εντόπισε την προσέγγιση ενός αεροσκάφους εναέριου ανεφοδιασμού KC-135R της 101ης Μοίρας με κωδικό κλήσης “Asena 2” που είχε απογειωθεί από την Αεροπορική Βάση Incirlik. Αξιοσημείωτη ήταν η απογείωση 2 μεταγωγικών A400M και 6 C-130 από την 12η Βάση Αερομεταφορών/Αεροπορική Βάση Καισάρειας με προορισμό τη Μαλάτεια, έδρα της 2ης Στρατιάς, και αποστολή τη μεταφορά βαρέως οπλισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το προσωπικό της Αεροπορικής Βάσης Akinci είχε διαταχθεί να φύγει νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο ενώ το σκέλος των αεροπορικών επιχειρήσεων διηύθυνε ο Αντισμήναρχος Hakan Karakuş, γαμπρός του τέως Αρχηγού της Τουρκικής Αεροπορίας, Πτεράρχου ε.α. Akın Öztürk και φερόμενου ως πρωτεργάτη του πραξικοπήματος που επρόκειτο να αναλάβει την ηγεσία των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων μετά την ανατροπή του ισλαμικού καθεστώτος. Υπενθυμίζεται ότι ο Karakuş είχε γίνει γνωστός στην τουρκική κοινή γνώμη στις στις 11 Σεπτεμβρίου 2014 όταν κλώτσησε όχημα της πρεσβείας του Κουβέιτ στην Άγκυρα και στη συνέχεια ήρθε στα χέρια με τους επιβαίνοντες ακολούθους, προκαλώντας τότε διπλωματικό επεισόδιο.

Καθ΄όλη τη διάρκεια της νύχτας, τουλάχιστον 6 αεροσκάφη F-16 της 141 Μοίρας μαζί με τουλάχιστον ένα επιθετικό ελικόπτερο AH-1W Super Cobra του 1ου Συντάγματος Αεροπορίας Στρατού από το Güvercinlik της Άγκυρας, έπληξαν:
- Τις εγκαταστάσεις του αρχηγείου των ειδικών δυνάμεων και της μονάδας αεροπορικών μέσων της Τουρκικής Αστυνομίας στο Gölbaşı, όπου σκοτώθηκαν 47 αστυνομικοί από τους 62 συνολικά κατά τη διάρκεια του πραξικοπήματος.
- Το κτίριο της Μεγάλης Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης (TBMM)
- Το αρχηγείο της ΜİΤ στο Yenimahalle, στο οποίο πραγματοποιήθηκε ανεπιτυχής προσπάθεια εισβολής από ομάδα ειδικών δυνάμεων.
- Τις υποδομές του TurkSAT στο Gölbaşı
- Το προεδρικό μέγαρο στο Beştepe

Παράλληλα, αδρανοποιήθηκε το σύνολο της στρατιωτικής ηγεσίας:
- Ο Αρχηγός της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας Πτέραρχος Abidin Ünal βρισκόταν στο γαμήλιο γλέντι της κόρης του Αντιπτεράρχου Mehmet Şanver, Διοικητή της Διοίκησης Αεροπορικών Δυνάμεων και Αεράμυνας της ΤΗΚ. Ελικόπτερο AS532 Cougar προσγειώθηκε στις 23:22 στο χώρο στάθμευσης του παραλιακού κέντρου Moda Deniz Kulübü στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης και ένοπλη ομάδα έθεσε υπό ομηρία τους παρευρισκόμενους ανώτατους αξιωματικούς.
- Ο Αρχηγός της Γενικής Διεύθυνσης Χωροφυλακής Στρατηγός Galip Mendi βρισκόταν στην οικία του και τέθηκε υπό κράτηση από τη φρουρά του, προτού μεταφερθεί και αυτός στην Αεροπορική Βάση Akinci.
- Με το πρόσχημα τρομοκρατικής ενέργειας, ο Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Veysel Kösele επιβιβάστηκε εσπευσμένα στη φρεγάτα YAVUZ (F240) που είχε ήδη αποπλεύσει από το Ναύσταθμο Gölcük. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πραξικοπηματίες κατέλαβαν τέσσερα πολεμικά πλοία στο Ναύσταθμο Gölcük και τρία στο Ναύσταθμο Aksaz.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πληροφορία για την ομηρία του Αρχηγού Στόλου και τον απόπλου της φρεγάτας γνωστοποιήθηκε στα διεθνή μέσα ενημέρωσης από ελληνική στρατιωτική πηγή. Παράλληλα, τέθηκε υπό κράτηση και ο Αρχηγός του Τουρκικού Ναυτικού, Ναύαρχος Bülent Bostanoğlu που βρισκόταν σε εκδήλωση στη Λέσχη Αξιωματικών της Άγκυρας.

Κομβικό σημείο για την αποτυχία του πραξικοπήματος ήταν η έγκαιρη διαφυγή του Τούρκου προέδρου Recep Tayyip Erdoğan από το πολυτελές ξενοδοχείο Grand Yazici Club Turban στη Μαρμαρίδα και η μετέπειτα εμφάνισή του στο CNN Türk μέσω FaceTime. Την επιχείρηση σύλληψης του Τούρκου προέδρου είχε αναλάβει μικτή ομάδα 24 στελεχών των ΜΑΚ και SAT που μεταφέρθηκαν στην περιοχή από την Αεροπορική Βάση Çiğli της Σμύρνης με τρία ελικόπτερα. Υπεύθυνος για την εν λόγω επιχείρηση είχε οριστεί ο Tαξίαρχος Gökhan Sönmezateş, o οποίος κατέχει τις θέσεις τόσο του διευθυντή του Μικτού Κέντρου Ανάλυσης Στόχων όσο και του επικεφαλής του τμήματος ανάκτησης προσωπικού στη Διεύθυνση Επιχειρήσεων της Τουρκικής Αεροπορίας. Με βάση τα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, ο Τούρκος πρόεδρος ενημερώθηκε εγκαίρως από το διοικητή της ΜİΤ Hakan Fidan για «ύποπτη στρατιωτική κινητικότητα» και κατευθύνθηκε με την πολυάριθμη συνοδεία του για το αεροδρόμιο Dalaman με τελικό προορισμό τον αερολιμένα Esenboğa στην Άγκυρα. Η εσπευσμένη αναχώρηση προκάλεσε την συμπλοκή μεταξύ της επίλεκτης ομάδας των πραξικοπηματιών και της φρουράς του Τούρκου προέδρου, κατά την οποία σκοτώθηκαν δύο αστυνομικοί και τραυματίστηκαν άλλοι επτά.

Την ίδια ώρα ο υπασπιστής του Τούρκου προέδρου, Συνταγματάρχης Ali Yazıcı, τηλεφώνησε στον επικεφαλής της φρουράς του Erdoğan και τον ρώτησε για το σχέδιο πτήσης του προεδρικού αεροσκάφους Gulfstream IV. Αυτό έβαλε σε υποψίες τη φρουρά του προέδρου και έτσι το αεροσκάφος έλαβε τον κωδικό πολιτικού νηολογίου. Το προεδρικό αεροσκάφος κατευθύνθηκε προς την Κωνσταντινούπολη κατόπιν προτροπής του Διοικητή της 1ης Στρατιάς, Αντιστρατήγου Ümit Dündar, ο οποίος ήταν ο μοναδικός ανώτατος αξιωματικός που παρείχε ανοικτά τη στήριξή του στον πρόεδρο Erdoğan και σήμερα εκτελεί χρέη Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ένας αριθμός αεροσκαφών F-16 που απογειώθηκε από την Αεροπορική Βάση Balıkesir και τις προκεχωρημένες βάσεις του Dalaman και του Erzurum ενεπλάκη σε αερομαχίες με τα αεροσκάφη των πραξικοπηματιών, εκ των οποίων ένα ζεύγος F-16 επιχείρησε να προσεγγίσει το προεδρικό αεροσκάφος.

Ο κίνδυνος εκδήλωσης μιας δεύτερης φάσης επιχειρήσεων από πλευράς των πραξικοπηματιών επέβαλε την καταστροφή των δύο κεντρικών διαδρόμων της Αεροπορικής Βάσης Akinci περί ώρα 11:10 της 16ης Ιουλίου. Η αποστολή εκτελέστηκε από αεροσκάφη F-4E/2020 της 111 Mοίρας από την Αεροπορική Βάση Eskişehir.

«Αποχουντοποίηση»

Στη 01:00 της 16ης Ιουλίου, οι αστυνομικές αρχές της Προύσας συνέλαβαν ανώτερο αξιωματικό της Τουρκικής Χωροφυλακής, ο οποίος είχε στην κατοχή του μία λίστα 6 σελίδων που περιελάμβανε τα ονόματα στρατιωτικών και δικαστών που επρόκειτο να διοριστούν σε διάφορες δημόσιες θέσεις μετά το πραξικόπημα. Χαρακτηριστικά, στη θέση του διευθυντή της κρατικής αμυντικής βιομηχανίας ΜΚΕΚ επρόκειτο να διοριστεί ο Ακόλουθος Άμυνας της Τουρκίας στο Κουβέιτ, Mikail Güllü, ο οποίος μετά την αποτυχία του πραξικοπήματος επιχείρησε να διαφύγει στην Ολλανδία αλλά συνελήφθη από τις σαουδαραβικές αρχές στο αεροδρόμιο King Fahd κατόπιν τουρκικού αιτήματος. Οι λίστες αυτές αξιοποιούνται μέχρι αυτή τη στιγμή για μαζικές εκκαθαρίσεις στρατιωτικών και δικαστών.

http://e-amyna.com/

ΣΧΕΤΙΚΟ: Ο πλήρης κατάλογος των συλληφθέντων ανώτατων στρατιωτικών

Το κομμάτι των αεροπορικών επιχειρήσεων του αποτυχημένου πραξικοπήματος στην Τουρκία ανέλυσε η ιστοσελίδα The Aviationist παρουσιάζοντας τα γεγονότα με χρονική σειρά. Πιο αναλυτικά το Πραξικόπημα ξεκίνησε με την απογείωση από την αεροπορική βάση Akinci (4ncu AJÜ) 2 αεροσκαφών F-16C Block50+ της 141 Filo, με τις κωδικές ονομασίες Aslan 1 και Aslan 2 λίγο μετά τις 22.00. Ακολούθησε η απογείωση δύο ακόμη αεροσκαφών του ιδίου τύπου με τις κωδικές ονομασίες Sahin 1 και Sahin 2, ενώ λίγο αργότερα απογειώθηκαν δύο ακόμη αεροσκάφη τύπου F-16C Block50+. Τα αεροσκάφη αυτά επρόκειτο να φέρουν σε πέρας τρείς διαφορετικές αποστολές, πρώτον την τρομοκράτηση του πληθυσμού της Άγκυρας με συνεχόμενες διελεύσεις πάνω από την πρωτεύουσα της χώρας σε χαμηλό ύψος με υπερηχητική ταχύτητα εξαπολύοντας θερμοβολίδες, τον βομβαρδισμό στόχων που είχαν προεπιλεγεί και τρίτον την κατάρριψη του αεροσκάφους που μετέφερε τον Recep Tayyip Erdogan στην Κωνσταντινούπολη. Οι υπερπτήσεις πάνω από την Άγκυρα πραγματοποιήθηκαν από δύο F-16C Block50+ που είχαν κλειστούς τους πομποδέκτες του συστήματος IFF, μεταξύ 22.20-22.25 τοπική ώρα και προκάλεσαν την ανησυχία του πληθυσμού, ο οποίος άρχισε να τηλεφωνεί στο διεθνές αεροδρόμιο της Άγκυρας Esenboga. Λίγο νωρίτερα ο πύργος ελέγχου του διεθνούς αεροδρομίου της Άγκυρας είχε ζητήσει από τους πιλότους των δύο αεροσκαφών να τον ενημερώσουν το είδος της αποστολής τους. Αυτοί του απάντησαν ότι βρίσκονται σε ειδική αποστολή και πρόκειται να πετάξουν πάνω από την Άγκυρα. Αριθμός αεροσκαφών F-16C βρισκόταν σε ετοιμότητα στην αεροπορική βάση του Diyarbakir (8nci AJÜ) όπου εδρεύουν οι μονάδες 181 Filo Pars και 182 Filo Atmaca εξοπλισμένες με μαχητικά F-16C Block40TM, F-16C Block50+ και F-16C Block40TM αντίστοιχα. Σύμφωνα με το The Aviationist, λίγη ώρα αργότερα ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου Esenboga εντόπισε το ίχνος ενός ιπτάμενου τάνκερ τύπου KC-135R της 101 Filo με κωδικό κλήσης “Asena 02” το οποίο είχε απογειωθεί από την βάση του Incirlik. Το αεροσκάφος ξεκίνησε να ανεφοδιάζει με καύσιμα τα F-16C Block50+ που είχαν απογειωθεί από το Akinci χωρίς αυτό και τα μαχητικά να επικοινωνούν πλέον με τον πύργο ελέγχου του Esenboga.

Όμως το “Asena 02” δεν ήταν το μοναδικό KC-135R που είχε απογειωθεί από το Incirlik και συμμετείχε στο πραξικόπημα. Συνολικά τέσσερα αεροσκάφη KC-135R από τα επτά που διαθέτει η Τουρκική Αεροπορία με τις κωδικές κλήσεις “Asena 01 – 04” συμμετείχαν στις αποστολές ανεφοδιασμού των 6 F-16C Block50+ μέχρι τις πρωινές ώρες της 16ης Ιουλίου. Λίγη ώρα μετά τις διαδοχικές απογειώσεις των F-16C Block50+ που συμμετείχαν στο πραξικόπημα, η Τουρκική Αεροπορία αντέδρασε απογειώνοντας αεροσκάφη F-16C από την προωθημένη βάση του Dalaman (η οποία βρίσκεται πλησίον της Μαρμαρίδας όπου διέμενε ο Τούρκος Πρόεδρος), του Balikesir και του Erzurum. Η τελευταία βάση χρησιμοποιείται εδώ και αρκετό καιρό από τις μονάδες της αεροπορικής βάσης στο Merzifon αφού η βάση είναι υπό ανακατασκευή και δεν είναι επιχειρησιακή. Στην αεροπορική βάση του Erzurum εδρεύουν προσωρινά οι μονάδες 151 Filo Tunç εξοπλισμένη με αεροσκάφη F-16C Block50TM, F-16D Block50TM και η μονάδα 152 Filo Akinci εξοπλισμένη με αεροσκάφη F-16C Block30, F-16D Block30, F-16C Block30TM, F-16D Block30TM, F-16C Block40TM και F-16D Block40TM. Τα αεροσκάφη της Τουρκικής Αεροπορίας προσπάθησαν να καταρρίψουν το KC-135R “Asena 02” το οποίο είχε αντικατασταθεί από το “Asena 03” και τώρα πετούσε πάνω από την Κασταμονή βόρεια της Άγκυρας. Πιο ειδικά δύο F-16C κινήθηκαν προς το “Asena 02” το οποίο εκτελούσε κύκλους αλλά δεν το κατέρριψαν επειδή πετούσε πάνω από κατοικημένη περιοχή. Αυτό όμως δεν απέτρεψε τα φιλοκυβερνητικά μαχητικά να εμπλακούν σε αερομαχίες με τα F-16C των πραξικοπηματιών πάνω από την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη χωρίς όμως να έχουμε καταρρίψεις.

Ακολούθως τα αεροσκάφη και τα ελικόπτερα που χρησιμοποίησαν οι πραξικοπηματίες επιτέθηκαν στο
Αρχηγείο των Ειδικών Δυνάμεων της Αστυνομίας στην περιοχή Golbasi πλησίον της Άγκυρας σκοτώνοντας 47 αστυνομικούς,
στο σύστημα διανομής φυσικού αερίου στην Άγκυρα,
στο Αρχηγείο του Αεροπορικού Σώματος της Αστυνομίας επίσης στο Golbasi,
στην Εθνοσυνέλευση, στην Άγκυρα,
στο Αρχηγείο της Αστυνομίας στην Άγκυρα,
στο Αρχηγείο της ΜΙΤ στην Άγκυρα,
στις εγκαταστάσεις της TurkSAT επίσης στο Golbasi,
στις γέφυρες της Κωνσταντινούπολης και
στο Προεδρικό Μέγαρο στην Άγκυρα.

Παράλληλα με τις επιχειρήσεις των αεροσκαφών τα ελικόπτερα των πραξικοπηματιών πραγματοποιούσαν πολλαπλές αποστολές κρούσης, υποστήριξης και μεταφοράς ειδικών δυνάμεων. Πιο αναλυτικά τουλάχιστον ένα επιθετικό ελικόπτερο AH-1 Cobra έπληξε με το πυροβόλο του διαδηλωτές στην γέφυρα του Βοσπόρου στην Κωνσταντινούπολη, ένα ελικόπτερο AH-1W Super Cobra έπληξε υποστηρικτές του Τούρκου Προέδρου έξω από το κτίριο της Εθνοσυνέλευσης καθώς και το ίδιο το κτίριο, ένα ακόμη ελικόπτερο έπληξε τις εγκαταστάσεις της TurkSAT στο Golbasi, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες καταρρίφθηκε από φιλοκυβερνητικό F-16C.Επιπλέον ένα ελικόπτερο S-70 έπληξε την είσοδο του κτιρίου της ΜΙΤ στην Άγκυρα και προσπάθησε να αποβιβάσει καταδρομείς στόχος των οποίων ήταν η σύλληψη του Αρχηγού της ΜΙΤ Hakan Fidan. Σύμφωνα με πληροφορίες το συγκεκριμένο ελικόπτερο καταρρίφθηκε.Την ίδια στιγμή δύο ελικόπτερα AS 532 CSAR με καταδρομείς επέδραμαν σε γάμο που λάμβανε χώρα σε περιοχή της Κωνσταντινούπολης την ώρα του πραξικοπήματος και απήγαγαν αριθμό Στρατηγών που ήταν προσκεκλημένοι.

Για τη σύλληψη του Τούρκου Προέδρου οι πραξικοπηματίες είχαν οργανώσει σύμφωνα με την Hurriyet την αερομεταφορά στην Μαρμαρίδα ανδρών του Κέντρου Εκπαίδευσης Ορεινών Καταδρομέων στο Eğirdir της πόλης Ισπάρτα αξιοποιώντας το αεροδρόμιο Suleyman Demirel στο οποίο εδρεύει και η στρατιωτική βάση. Η επιχείρηση αυτή διεκόπη από την Αστυνομία και έτσι οι πραξικοπηματίες προσπάθησαν να μεταφέρουν τους καταδρομείς με 40 λεωφορεία. Πάλι όμως η Αστυνομία κατάφερε να παρεμποδίσει την μεταφορά των στρατιωτών συλλαμβάνοντας τους οδηγούς, με αποτέλεσμα οι πραξικοπηματίες να καταφύγουν στην εναλλακτική λύση που είχαν προβλέψει. Αυτή περιελάμβανε την αποστολή στην Μαρμαρίδα τριών ελικοπτέρων τύπου S-70 από την αεροπορική βάση Çiğli της Σμύρνης. Στα ελικόπτερα αυτά επέβαιναν περίπου 40 άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων της Αεροπορίας (CSAR/ΜΑΚ) οι οποίοι προσπάθησαν να αποβιβαστούν πλησίον του ξενοδοχείου του Recep Tayyip Erdogan στην Μαρμαρίδα. Αποστολή τους ήταν η σύλληψη του Τούρκου Προέδρου. Όπως αναφέρει η Hurriyet εξαιτίας των πυρών που δέχτηκαν από το έδαφος δεν επετεύχθη η αποβίβαση του συνόλου της δύναμης με αποτέλεσμα να εμπλακούν στην επιχείρηση περίπου 25 άτομα της ομάδας. Οι άνδρες αυτοί έφτασαν στο ξενοδοχείο καθυστερημένα λόγω της ανατροπής των αρχικών σχεδίων με αποτέλεσμα ο Τούρκος Πρόεδρος να έχει απομακρυνθεί από αυτό μόλις 30 λεπτά πριν από την άφιξη τους. Μετά την αποτυχημένη επιχείρηση οι 14 από τους 25 άνδρες της ομάδας που κατάφεραν να γλιτώσουν από την μάχη με τους άνδρες της Αστυνομίας στο ξενοδοχείο, επιβιβάστηκαν σε δύο διαφορετικά ελικόπτερα και έφυγαν προς άγνωστη κατεύθυνση.

Όσον αφορά το ρόλο των μεταγωγικών αεροσκαφών στο πραξικόπημα σύμφωνα με το The Aviationist οκτώ αεροσκάφη C-160 και A-400M απογειώθηκαν από την βάση της Καισαρείας και προσγειώθηκαν στην Μαλάτεια (7nci AJÜ) μεταφέροντας πυρομαχικά και όπλα για το πραξικόπημα. Εκτός όμως από την μεταφορά στρατιωτικού υλικού οι πραξικοπηματίες σύμφωνα με την Hurriyet σχεδίαζαν να μεταφέρουν με μεταγωγικά αεροσκάφη C-130H/E συνολικά 5.000 άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων της Στρατοχωροφυλακής από την συνοριακή επαρχία Σιρνάκ στην Άγκυρα και να διανείμουν τις δυνάμεις αυτές στην Εθνοσυνέλευση, στην ΜΙΤ, στο Υπουργείο Εσωτερικών, στο Αρχηγείο των Ειδικών Δυνάμεων της Αστυνομίας, στο Αρχηγείο των Ενόπλων Δυνάμεων, στο Προεδρικό Μέγαρο, στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και στις εγκαταστάσεις της TurkSAT στο Golbasi. Όπως αναφέρει η Hurriyet αριθμός από τα μεταγωγικά πέταξε από την Άγκυρα την Μαλάτεια και την Καισάρεια στην πόλη Σιρνάκ για να μεταφέρει τους Καταδρομείς αλλά οι τοπικές αρχές πρόλαβαν και διέκοψαν την διαδικασία παρεμποδίζοντας την απογείωση των αεροσκαφών στα αεροδρόμια που είχαν προετοιμαστεί για την αερογέφυρα.

Αναφορικά με την περίφημη παραλίγο αναχαίτιση του αεροσκάφους Gulfstream IV από δύο μαχητικά F-16C οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πιλότοι δίστασαν λόγω του κωδικού κλήσης του προεδρικού αεροσκάφους ο οποίος ήταν πολιτικός των Τουρκικών Αερογραμμών. Πιο αναλυτικά οι πιλότοι του Προεδρικού αεροσκάφους χρησιμοποίησαν τον κωδικό κλήσης ΤΗΥ 8456 καμουφλάροντας το αεροσκάφος του Recep Tayyip Erdogan σε πολιτικό αεροσκάφος των Τουρκικών Αερογραμμών γεγονός που σύμφωνα με τουρκικές πηγές απέτρεψε τους δύο πιλότους των πραξικοπηματιών να καταρρίψουν το Gulfstream IV και επέτρεψε στον Τούρκο Πρόεδρο να προσγειωθεί στην Κωνσταντινούπολη και να ξεκινήσει την αντεπίθεση του. Κατα μια άλλη πληροφορία τα δύο F-16C των πραξικοπηματιών αναχαιτίστηκαν από τα δύο F-16C που συνόδευαν τον αεροσκάφος του Τούρκου Προέδρου στην περιοχή της θάλασσας του Μαρμαρά.

Την επόμενη ημέρα Σάββατο 16 Ιουλίου δύο βομβαρδιστικά τύπου F-4E 2020 Terminator έπληξαν με βόμβες τον διάδρομο της βάσης Akinci με στόχο την αποτροπή νέων απογειώσεων. Όπως αποδείχτηκε το στρατηγείο των πραξικοπηματιών ήταν η συγκεκριμένη βάση στην οποία μεταφέρθηκαν από την Άγκυρα η στρατιωτική ηγεσία που είχε συλληφθεί.Παράλληλα την ίδια ημέρα ένα αεροσκάφος Ε-7 AEW&C πραγματοποίησε πτήση βόρεια του Eskisehir και ένα μαχητικό F-16C πραγματοποιούσε περιπολία βορειοδυτικά της Άγκυρας. Αυτό δεν απέτρεψε μια τελευταία επίθεση από ένα από τα μαχητικά των πραξικοπηματιών κατά του Προεδρικού Μεγάρου στην Άγκυρα το πρωί του Σαββάτου. Έκτοτε δεν υπάρχει κάποιο νέο περιστατικό, ενώ δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί οι πληροφορίες για την εξαφάνιση 42 ελικοπτέρων και των 6 F-16C που συμμετείχαν στο Πραξικόπημα.

http://www.viadiplomacy.gr/aeroporikes-epichirisis-ke-aeroapovasis-tou-praxikopimatos/

No comments :

Post a Comment