Κορυφώνεται η ανησυχία στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας αναφορικά με την πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει τον φόρο που εισπράττει από τους καταναλωτές σε κάθε λογαριασμό. Σύμφωνα με όσα επισημαίνουν στελέχη του κλάδου μια τέτοια εξέλιξη επισύρει τον κίνδυνο μέρος των καταναλωτών, να μετακινηθεί σε εταιρείες άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χρησιμοποιώντας καρτοκινητή, προκειμένου να αποφύγει το ειδικό τέλος και με δεδομένο ότι τέλη περιαγωγής καταργούνται. Βάσει εκτιμήσεων της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) μια νέα αύξηση της φορολογίας στην κινητή τηλεφωνία θα έχει ως συνέπεια απώλεια εσόδων για το δημόσιο έως και 175 εκατ. ευρώ ετησίως (το λιγότερο 50 εκατ. ευρώ). Η αγορά της κινητής τηλεφωνίας έχει ενημερώσει την κυβέρνηση για τις απόψεις της, μεταξύ άλλων με επιστολή προς τον υπουργό Οικονομίας Ευκλείδη Τσακαλώτο, από τον οποίο έχει ζητηθεί και συνάντηση. Στελέχη της αγοράς λέγουν επίσης ότι αν πρέπει οπωσδήποτε να ληφθούν ισοδύναμα μέτρα από τους τηλεπικοινωνιακούς λογαριασμούς το λιγότερο «επικίνδυνο» είναι να προέλθουν από τη σταθερή τηλεφωνία (συνδυαστικά πακέτα τηλεφωνίας, internet και συνδρομητικής τηλεόρασης). Όπως υπογραμμίζει στo «infocom.gr» ο γενικός διευθυντής της ΕΕΚΤ Γιώργος Στεφανόπουλος «ενδεχόμενη αύξηση του ειδικού τέλους στην κινητή τηλεφωνία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα δημόσια έσοδα καθώς θα επιβαρύνει την ανταγωνιστικότητα των εγχώριων παρόχων, ωθώντας εγχώριους πελάτες να μετακινηθούν σε παρόχους του εξωτερικού για να αποφύγουν το ειδικό τέλος με την εφαρμογή του κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης ‘Roam like at Home’, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2017. Το αποτέλεσμα θα είναι πολλαπλάσιες απώλειες για το δημόσιο καθώς θα χαθούν και έσοδα από ΦΠΑ και άλλες πηγές φόρων. Οι κινητές επικοινωνίες στην Ελλάδα είναι στη δεύτερη θέση με μεγάλη απόσταση από τις επόμενες χώρες ως προς το ποσοστό έμμεσης φορολογίας το οποίο ανέρχεται από 38% έως 48% (με μεσοσταθμικό ποσοστό 39,1%) ενώ με εξαίρεση την Ουγγαρία η αντίστοιχη φορολογία στις υπόλοιπες χώρες κυμαίνεται μεταξύ 17% και 25%.»
O Κλάδος των Κινητών Τηλεπικοινωνιών συνεχίζει να πλήττεται από υπερφορολόγηση, χωρίς όμως η συγκεκριμένη πρακτική να ενισχύει τα δημόσια έσοδα, σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησαν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και η ICAP για την Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας. Η φορολογία του κλάδου στην Ελλάδα βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση τόσο με τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε απόλυτα μεγέθη, η χώρα μας καταλαμβάνει την 1η θέση στον κόσμο ως προς το συνολικό φόρο που επιβάλλεται στους συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας με 37-48% αθροιστικές επιβαρύνσεις (ΦΠΑ 23% και ειδικό τέλος 12-20%). Σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το συνολικό ποσοστό φόρου δεν ξεπερνάει το 25%. Αποτέλεσμα αυτών των πρακτικών είναι η σταθερή μείωση την τελευταία τριετία των δημοσίων εσόδων από την κινητή τηλεφωνία. Αναλυτικά, τα δημόσια έσοδα μειώθηκαν το 2011 κατά 12,6%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε €232 εκ., το 2010 κατά 3,2% (€62 εκ.) και το 2009 κατά 1,1% (€52 εκ). Σύμφωνα με εκτιμήσεις της μελέτης, το 2012 τα δημόσια έσοδα αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω, κατά 13,4%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κλάδος των Κινητών Επικοινωνιών αποτελεί πρότυπο φορολογικής συνέπειας και είναι ένας από τους σημαντικότερους εταίρους της Ελληνικής Οικονομίας, συνεισφέροντας, μόνο για το 2011, €1.612 εκ. σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές (€972 εκ. οι εταιρείες Κινητής και €640 εκ. η υπόλοιπη αλυσίδα, πχ προμηθευτές των παρόχων και έμποροι συσκευών). Ειδικά για το 2011, στα παραπάνω ποσά θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος χορήγησης των αδειών χρήσης του φάσματος, ύψους €380 εκ.
Σύμφωνα με τη μελέτη, ο περιορισμός της φορολογίας του κλάδου μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση των δημοσίων εσόδων, και κατ’ επέκταση στην ανάκαμψη της Οικονομίας:
- Εξαίρεση από το ειδικό τέλος των συνδέσεων που προσφέρουν και όγκο δεδομένων ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο τουλάχιστον 50Mb θα οδηγήσει σε αύξηση των δημοσίων εσόδων από €141 εκ. το 2011, σε €224 εκ. το 2013.
- Μείωση του ΦΠΑ από 23% σε 20% θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των δημόσιων εσόδων κατά €4 εκ., λαμβάνοντας υπόψη και τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην ευρύτερη οικονομία.
- Μείωση του ειδικού τέλους κατά 10% θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των δημόσιων εσόδων κατά €0,8 εκ. Λαμβάνοντας υπόψη και τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην υπόλοιπη οικονομία, το βέλτιστο επίπεδο του ειδικού τέλους για τα δημόσια έσοδα ανέρχεται σε 50% χαμηλότερα από ό,τι σήμερα με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 29 εκ.
- Κατάργηση της επιβολής ΦΠΑ πάνω στο ειδικό τέλος θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των δημόσιων εσόδων κατά €0,4 εκ. Συνυπολογίζοντας τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην υπόλοιπη οικονομία, η αύξηση ξεπερνά τα 17 εκ.
«Σημαντικό εμπόδιο στην πρόσβαση των πολιτών στην Κοινωνία της Πληροφορίας συνιστά η επιβάρυνση των Υπολογιστών με την προτεινόμενη εύλογη αμοιβή 2% και ειδικά στις σημερινές συνθήκες δριμείας οικονομικής κρίσης», επισημαίνει στην παρέμβασή της η ΕΕΚΤ (Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας) στο πλαίσιο της δημόσια διαβούλευσης του νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού για τη συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Παράλληλα, τοποθετείται (συνοπτικά) και για το άλλο θέμα που έχει ανοίξει, αυτό της φορολόγησης των smartphones με 6%, μετά τις προσφυγές φορέων διαχείρισης δικαιωμάτων κατά δύο επιχειρήσεων εισαγωγής κινητών τηλεφώνων υπογραμμίζοντας: «Οι συσκευές Η/Υ, όπως τα κινητά τηλέφωνα, τα tablets, τα laptops κτλ, αποτελούν τεχνικά μέσα τα οποία έχουν πολλαπλές κύριες χρήσεις νευραλγικής σημασίας για την επικοινωνία, την παραγωγή, την εργασία, την δημιουργία και την καινοτομία, ενώ σε σχέση με τις κύριες χρήσεις τους η χρήση για ιδιωτική αντιγραφή είναι εντελώς δευτερεύουσα». Η ΕΕΚΤ υπενθυμίζει ότι η ίδια η Πολιτεία, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα προώθησης της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών και διάδοσης της ευρυζωνικότητας, χρηματοδότησε το πρόγραμμα «Ψηφιακή Αλληλεγγύη» με σκοπό να καταστεί πιο προσιτή σε όλους η αγορά σχετικού εξοπλισμού και τονίζει: «Σε κραυγαλέα αντίφαση με τα παραπάνω, το υπόψη σχέδιο νόμου επιδιώκει την επιβολή μίας νέας εισφοράς υπέρ τρίτων 2% στην τιμή αγοράς των Η/Υ. Είναι προφανές ότι το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο επιβαρύνοντας τις τιμές πώλησης των Η/Υ οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επεδίωκε η Πολιτεία με την «Ψηφιακή Αλληλεγγύη» και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα». Περαιτέρω επισημαίνεται ότι το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο έρχεται σε μία χρονική στιγμή, κατά την οποία το σύστημα της εύλογης αμοιβής μέσω συσκευών στην παρούσα του μορφή τίθεται πανευρωπαϊκά υπό αμφισβήτηση. Αιτία είναι ότι το σύστημα αυτό προέρχεται από την εποχή των αναλογικών υλικών φορέων και είναι πλέον αναχρονιστικό στην ψηφιακή εποχή, όπου η επιγραμμική χρήση σε συνεχή ροή (streaming), κατά την οποία δεν δημιουργούνται αντίγραφα, αντικαθιστά όλο και περισσότερο την αγορά υλικών φορέων.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα δεδομένα της μουσικής βιομηχανίας (IFPI 2015) τα έσοδα από το streaming έχουν ξεπεράσει τα έσοδα από το downloading σε πάνω από 37 χώρες παγκοσμίως. Έτσι, μολονότι όλο και λιγότεροι χρήστες καταφεύγουν στην αγορά έργων που δύνανται να αναπαραχθούν, το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο έρχεται αγνοώντας τα δεδομένα της αγοράς να αυξήσει δραματικά την εύλογη αμοιβή των δημιουργών, συμπεριλαμβάνοντας τους Η/Υ στις συσκευές επί των οποίων επιβάλλεται το σχετικό τέλος. Επιπροσθέτως, το σύστημα της εύλογης αμοιβής που καθιερώνεται από την ως άνω Οδηγία 2001/29/ΕΚ τελεί υπό αναμόρφωση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής COM(2015) 626 final της 9.12.2015 με τίτλο «Προς ένα σύγχρονο, πιο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας», η Επιτροπή «θα αξιολογήσει την ανάγκη για λήψη μέτρων προκειμένου να διασφαλίσει ότι, όταν τα κράτη μέλη επιβάλλουν τέλη για την αντιγραφή ιδιωτικής χρήσης και τη φωτοαναπαραγωγή προς αποζημίωση των δικαιούχων, τα διάφορα συστήματα λειτουργούν ορθά στην ενιαία αγορά και δεν δημιουργούν εμπόδια στην ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών. Όσον αφορά την υπόθεση της επιβολής τέλους και στα «έξυπνα» κινητά ξεκίνησε με τη κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων φορέων διαχείρισης δικαιωμάτων κατά δύο επιχειρήσεων εισαγωγής και διάθεσης κινητών τηλεφώνων και συγκεκριμένα κατά των Vodafone Hellas και Huawei Hellas. Από τις προαναφερόμενες εταιρείες ζητήθηκε να γνωστοποιήσουν στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας για συγκεκριμένη περίοδο την αξία χονδρικής πώλησης διαφόρων ειδών και κυρίως των smartphones. Από τις δύο ένδικες υποθέσεις στο ακροατήριο έφτασε πρόσφατα (11.01.2016) η Vodafone και η απόφαση εκκρεμεί. Για τη δεύτερη υπόθεση η εκδίκαση είχε οριστεί για τις 25.01.2016, αλλά αναβλήθηκε λόγω της αποχής των δικηγόρων.
http://www.infocom.gr/
O Κλάδος των Κινητών Τηλεπικοινωνιών συνεχίζει να πλήττεται από υπερφορολόγηση, χωρίς όμως η συγκεκριμένη πρακτική να ενισχύει τα δημόσια έσοδα, σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησαν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και η ICAP για την Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας. Η φορολογία του κλάδου στην Ελλάδα βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση τόσο με τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε απόλυτα μεγέθη, η χώρα μας καταλαμβάνει την 1η θέση στον κόσμο ως προς το συνολικό φόρο που επιβάλλεται στους συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας με 37-48% αθροιστικές επιβαρύνσεις (ΦΠΑ 23% και ειδικό τέλος 12-20%). Σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης το συνολικό ποσοστό φόρου δεν ξεπερνάει το 25%. Αποτέλεσμα αυτών των πρακτικών είναι η σταθερή μείωση την τελευταία τριετία των δημοσίων εσόδων από την κινητή τηλεφωνία. Αναλυτικά, τα δημόσια έσοδα μειώθηκαν το 2011 κατά 12,6%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε €232 εκ., το 2010 κατά 3,2% (€62 εκ.) και το 2009 κατά 1,1% (€52 εκ). Σύμφωνα με εκτιμήσεις της μελέτης, το 2012 τα δημόσια έσοδα αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω, κατά 13,4%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κλάδος των Κινητών Επικοινωνιών αποτελεί πρότυπο φορολογικής συνέπειας και είναι ένας από τους σημαντικότερους εταίρους της Ελληνικής Οικονομίας, συνεισφέροντας, μόνο για το 2011, €1.612 εκ. σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές (€972 εκ. οι εταιρείες Κινητής και €640 εκ. η υπόλοιπη αλυσίδα, πχ προμηθευτές των παρόχων και έμποροι συσκευών). Ειδικά για το 2011, στα παραπάνω ποσά θα πρέπει να προστεθεί και το κόστος χορήγησης των αδειών χρήσης του φάσματος, ύψους €380 εκ.
Σύμφωνα με τη μελέτη, ο περιορισμός της φορολογίας του κλάδου μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση των δημοσίων εσόδων, και κατ’ επέκταση στην ανάκαμψη της Οικονομίας:
- Εξαίρεση από το ειδικό τέλος των συνδέσεων που προσφέρουν και όγκο δεδομένων ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο τουλάχιστον 50Mb θα οδηγήσει σε αύξηση των δημοσίων εσόδων από €141 εκ. το 2011, σε €224 εκ. το 2013.
- Μείωση του ΦΠΑ από 23% σε 20% θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των δημόσιων εσόδων κατά €4 εκ., λαμβάνοντας υπόψη και τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην ευρύτερη οικονομία.
- Μείωση του ειδικού τέλους κατά 10% θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των δημόσιων εσόδων κατά €0,8 εκ. Λαμβάνοντας υπόψη και τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην υπόλοιπη οικονομία, το βέλτιστο επίπεδο του ειδικού τέλους για τα δημόσια έσοδα ανέρχεται σε 50% χαμηλότερα από ό,τι σήμερα με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 29 εκ.
- Κατάργηση της επιβολής ΦΠΑ πάνω στο ειδικό τέλος θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των δημόσιων εσόδων κατά €0,4 εκ. Συνυπολογίζοντας τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην υπόλοιπη οικονομία, η αύξηση ξεπερνά τα 17 εκ.
«Σημαντικό εμπόδιο στην πρόσβαση των πολιτών στην Κοινωνία της Πληροφορίας συνιστά η επιβάρυνση των Υπολογιστών με την προτεινόμενη εύλογη αμοιβή 2% και ειδικά στις σημερινές συνθήκες δριμείας οικονομικής κρίσης», επισημαίνει στην παρέμβασή της η ΕΕΚΤ (Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας) στο πλαίσιο της δημόσια διαβούλευσης του νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού για τη συλλογική διαχείριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Παράλληλα, τοποθετείται (συνοπτικά) και για το άλλο θέμα που έχει ανοίξει, αυτό της φορολόγησης των smartphones με 6%, μετά τις προσφυγές φορέων διαχείρισης δικαιωμάτων κατά δύο επιχειρήσεων εισαγωγής κινητών τηλεφώνων υπογραμμίζοντας: «Οι συσκευές Η/Υ, όπως τα κινητά τηλέφωνα, τα tablets, τα laptops κτλ, αποτελούν τεχνικά μέσα τα οποία έχουν πολλαπλές κύριες χρήσεις νευραλγικής σημασίας για την επικοινωνία, την παραγωγή, την εργασία, την δημιουργία και την καινοτομία, ενώ σε σχέση με τις κύριες χρήσεις τους η χρήση για ιδιωτική αντιγραφή είναι εντελώς δευτερεύουσα». Η ΕΕΚΤ υπενθυμίζει ότι η ίδια η Πολιτεία, αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα προώθησης της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών και διάδοσης της ευρυζωνικότητας, χρηματοδότησε το πρόγραμμα «Ψηφιακή Αλληλεγγύη» με σκοπό να καταστεί πιο προσιτή σε όλους η αγορά σχετικού εξοπλισμού και τονίζει: «Σε κραυγαλέα αντίφαση με τα παραπάνω, το υπόψη σχέδιο νόμου επιδιώκει την επιβολή μίας νέας εισφοράς υπέρ τρίτων 2% στην τιμή αγοράς των Η/Υ. Είναι προφανές ότι το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο επιβαρύνοντας τις τιμές πώλησης των Η/Υ οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επεδίωκε η Πολιτεία με την «Ψηφιακή Αλληλεγγύη» και μάλιστα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα». Περαιτέρω επισημαίνεται ότι το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο έρχεται σε μία χρονική στιγμή, κατά την οποία το σύστημα της εύλογης αμοιβής μέσω συσκευών στην παρούσα του μορφή τίθεται πανευρωπαϊκά υπό αμφισβήτηση. Αιτία είναι ότι το σύστημα αυτό προέρχεται από την εποχή των αναλογικών υλικών φορέων και είναι πλέον αναχρονιστικό στην ψηφιακή εποχή, όπου η επιγραμμική χρήση σε συνεχή ροή (streaming), κατά την οποία δεν δημιουργούνται αντίγραφα, αντικαθιστά όλο και περισσότερο την αγορά υλικών φορέων.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα δεδομένα της μουσικής βιομηχανίας (IFPI 2015) τα έσοδα από το streaming έχουν ξεπεράσει τα έσοδα από το downloading σε πάνω από 37 χώρες παγκοσμίως. Έτσι, μολονότι όλο και λιγότεροι χρήστες καταφεύγουν στην αγορά έργων που δύνανται να αναπαραχθούν, το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο έρχεται αγνοώντας τα δεδομένα της αγοράς να αυξήσει δραματικά την εύλογη αμοιβή των δημιουργών, συμπεριλαμβάνοντας τους Η/Υ στις συσκευές επί των οποίων επιβάλλεται το σχετικό τέλος. Επιπροσθέτως, το σύστημα της εύλογης αμοιβής που καθιερώνεται από την ως άνω Οδηγία 2001/29/ΕΚ τελεί υπό αναμόρφωση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής COM(2015) 626 final της 9.12.2015 με τίτλο «Προς ένα σύγχρονο, πιο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας», η Επιτροπή «θα αξιολογήσει την ανάγκη για λήψη μέτρων προκειμένου να διασφαλίσει ότι, όταν τα κράτη μέλη επιβάλλουν τέλη για την αντιγραφή ιδιωτικής χρήσης και τη φωτοαναπαραγωγή προς αποζημίωση των δικαιούχων, τα διάφορα συστήματα λειτουργούν ορθά στην ενιαία αγορά και δεν δημιουργούν εμπόδια στην ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών. Όσον αφορά την υπόθεση της επιβολής τέλους και στα «έξυπνα» κινητά ξεκίνησε με τη κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων φορέων διαχείρισης δικαιωμάτων κατά δύο επιχειρήσεων εισαγωγής και διάθεσης κινητών τηλεφώνων και συγκεκριμένα κατά των Vodafone Hellas και Huawei Hellas. Από τις προαναφερόμενες εταιρείες ζητήθηκε να γνωστοποιήσουν στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας για συγκεκριμένη περίοδο την αξία χονδρικής πώλησης διαφόρων ειδών και κυρίως των smartphones. Από τις δύο ένδικες υποθέσεις στο ακροατήριο έφτασε πρόσφατα (11.01.2016) η Vodafone και η απόφαση εκκρεμεί. Για τη δεύτερη υπόθεση η εκδίκαση είχε οριστεί για τις 25.01.2016, αλλά αναβλήθηκε λόγω της αποχής των δικηγόρων.
http://www.infocom.gr/
No comments :
Post a Comment