10/12/2015

Αντιδρά και η Δανία στην προοπτική του F-35 Lightning II

Εάν οι κατασκευαστές του αμερικανικού μαχητικού πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II έχουν υπολογίσει στις σίγουρες την παραγγελία της Δανίας που έχει ενδιαφερθεί στο πλαίσιο του προγράμματος για την αντικατάσταση των μαχητικών F-16 των αεροπορικών της δυνάμεων ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καλά θα κάνει να τηρήσει στάση αναμονής, καθώς η επιλογή του F-35 αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες… Η συντηρητική κυβέρνηση που εξελέγη στις εκλογές του περασμένου Ιουνίου αντιμετωπίζει δυσμενή αναλογικά με το παρελθόν οικονομική κατάσταση, με αποτέλεσμα όλα να επανέρχονται στο τραπέζι των συζητήσεων και να εγείρονται αντιρρήσεις σχετικά με την καταλληλότητα του μαχητικού για την κάλυψη των αμυντικών αναγκών της Δανίας, παρότι το F-35 εμφανίζεται ως το αδιαφιλονίκητο φαβορί, καθώς η Δανία ανήκει στις χώρες που συμμετείχαν οικονομικά στην ανάπτυξή του, έχοντας συνεισφέρει το ποσό των 291 εκατομμυρίων δολαρίων. Το F-35 Lightning II έχει βρεθεί στην τελική λίστα με τα υποψήφια αεροσκάφη, μαζί με το F/A-18 Super Hornet της Boeing και το EF-2000 Typhoon της ευρωπαϊκής Airbus. Ωστόσο, η έλευση στο υπουργείο Άμυνας τριών διαφορετικών υπουργών μέσα σε δύο χρόνια, οδήγησε σε χρονική επιμήκυνση της διαδικασίας λήψης απόφασης, με τον σημερινό υπουργό, Πέτερ Κρίστενσεν να δηλώνει σε Επιτροπή Άμυνας του Κοινοβουλίου, ότι απόφαση δεν θα ανακοινωθεί, εάν πρώτα δεν έχει επιλυθεί το θέμα της χρηματοδότησης της προμήθειας νέου μαχητικού. Τυπικά, η τελική απόφαση αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2016.

Την Επιτροπή Άμυνας όμως απασχόλησαν, προβλήματα που ταλανίζουν το τελευταίο διάστημα το πρόγραμμα του F-35 αλλά και ζητήματα επιχειρησιακής καταλληλότητας και επάρκειας, όπως αυτά εγέρθηκαν σε σχετική μελέτη που έφτασε στα χέρια του Αμερικανού υπουργού Άμυνας, Άστον Κάρτερ από την υπεύθυνη για τα προγράμματα υπηρεσία του Πενταγώνου (DOT&E: Director, Operational Test & Evaluation Office). Ο υπουργός Άμυνας της Δανίας απέφυγε να μπει σε επιχειρησιακά ζητήματα, κάτι που σχολιάστηκε αρνητικά στο Κοινοβούλιο, όπως προέκυψε από δηλώσεις μελών της Επιτροπής. Κατά τη διαδικασία επιλογής, οι τρεις φιναλίστ παρέδωσαν τις προτάσεις τους για το ενδεχόμενο προμήθειας 24, 30, 36, παρότι η αρχική απαίτηση ήταν για 48 μαχητικά αεροσκάφη, η οποία εγκαταλείφθηκε λόγω της δυσχερούς οικονομικής συγκυρίας όπως προαναφέρθηκε. Πλέον, το πρόγραμμα για το νέο μαχητικό θα πρέπει να συγκρουστεί με τις επίσης υψηλές προτεραιότητες για νέο ΤΟΜΠ για τις χερσαίες δυνάμεις και νέα συστήματα για το Πυροβολικό. Παρότι η πρόβλεψη είναι πλέον για την προμήθεια 24 αεροσκαφών, τα διατιθέμενα κονδύλια εξακολουθούν να είναι ανεπαρκή για την κάλυψη όλων των αναγκών. Πλέον, στο τραπέζι βρίσκεται εκ νέου και ο προβληματισμός, εάν με τη μείωση της παραγγελίας θα μπορέσει η αμυντική βιομηχανία της χώρας να αναλάβει ικανοποιητικό έργο που να δικαιολογεί την επένδυση, με διάφορες φωνές να ζητούν από την κατασκευάστρια Lockheed Martin να δεσμευθεί πριν την ανακοίνωση της τελικής απόφασης, συμβουλεύοντας την κυβέρνηση να μην αρκεστεί σε υποσχέσεις.

Σε εποχές ισχνών αγελάδων, η «γκρίνια» είναι αναμενόμενη, με αποτέλεσμα να αναθαρρούν οι ανταγωνιστές, που ασφαλώς προβαίνουν στις δικές τους ενέργειες στο προσκήνιο και το παρασκήνιο.

http://www.defence-point.gr/news/?p=142873

ΣΧΕΤΙΚΟ: “Ουρά κάνουν” πελάτες για μαχητικά Su-34 και Su-35

No comments :

Post a Comment