Ελληνες μουσουλμάνοι. Φοράνε φουστανέλα και γονατιστοί προσεύχονται σε ένα τζαμί, υπό το άγρυπνο βλέμμα ενός αξιωματούχου. Η εικόνα αυτή προέρχεται από μια γκραβούρα του 1865, του Jean Leon Gerome και περιγράφει τη ζωή των γενίτσαρων. Επειτα από 148 χρόνια οι έννοιες εθνικότητα και θρησκεία διαχωρίστηκαν, οι Ελληνες ασπάζονται το Ισλάμ με δική τους θέληση και πολεμούν το δικαίωμα στην ανεξιθρησκία. «Είμαστε υπό διωγμόν», δηλώνουν. Καθημερινά προσπαθούν να καταρρίψουν στερεότυπα.
- «Καλύτερα να μου ‘λεγες ότι είσαι αδερφή. Τούρκος όμως; Αυτό παιδί μου δεν μπορώ να το αντέξω». Ηταν η μόνη φράση που ξεστόμισε η μητέρα του Χρήστου, όταν της ανακοίνωσε ότι ασπάστηκε το Ισλάμ. Πλέον, λέγεται Αχμέτ.
- Η Μαρίνα δεν άλλαξε το όνομά της. Φόρεσε ωστόσο χιτζάμπ. Η μαντίλα της έγινε το κόκκινο πανί της οικογένειας, άρεσε ωστόσο στον παππού της, γέροντα από ορεινό χωριό της Κρήτης: «Ετσι τυλιγμένη, μοιάζεις περισσότερο με τη γιαγιά σου, όταν την αγάπησα».
- «Της εξήγησα ότι δεν είμαι Τούρκος. Οτι είμαι Ελληνας και υπερήφανος. Πλέον το έχουν δεχτεί», λέει ο Χρήστος Θεοδώρου. Στα 23 του, έγινε μουσουλμάνος. «Δεν είπα από σήμερα είμαι μουσουλμάνος, δεν τρώω χοιρινό, δεν πίνω, διαβάζω το Κοράνι. Η αγάπη που είχα για τον Θεό, βρήκε πρόσωπο, τον προφήτη Μοχάμαντ», λέει ο ίδιος. Στο Ομάν, όπου ζει σήμερα, «ηρέμησα και γαλήνεψα. Μπορώ ελεύθερα να προσεύχομαι στη δουλειά». Μετά το τρομοκρατικό χτύπημα στη Βοστόνη, ένας φίλος τού τηλεφώνησε: «Είδες τι έκαναν οι δικοί σου;», του είπε.
- «Οι Ελληνίδες έχουν αντιληφθεί την εκμετάλλευση που δέχονται από το δυτικό τρόπο ζωής. Το Ισλάμ είναι γι’ αυτές διέξοδος». Ωστόσο οι ίδιες φορώντας το χιτζάμπ (τη μουσουλμανική μαντίλα) δυσκολεύονται να βρουν δουλειά και υπόκεινται σε ελέγχους από την Αστυνομία. Κι έτσι στην Αθήνα ζει ένα… κρυφό Ισλάμ
- «Της εξήγησα ότι δεν είμαι Τούρκος. Οτι είμαι Ελληνας και υπερήφανος. Πλέον το έχουν δεχτεί», λέει ο Χρήστος Θεοδώρου. Στα 23 του, έγινε μουσουλμάνος. «Δεν είπα από σήμερα είμαι μουσουλμάνος, δεν τρώω χοιρινό, δεν πίνω, διαβάζω το Κοράνι. Η αγάπη που είχα για τον Θεό, βρήκε πρόσωπο, τον προφήτη Μοχάμαντ», λέει ο ίδιος. Στο Ομάν, όπου ζει σήμερα, «ηρέμησα και γαλήνεψα. Μπορώ ελεύθερα να προσεύχομαι στη δουλειά». Μετά το τρομοκρατικό χτύπημα στη Βοστόνη, ένας φίλος τού τηλεφώνησε: «Είδες τι έκαναν οι δικοί σου;», του είπε.
- «Οι Ελληνίδες έχουν αντιληφθεί την εκμετάλλευση που δέχονται από το δυτικό τρόπο ζωής. Το Ισλάμ είναι γι’ αυτές διέξοδος». Ωστόσο οι ίδιες φορώντας το χιτζάμπ (τη μουσουλμανική μαντίλα) δυσκολεύονται να βρουν δουλειά και υπόκεινται σε ελέγχους από την Αστυνομία. Κι έτσι στην Αθήνα ζει ένα… κρυφό Ισλάμ
- «Φωτογραφίζουν μια στιγμή με μεγάλο φλας και στοχοποιούν πολύ κόσμο. Ως μουσουλμάνος νιώθω μια αδικία για τα στερεότυπα που γενικοποιούν καταστάσεις. Δεν είναι όλοι οι μουσουλμάνοι υπεύθυνοι για τα δεινά της Αμερικής ή της Γαλλίας. Αν ήξεραν τι σημαίνει Ισλάμ, δεν θα έκαναν τέτοιες ενέργειες. Για μας αυτοί δεν είναι μουσουλμάνοι, παρ’ όλο που εμείς δεχόμαστε τις συνέπειες των πράξεών τους», λέει ο Μάρκος Καλογερόπουλος, 39 ετών. Οταν έφυγε στην Αγγλία για νομικές σπουδές ήταν χριστιανός στα χαρτιά. Είχε μεγαλώσει με δυτικά πρότυπα και είχε… πιει λίτρα αλκοόλ. Επειτα ήρθε το Ισλάμ. «Το χριστιανικό δόγμα δεν μπόρεσε να καθοδηγήσει την ψυχή μου, δεν με είχε πείσει τόσο, θεολογικά ή δογματικά. Ημουν γεμάτος κενά». Παντρεμένος με Τυνήσια και πατέρας ενός αγοριού, προσεύχεται 5 φορές καθημερινά. «Στην αρχή έλεγα ότι είναι πολλές, ότι δεν γίνεται. Μετά κατάλαβα τι σημαίνει ένωση και ότι δεν τη θυσιάζεις αυτή τη στιγμή».
- «Η Ελληνίδα έχει αντιληφθεί την εκμετάλλευση που δέχεται από το δυτικό τρόπο ζωής και θέλει να την αποτινάξει από πάνω της. Το Ισλάμ είναι η διέξοδος, γιατί αντιμετωπίζει τη γυναίκα ως γυναίκα και όχι σαν ένα κομμάτι κρέας», λέει ο Αχμαντ Ελντίν, κήρυκας του Ισλάμ και διπλωματούχος Ισλαμικής Θεολογίας. Γιος Αιγύπτιου και Ελληνίδας, που ασπάστηκε το Ισλάμ 10 χρόνια αφ’ ότου γνώρισε το σύζυγό της, ο Αχμαντ εκπροσωπεί τη νεότερη γενιά των μουσουλμάνων της Ελλάδας. «Συνήθως με πλησιάζουν από περιέργεια, λίγοι μπαίνουν στα πιο βαθιά μαθήματα και ακόμη πιο λίγοι αποφασίζουν να ασπαστούν το Ισλάμ. Περισσότερες είναι οι γυναίκες. Αυτό με εντυπωσιάζει», λέει ο ίδιος.
- Η Ε., 24 ετών, έχει το όνομα της γιαγιάς της. Φοβάται να το αποκαλύψει. Είναι και η γιαγιά πικραμένη. «Θα σε δέρνει ο άντρας σου, θα είσαι δυστυχισμένη», της είπε. «Νιώθω δυστυχισμένη σε μια χώρα που τυπικά μου παρέχει άπλετη ελευθερία», λέει η ίδια. Με την απόφασή της να γίνει μουσουλμάνα ήχησαν στο σπίτι της οι καμπάνες του πολέμου. «Η οικογένειά μου έχει βαθιές ρίζες στη Σμύρνη και δυστυχώς πολύ εθνικιστικό πνεύμα. Ετσι κι εγώ, έφυγα στη Σκοτία για να σπουδάσω, με το κλασικό μίσος για τους μουσουλμάνους. Εκεί ανακάλυψα το Ισλάμ». Επειτα από 1,5 χρόνο, η φιλοσοφική αναζήτηση που είχε ξεκινήσει στην εφηβεία εντάθηκε την περίοδο που συγκατοικούσε στην εστία του πανεπιστημίου με μουσουλμάνες. «Ξεκίνησα να διαβάζω για το Ισλάμ, γρήγορα κατάλαβα ότι έχω βρει αυτό που ψάχνω, έπαιρνα απαντήσεις σε ερωτήματα που με βασάνιζαν και αφορούσαν στην τριαδικότητα και στο γιατί ο Θεός έχει γιο». Μέχρι που γύρισε στην Αθήνα, δεν είπε τίποτα. «Ξεκίνησα να μην τρώω χοιρινό, να μην πηγαίνω στην Ανάσταση. Οταν το κατάλαβαν, με έδιωξαν από το σπίτι», λέει η ίδια. Τις προάλλες τη σταμάτησε η Αστυνομία. «Μου ζήτησαν ταυτότητα και διαβατήριο», δηλώνει με απογοήτευση. «Είμαι Ελληνίδα», διευκρινίζει στις συνεντεύξεις που κάνει για δουλειά. «Ελληνίδα με μαντίλα; Με παίρνουν στο ψιλό. Δεν με κρατάει πια αυτή η χώρα».
- «Ακουσα γι’ αυτόν τον Τζώρτζη. Το Ισλάμ, κοπέλα μου, δεν είναι αυτό που διδάσκουν αυτοί. Αυτοί είναι ρατσιστές. Εμείς δεν κάνουμε διακρίσεις. Ο Μωάμεθ άνοιξε το τέμενός του στους χριστιανούς. Οι μουλάδες και οι αρχιμανδρίτες, για προσωπικά τους συμφέροντα, τα έχουν κάνει σαν τα μούτρα τους!», λέει ο Μασλούμ Παϊζάνογλου, πρόεδρος του μουσουλμανικού συλλόγου «Η αδελφότης». «Οι Δωδεκανήσιοι είμαστε ζυμωμένοι μεταξύ μας. Δεν ζήσαμε ελληνοτουρκικό πόλεμο. Κοινός εχθρός μας ήταν η φτώχεια». Στην Κω, πριν από λίγες μέρες, ένας χριστιανός κάλυψε τα έξοδα της βάφτισης ενός μουσουλμάνου. «Εγώ είμαι κουμπάρος σε χριστιανικό γάμο, αλλά τα στέφανα τα άλλαξε άλλος», συνεχίζει. Η κόρη του είναι βαφτισμένη μουσουλμάνα, από τρεις Ελληνίδες νονές. «Μπορείς να βαφτίσεις αν είσαι σεμαβί, δηλαδή μονοθεϊστής».
- Το θρησκευτικό ταξίδι του Γιώργου Στρουμπάκη δεν είχε τελικά προορισμό το Ισλάμ, παρ’ όλο που ο ίδιος για 10 χρόνια ακολούθησε αυστηρά τα πιστεύω του. «Οταν κοιτάζω πίσω θεωρώ ότι με γοήτευσε το άγνωστο. Με γοήτευε η ζωή των Αράβων, η μουσική τους, η γλώσσα τους, η ομορφιά του λαού τους. Από πολύ μικρός είχα ερωτήματα για τη θρησκεία. Μελέτησα το Ισλάμ για 3 χρόνια κι έπειτα έγινα μουσουλμάνος. Στην πορεία είδα ότι δεν είναι όλα θετικά όπως νόμιζα. Είδα την υποκρισία που υπάρχει, όπως σε όλες τις θρησκείες», λέει ο ίδιος. «Σκέφτηκα πόσο πίκρανα τους γονείς μου τότε… Τους γέρασα». Τότε, ο στενός χριστιανικός κλοιός των ομογενών του Τορόντο είχε υποστεί σοκ. «Κάποιος πότισε το παιδί μου δηλητήριο», αναφώνησε η μητέρα του. Με καταγωγή από τη Χίο και με τη Σφαγή να στοιχειώνει τις μνήμες της οικογένειας, ήταν αδιανόητο ότι ο γιος της έγινε μουσουλμάνος και παντρεύτηκε μια αυστηρή Μαροκινή. «Δεν άφησα ποτέ το χριστιανισμό. Μου έλειπαν τα Χριστούγεννα, οι οικογενειακές γιορτές. Πέταξα όμως το δόγμα. Ούτε μπορώ να πετάξω το Ισλάμ από το παράθυρο. Απελευθερώθηκα πια και από τις δύο θρησκείες. Και νιώθω ελεύθερος που τις απέρριψα, κρατώντας μόνο τα θετικά τους».
Στον ελληνικό χώρο σήμερα, όπως ακριβώς και στη Δύση, διακρίνει κανείς ένα παραδοσιακό σουνιτικό Ισλάμ, ορισμένες αποκλίνουσες ομάδες και το Ισλάμ των μεταναστών, αυτό το οποίο ο Ολιβιέ Ρουά (ένας από τους εγκυρότερους, παγκοσμίως, μελετητές του πολιτικού Ισλάμ) χαρακτηρίζει «παγκοσμιοποιημένο Ισλάμ».Δεν πρόκειται βέβαια για την πλευρά του εξτρεμιστικού Ισλάμ, αλλά για ένα καθ’ όλα ειρηνικό Ισλάμ, του οποίου τα μέλη είναι κυρίως οικονομικοί μετανάστες, προϊόν της εξατομίκευσης, της αποκοινοτικοποίησης και σε πολλές περιπτώσεις του διαχωρισμού από το περιβάλλον της εθνικής καταγωγής. Οσον αφορά την προσχώρηση Ελλήνων στο Ισλάμ, υπάρχει με συχνότητα ένα άτομο κατά μήνα, κυρίως εξαιτίας γνωριμίας ανδρών με μουσουλμάνες, όπου στην περίπτωση αυτή η σαρία δεν επιτρέπει στη γυναίκα να ασπασθεί τη θρησκεία του άνδρα. Βασικά, σχέση μεταξύ όλων των ειδών του Ισλάμ δεν υφίσταται. Οι Ελληνες μουσουλμάνοι δεν έχουν καμία επαφή με τους μετανάστες μουσουλμάνους. Το μόνο θέμα που, ίσως, ενώνει τους μουσουλμάνους της Αθήνας, οι οποίοι είναι μέλη όλων των ομάδων, είναι η ανάγκη της ύπαρξης ενός ενιαίου κέντρου λατρείας. Τα περισσότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν αφορούν το οικογενειακό δίκαιο. Αντιμετωπίζονται ζητήματα μικτών γάμων και διατήρησης της ισλαμικής κουλτούρας στα παιδιά, τα οποία φοιτούν σε ελληνικά σχολεία. Ο περισσότεροι μουσουλμάνοι προτιμούν τα ελληνικά σχολεία, διότι το ένα και μοναδικό ισλαμικό σχολείο το διατηρεί η πρεσβεία αφρικανικού ισλαμικού κράτους, αλλά, καθώς με πληροφόρησαν, είναι πολιτικά κατευθυνόμενο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΚΑΡΙΩΤΟΓΛΟΥ, διδάκτωρ Θεολογίας- Θρησκειολογίας
ΣΧΟΛΙΟ "ΙΣΧΥΣ": ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ. ΟΥΤΕ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΠΟΥ ..."ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΘΗΚΑΝ" ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΥ. ΑΠΛΑ ΣΑΣ ΠΡΟΤΡΕΠΟΥΜΕ ΕΝΤΟΝΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΥΤΟ... ΟΤΑΝ ΕΝΑ ΕΘΝΟΣ-ΚΡΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΝ
No comments :
Post a Comment