28/05/2013

Τα 5 εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων σε εκκρεμότητα


Η Αεροπορία Στρατού αναμένει την παράδοση 15 ελικοπτέρων NH-90, εκ των οποίων τα τέσσερα διαμόρφωσης ειδικών επιχειρήσεων, όπως το εικονιζόμενο.

Toν επόμενο Δεκέμβριο θα συμπληρωθούν 8 χρόνια από την τελευταία ανάθεση σύμβασης προμήθειας αμυντικού υλικού για την κάλυψη των αναγκών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, συγκεκριμένα από το προγράμμα Peace Xenia IV του 2005 για την απόκτηση 30 μαχητικών αεροσκαφών F-16C/D Block52+ Αdvanced. Παρά το ιδιότυπο αυτο-εμπάργκο που επέβαλαν οι προηγούμενες, στο σύνολό τους αποτυχημένες, ηγεσίες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και επισφράγισε η προσφυγή της χώρας στο μηχανισμό στήριξης, η θεαματική ενίσχυση των ΕΕΔ είναι εφικτή βραχυπρόθεσμα. Ο λόγος για 5 εξοπλιστικά προγράμματα που υλοποιούνται με τεράστια καθυστέρηση ή έχουν βαλτώσει λόγω δικαστικών διενέξεων, γραφειοκρατικών διαδικασιών ή μακροχρόνιων διαπραγματεύσεων. Κοινό χαρακτηριστικό των 5 προγραμμάτων αποτελεί η αναντιστοιχία μεταξύ πληρωμών και εκτελεσθέντος έργου, με το Ελληνικό Δημόσιο να εμφανίζεται συνεπέστατο έως υπέρμετρα γενναιόδωρο στις συμβατικές του οικονομικές υποχρεώσεις στις πλείστες των περιπτώσεων. Τα 5 εξοπλιστικά προγράμματα που δεν έχουν ολοκληρωθεί είναι τα εξής:

1. Προμήθεια μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90: Η σύμβαση για την προμήθεια 20 μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90, εκ των οποίων 4 διαμόρφωσης ειδικών επιχειρήσεων, υπεγράφη το 2003 με την Αεροπορία Στρατού να έχει παραλάβει μέχρι σήμερα μόλις 5 ελικόπτερα ενδιάμεσης επιχειρησιακής ικανότητας. Το έκτο ελικόπτερο εντοπίστηκε πρόσφατα να πραγματοποιεί δοκιμαστικές πτήσεις στη Γαλλία και αναμένεται να παραδοθεί το προσεχές διάστημα. Το σύνολο των 20 ελικοπτέρων αναμένεται να παραδοθεί μέχρι τα τέλη του 2005, ενισχύοντας κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες της Αεροπορίας Στρατού.

2. Προμήθεια συστημάτων Ηλεκτρονικού Πολέμου του ΕΣ: Το 2001 υπεγράφη σύμβαση για την προμήθεια 18 συγκροτημάτων παρεμβολής τύπου ERIS και 11 κέντρων ακρόασης τύπου ESTIA από ελληνική εταιρεία, τα οποία δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα στις δοκιμές πεδίου. Παρ΄όλα αυτά, το Διαιτητικό Δικαστήριο δικαίωσε την ανάδοχο εταιρεία, η οποία πέραν της προκαταβολής, θα λάβει πρόσθετη αποζημίωση από το Ελληνικό Δημόσιο που θα επιβαρυνθεί επίσης με τα δικαστικά έξοδα.

3. Πρόγραμμα υποβρυχίων του ΠΝ: Ο γνωστός σε όλους γόρδιος δεσμός των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Το πρόγραμμα ναυπήγησης 3+1 υποβρυχίων Τύπου 214 (πρόγραμμα ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ, σύμβαση του 2001) συγχωνεύτηκε με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 3 υποβρυχίων Τύπου 209/1200 (πρόγραμμα ΠΟΣΕΙΔΩΝ, σύμβαση του 2002) και τροποποιήθηκε το 2010, περιλαμβάνοντας τη ναυπήγηση 2 πρόσθετων υποβρυχίων Τύπου 214 αντί του εκσυγχρονισμού δύο υποβρυχίων Τύπου 209/1200. Τα νεότευκτα ΠΙΠΙΝΟΣ (S121), ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S122) και ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S123) Τύπου 214 και το εκσυγχρονισμένο ΩΚΕΑΝΟΣ (S118) Τύπου 209ΑΙP παραμένουν εγκλωβισμένα στον Σκαραμαγκά ενώ προωθείται εκ νέου η τροποποίηση της σύμβασης ώστε αντί της ναυπήγησης του πέμπτου και έκτου υποβρυχίου Τύπου 214 να υλοποιηθεί ο εκσυγχρονισμός των 4 φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ, πρόγραμμα που φέρει πλέον το χαρακτήρα του κατεπείγοντος.

4. Πρόγραμμα πυραυλακάτων του ΠΝ: To πρόγραμμα για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των τριών τελευταίων ΤΠΚ τύπου ΡΟΥΣΣΕΝ από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας παρουσιάζει σημαντική κινητικότητα. Σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, η παράδοση του πέμπτου ΤΠΚ PIΤΣΟΣ (Ρ71) αναμένεται τον Ιανουάριο του 2014 ενώ του έκτου και έβδομου, ΒΛΑΧΑΚΟΣ (Ρ72) και ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ (Ρ73), τον Απρίλιο του 2015 και το Φεβρουάριο του 2016, αντίστοιχα.

5. Σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II των αεροσκαφών F-16: Το 2003 υπεγράφη σύμβαση για την προμήθεια 60 συστημάτων αυτοπροστασίας ASPIS II (Advanced Self-Protection Integrated Suite) για ισάριθμα αεροσκάφη F-16C/D Block52+ καθώς και την αναβάθμιση των συστημάτων αυτοπροστασίας ASPIS I στα 39 αεροσκάφη F-16C/D Block50 και στα 32 F-16C/D Block30 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η νέα έκδοση του συστήματος αποτελείται από σύστημα προειδοποίησης ραντάρ (RWR) ALR-93(V), παρεμβολέα ALQ-187 και σύστημα διανομής αεροφύλλων/θερμοβολίδων ALE-47. Το πρόγραμμα παρουσιάζει κινητικότητα το τελευταίο διάστημα.

To 9o αεροσκάφος με σύστημα ανεφοδιασμού εν πτήσει που προοριζόταν για την ΠΑ πωλήθηκε στο Μεξικό.

Τέλος αξίζει να αναφερθεί η μοναδική περίπτωση προγράμματος που περικόπηκε για την εξοικονόμηση πόρων. Το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε τον Απρίλιο του 2012 την ματαίωση της παραλαβής των 4 τελευταίων αεροσκαφών από τα 12 συνολικά που προέβλεπε η αρχική σύμβαση του 2003, με αντάλλαγμα την παροχή εξοπλισμού, ανταλλακτικών και υπηρεσιών για την υποστήριξη των οκτώ αεροσκαφών βασικής διαμόρφωσης που βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία με την 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών. Η τύχη της σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης (FOS) όπως και του προγράμματος ΑΩ αγνοείται.

No comments :

Post a Comment