12/03/2013

Φρεγάτες FREMM - διακριτική ισχύ πυρός στο Αιγαίο

Ο εντοπισμός τους από τα ραντάρ του εχθρού είναι πολύ δύσκολος και είναι ιδανικά για χρήση σε παράκτια ύδατα. Διακριτικό στοιχείο της έννοιας του stealth είναι ο φουτουριστικός σχεδιασμός που είναι όλο και περισσότερο ένα πρότυπο για άλλους τύπους πολεμικών σκαφών. Tα χαρακτηριστικά των πλοίων αυτών είναι αξεπέραστα: Ο εξοπλισμός κρυφός μέσα στο κύτος, η εξαγωγή καυσαερίων υποβρύχια, η κατασκευή από σύνθετα υλικά που απορροφούν την ακτινοβολία ραντάρ. Μετά τον Πόλεμο των Νησιών Φόλκλαντ, στον οποίο διάφορα βρετανικά πολεμικά πλοία βυθίστηκαν ή αχρηστεύτηκαν από τα με ραντάρ-κατευθυνόμενα βλήματα Exocet των Αργεντινών, τα ναυπηγικά έθνη πειραματίστηκαν για την κατασκευή πολεμικών πλοίων, τα οποία δεν ανιχνεύονται από το ραντάρ του εχθρού - όπως τα βομβαρδιστικά αεροσκάφη τεχνολογίας stealth. Έκτοτε, η ανάπτυξη «αόρατων πλοίων» είναι στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας. Το πλήρως κλειστό σκάφος, θυμίζει ένα συσκευασμένο κουτί με επικλινείς επιφάνειες που αντανακλούν τις ακτίνες ραντάρ οπουδήποτε, αλλά όχι πίσω στην πηγή προέλευσης - συνήθως ένα άλλο πλοίο, κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά, από ίνες γυαλιού και άνθρακα, πολλές φορές ενισχυμένο με κέβλαρ. Ακόμη και εάν ανακαλυφθεί από το ραντάρ του εχθρού, το ηλεκτρονικό του «stealth» ανταποκρίνεται αυτόματα και προβάλλεται στις οθόνες του ραντάρ του εχθρού το περίγραμμα από ένα αλιευτικό ή από ένα αεροπλανοφόρο.

«Σκιά της Θάλασσας»
Όπως το F-117 Nighthawk απογειώθηκε ως το πρώτο σύγχρονο μαχητικό βομβαρδιστικό αεροσκάφος stealth για την παρθενική πτήση του, το Αμερικανικό Ναυτικό αναρωτήθηκε για το εάν η τεχνολογία stealth θα λειτουργήσει στη θάλασσα. Το 1985, τέσσερα χρόνια μετά την απογείωση του F-117, η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών είχε στα σκαριά, υπό καθεστώς απόλυτης μυστικότητας, την «Σκιά της Θάλασσας». Το πλοίο ονομάστηκε IX-529 και για χρόνια ήταν σε δοκιμές, κρυμμένο από τα μάτια του κοινού και ιδιαίτερα εκείνων του Συμφώνου της Βαρσοβίας - γιατί το πρώτο πλοίο stealth ήταν παιδί του Ψυχρού Πολέμου. Μόνο το 1993, το Αμερικανικό Ναυτικό παρουσίασε το «Sea Shadow» στο κοινό και προκάλεσε ένα παγκόσμια κύμα από πρωτοσέλιδα στις εφημερίδες. Οι δοκιμές με το 50 μέτρων μήκους πλοίο ήταν επιτυχείς, σύμφωνα με τις αναφορές των συμμετέχοντων: Τα πλοία και τα αεροπλάνα λέγεται δεν κατάφεραν να ανακαλύψουν το «Sea Shadow» ή μόνο σπάνια - και τότε μόνο όταν ήταν ήδη πολύ αργά. Οι Αμερικανοί αποφάσισαν στις αρχές της δεκαετίας του εβδομήντα, να ανασύρουν το από το 1968 βυθισμένο σοβιετικό πυρηνικό υποβρύχιο K-129 για να έρθουν στην κατοχή των πυρηνικών πυραύλων και άλλων μυστικών της στρατιωτικής τεχνολογίας του αντιπάλου. Για να συγκαλύψουν την επιχείρηση, η κυβέρνηση των ΗΠΑ ζήτησε την βοήθεια του Howard Hughes - ο διάσημος βιομήχανος και πρωτοπόρος της αεροπορίας ο οποίος παρουσιάζεται στην ταινία «The Aviator» του Leonardo DiCaprio. Τέλος, δημιουργήθηκε η Hughes Glomar Explorer - δήθεν για να εξορρύξει τα πλούσια σε ενέργεια οζίδια απο μαγγάνιο στον πυθμένα της θάλασσας. Αλλά στην πραγματικότητα, η Glomar Explorer ήταν να αρπάξει το σοβιετικό υποβρύχιο από το βυθό της θάλασσας. Το Hughes Mining Barge χρησιμοποιήθηκε για την ανάσυρση και στη συνέχεια για την μεταοφρά του Κ-129, χωρίς οι Σοβιετικοί να του πάρουν χαμπάρι. Μετά την ολοκλήρωση της επιχείρησης με την κωδική ονομασία «Jennifer» το Barge Mining Hughes αργότερα βρήκε χρήση ως μια πλωτή κλίνη απόκρυψης του «Sea Shadow», επειδή η οροφή του παρείχε προστασία από τους κατασκοπευτικούς δορυφόρους της Σοβιετικής Ένωσης.

Λονδίνο, 2007
Στο Royal Victoria Dock, στο ανατολικό Λονδίνο, πολεμικά πλοία είναι προς πώληση. Μπροστά στην αποβάθρα, το «Nyköping», το νέο πλοίο stealth από τη Σουηδία - η κλάσση Visby. Επσκέπτες από την Κίνα φωτογραφίζουν κάθε βίδα και κάθε ορατή συγκόλληση. Εκτελώντας το καθήκον του, ένα αξιωματικός από την Σουηδία λέει χαρωπά, από εμπειρογνώμονα σε εμπειρογνώμονα: «Μην ξεγελιέστε από τους 620 τόνους νεκρού βάρους, εδώ έχετε να κάνετε με την απόδοση ενός κλασικού 1200-τόνων-χάλυβα κύτους». Η ναυτική επανάσταση των Βίκιγκς, τραβά τα πυροβόλα με την εκπυρσοκρότηση αστραπιαία στο εσωτερικό της κατασκευής - ως εκ τούτου μειώνεται η πιθανότητα εντοπισμού της θερμότητας των καονιών μετά τους πυροβολισμούς. Αλλά και οι ιστοί επικοινωνίας και οι κεραίες των ραντάρ ανασύρονται στο εσωτερικό του κύτους, όταν δεν είναι να χρησιμοποιηθούν. Εκτός από τις ΗΠΑ και την Σουηδία, τουλάχιστον το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Νορβηγία, και η Σουηδία εισήγαγαν πλοία stealth σε υπηρεσία. Αλλά ακόμη και η τελευταίας γενιάς κορβέτα των Τούρκων στο Αιγαίο, ενσωματώνει τεχνολογία stealth.

«Γαλλική Ναυτική Επανάσταση»
Η γαλλική ναυπηγική βιομηχανία έχει συσωρρεύσει πολύτιμη εμπειρία με αυτά τα πλοία. Άλλωστε, πολλοί πειραματίστηκαν, αλλά οι Γάλλοι ήταν αυτοί που έθεσαν σε επιχειρησιακή λειτουργία το πρώτο πλοίο stealth: Η κλάση Lafayette - η πρώτης γενιάς φρεγάτα stealth, σε λετουργία από τα μέσα της δεκαετίας του ´90. Η σχεδίαση μείωσε την υπογραφή του 3.800 τόνων πλοίου στο ραντάρ, σε αυτήν μιας 500 τόνων μηχανότρατας. Η κλάσση FREMM αποτελεί τη δεύτερη γενιά των πλοίων τεχνολογίας stealth, ενσωματώνοντας μια επαναστατική ναυπηγική, με παγκόσμια πρωτοπορία, με μοναδική εξαίρεση ίσως το τελευταίο αμερικανικό ναυτικό θαύμα: Tο αντιτορπιλικό κλάσσης «Zumwalt», γνωστό αλλιώς και ως η «η αόρατη ασημένια σφαίρα». Τα 142 μέτρων μήκους και 20 μέτρων πλάτους γαλλικά πλοία που ναυπηγούνται στην Βρέστη, προσφέρουν τις χαμηλότερες δυνατές υπογραφές. Για να μην εντοπίζονται από ραντάρ έχουν μεγάλες επίπεδες επιφάνειες και αιχμηρές γωνίες. Τα πάντα, που δεν είναι απαραίτητα στο κατάστρωμα, έχουν εγκατασταθεί μέσα στο κύτος ή είναι κρυμμένα κάτω από καταπακτές. Για να αποφευχθεί η ανίχνευση με υπέρυθρο, οι εξαγωγές για τα καυσαέρια των αεριοστροβίλων είναι συναρμολογημένες στην πρύμνη κάτω από το νερό. Δεδομένου ότι κατασκευάζονται από σύνθετα υλικά, παρέχουν εξαιρετικά χαμηλό μαγνητισμό. Η εφαρμογή αυτών των νέων υλικών και η συναφή μέθοδος κατασκευής αποτελούν τους ακρογωνιαίους λίθους της τεχνολογίας stealth.

Η καινοτόμος τεχνολογία, προσφέρει ένα απαράμιλλο επίπεδο διαλειτουργικότητας και διαθεσιμότητας. Μια ευέλικτη σχεδίαση, που είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των πολλών ναυτικών καθηκόντων του ανθυποβρυχιακού αγώνα, του αντιεροπορικού αγώνα - και βέβαια με την φονική ακρίβεια της εξουδετέρωσης ενός στόχου στο έδαφος, σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων. Το βαριά οπλισμένο πλοίο, φέρει υπερσύγχρονα οπλικά συστήματα και προηγμένο εξοπλισμό, όπως ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών Heracles, ναυτικούς πυραύλους κρουζ Exocet MM 40 και Aster, τορπίλες MU90. Η πολυλειτουργική φρεγάτα FREMM βελτιώνει την αποδοτικότητα των στρατιωτικών επιχειρήσεων, παρέχοντας εξοπλισμό και συστήματα σχεδιασμένα για όλες τις αποστολές, διασφαλίζει την διαθεσιμότητα του στόλου με σύντομα διαστήματα επισκευών, διασφαλίζει την επιβιωσιμότητα των άλλων πλοίων παρέχοντας ασφάλεια με την συγκεντρωμένη δύναμη πυρός, αναλαμβάνει στοχευμένες επιθέσεις μεγάλου βεληνεκούς, συμμετέχει σε παράκτιες αποστολές, βελτιώνει την επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων, αναλαμβάνει αποστολές ανθωπιστικής ανακούφισης. Το μεγαλύτερο ναυπηγικό έργο της Ευρώπης προσφέρει 3 εκατομμύρια ώρες εργασίας κάθε χρόνο, πάνω από 50 εκατομμύρια ώρες έως το 2022.

Τεχνικά χαρακτηριστικά της FREMM:
• Συνολικό μήκος: 142 μέτρα
• Πλάτος: 20 μέτρα
• Μετατόπιση: 6000 τόνοι <
• Μέγιστη ταχύτητα: 27 κόμβοι
• Πλήρωμα: 108 άτομα (συμπεριλαμβανομένων των υπηρετών του ελικοπτέρου)
• Χωρητικότητα: 145 άνδρες και γυναίκες
• Αυτονομία: 6000 ναυτικά μίλια, 15 κόμβοι

http://www.fox2magazine.net/

No comments :

Post a Comment