18/03/2013

Ύβρις και Νέμεσις

Η ύβρις ήταν βασική αντίληψη της κοσμοθεωρίας των αρχαίων Ελλήνων. Όταν κάποιος, υπερεκτιμώντας τις ικανότητες και τη δύναμή του (σωματική[1], αλλά κυρίως πολιτική[2], στρατιωτική[3] και οικονομική[4]), συμπεριφερόταν με βίαιο, αλαζονικό και προσβλητικό τρόπο απέναντι στους άλλους, στους νόμους της πολιτείας και κυρίως απέναντι στον άγραφο θεϊκό νόμο -που επέβαλλαν όρια στην ανθρώπινη δράση-, θεωρούνταν ότι διέπραττε «ὓβριν», δηλ. παρουσίαζε συμπεριφορά με την οποία επιχειρούσε να υπερβεί τη θνητή φύση του και να εξομοιωθεί με τους θεούς[5], με συνέπεια την προσβολή και τον εξοργισμό τους. Η βίαια, αυθάδης και αλαζονική αυτή στάση/συμπεριφορά, που αποτελούσε για τον αρχαίο ελληνικό κόσμο παραβίαση της ηθικής τάξης και απόπειρα ανατροπής της κοινωνικής ισορροπίας και γενικότερα της τάξης του κόσμου, πιστευόταν ότι (επαναλαμβανόμενη, και μάλιστα μετά από προειδοποιήσεις των ίδιων των θεών[6]) οδηγούσε τελικά στην πτώση και καταστροφή του «ὑβριστοῦ»[7] (ὓβρις > ὑβρίζω > ὑβριστής). Αποδίδοντας την αντίληψη σχετικά με την ύβρη και τις συνέπειές της, όπως τουλάχιστον παρουσιάζεται στην αρχαιότερή της μορφή, με το σχήμα ὓβρις→ἂτη→νέμεσις→τίσις[8] μπορούμε να πούμε ότι οι αρχαίοι πίστευαν πως μια «ὓβρις»[9] συνήθως προκαλούσε την επέμβαση των θεών, και κυρίως του Δία, που έστελνε στον υβριστή την «ἂτην»[10], δηλαδή το θόλωμα, την τύφλωση του νου. Αυτή με τη σειρά της οδηγούσε τον υβριστή σε νέες ύβρεις, ώσπου να διαπράξει μια πολύ μεγάλη α-νοησία, να υποπέσει σε ένα πολύ σοβαρό σφάλμα, το οποίο προκαλούσε την «νέμεσιν»[11], την οργή και εκδίκηση δηλαδή των θεών, που επέφερε την «τίσιν»[12], δηλ. την τιμωρία και τη συντριβή/καταστροφή του.

Από την κλασική εποχή και μετά, σε πολλές περιπτώσεις οι έννοιες Άτη, Δίκη και Νέμεσις φαίνεται να αποκτούν στη συνείδηση των ανθρώπων ισοδύναμη σημασία, αυτήν της θείας τιμωρίας. Η λέξη ύβρις πέρα από τη λόγια νεοελληνική χρήση της με τις σημασίες «βρισιά» (κυρίως στον πληθυντικό αριθμό «ύβρεις») και συνακόλουθα «κάτι που θίγει την τιμή και την αξιοπρέπεια κάποιου» -οι οποίες είναι φυσιολογικές εξελίξεις της αρχαίας σημασίας-, αρκετές φορές χρησιμοποιείται και στην εποχή μας, σε πιο προσεγμένο επίπεδο λόγου, με την αρχαιοελληνική σημασία της για να χαρακτηρίσει ανάλογες αλαζονικές συμπεριφορές των ανθρώπων.
- ἄνασσα, τοῖς ἄλλοισιν Ἀργείων πέλας ἵστω, καθ᾽ ἡμᾶς δ᾽ οὔποτ᾽ ἐκρήξει μάχη. Σοφοκλής, Αίας, 774-775
- οὒ τοῦ κρατοῦντος ἡ πόλις νομίζεται; Σοφοκλής, Αντιγόνη, 738
- εἰ δέ κε μὴ δώωσιν ἐγὼ δέ κεν αὐτὸς ἕλωμαι ἢ τεὸν ἢ Αἴαντος ἰὼν γέρας, ἢ Ὀδυσῆος ἄξω ἑλών·· ὃ δέ κεν κεχολώσεται ὅν κεν ἵκωμαι.Ομήρου Ιλιάς, Oxford University Press, Α 137-139 Ηρόδοτος, Ιστοριών α΄(Κλειώ), 30, 34.1
- ὅστις ἀνθρώπου φύσιν βλαστὼν ἔπειτα μὴ κατ᾽ ἄνθρωπον φρονῇ. Σοφοκλής, Αίας, 760-761
- ἐπεὶ πρό οἱ εἴπομεν ἡμεῖς, Ἑρμείαν πέμψαντες. Ομήρου Οδύσσεια, Oxford University Press, α 37-38
- ἐκ γὰρ Ὀρέσταο τίσις ἔσσεται Ἀτρεΐδαο, ὁππότ᾽ ἂν ἡβήσῃ τε καὶ ἧς ἱμείρεται αἴης. - ὣς ἔφαθ᾽ Ἑρμείας, ἀλλ᾽ οὐ φρένας Αἰγίσθοιο πεῖθ᾽ ἀγαθὰ φρονέων· νῦν δ᾽ ἁθρόα - πάντ᾽ ἀπέτισεν. Ομήρου Οδύσσεια, Oxford University Press, α 40-43
- ὓβρις γὰρ ἐξανθοῦσ’ ἐκάρπωσε στάχυν ἂτης, Αισχύλος, Πέρσαι, 821-822
Αισχύλος, Επτά επί Θήβας, έκδ. Herbert Weir Smyth, 423-446
- πρέσβα Διὸς θυγάτηρ Ἄτη, ἣ πάντας ἀᾶται, οὐλομένη· τῇ μέν θ᾽ ἁπαλοὶ πόδες· οὐ γὰρ ἐπ᾽ οὔδει πίλναται, ἀλλ᾽ ἄρα ἥ γε κατ᾽ ἀνδρῶν κράατα βαίνει βλάπτουσ᾽ ἀνθρώπους. Ομήρου Ιλιάς, Oxford University Press, Τ 91-94
- τοιοῖσδέ τοι λόγοισιν ἀστεργῆ θεᾶς ἐκτήσατ᾽ ὀργήν, οὐ κατ᾽ ἄνθρωπον φρονῶν. Σοφοκλής, Αίας, 776-777
- Ζεῦ πάτερ, ἦ ῥα ἔτ᾽ ἔστε θεοὶ κατὰ μακρὸν Ὄλυμπον, εἰ ἐτεὸν μνηστῆρες ἀτάσθαλον ὕβριν ἔτισαν. Ομήρου Οδύσσεια, Oxford University Press, ω 351-352

Νέμεσις: Ελάχιστα γνωρίζουμε για τη Νέμεσι, αυτή την αρχαιότατη θεότητα, που προσδιορίζεται άλλοτε ως Ιχναίη, άλλοτε ως Αδράστεια ή Ραμνουσία. Η ετυμολογία, η ρίζα του ονόματος «νέμω», δήλωνε αρχικά τη δίκαιη διανομή, τη μοιρασιά που γίνεται βάσει νόμιμης εξουσίας. Με τον καιρό απέκτησε τη σημασία της ανάληψης δικαστικής δράσης εκ μέρους της εξουσίας, ώστε να απονεμηθεί δικαιοσύνη. Ως λέξη η «Νέμεσις» έχει αντικειμενική αξία και όχι υποκειμενική. Αναφέρεται στο φορέα της εξουσίας που την ασκεί. Μεταφορικά λέγοντας «Νέμεσι» εννοούμε τη θεία δίκη. Ήταν η Νύχτα σύμφωνα με τη Θεογονία του Ησίοδου και τον Παυσανία, που δίχως σύντροφο αρσενικό γέννησε την Νέμεσι, για να κρατά σε ισορροπία τις ανθρώπινες υποθέσεις. Στα Διονυσιακά του Νόννου έχουμε μια διαφορετική άποψη, που θέλει την Νέμεσι κόρη του Ωκεανού, ενώ ο Υγίνος την περιγράφει ως δημιούργημα του Ερέβους και της Νύχτας. Ονομαζόταν, επίσης, Ραμνουσία, εξαιτίας ενός αγάλματος και ενός ναού της στον Ραμνούντα, χωριό της βόρειας Αττικής. Το επίθετο Αδράστεια που της αποδόθηκε, «εκείνη από την οποία κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει», ανήκε μάλλον αρχικά στη φρυγική θεότητα Κυβέλη και της αποδόθηκε μεταγενέστερα. Η Νέμεσις ως θεότητα προσωποποιούσε μαζί με άλλες (Θέμιδα, Ειμαρμένη κ.ο.κ.) την έννοια της δικαιοσύνης και αποκαθιστούσε την τάξη (της φύσης, της ανθρώπινης κοινωνίας, του κόσμου), όταν αυτή διασαλευόταν. Τότε τιμωρούσε την υπεροψία και την αλαζονεία των ανθρώπων (την ύβριν). Αν κάποιος αδικεί τους άλλους συνεχώς, και κάποια στιγμή η ίδια η ζωή του θέσει οδυνηρό φρένο στη στρεβλή πορεία του, τότε μιλάμε για «θεία δίκη».

Το μυθολογικό πλαίσιο στο οποίο κινείται η Νέμεσις. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι υπήρχε ναός αφιερωμένος στη θεά στη Σμύρνη. Ορισμένοι συγγραφείς, μεταξύ των οποίων και ο Απολλόδωρος, γράφουν πως η Νέμεσις όταν ενώθηκε με τον Δία, γέννησε την Ελένη. Παρόλο που η Νέμεσις υπέστη μεγάλη καταδίωξη για να αποφύγει τον πόθο του Δία, ενώθηκε μαζί του με τη μορφή χήνας, όταν ο Δίας είχε τη μορφή κύκνου. Κατά την καταδίωξή της πέρασε η Νέμεσις χώρες και ηπείρους, θάλασσες όπου μεταμορφώνονταν σε ψάρι, και γενικά άλλαζε εκείνη συνέχεια μορφή. Η Νέμεσις γέννησε ένα αυγό το οποίο βρήκε στο δάσος ένας βοσκός και το έδωσε στη Λήδα. Η Λήδα το έκλεισε σε ένα ερμάρι και όταν γεννήθηκε η Ελένη, την ανέθρεψε σαν κόρη της. Υπάρχουν άλλες δύο εκδοχές για το αυγό αυτό:
*ότι ο Ερμής το έριξε στον κόρφο της Λήδας
* ότι έπεσε από τον ουρανό.
Υπάρχει και μια άλλη άποψη της μυθολογικής διαδρομής της Νέμεσης. Λεγόταν πως από την ένωση του Ταρτάρου και της Νέμεσης γεννήθηκαν οι Τελχίνες*. Σύμβολα της θεάς είναι ο πήχυς και το χαλινάρι. Τα σύμβολα αυτά είναι ενδεικτικότατα της λειτουργίας της να προσμετρά τις ανθρώπινες σκέψεις, συναισθήματα, δράσεις και να θέτει ένα όριο στην αχαλίνωτη ασυδοσία του εγωισμού των ανθρώπων. Έτσι η έπαρση των θνητών έναντι των Κοσμικών Νόμων (ύβρις) και η κατάφωρη αδιαφορία για το Κοινό Καλό, σαρώνονται με τη δράση της Νέμεσης και εδώ μοιάζει με Συμπαντική Ζυγαριά που απονέμει αέναα Δικαιοσύνη.

–Ορφικός Ύμνος 61 στην Νέμεσι
Εσένα τη Νέμεση καλώ,
τη βασίλισσα την πανίσχυρη,
μέσω της οποίας αποκαλύπτονται οι πράξεις των θνητών ανθρώπων,
την αιώνια, την αξιοσέβαστη, με την απεριόριστη όραση,
εκείνη που αγαλιάζει με το ορθό και το δίκαιο

[...]σε κάθε θνητό είναι γνωστή η επιρροή σου
και οι άνθρωποι βογγούν πίσω από τα δίκαια δεσμά σου,
γιατί κάθε σκέψη καλά κρυμμένη στο μυαλό,
ξεκάθαρα αποκαλύπτεται στη θέα σου.

[...] Έλα ευλογημένη και ιερή Θεά, εισάκουσε την προσευχή μου,
και βάλε στη φροντίδα σου τη ζωή του πιστού σου,
την αγαθοεργή σου βοήθεια δώσε στην ώρα της ανάγκης,
και άφθονη ισχύ στη δύναμη της λογικής,
τις σκέψεις τις ασεβείς, τις αλαζονικές και τις χαμερπείς διώξε μακριά.

*Τα ονόματά τους ήταν Χρυσός, Άργυρος και Χαλκός, από τα μέταλλα που είχαν ανακαλύψει ή κατά τον Βακχυλίδη Ακταίος, Μεγαλήσιος, Ορμενός και Λύκος. Οι Τελχίνες ήταν μάγοι και προκαλούσαν βροχή, χαλάζι, χιόνι και κεραυνούς. Ήταν πνεύματα της φωτιάς-ηφαιστειακά, από ρίζες έφτιαχναν φίλτρα θαυματουργά και κατείχαν τρομερές δεξιότητες. Περιγράφονται ενίοτε δίχως χέρια ή πόδια. Ήταν όντα αμφίβια και είχαν κάτι από άνθρωπο και κάτι από ψάρι, σαν τον Όανες της σουμερο-βαβυλωνιακής μυθολογίας. Τους περιέγραφαν με μεμβράνη στα δάχτυλα και φημισμένες οικογένειες ισχυρίζονταν ότι κατάγονταν από τη γενιά τους.

http://www.terrapapers.com/?p=28117

3 comments :

  1. Anonymous18/3/13 11:48

    "
    *Τα ονόματά τους ήταν Χρυσός, Άργυρος και Χαλκός, από τα μέταλλα που είχαν ανακαλύψει ή κατά τον Βακχυλίδη Ακταίος, Μεγαλήσιος, Ορμενός και Λύκος. Οι Τελχίνες ήταν ΜΑΓΟΙ και προκαλούσαν βροχή, χαλάζι, χιόνι και κεραυνούς. Ήταν πνεύματα της φωτιάς-ηφαιστειακά, από ρίζες έφτιαχναν φίλτρα θαυματουργά και κατείχαν τρομερές δεξιότητες. Περιγράφονται ενίοτε δίχως χέρια ή πόδια. Ήταν όντα ΑΜΦΙΒΙΑ και είχαν κάτι από άνθρωπο και κάτι από ψάρι, σαν τον Όανες της σουμερο-βαβυλωνιακής μυθολογίας. Τους περιέγραφαν με ΜΕΜΒΡΑΝΗ στα δάχτυλα και φημισμένες οικογένειες ισχυρίζονταν ότι κατάγονταν από τη γενιά τους."

    ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΜΟΥ ΘΥΜΗΣΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΣΑΒΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΤΑΙ ΑΠΟ ΠΟΛΛΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΩΣ ΔΑΙΜΟΝΑΣ…ή ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΜΥΘΙΚΗ ΔΑΙΜΟΝΙΣΣΑ ΤΗΝ ΛΙΛΙΘ (ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΥΖΥΓΟ ΤΟΥ ΑΔΑΜ…ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΥΑ…ΚΑΤ’ ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΙΣΩΣ ΤΩΝ 2 ΣΥΖΥΓΩΝ ΤΟΥ ΑΘΑΜΑΝΤΟΣ…ΤΗΣ ΝΕΦΕΛΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΡΑΚΑΙΝΑΣ-ΙΝΟΥΣ) .
    ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΠΕΡΙΕΡΓΟ….ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΑ ΓΛΥΠΤΑ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΣΑΒΑ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΒΑΤΡΑΧΟΕΙΔΕΙΣ ΝΗΚΤΙΚΕΣ ΜΕΜΒΡΑΝΕΣ ΣΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ ΤΩΝ ΠΟΔΙΩΝ…ΣΑΝ ΤΟΥΣ ΑΒΥΣΣΑΙΟΥΣ ΤΟΥ ΛΑΒΚΡΑΦΤ (ΑΚΟΛΟΥΘΟΙ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΑΛΑΙΩΝ…ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΣΤΙΣ ΑΒΥΣΣΟΥΣ ΤΩΝ ΘΑΛΑΣΣΩΝ) ή ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΜΑΣ ΤΕΛΧΙΝΕΣ !!!

    ΘΥΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΚ…ΜΕ ΤΟΝ "ΔΙΚΟ" ΜΑΣ ΜΕΛΙΚΕΡΤΗ ??? ΑΝ ΤΟ ΠΕΡΠΑΤΗΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΟΤΙ
    ΣΤΗΝ ΙΟΥΔΑΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΚΑΜΠΑΛΛΑ ΟΙ ΑΜΑΛΗΚΙΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΑΜΑΛΗΚ, ΣΥΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΦΙΔΙ ΤΗΣ ΕΔΕΜ ΤΟΝ ΣΑΜΑΗΛ .....
    Ο ΣΑΜΑΗΛ ΗΤΑΝ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ NEPHILIM-ΠΕΠΤΩΚΟΤΕΣ ΑΓΓΕΛΟΥΣ, ΠΟΥ ΖΕΥΓΑΡΩΣΕ ΜΕ ΤΙΣ ΚΟΡΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ…ΓΙΑ ΝΑ ΓΕΝΝΗΘΟΥΝ ΟΙ ΓΙΓΑΝΤΕΣ…ΟΙ ΑΜΑΛΗΚΙΤΕΣ .

    ΕΙΝΑΙ ΠΕΛΑΣΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΟΙ ΑΜΑΛΗΚΙΤΕΣ ΚΑΙ ΑΝ ΝΑΙ ΠΟΙΑ Η ΛΑΤΡΕΙΑ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΟΥΣ ???ή ΕΙΝΑΙ ΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ? ???

    ΤΟ ΠΡΟΘΕΜΑ ΑΜΑΛΗΚ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΜΕΛΕΚ...ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΒΕΒΑΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗ ΜΕΛΧΙΣΕΔΕΚ...ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΕΟ ΜΕΛΕΚ-ΤΑΟΥΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΓΩΝΙ ΤΩΝ ΓΕΖΙΝΤΙ ΤΟΥ ΚΟΥΡΔΙΣΤΑΝ)...ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΑΝΤΡΑΜΕΛΕΧ...ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΜΕΛΙΚΕΡΤΗ ΔΗΛΑΔΗ ΤΟΝ ΦΟΙΝΙΚΙΚΟ ΜΕΛΚΑΡΤ ....ΑΥΤΗ ΑΚΡΙΒΩΣ Η ΣΕΤΑΙΝΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ...ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΣΤΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ ΔΡΑΚΟΝΤΕΙΑ-ΤΥΦΩΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ...ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΠΑΝΙΣΧΥΡΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ ......ΤΟ ΤΥΦΩΝΙΚΟ-ΜΟΝΟΘΕΙΣΤΙΚΟ ΙΕΡΑΤΕΙΟ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ !!!!!

    ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ....ΤΕΛΧΙΝΕΣ ΚΑΙ ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΑΝΤΙΠΑΛΟ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΤΟΥ ΔΙΟΣ.....ΕΧΟΥΝ ΣΥΜΑΧΧΗΣΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΕΧΘΡΟ......ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ ΠΛΑΝΑΤΑΙ ΟΙΚΤΡΑ.

    ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ.

    ReplyDelete
  2. Anonymous18/3/13 12:32

    ΔΙΓΕΝΗ ΕΧΕΙΣ ΕΝΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΧΑΡΙΣΜΑ ΝΑ ΚΑΙΣ ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΜΑΣ!

    ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΟΡΡΑ.

    ReplyDelete
  3. Anonymous18/3/13 14:13

    XAXAXAXAAXAXAXAXAXX

    ΑΛΗΘΕΙΑ;;;;;ΤΡΟΜΑΡΑ ΜΟΥ.ΕΧΩ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟ ΜΥΑΛΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΟΠΟΤΕ ΚΑΝΩ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΑΨΕΙΣ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ.....η ΜΗΠΩΣ ΝΑ ΠΩ ΚΑΝΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΝΑΨΕΙΣ ΣΑΣ ΝΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ "ΦΩΤΙΑ" ;;;;;;

    ΤΗΝ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΜΟΥ ΚΡΗΤΙΚΕ.....η ΝΑ ΠΩ ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ;;

    ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ

    ReplyDelete