02/02/2013

Ανησυχία των Η.Π.Α. για το GPS

Οι Η.Π.Α. έχουν αρχίσει να ερευνούν ήδη τις εναλλακτικές τους για το GPS. Το σύστημα αυτό ξεκίνησε την ανάπτυξή του από τη συνήθη ύποπτο DARPA στα τέλη του 1950 και σήμερα χρησιμοποιείται από τις ένοπλες δυνάμεις ανά τον κόσμο και υπό αμερικανικό έλεγχο για πληθώρα ενεργειών, ως βοήθεια στον προσανατολισμό μιας ομάδας στρατιωτών σε άγνωστη περιοχή, αναγνώριση ενός σημείου ενδιαφέροντος, μέχρι και για την καθοδήγηση UAV και των βομβών που θα αφήσουν πάνω από τον εχθρό. Η εξάρτηση των ενόπλων δυνάμεων των Η.Π.Α. από αυτό το σύστημα είναι απόλυτη πλέον και αυτό είναι κάτι που τρομάζει το Πεντάγωνο, ειδικά τα τελευταία χρόνια. Το γιατί θα αναλυθεί παρακάτω. Όπως είναι γνωστό, το GPS ή αλλιώς Global Positioning System (Παγκόσμιο Σύστημα Εντοπισμού Θέσης) είναι ένα σύστημα που χρησιμοποιεί ένα δίκτυο δορυφόρων σε τροχιά και το οποίο βασιζόμενο στην ανταλλαγή ραδιοσημάτων υπολογίζει με ακρίβεια (όταν τουλάχιστον τέσσερις δορυφόροι έχουν οπτική επαφή με το στόχο) τη θέση ενός δέκτη στην επιφάνεια της γης. Προσιτό εδώ και αρκετό καιρό στην αγορά για το μέσο καταναλωτή, έχει κατακλύσει την αγορά κινητών τηλεφώνων και θεωρείται πλέον στάνταρ δυνατότητα.

"Ακούσια και χωρίς δόλο, ο τομέας ηλεκτρονικών για εμπορική χρήση έχει προσδώσει ικανότητες αισθητήρων, υπολογισμών, απεικόνισης και επικοινωνιών που μέχρι πριν από 15 χρόνια ήταν αποκλειστικό προνόμιο των στρατιωτικών συστημάτων", όπως χαρακτηριστικά λέει ο Kaigham “Ken” Gabriel, αναπληρωτής διευθυντής της DARPA, στην πολύ ενδιαφέρουσα γραπτή κατάθεσή του για την επιτροπή αναδυόμενων απειλών, σχεδόν ένα χρόνο πριν. Σε συνέχεια της διαφωτιστικότατης τοποθέτησής του, ο Gabriel τονίζει πως τα λεγόμενά του δεν είναι κάποια κενή απειλή, αλλά η πραγματικότητα. Οι Η.Π.Α. έχουν χάσει την "άλλη" κυριαρχία του αέρα από τα τέλη του '90. Μέχρι τότε οι ικανότητες της Αμερικής για ηλεκτρονικό πόλεμο (electronic warfare - EW) και άρνηση εισόδου και περιοχής (anti-access and area denial - A2AD, σ.σ.: κεντρικός άξονας της κινέζικης πολιτικής για τον Ειρηνικό τα τελευταία χρόνια ) ήταν ασυναγώνιστες. Ο αναπληρωτής διευθυντής καταλήγει λέγοντας πως "συσκευές παρεμβολών μπορούν να φτιαχτούν στο σπίτι με το 90% των υλικών να είναι από το ράφι καταστημάτων", γενόμενες λοιπόν προσιτές για οποιοδήποτε κράτος ή ομάδα ανθρώπων. Και το πρόβλημα δε σταματά εδώ, καθώς οι συσκευές αυτές με το ολοένα μικρότερο μέγεθος και την πιο εκλεπτυσμένη τεχνολογία είναι σχεδόν αδύνατον να δεχθούν παρεμβολές ή να "αποπροσανατολισθούν" (όπως ένας μαγνήτης θα αποπροσανατόλιζε μια πυξίδα).

Καθίσταται σαφές πως η εξάρτηση αυτή των Η.Π.Α. στο GPS τις κάνει πλέον εξαιρετικά ευάλωτες απέναντι σε αυτό το σενάριο. Ένα σενάριο που έγινε πραγματικότητα στις 4 Δεκεμβρίου του 2011 όταν ένα UAV RQ-170 Sentinel έπεσε στα χέρια των Ιρανών, οι οποίοι, αφού το έστησαν σαν όμηρο και το έδειξαν σε ολόκληρο τον κόσμο, υποστήριξαν ότι κατάφεραν να το "αιχμαλωτίσουν" παρεμβαλλόμενοι αρχικά στο σύστημα επικοινωνίας του αεροπλάνου με τους πιλότους πίσω στην Αμερική, το έθεσαν στη συνέχεια σε καθεστώς GPS καθοδήγησης και ύστερα "φυτεύοντας" λάθος συντεταγμένες το προσγείωσαν πανηγυρικά σε δικό τους αεροδρόμιο. Ακόμη ένα τέτοιο περιστατικό αν και όχι επιβεβαιωμένη περίπτωση παρεμβολών στο GPS έγινε στις αρχές του Μαΐου του 2012 στη Νότιο Κορέα. Ένα μικρό μη επανδρωμένο ελικόπτερο Schiebel S-100 Camcopter προσέκρουσε πάνω στο αυτοκίνητο τηλεχειρισμού του, σκοτώνοντας ένα μηχανικό της Schiebel και τραυματίζοντας τους δυο Κορεάτες πιλότους του. Λόγω ιστορικού παρεμβολών τις προηγούμενες μέρες η κυβέρνηση ανακοίνωσε πως οι παρεμβολές προήλθαν από μια πόλη στα σύνορα με τη Βόρειο Κορέα.

Παρόλα αυτά, η DARPA δε σκέφτεται να εγκαταλείψει το GPS, αλλά προσανατολίζεται στην καθολική βελτίωση και εκσυγχρονισμό των συστημάτων προσδιορισμού θέσης που βρίσκονται σε υπηρεσία στους κλάδους των ενόπλων δυνάμεων. Το σκεπτικό είναι να δημιουργηθεί ένα σύστημα πλοήγησης που θα περιέχει πληθώρα αισθητήρων και υποσυστημάτων τα οποία θα ενεργοποιούνται ταχέως, αν και εφόσον χρειάζονται, και συνεργικά θα αποδίδουν καλύτερα και ασφαλέστερα από το GPS. Η προμήθεια ορισμένων εξ' αυτών θα γίνει από εμπορικές εταιρείες μειώνοντας το κόστος και εκμεταλλεύοντας την ίδια κατάσταση που τους απειλεί. Ένα πολλά υποσχόμενο σύστημα, το οποίο βέβαια λειτουργεί καλύτερα όταν συνεργάζεται με το GPS και τα λοιπά παθητικά συστήματα του αεροσκάφους (INS - Inertial Navigation Systems), είναι αυτό της αστρικής πλοήγησης (SNS - Stellar Navigation System) από τη Northrop Grumman. Το σύστημα δοκιμάζεται εδώ και αρκετά χρόνια και φαίνεται ότι προβλέπεται μέσα στο νέο σύστημα της DARPA, απότοκο των αμφιβολιών και του σκεπτικισμού του Πενταγώνου, το ASPN (All Source Positioning and Navigation).

http://www.fox2magazine.net/

No comments :

Post a Comment