Μαχητικά αεροσκάφη stealth είναι για τα ραντάρ εναέριας επιτήρησης σχεδόν αόρατα - αλλά αυτό δεν θα ισχύει σύντομα άλλο. Παθητικά ραντάρ, μετά από χρόνια ανάπτυξης, είναι προφανώς τόσο προηγμένα, ώστε να μπορούν να ανιχνεύσουν τα αεροσκάφη «stealth». Έτσι, μια 20ετής περίοδος αμερικανικής τεχνολογικής κυριαρχίας έρχεται στο τέλος της. Παθητικά ραντάρ, μεταξύ των στρατιωτικών και εμπειρογνωμόνων σε θέματα ασφάλειας ένα από τα περισσότερο πολυσυζητημένα καυτά τεχνολογικά θέματα, έχουν φτάσει προφανώς το στάδιο της παραγωγής. Η ανησυχία των Αμερικανών δεν ήταν αβάσιμη. Παθητικά ραντάρ είναι σε θέση σύντομα να ισορροπήσουν ένα πολύ σημαντικό στρατιωτικό πλεονέκτημα: Είναι σημαντικά μικρότερα και φθηνότερα από τα συμβατικά ραντάρ, μπορούν να εντοπίσουν όλα τα είδη των ιπτάμενων αντικειμένων - ακόμα και αμερικανικά μαχητικά stealth. Το βίντεο, το οποίο έχει πλέον παρουσιαστεί στην Διεθνή Έκθεση Αεροπορίας (ILA) στο Βερολίνο, εμφανίζει κάτι που ήταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια αδιανόητο: Ένα ραντάρ που μπορεί να εντοπίσει ιπτάμενα αντικείμενα με ακρίβεια σε μια ευρεία περιοχή, χωρίς να χρειάζεται να στέλνει μια δική του δέσμη αναζήτησης στον αέρα. Χρησιμοποιεί την ηχώ του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης και των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών. Το παθητικό ραντάρ δεν είναι κάτι καινούριο, πρακτικά είναι γνωστό από τις πρώτες ημέρες ανίχνευσης των ραδιοεπικοινωνιών. Αλλά τώρα είναι προφανώς τόσο προηγμένο, ώστε να μπορεί ακόμη και από σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη stealth να ξεριζώσει το αόρατο δέρμα τους. Ο αεροπορικός πόλεμος, έρχεται αντιμέτωπος με μια μετατόπιση του κέντρους βάρους του.
Το βίντεο με τις μικρές χρωματιστές κουκίδες που παρουσιάστηκε στο Βερολίνο, προέρχεται από ένα συνηθισμένο φορτηγό. Η Cassidian, το στρατιωτικό σκέλος της αεροδιαστημικής EADS, έχει τοποθετήσει εκεί μέσα ένα πλήρες παθητικό ραντάρ, συμπεριλαμβανομένης μιας αναδιπλούμενης κεραίας. Το σύστημα θα πρέπει να είναι έτοιμο για την αγορά, σύμφωνα με την εταιρεία, το 2015. Εξοπλισμός επίδειξης έχει ήδη παραδοθεί στο Ομοσπονδιακό Γραφείο Αμυντικής Τεχνολογίας και Προμηθειών του Υπουργείου Άμυνας στο Βερολίνο. Ένα συμβατικό σύστημα ραντάρ εκπέμπει μια ισχυρή ακτίνα αναζήτησης η οποία αντανακλάται από πλοία ή αεροσκάφη. Από την ηχώ μπορεί να υπολογίσει τη θέση, την πορεία και την ταχύτητα του στόχου. Το παθητικό ραντάρ δεν έχει την ανάγκη μιας ειδικής δέσμης αναζήτησης. Χρησιμοποιεί τη σαλάτα ραδιοκυμάτων που πλημμυρίζει την ατμόσφαιρα, από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και τους σταθμούς επικοινωνίας. Τα αεροσκάφη, τα πλοία, τα αυτοκίνητα, οι άνθρωποι, σχεδόν οποιοδήποτε αντικείμενο κινείται μέσα από αυτή τη σαλάτα ραδιοκυμάτων, όπως το ψάρι μέσα στο νερό - αναπόφευκτα παράγει μετρήσιμη ηχώ. Για μεγάλο χρονικό διάστημα οι επιστήμονες προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το αποτέλεσμα για ένα σύστημα παρακολούθησης. Ωστόσο, για πολύ καιρό εθεωρείτο αδύνατο από τα σήματα των χιλιάδων σταθμών και μυριάδων αντανακλάσεων, να «ψαρευτούν» τα σωστά μηνύματα.
Μόνο που σήμερα υπάρχει διαθέσιμη η απαραίτητη γιγαντιαία υπολογιστική ισχύ - σε προσιτές τιμές. «Οι εξαιρετικά πολύπλοκοι αλγόριθμοι για εφαρμογές πραγματικού χρόνου υπάρχουν μόνο εδώ και ένα μικρό χρονικό διάστημα» λέει ο ειδικός του τομέα ραντάρ της Cassidian, Frank Bernhardt. Το σύστημα της Cassidian επιτρέπει όχι μόνο μία, αλλά τρεις ζώνες να λειτουργούν ταυτόχρονα. Αναλογικά, ψηφιακά και επίγεια ψηφιακά. Με τον τρόπο αυτό, θα μπορούσε κανείς ακόμα και ένα τόσο μικρό αντικείμενο, όπως ένα υπερελαφρό αεροσκάφος, να εντοπιστεί με ακρίβεια δέκα μέτρων. «Σε πολύ κοντινή απόσταση, μπορούμε να εντοπίσουμε ακόμη και αεροπλάνα-μοντέλα,» λέει ο Bernhardt. Ανάλογα με το ποια κανάλια είναι στην περιοχή, θα μπορούσε να καταγράψει έως και 500 στόχους σε απόσταση μέχρι και 200 χιλιόμετρα. Οι κινήσεις που εμφανίζονται στην οθόνη είναι σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Επειδή σε αντίθεση με ένα συμβατικό ραντάρ, το οποίο διαρκεί περίπου τέσσερα δευτερόλεπτα για μια πλήρη στροφή 360-μοιρών, η παθητική εικόνα του ραντάρ ενημερώνεται περίπου κάθε 0,5 δευτερόλεπτα.
Η τεχνολογία «stealth» δεν προσφέρει καμία προστασία: Πάνω απ 'όλα, τα αεροσκάφη stealth δεν μπορούν πλέον να κρυφτούν από τα εν λόγω συστήματα. Για τα συμβατικά ραντάρ, είναι σχεδόν αόρατα: Το ειδικό σχήμα τους, το περίβλημά τους και η ειδική βαφή τους, είναι σε θέση να καταπιούν την ακτίνα αναζήτησης, αντί της αντανάκλησης της τόσο αναγκαίας ηχώς για το αντίπαλο ραντάρ. Το παθητικό ραντάρ, χρησιμοποιεί τα σήματα που προέρχονται από όλες τις πιθανές κατευθύνσεις. Η γεωμετρία των αεροσκαφών stealth, ως εκ τούτου, δεν προσφέρει προστασία. Το ίδιο ισχύει και για την ειδική επικάλυψη των αεροσκαφών stealth, γνωστή αλλιώς και ως υλικό απορρόφησης ραντάρ (RAM). «Απευθύνεται στις υψηλές συχνότητες των ενεργών συστημάτων,» λέει ο ειδικός της Cassidian, Bernhardt. Τα παθητικά ραντάρ όμως, χρησιμοποιούν τις πολύ χαμηλότερες συχνότητες των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σημάτων. «Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό για να υπονομεύσουμε το πλεονέκτημα της τεχνολογίας stealth,» δηλώνει ο Bernhardt. Οι παρεβολείς επί του αεροσκάφους -γνωστοί και ως «jammers»- είναι απίθανο να βοηθήσουν. «Αυτοί θα πρέπει να είναι σε θέση να διαταράσσουν πολλές συχνότητες ταυτόχρονα και να γνωρίζουν τη θέση του παθητικού ραντάρ.» Αλλά αυτό είναι αδύνατο, επειδή ο παραλήπτης δεν αποκαλύπτει το σήμα του από μόνος του. Ακόμα λιγότερο πιθανό φαίνεται να απενεργοποιηθούν όλα τα κανάλια: Ο αριθμός τους μπορεί να είναι μερικές εκατοντάδες, και ως επί το πλείστον συναντούνται σε αστικό περιβάλλον. Για να απενεργοποιηθούν όλα τα κανάλια, απαιτείται νωρίτερα ένας γενικός βομβαρδισμός της περιοχής - από αεροσκάφη που δεν θα μπορούν να κάνουν χρήση του πλεονεκτήματος του stealth.
Η παγκόσμια κούρσα για το παθητικό ραντάρ: Η Cassidian δεν είναι μακράν η μόνη εταιρεία που εργάζεται πάνω σε αυτά τα συστήματα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η Lockheed Martin το 2002 έδειξε ότι το παθητικό ραντάρ με το όνομα «Silent Sentry» («Σιωπηλός Σωματοφύλακας») μπορεί να συλλάβει το σύνολο της εναέριας κυκλοφορίας πάνω από Ουάσινγκτον με βάση την ηχώ των ραδιοφωνικών σημάτων. Η βρετανική εταιρεία Roke Manor και η γαλλική Thales εργάζονται επίσης πάνω σε αυτά τα συστήματα. Το ίδιο ισχύει και για τις εταιρίες από τη Σουηδία, τη Ρωσία και την Κίνα. Το Πεκίνο έχει αγοράσει το 2004 ένα παθητικό ραντάρ (Vera-E) από την Τσεχία, το οποίο νωρίτερα δοκιμάστηκε από Βρετανούς και Γάλλους. Πρόκειται για το ραντάρ του συστήματος Tamara - και για το οποίο μάλλον δεν θα υπάρξει ποτέ επίσημη παραδοχή ότι ήταν σε χέρια που θεωρητικά δεν θα έπρεπε ποτέ να ήταν. Ως εκ τούτου, οι ειδικοί πιστεύουν ότι μια εποχή αεροπορικού πολέμου έρχεται στο τέλος της: Η συνολική αεροπορική υπεροχή των Ηνωμένων Πολιτειών με την προβολή της τεχνολογίας stealth. Ξεκίνησε με το δεύτερο Πόλεμο του Κόλπου, όταν το βομβαρδιστικό stealth τύπου F-117 Nighthawk τον Ιανουάριο του 1991 άνοιξε με τις βόμβες του μεγάλες τρύπες στην αεράμυνα της Βαγδάτης. Κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης «Καταιγίδα της Ερήμου,» το F-117 πέταξε σχεδόν 1300 αποστολές, συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων εναντίον των περισσότερων καλά αμυνόμενων θέσεων στο Ιράκ. Η ιρακινή αεράμυνα κατάφερε να καταρρίψει σε ολόκληρο πόλεμο μόνο 32 αμερικανικά αεροσκάφη, στα οποία δεν συμπεριλαμβάνονταν ούτε ένα F-117. Αυτό είναι περισσότερο αξιοσημείωτο δεδομένου του γεγονότος ότι το Nighthawk δεν πετούσε με εξοπλισμό αυτοάμυνας. Η μοναδική του προστασία ήταν το «αόρατό» του.
Αποχαιρετισμός στην αμερικανική εναέρια υπεροχή; Τουλάχιστον από το 1991, η τεχνολογία stealth είναι το σημείο εστίασης της αμερικανικής στρατηγικής του εναέριου πολέμου. Κατά συνέπεια, δραματικά αναμένονται τα αποτελέσματα της εξάπλωσης της παθητικής τεχνολογίας ραντάρ. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν στο μέλλον «να μην είναι σε θέση να επιτύχουν αεροπορική υπεροχή με ένα αποδεκτό κόστος,» προειδοποίησε ο στρατηγός Arend Westra από το Σώμα των Αμερικανών Πεζοναυτών το 2009 σε άρθρο του στο «Joint Force Quarterly» - το περιοδικό του Εθνικού Πανεπιστημίου Άμυνας στην Ουάσιγκτον. Οι πρόοδοι στην τεχνολογία του παθητικού ραντάρ «θα κάνουν τα παραδοσιακά μέσα της καταστροφής της αεράμυνας του εχθρού άχρηστα.» Το παθητικό ραντάρ δεν απειλεί μόνο τα βομβαρδιστικά stealth, αλλά και τα μαχητικά αεροσκάφη stealth. Η καλύτερη άμυνα αυτών των αεροσκαφών εναντίον των πυραύλων που εξαπολύει η εχθρική επίγεια αεράμυνα είναι ακόμη τα δικά του όπλα: Μόλις ανάψει ο διακόπτης μιας αντιεροπορική πυροβολαρχίας, η δέσμη αναζήτησης που εξαπολύει το ραντάρ χρησιμοποιείται από τα πληρώματα των αεροσκαφών για να εξαπολύσουν τους ειδικούς πυραύλους τους εναντίον της θέσης-στόχο. Χωρίς αυτή την εχθρική δέσμη αναζήτησης, οι πιλότοι δεν γνωρίζουν πού είναι η αμυντική θέση του εχθρού - ούτε καν γνωρίζουν εάν έχουν εγκλωβιστεί από την εχθρική αεράμυνα.
Εναντίον ενός εχθρού που είναι εξοπλισμένος με ραντάρ παθητικής τεχνολογίας η συνήθης αεροπορική υπεροχή θα είναι είναι δύσκολο να επιτευχθεί, πιστεύει ο Westra. Οι αεροπορικές δυνάμεις του κόσμου δεν θα σταματήσουν εξαιτίας του παθητικού ραντάρ με την ανάπτυξη αεροσκαφών stealth. Ο Westra, ωστόσο, υποψιάζεται ότι ο κόσμος θα περάσει και πάλι στη γνωστή μορφή της τεχνολογικής κούρσας των εξοπλισμών. Πότε θα έχει η μία πλευρά ένα μικρό προβάδισμα, πότε η άλλη. Η επανάσταση που έδωσε στην Αμερική για περίπου δύο δεκαετίες την εναέρια κυριαρχία, λήγει. Η Ουάσιγκτον θα πράξει συνετά εάν κατευθύνει ένα μέρος των τεράστιων χρηματικών ποσών που διατίθονται σήμερα στην ανάπτυξη και την κατασκευή των νέων μαχητικών stealth, στην μελέτη των παθητικών ραντάρ. Και όχι μόνο για να κατανοήσει καλύτερα τι ικανότητες θα έχει ο εχθρός του μέλλοντος - αλλά και για τη δική της προστασία. Τα επόμενης γενιάς των ρωσικών και κινεζικών μαχητικών, θα είναι από την άποψη του stealth κατά πάσα πιθανότητα εφάμιλλα των αμερικανικών. Ο Westra συμβουλεύει εντελώς ξερά: «Ας προετοιμαζόμαστε για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις χωρίς αεροπορική υπεροχή.» Το παθητικό ραντάρ είναι μια μεγάλη επιτυχία. Χρησιμοποιεί την υπάρχουσα «σούπα ακτινοβολίας» και βλέπει τα πάντα. Αυτό λειτουργεί μόνο εφ 'όσον υπάρχει μια τέτοια «σούπα ακτινοβολίας» στην ατμόσφαιρα. Έτσι, η EADS παρουσιάζει το κατασκεύασμά της στο κοινό, ως εξήγηση για την ερώτηση από το πρόσφατο παρελθόν γιατί η EADS δεν έχει καταφέρει ακόμη να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος με χαρακτηριστικά stealth; Η «ασημένια σφαίρα» που καθιστά περιττή την τεχνολογία stealth;
http://www.fox2magazine.net/
Το βίντεο με τις μικρές χρωματιστές κουκίδες που παρουσιάστηκε στο Βερολίνο, προέρχεται από ένα συνηθισμένο φορτηγό. Η Cassidian, το στρατιωτικό σκέλος της αεροδιαστημικής EADS, έχει τοποθετήσει εκεί μέσα ένα πλήρες παθητικό ραντάρ, συμπεριλαμβανομένης μιας αναδιπλούμενης κεραίας. Το σύστημα θα πρέπει να είναι έτοιμο για την αγορά, σύμφωνα με την εταιρεία, το 2015. Εξοπλισμός επίδειξης έχει ήδη παραδοθεί στο Ομοσπονδιακό Γραφείο Αμυντικής Τεχνολογίας και Προμηθειών του Υπουργείου Άμυνας στο Βερολίνο. Ένα συμβατικό σύστημα ραντάρ εκπέμπει μια ισχυρή ακτίνα αναζήτησης η οποία αντανακλάται από πλοία ή αεροσκάφη. Από την ηχώ μπορεί να υπολογίσει τη θέση, την πορεία και την ταχύτητα του στόχου. Το παθητικό ραντάρ δεν έχει την ανάγκη μιας ειδικής δέσμης αναζήτησης. Χρησιμοποιεί τη σαλάτα ραδιοκυμάτων που πλημμυρίζει την ατμόσφαιρα, από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και τους σταθμούς επικοινωνίας. Τα αεροσκάφη, τα πλοία, τα αυτοκίνητα, οι άνθρωποι, σχεδόν οποιοδήποτε αντικείμενο κινείται μέσα από αυτή τη σαλάτα ραδιοκυμάτων, όπως το ψάρι μέσα στο νερό - αναπόφευκτα παράγει μετρήσιμη ηχώ. Για μεγάλο χρονικό διάστημα οι επιστήμονες προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το αποτέλεσμα για ένα σύστημα παρακολούθησης. Ωστόσο, για πολύ καιρό εθεωρείτο αδύνατο από τα σήματα των χιλιάδων σταθμών και μυριάδων αντανακλάσεων, να «ψαρευτούν» τα σωστά μηνύματα.
Μόνο που σήμερα υπάρχει διαθέσιμη η απαραίτητη γιγαντιαία υπολογιστική ισχύ - σε προσιτές τιμές. «Οι εξαιρετικά πολύπλοκοι αλγόριθμοι για εφαρμογές πραγματικού χρόνου υπάρχουν μόνο εδώ και ένα μικρό χρονικό διάστημα» λέει ο ειδικός του τομέα ραντάρ της Cassidian, Frank Bernhardt. Το σύστημα της Cassidian επιτρέπει όχι μόνο μία, αλλά τρεις ζώνες να λειτουργούν ταυτόχρονα. Αναλογικά, ψηφιακά και επίγεια ψηφιακά. Με τον τρόπο αυτό, θα μπορούσε κανείς ακόμα και ένα τόσο μικρό αντικείμενο, όπως ένα υπερελαφρό αεροσκάφος, να εντοπιστεί με ακρίβεια δέκα μέτρων. «Σε πολύ κοντινή απόσταση, μπορούμε να εντοπίσουμε ακόμη και αεροπλάνα-μοντέλα,» λέει ο Bernhardt. Ανάλογα με το ποια κανάλια είναι στην περιοχή, θα μπορούσε να καταγράψει έως και 500 στόχους σε απόσταση μέχρι και 200 χιλιόμετρα. Οι κινήσεις που εμφανίζονται στην οθόνη είναι σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Επειδή σε αντίθεση με ένα συμβατικό ραντάρ, το οποίο διαρκεί περίπου τέσσερα δευτερόλεπτα για μια πλήρη στροφή 360-μοιρών, η παθητική εικόνα του ραντάρ ενημερώνεται περίπου κάθε 0,5 δευτερόλεπτα.
Η τεχνολογία «stealth» δεν προσφέρει καμία προστασία: Πάνω απ 'όλα, τα αεροσκάφη stealth δεν μπορούν πλέον να κρυφτούν από τα εν λόγω συστήματα. Για τα συμβατικά ραντάρ, είναι σχεδόν αόρατα: Το ειδικό σχήμα τους, το περίβλημά τους και η ειδική βαφή τους, είναι σε θέση να καταπιούν την ακτίνα αναζήτησης, αντί της αντανάκλησης της τόσο αναγκαίας ηχώς για το αντίπαλο ραντάρ. Το παθητικό ραντάρ, χρησιμοποιεί τα σήματα που προέρχονται από όλες τις πιθανές κατευθύνσεις. Η γεωμετρία των αεροσκαφών stealth, ως εκ τούτου, δεν προσφέρει προστασία. Το ίδιο ισχύει και για την ειδική επικάλυψη των αεροσκαφών stealth, γνωστή αλλιώς και ως υλικό απορρόφησης ραντάρ (RAM). «Απευθύνεται στις υψηλές συχνότητες των ενεργών συστημάτων,» λέει ο ειδικός της Cassidian, Bernhardt. Τα παθητικά ραντάρ όμως, χρησιμοποιούν τις πολύ χαμηλότερες συχνότητες των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σημάτων. «Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό για να υπονομεύσουμε το πλεονέκτημα της τεχνολογίας stealth,» δηλώνει ο Bernhardt. Οι παρεβολείς επί του αεροσκάφους -γνωστοί και ως «jammers»- είναι απίθανο να βοηθήσουν. «Αυτοί θα πρέπει να είναι σε θέση να διαταράσσουν πολλές συχνότητες ταυτόχρονα και να γνωρίζουν τη θέση του παθητικού ραντάρ.» Αλλά αυτό είναι αδύνατο, επειδή ο παραλήπτης δεν αποκαλύπτει το σήμα του από μόνος του. Ακόμα λιγότερο πιθανό φαίνεται να απενεργοποιηθούν όλα τα κανάλια: Ο αριθμός τους μπορεί να είναι μερικές εκατοντάδες, και ως επί το πλείστον συναντούνται σε αστικό περιβάλλον. Για να απενεργοποιηθούν όλα τα κανάλια, απαιτείται νωρίτερα ένας γενικός βομβαρδισμός της περιοχής - από αεροσκάφη που δεν θα μπορούν να κάνουν χρήση του πλεονεκτήματος του stealth.
Η παγκόσμια κούρσα για το παθητικό ραντάρ: Η Cassidian δεν είναι μακράν η μόνη εταιρεία που εργάζεται πάνω σε αυτά τα συστήματα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η Lockheed Martin το 2002 έδειξε ότι το παθητικό ραντάρ με το όνομα «Silent Sentry» («Σιωπηλός Σωματοφύλακας») μπορεί να συλλάβει το σύνολο της εναέριας κυκλοφορίας πάνω από Ουάσινγκτον με βάση την ηχώ των ραδιοφωνικών σημάτων. Η βρετανική εταιρεία Roke Manor και η γαλλική Thales εργάζονται επίσης πάνω σε αυτά τα συστήματα. Το ίδιο ισχύει και για τις εταιρίες από τη Σουηδία, τη Ρωσία και την Κίνα. Το Πεκίνο έχει αγοράσει το 2004 ένα παθητικό ραντάρ (Vera-E) από την Τσεχία, το οποίο νωρίτερα δοκιμάστηκε από Βρετανούς και Γάλλους. Πρόκειται για το ραντάρ του συστήματος Tamara - και για το οποίο μάλλον δεν θα υπάρξει ποτέ επίσημη παραδοχή ότι ήταν σε χέρια που θεωρητικά δεν θα έπρεπε ποτέ να ήταν. Ως εκ τούτου, οι ειδικοί πιστεύουν ότι μια εποχή αεροπορικού πολέμου έρχεται στο τέλος της: Η συνολική αεροπορική υπεροχή των Ηνωμένων Πολιτειών με την προβολή της τεχνολογίας stealth. Ξεκίνησε με το δεύτερο Πόλεμο του Κόλπου, όταν το βομβαρδιστικό stealth τύπου F-117 Nighthawk τον Ιανουάριο του 1991 άνοιξε με τις βόμβες του μεγάλες τρύπες στην αεράμυνα της Βαγδάτης. Κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης «Καταιγίδα της Ερήμου,» το F-117 πέταξε σχεδόν 1300 αποστολές, συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων εναντίον των περισσότερων καλά αμυνόμενων θέσεων στο Ιράκ. Η ιρακινή αεράμυνα κατάφερε να καταρρίψει σε ολόκληρο πόλεμο μόνο 32 αμερικανικά αεροσκάφη, στα οποία δεν συμπεριλαμβάνονταν ούτε ένα F-117. Αυτό είναι περισσότερο αξιοσημείωτο δεδομένου του γεγονότος ότι το Nighthawk δεν πετούσε με εξοπλισμό αυτοάμυνας. Η μοναδική του προστασία ήταν το «αόρατό» του.
Αποχαιρετισμός στην αμερικανική εναέρια υπεροχή; Τουλάχιστον από το 1991, η τεχνολογία stealth είναι το σημείο εστίασης της αμερικανικής στρατηγικής του εναέριου πολέμου. Κατά συνέπεια, δραματικά αναμένονται τα αποτελέσματα της εξάπλωσης της παθητικής τεχνολογίας ραντάρ. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν στο μέλλον «να μην είναι σε θέση να επιτύχουν αεροπορική υπεροχή με ένα αποδεκτό κόστος,» προειδοποίησε ο στρατηγός Arend Westra από το Σώμα των Αμερικανών Πεζοναυτών το 2009 σε άρθρο του στο «Joint Force Quarterly» - το περιοδικό του Εθνικού Πανεπιστημίου Άμυνας στην Ουάσιγκτον. Οι πρόοδοι στην τεχνολογία του παθητικού ραντάρ «θα κάνουν τα παραδοσιακά μέσα της καταστροφής της αεράμυνας του εχθρού άχρηστα.» Το παθητικό ραντάρ δεν απειλεί μόνο τα βομβαρδιστικά stealth, αλλά και τα μαχητικά αεροσκάφη stealth. Η καλύτερη άμυνα αυτών των αεροσκαφών εναντίον των πυραύλων που εξαπολύει η εχθρική επίγεια αεράμυνα είναι ακόμη τα δικά του όπλα: Μόλις ανάψει ο διακόπτης μιας αντιεροπορική πυροβολαρχίας, η δέσμη αναζήτησης που εξαπολύει το ραντάρ χρησιμοποιείται από τα πληρώματα των αεροσκαφών για να εξαπολύσουν τους ειδικούς πυραύλους τους εναντίον της θέσης-στόχο. Χωρίς αυτή την εχθρική δέσμη αναζήτησης, οι πιλότοι δεν γνωρίζουν πού είναι η αμυντική θέση του εχθρού - ούτε καν γνωρίζουν εάν έχουν εγκλωβιστεί από την εχθρική αεράμυνα.
Εναντίον ενός εχθρού που είναι εξοπλισμένος με ραντάρ παθητικής τεχνολογίας η συνήθης αεροπορική υπεροχή θα είναι είναι δύσκολο να επιτευχθεί, πιστεύει ο Westra. Οι αεροπορικές δυνάμεις του κόσμου δεν θα σταματήσουν εξαιτίας του παθητικού ραντάρ με την ανάπτυξη αεροσκαφών stealth. Ο Westra, ωστόσο, υποψιάζεται ότι ο κόσμος θα περάσει και πάλι στη γνωστή μορφή της τεχνολογικής κούρσας των εξοπλισμών. Πότε θα έχει η μία πλευρά ένα μικρό προβάδισμα, πότε η άλλη. Η επανάσταση που έδωσε στην Αμερική για περίπου δύο δεκαετίες την εναέρια κυριαρχία, λήγει. Η Ουάσιγκτον θα πράξει συνετά εάν κατευθύνει ένα μέρος των τεράστιων χρηματικών ποσών που διατίθονται σήμερα στην ανάπτυξη και την κατασκευή των νέων μαχητικών stealth, στην μελέτη των παθητικών ραντάρ. Και όχι μόνο για να κατανοήσει καλύτερα τι ικανότητες θα έχει ο εχθρός του μέλλοντος - αλλά και για τη δική της προστασία. Τα επόμενης γενιάς των ρωσικών και κινεζικών μαχητικών, θα είναι από την άποψη του stealth κατά πάσα πιθανότητα εφάμιλλα των αμερικανικών. Ο Westra συμβουλεύει εντελώς ξερά: «Ας προετοιμαζόμαστε για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις χωρίς αεροπορική υπεροχή.» Το παθητικό ραντάρ είναι μια μεγάλη επιτυχία. Χρησιμοποιεί την υπάρχουσα «σούπα ακτινοβολίας» και βλέπει τα πάντα. Αυτό λειτουργεί μόνο εφ 'όσον υπάρχει μια τέτοια «σούπα ακτινοβολίας» στην ατμόσφαιρα. Έτσι, η EADS παρουσιάζει το κατασκεύασμά της στο κοινό, ως εξήγηση για την ερώτηση από το πρόσφατο παρελθόν γιατί η EADS δεν έχει καταφέρει ακόμη να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος με χαρακτηριστικά stealth; Η «ασημένια σφαίρα» που καθιστά περιττή την τεχνολογία stealth;
http://www.fox2magazine.net/
ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΠΑΘΗΤΙΚΟ ΡΑΝΤΑΡ ΤΙ ΕΓΙΝΕ;;; ΤΟ ΕΦΑΓΑΝ ΤΑ ΛΑΜΟΓΙΑ;;;
ReplyDelete