Κατασκοπία, παιχνίδι ή και τα δυο;
Αύγουστος 2010... Επί δέκα ημέρες, δυο άνδρες περιφέρονται ανενόχλητοι στη Λήμνο καταγράφοντας σε βίντεο ή ψηφιακές φωτογραφίες κάθε σπιθαμή του νησιού, περιλαμβανομένων των στρατιωτικών εγκαταστάσεων και των οδών πρόσβασης προς αυτές. Κανείς δεν τους παίρνει είδηση! Αύγουστος 2011... Οι ίδιοι άνθρωποι επανέρχονται για να προσθέσουν στο υλικό τους όσα είχαν αφήσει την προηγούμενη φορά. Και τώρα, ολοκληρώνουν ανενόχλητοι το έργο τους! Σεπτέμβριος 2012... Στην τρίτη και τελευταία επίσκεψή τους, συλλαμβάνονται για κατασκοπεία. Στις υπερσύγχρονες κάμερες και φωτογραφικές μηχανές τους υπάρχουν όλα όσα θα χρειαζόταν να γνωρίζει μια ξένη δύναμη για να καταλάβει το νησί- «γέφυρα» προς την ηπειρωτική Ελλάδα! Υπόθεση κατασκοπίας; Ως τέτοια την αντιμετωπίζουν οι ελληνικές αρχές, μια και οι συλληφθέντες δεν διέθεταν άδεια φωτογράφισης. Αλλά και άδεια να είχαν, δεν είχαν δικαίωμα να καταγράψουν τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Οπότε, η κατηγορία στέκει... Το τι θα γίνει στο δικαστήριο που θα εκδικάσει την υπόθεση, είναι άλλο θέμα!
Οι δυο Τσέχοι που αντιμετωπίστηκαν αρχικά ως κατάσκοποι «πληρωμένοι» από γειτονική χώρα, δεν είναι... όποιοι- όποιοι. Ο David Zapletal είναι καλλιτεχνικός παραγωγός και φωτογράφος και ο Pavel Guglava οπερατέρ και καλλιτέχνης υπολογιστών, ειδικοί στο να καταγράφουν λεπτομέρειες οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν σε ένα προσημειωμένο ηλεκτρονικό περιβάλλον. Προετοίμαζαν έναν... πόλεμο στο Αιγαίο, μετά από εισβολή των στρατιωτικών δυνάμεων του Ιράν που θα γίνει το... 2030! Δεν πρόκειται, φυσικά, για πραγματική εισβολή, αλλά για σενάριο ενός interactive ηλεκτρονικού παιχνιδιού με τίτλο «Arma 3», που είναι δημιουργία μιας τσέχικης εταιρείας! Πρόκειται για την «Bohemia Interactive» η οποία έγινε διάσημη τα τελευταία χρόνια για τη δυνατότητά της να αναπτύσσει λογισμικό προσομοίωσης με 3D γραφικά σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη. Και οι δυο «κατάσκοποι» είναι τα... «αστέρια» της στην καταγραφή και αποτύπωση σε ηλεκτρονική μορφή ακόμη και της πιο μικρής λεπτομέρειας, συμπεριλαμβανομένου και του φωτισμού που θα υπάρχει κάθε ώρα της ημέρας σε ένα συγκεκριμένο σημείο!
Στις (πάρα πολλές) ημέρες παραμονής τους στη Λήμνο οι δυο Τσέχοι «χτένισαν» ό,τι υπάρχει σε μια έκταση 270 τετραγωνικών χιλιομέτρων! Και μέσα σε αυτά, όλες τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Για τον ίδιο λόγο επισκέφθηκαν και τον Άγιο Ευστράτιο που είναι το δεύτερο ελληνικό νησί στο οποίο διαδραματίζεται η πολεμική σύρραξη, λόγω της στρατηγικής του θέσης. Συνολικά, πάνω από 50 χωριά, οι δρόμοι που οδηγούν σε αυτά, οι παραλίες, ακόμη και ο... βυθός της θάλασσας έχουν αποτυπωθεί στις υπερσύγχρονες μηχανές τους για να χρησιμοποιηθούν ως περιβάλλον στην υποτιθέμενη εισβολή! Ο χρήστης του παιχνιδιού θα έχει το ρόλο ενός λοχαγού του ΝΑΤΟ ονόματι Scott Miller, μέσα από τα μάτια του οποίου θα εκτυλίσσονται οι πολεμικές και όχι μόνο σκηνές. Με λίγα λόγια, η «Bohemia Interactive» προσφέρει το περιβάλλον και ο ίδιος θα μπορεί να μεταβάλλει το σενάριο, όπως εκείνος θέλει. Οι τελευταίες λεπτομέρειες τακτοποιούνται και η έξοδος στην αγορά του παιχνιδιού, είναι θέμα χρόνου.
Από εκεί και πέρα, ωστόσο, η ίδια η εταιρεία δημιουργεί ερωτηματικά σχετικά με τη χρήση του υλικού που κατέγραψαν οι ειδικοί της... Στην ιστοσελίδα της, ο εκ των ιδιοκτητών και σκηνοθέτης των παιχνιδιών Ivan Buchta αποφεύγει να εξηγήσει γιατί επιλέχθηκε η Λήμνος ως περιβάλλον του «Arma 3». Τονίζει, όμως, έστω και κάπως αόριστα ότι «προσπάθησαν να πλησιάσουν όσο το δυνατό περισσότερο στην πραγματικότητα, παρ' ότι για πολλούς λόγους δεν μπορεί να γίνει ακριβές αντίγραφο της Λήμνου». Ο σκηνοθέτης παραδέχεται ότι, πριν ξεκινήσουν οι αποστολές στη Λήμνο, έγιναν προετοιμασίες που κράτησαν πολλές εβδομάδες σε μια παρόμοια έκταση έξω από το Μπρνο της Τσεχίας. Κατά τη διάρκειά τους, οι ειδικοί είχαν για καθημερινό «σύντροφο» το Google Earth, μελετούσαν τους χάρτες, επέλεγαν προσεκτικά τα σημεία που θα φωτογράφιζαν ή θα βιντεοσκοπούσαν και κατέγραφαν τα καθημερινά δρομολόγια, χωρίς να εξηγεί αν το ενδιαφέρον τους στρεφόταν στις κινήσεις στρατιωτικών οχημάτων ή σε... δρομολόγια του ΚΤΕΛ! Πολλές λεπτομέρειες για ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, δεν συμφωνείτε;
Αλλά το πιο ανησυχητικό βρίσκεται αλλού... Στην αποκάλυψη του Ivan Buchta ότι η μεταφορά του πραγματικού περιβάλλοντος της Λήμνου στις οθόνες του υπολογιστή, δεν είναι μόνο ένα μέρος της ανάπτυξης του παιχνιδιού, αλλά «μια ολόκληρη ανάπτυξη «μέσα» στην ανάπτυξη. Η ίδια η μεγάλη ιστορία...». Και καταλήγει: «Η προσπάθειά μας έχει άμεση σχέση με τις απαιτήσεις (;) των στρατιωτικών πελατών μας (;), που χρειάζονται απεικόνιση 1:1 (σε φυσικό μέγεθος) των επιχειρησιακών πεδίων τους»! Ποιοι είναι αυτοί οι «στρατιωτικοί πελάτες» και για ποιο λόγο έχουν «απαιτήσεις» από μια εταιρεία παραγωγής παιχνιδιών, δεν εξηγεί ο Τσέχος σκηνοθέτης. Ωστόσο, αν σκεφτεί κανείς ότι η «Bohemia Interactive» έχει στη διάθεσή της κάθε λεπτομέρεια για τα όπλα, τους πυραύλους, τα ελικόπτερα και ό,τι άλλο αποτελεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας του ΝΑΤΟ, εύκολα αντιλαμβάνεται ότι της δόθηκε πλούσιο υλικό. Άραγε, όλα αυτά της δόθηκαν χωρίς αντίκρισμα; Ή, μήπως, το «αντάλλαγμα» είναι η παραχώρηση του οπτικού της υλικού; Και αν ναι, θα έχουν δικαίωμα χρήσης του όλες οι χώρες του ΝΑΤΟ, περιλαμβανομένων και αυτών που... δεν θέλουμε;
Αύγουστος 2010... Επί δέκα ημέρες, δυο άνδρες περιφέρονται ανενόχλητοι στη Λήμνο καταγράφοντας σε βίντεο ή ψηφιακές φωτογραφίες κάθε σπιθαμή του νησιού, περιλαμβανομένων των στρατιωτικών εγκαταστάσεων και των οδών πρόσβασης προς αυτές. Κανείς δεν τους παίρνει είδηση! Αύγουστος 2011... Οι ίδιοι άνθρωποι επανέρχονται για να προσθέσουν στο υλικό τους όσα είχαν αφήσει την προηγούμενη φορά. Και τώρα, ολοκληρώνουν ανενόχλητοι το έργο τους! Σεπτέμβριος 2012... Στην τρίτη και τελευταία επίσκεψή τους, συλλαμβάνονται για κατασκοπεία. Στις υπερσύγχρονες κάμερες και φωτογραφικές μηχανές τους υπάρχουν όλα όσα θα χρειαζόταν να γνωρίζει μια ξένη δύναμη για να καταλάβει το νησί- «γέφυρα» προς την ηπειρωτική Ελλάδα! Υπόθεση κατασκοπίας; Ως τέτοια την αντιμετωπίζουν οι ελληνικές αρχές, μια και οι συλληφθέντες δεν διέθεταν άδεια φωτογράφισης. Αλλά και άδεια να είχαν, δεν είχαν δικαίωμα να καταγράψουν τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Οπότε, η κατηγορία στέκει... Το τι θα γίνει στο δικαστήριο που θα εκδικάσει την υπόθεση, είναι άλλο θέμα!
Οι δυο Τσέχοι που αντιμετωπίστηκαν αρχικά ως κατάσκοποι «πληρωμένοι» από γειτονική χώρα, δεν είναι... όποιοι- όποιοι. Ο David Zapletal είναι καλλιτεχνικός παραγωγός και φωτογράφος και ο Pavel Guglava οπερατέρ και καλλιτέχνης υπολογιστών, ειδικοί στο να καταγράφουν λεπτομέρειες οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν σε ένα προσημειωμένο ηλεκτρονικό περιβάλλον. Προετοίμαζαν έναν... πόλεμο στο Αιγαίο, μετά από εισβολή των στρατιωτικών δυνάμεων του Ιράν που θα γίνει το... 2030! Δεν πρόκειται, φυσικά, για πραγματική εισβολή, αλλά για σενάριο ενός interactive ηλεκτρονικού παιχνιδιού με τίτλο «Arma 3», που είναι δημιουργία μιας τσέχικης εταιρείας! Πρόκειται για την «Bohemia Interactive» η οποία έγινε διάσημη τα τελευταία χρόνια για τη δυνατότητά της να αναπτύσσει λογισμικό προσομοίωσης με 3D γραφικά σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη. Και οι δυο «κατάσκοποι» είναι τα... «αστέρια» της στην καταγραφή και αποτύπωση σε ηλεκτρονική μορφή ακόμη και της πιο μικρής λεπτομέρειας, συμπεριλαμβανομένου και του φωτισμού που θα υπάρχει κάθε ώρα της ημέρας σε ένα συγκεκριμένο σημείο!
Στις (πάρα πολλές) ημέρες παραμονής τους στη Λήμνο οι δυο Τσέχοι «χτένισαν» ό,τι υπάρχει σε μια έκταση 270 τετραγωνικών χιλιομέτρων! Και μέσα σε αυτά, όλες τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Για τον ίδιο λόγο επισκέφθηκαν και τον Άγιο Ευστράτιο που είναι το δεύτερο ελληνικό νησί στο οποίο διαδραματίζεται η πολεμική σύρραξη, λόγω της στρατηγικής του θέσης. Συνολικά, πάνω από 50 χωριά, οι δρόμοι που οδηγούν σε αυτά, οι παραλίες, ακόμη και ο... βυθός της θάλασσας έχουν αποτυπωθεί στις υπερσύγχρονες μηχανές τους για να χρησιμοποιηθούν ως περιβάλλον στην υποτιθέμενη εισβολή! Ο χρήστης του παιχνιδιού θα έχει το ρόλο ενός λοχαγού του ΝΑΤΟ ονόματι Scott Miller, μέσα από τα μάτια του οποίου θα εκτυλίσσονται οι πολεμικές και όχι μόνο σκηνές. Με λίγα λόγια, η «Bohemia Interactive» προσφέρει το περιβάλλον και ο ίδιος θα μπορεί να μεταβάλλει το σενάριο, όπως εκείνος θέλει. Οι τελευταίες λεπτομέρειες τακτοποιούνται και η έξοδος στην αγορά του παιχνιδιού, είναι θέμα χρόνου.
Από εκεί και πέρα, ωστόσο, η ίδια η εταιρεία δημιουργεί ερωτηματικά σχετικά με τη χρήση του υλικού που κατέγραψαν οι ειδικοί της... Στην ιστοσελίδα της, ο εκ των ιδιοκτητών και σκηνοθέτης των παιχνιδιών Ivan Buchta αποφεύγει να εξηγήσει γιατί επιλέχθηκε η Λήμνος ως περιβάλλον του «Arma 3». Τονίζει, όμως, έστω και κάπως αόριστα ότι «προσπάθησαν να πλησιάσουν όσο το δυνατό περισσότερο στην πραγματικότητα, παρ' ότι για πολλούς λόγους δεν μπορεί να γίνει ακριβές αντίγραφο της Λήμνου». Ο σκηνοθέτης παραδέχεται ότι, πριν ξεκινήσουν οι αποστολές στη Λήμνο, έγιναν προετοιμασίες που κράτησαν πολλές εβδομάδες σε μια παρόμοια έκταση έξω από το Μπρνο της Τσεχίας. Κατά τη διάρκειά τους, οι ειδικοί είχαν για καθημερινό «σύντροφο» το Google Earth, μελετούσαν τους χάρτες, επέλεγαν προσεκτικά τα σημεία που θα φωτογράφιζαν ή θα βιντεοσκοπούσαν και κατέγραφαν τα καθημερινά δρομολόγια, χωρίς να εξηγεί αν το ενδιαφέρον τους στρεφόταν στις κινήσεις στρατιωτικών οχημάτων ή σε... δρομολόγια του ΚΤΕΛ! Πολλές λεπτομέρειες για ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, δεν συμφωνείτε;
Αλλά το πιο ανησυχητικό βρίσκεται αλλού... Στην αποκάλυψη του Ivan Buchta ότι η μεταφορά του πραγματικού περιβάλλοντος της Λήμνου στις οθόνες του υπολογιστή, δεν είναι μόνο ένα μέρος της ανάπτυξης του παιχνιδιού, αλλά «μια ολόκληρη ανάπτυξη «μέσα» στην ανάπτυξη. Η ίδια η μεγάλη ιστορία...». Και καταλήγει: «Η προσπάθειά μας έχει άμεση σχέση με τις απαιτήσεις (;) των στρατιωτικών πελατών μας (;), που χρειάζονται απεικόνιση 1:1 (σε φυσικό μέγεθος) των επιχειρησιακών πεδίων τους»! Ποιοι είναι αυτοί οι «στρατιωτικοί πελάτες» και για ποιο λόγο έχουν «απαιτήσεις» από μια εταιρεία παραγωγής παιχνιδιών, δεν εξηγεί ο Τσέχος σκηνοθέτης. Ωστόσο, αν σκεφτεί κανείς ότι η «Bohemia Interactive» έχει στη διάθεσή της κάθε λεπτομέρεια για τα όπλα, τους πυραύλους, τα ελικόπτερα και ό,τι άλλο αποτελεί την τελευταία λέξη της τεχνολογίας του ΝΑΤΟ, εύκολα αντιλαμβάνεται ότι της δόθηκε πλούσιο υλικό. Άραγε, όλα αυτά της δόθηκαν χωρίς αντίκρισμα; Ή, μήπως, το «αντάλλαγμα» είναι η παραχώρηση του οπτικού της υλικού; Και αν ναι, θα έχουν δικαίωμα χρήσης του όλες οι χώρες του ΝΑΤΟ, περιλαμβανομένων και αυτών που... δεν θέλουμε;
Αυτό το είδατε; http://www.arma3.com/welcome-to-stratis-island/
ReplyDelete…και αυτό. http://www.arma3.com/limnos-researching-the-area-of-operation/
Κανονική σύνταξη τοπογραφικού με πλήρεις συντεταγμένες.