Η εκπομπή ‘Report München’ και το ‘Stern’ ανακάλυψαν βίντεο του φορτίου που δείχνουν Mercedes-Unimogs και φορτηγά MAN που χρησιμοποιεί ο τουρκικός στρατός.
«Και γερμανικά όπλα στη Λιβύη;» ερωτά η γερμανική εφημερίδα Die Welt, η οποία δημοσιεύει συγκλονιστικές λεπτομέρειες για τον τρόπο με τον οποίο η Τουρκία μεταφέρει οπλισμό στο καθεστώς της Τρίπολης. Η εφημερίδα συνοδεύει τον τίτλο με τον εξής υπότιτλο:΅ «Η Τουρκία παραβιάζει το εμπάργκο του ΟΗΕ με την παράνομη διακίνηση εξοπλιστικών αγαθών στη χώρα που σπαράσσεται από τον εμφύλιο. Εμπλέκεται επίσης μια εταιρεία που συνδέεται με τη Γερμανία»
Σύμφωνα με το γερμανικό δημοσίευμα:
Το φορτηγό πλοίο ‘Bana’ που ρυμουλκήθηκε στο γερμανικό λιμάνι Wilhelmshaven στη Βόρεια Θάλασσα έχει αλλάξει επτά φορές όνομα και έξι φορές σημαία. Το πλοίο αυτό θεωρείται ένα κομμάτι του παζλ στο διεθνές παράνομο εμπόριο όπλων προς τη Λιβύη, χώρα που σπαράσσεται από τον εμφύλιο πόλεμο. Ως τμήμα ενός διεθνούς δικτύου, μετέφερε παράνομα όπλα σε μεγάλη κλίμακα για λογαριασμό της Τουρκίας. Πρόκειται για παράνομη ενέργεια που παραβιάζει το ισχύον εμπάργκο του ΟΗΕ. Λέγεται ότι με το ‘Bana’ μεταφέρθηκαν και γερμανικά στρατιωτικά οχήματα. Ένα νέο ρεπορτάζ της ερευνητικής πλατφόρμας Open Facto περιγράφει λεπτομερώς την οργανωμένη παράνομη διακίνηση όπλων της Τουρκίας σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες. Το ρεπορτάζ βρίσκεται στην αποκλειστική διάθεση της WELT και θα δημοσιευτεί την Κυριακή. Βασίζεται σε υλικό που είναι δημόσια προσβάσιμο και περιγράφει το μέγεθος της παράνομης διακίνησης, παραθέτοντας έξι περιστατικά που αφορούν έξι πλοία και ένα αεροπλάνο μεταφοράς εμπορευμάτων. Η WELT αξιολόγησε το ρεπορτάζ, αναζήτησε επιπλέον στοιχεία και συνομίλησε με εφοπλιστές και ειδικούς. Το αποτέλεσμα είναι τρομακτικό. Η Τουρκία παραβιάζει διαρκώς το εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ στη Λιβύη. Η ΕΕ και η Γερμανία παραμένουν παρατηρητές.
Το ‘Bana’ μπόρεσε ανενόχλητο να ελλιμενιστεί στο Wilhelmshaven και αργότερα να αποπλεύσει με νέο φορτίο. Για το Λιβανέζο ιδιοκτήτη, ο οποίος κατέχει μια παγκόσμια αυτοκρατορία μεταφορών, ανέκυψαν πρόσφατα υποψίες σχετικά με παράνομη διακίνηση όπλων και ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Η ιταλική εισαγγελία είχε γνώση του θέματος και έδρασε άμεσα, όταν ανέκυψε η υποψία παράνομης διακίνησης όπλων. Πριν φτασει στο Wilhelmshaven, το φορτηγό πλοίο είχε παραμείνει σχεδόν για δύο μήνες στη Γένοβα. Ο καπετάνιος συνελήφθη. Κατά την ανάκριση του πληρώματος, ένα μέλος ομολόγησε πλήρως. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι το ‘Bana’ φόρτωσε όπλα (τεθωρακισμένα άρματα, πυροβόλα όπλα και ραντάρ) από την Μερσίνη (Τουρκία) και τα μετέφερε στην Τρίπολη (Λιβύη). Ένας ναύτης κατάφερε κινηματογραφήσει κρυφά το φορτίο. Το οπτικό υλικό επιβεβαιώνει τη δήλωση του αξιωματικού πληρώματος.
Στην Τρίπολη τα όπλα κατέληξαν στη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση του Πρωθυπουργού Fajis al-Sarradsch που υποστηρίζεται από την Τουρκία στον εμφύλιο πόλεμο που διεξάγεται στη χώρα. Το ‘Bana’ παρέδωσε το φορτίο των όπλων στο Λιμάνι της Τρίπολης στις 28 Ιανουαρίου, μόλις εννέα ημέρες μετά τη Διάσκεψη του Βερολίνου για τη Λιβύη, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Γερμανίας.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ήθελε να μεσολαβήσει προκειμένου να παροτρύνει τις αντιμαχόμενες πλευρές να τηρήσουν την κατάπαυση πυρός και να εμποδίσει την περαιτέρω κλιμάκωση του πολέμου. Η Διάσκεψη χαιρετίστηκε ως μεγάλη επιτυχία. Τότε, η Καγκελάριος Angela Merkel (CDU) δήλωσε ότι οι 12 χώρες που συμμετείχαν συμφώνησαν «να σεβαστούν το εμπάργκο όπλων και να ελεγχθεί αυτό ακόμα αυστηρότερα». Και ο τούρκος Πρόεδρος Recep Tayyep Erdogan ήταν στο Βερολίνο. Ωστόσο, ο ίδιος και η κυβέρνησή του γνώριζαν ήδη ότι τις επόμενες ημέρες θα παραβίαζαν για πολλοστή φορά το εμπάργκο όπλων, διαφεύγοντας τους ελέγχους.
Το ‘Bana’ κατευθύνθηκε ήδη στις 21 Ιανουαρίου από τη Βηρυτό προς τη Μερσίνη. Στις 24 Ιανουαρίου, απέπλευσε με βαρύ φορτίο και δέκα τούρκους στρατιώτες, έχοντας ως κατεύθυνση τη Λιβύη, ενώ συνοδευόταν από δύο φρεγάτες του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού. Η φόρτωση όπλων και η συνοδεία προστασίας δεν είναι αποφάσεις που λαμβάνει αυθόρμητα ένα κράτος. Τέτοιου είδους επιχειρήσεις σχεδιάζονται από καιρό, σύμφωνα με το στρατιωτικό πρωτόκολλο. Η συμπεριφορά της Τουρκίας είναι χαστούκι για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, ειδικά καθώς το ‘Bana’ μετέφερε προφανώς γερμανικά εξοπλιστικά αγαθά. «Mercedes Jeeps με αντιαρματικά όπλα», σύμφωνα με τον αξιωματικό του φορτηγού πλοίου, όπως έχει καταγράψει η ιταλική αστυνομία. Το BBC πραγματοποίησε σχετικό ρεπορτάζ τον Μάρτιο. Τα γερμανικά ΜΜΕ αναφέρθηκαν στο θέμα την περασμένη εβδομάδα.
Το ‘Bana’ δεν έκανε πρώτη φορά δρομολόγιο παράδοσης όπλων. Είχε πάει στη Λιβύη το 2019 και το 2017 με παρόμοιες παραγγελίες, αλλά το πλοίο είχε διαφορετικό όνομα. Εξοπλιστικά αγαθά γερμανικής παραγωγής είχαν εντοπιστεί παλαιότερα στη Λιβύη και τη Συρία. Συνεπώς, δεν προκαλεί έκπληξη ότι ο εταίρος του ΝΑΤΟ, Τουρκία είναι ένας από τους κύριους αγοραστές των γερμανικών εξοπλιστικών εξαγωγών εδώ και χρόνια. Όμως το Βερολίνο σιγεί όσον αφορά το θέμα της παραβίασης του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ από την Τουρκία και εμφανίζεται ανυποψίαστο. «Τα ρεπορτάζ των ΜΜΕ είναι γνωστά στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση εξετάζει ενδελεχώς αυτές τις αναφορές. Στην παρούσα φάση, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν διαθέτει αξιόπιστα στοιχεία για το εάν τα όπλα που χρησιμοποιούνται στη Λιβύη είναι κατασκευασμένα στη Γερμανία», απάντησε σε σχετικό ερώτημα το ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών.
Η αντιπολίτευση ασκεί κριτική επί του θέματος. «Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι ένας απρόσκλητος θεατής σε αυτό τον πόλεμο στο ευρωπαϊκό κατώφλι, που έχει πολλές συνέπειες για τη Γερμανία», δήλωσε ο Bijan Djir-Sarai, εκπρόσωπος του FDP για θέματα εξωτερικής πολιτικής. «Εάν αποδειχθεί αληθές ότι γερμανικά όπλα χρησιμοποιούνται στη Λιβύη, η γερμανική εξωτερική πολιτική θα χάσει το τελευταίο ίχνος της αξιοπιστίας της », πρόσθεσε ο ίδιος. Ο Bijan Djir-Sarai, ζητά την αξιολόγηση του ρόλου της Τουρκίας στη Λιβύη.
Ο Omid Nouripour, εκπρόσωπος των Πράσινων σε θέματα εξωτερικής πολιτικής, αναφέρει ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση συμπεριφέρεται «υποκριτικά». Από τη μια πλευρά ζητά «ως επαναλαμβανόμενο μάντρα» την τήρηση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ στη Λιβύη, ενώ από την άλλη πλευρά, δεν υφίσταται ακόμα απαγόρευση εξαγωγών όπλων προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Αίγυπτο και την Τουρκία. «Και αυτό, παρά το γεγονός ότι γερμανικά στρατιωτικά Unimogs και στρατιωτικά φορτηγά με ενσωματωμένα συστήματα αεράμυνας και αναφορές από την Επιτροπή Ειδικών του ΟΗΕ προσφέρουν συντριπτικές ενδείξεις », αναφέρει ο Nouripour. «Αναρωτιέται κανείς τι άλλο χρειάζεται ο Heiko Maas, ώστε ένα έλεγχος να διαπιστώσει ότι όπλα που κατασκευάζουν γερμανικές εταιρείες έχουν φτάσει στη Λιβύη και δεν πηγαινοέρχονται μόνο γλάστρες με λουλούδια ».
Ωστόσο, η Τουρκία δεν είναι η μόνη χώρα που στέλνει όπλα στη βορειο-αφρικανική χώρα. Η Αίγυπτος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Ρωσία κάνουν το ίδιο. Όμως, δεν στηρίζουν την κυβέρνηση Sarradsch, όπως η Τουρκία, αλλά τον αντίπαλο Στρατηγό Haftar. Αλλά, η παραβίαση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ από την Τουρκία είναι η πιο κατάφωρη από την άποψη της διάρκειας, της ποσότητας και της έλλειψης ενδοιασμών. Για να αντιμετωπίσει η ΕΕ αυτή την κατάσταση και για να εφαρμόσει το εμπάργκο αποφάσισε τη διεξαγωγή της αποστολής „Irini“ στο τέλος Μαρτίου, η οποία περιλαμβάνει περιπολίες ευρωπαϊκών πολεμικών πλοίων ανοιχτά της Λιβύης.
Πριν λίγες εβδομάδες υπήρξε ένα επικίνδυνο περιστατικό μεταξύ δύο τουρκικών φρεγατών και μίας γαλλικής φρεγάτας, η οποία ήθελε να ελέγξει ύποπτο φορτηγό πλοίο, στο πλαίσιο της αποστολής „Irini“. Η Γαλλία, όπως ανακοίνωσε την Τετάρτη, αποσύρθηκε από την αποστολή του ΝΑΤΟ στη Μεσόγειο, Sea Guardian“, Για την επιστροφή της στην αποστολή θέτει όρους, οι οποίοι περιλαμβάνουν σαφείς κανόνες εμπλοκής και συνεργασία της „Sea Guardian“ με την „Irini“. Ωστόσο, η Τουρκία έχει μπλοκάρει τη συνεργασία των δύο αποστολών, καθώς θέλει να συνεχίσει να παραδίδει ανενόχλητη όπλα στην κυβέρνηση ενότητας της Λιβύης.
Μια από τις εταιρείες που εμπλέκεται στην παράνομη διακίνηση όπλων είναι η Abou Merhi Holding με έδρα το Λίβανο, η οποία έχει ιδρύσει μια σειρά εταιρειών που λειτουργούν υπό το ακρωνύμιο AML -που άλλοτε παραπέμπει στο African Mediterranean Lines και άλλοτε στο Abou Merhi Lines. Η εταιρεία αυτή είναι ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς και εξαγωγείς αυτοκινήτων παγκοσμίως και έχει ένα ευρύ δίκτυο εταιρειών σε Αφρική, Μέση Ανατολή και Ευρώπη. Οι θυγατρικές «βρίσκονται στην ιδιοκτησία, τον έλεγχο και λειτουργούν εκ μέρους » της εταιρείας Holding, σύμφωνα με το αμερικανικό καταστατικό του 2015.Η Abou Merhi Holding στη Βηρυτό έχει τουλάχιστον δύο κρουαζιερόπλοια και οκτώ φορτηγά πλοία. Είναι δύσκολο να πει κανείς ποιος είναι ο συνολικός αριθμός τους. Το ‘Bana’ είναι καταχωρημένο επισήμως στην εταιρεία Med Wave Shipping, η οποία ουσιαστικά ανήκει στον όμιλο AML, όπως παραδέχθηκε ο επικεφαλής της εταιρείας Merhi, Abou Ali Merhi, όταν ο τηλεοπτικός σταθμός του Λιβάνου LBC τον ρώτησε για την κατάσχεση του πλοίου του στην Ιταλία.
Η πώληση πλοίων και εταιρειών σε νέους ιδιοκτήτες είναι ένας ενδεδειγμένος τρόπος αποφυγής κυρώσεων. Η AML έχει μια συγκεχυμένη δομή ιδιοκτησιακών σχέσεων. Ο Merhi πώλησε το ‘Bana’ όταν οι αμερικανικές φορολογικές υπηρεσίες ενέταξαν τον ίδιο και την αυτοκρατορία των εταιρειών του στον κατάλογο κυρώσεων το 2015. Υπήρχε η υποψία ότι ο Merhi -με το εκτεταμένο δίκτυο πλοίων του- συνεργαζόταν με την λιβανο-κολομβιανή οργάνωση Joumaa, παρέχοντας οικονομική στήριξη στην τρομοκρατική οργάνωση Χεζμπολάχ. Οι νέοι ιδιοκτήτες είχαν την έδρα τους σε κτίριο του ομίλου Abou Merhi στη Βηρυτό.
Το ‘Bana’ μετέφερε πρώτη φορά στρατιωτικό εξοπλισμό στη Λιβύη το 2017 με το όνομα τότε ‘Sahma 1’. Το φορτίο περιλάμβανε 300 Toyota τζιπ και τεθωρακισμένα Landcruiser, σύμφωνα με έκθεση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Όμως, τα οχήματα τότε δεν προορίζονταν για την κυβέρνηση Sarradsch στην Τρίπολη, αλλά για το στρατό του αντίπαλου Στρατηγού Haftar στο Τομπρούκ. Το παράνομο εμπόριο όπλων δεν σχετίζεται τόσο με την ιδεολογία, αλλά με τα χρήματα. Τον Μάιο του 2017, οι αμερικανικές αρχές αφαίρεσαν από τον κατάλογο κυρώσεων τον Merhi και έτσι μπόρεσε «να πάρει πίσω το πλοίο», όπως είπε στην τηλεοπτική συνέντευξή του.
Στο δίκτυο εταιρειών ανήκει και ένα γερμανικό παράρτημα. Δικηγόρος της εταιρείας δεν διέψευσε στη WELT μεταφορές όπλων με το φορτηγό πλοίο ‘Bana’. Ωστόσο, αρνήθηκε την σύνδεση της εταιρείας με αυτά τα περιστατικά. Η Open Facto μπόρεσε να συνδέσει και ένα ακόμα πλοίο με τον όμιλο AML. Πρόκειται για το ‘Single Eagle’ που ταξιδεύει συχνά από τη Γερμανία στη Λιβύη, όπως συνέβη και την 15η Ιανουαρίου. Κατά την επιστροφή από τη Μερσίνη προς το Αμβούργο, το φορτηγό πλοίο ξαφνικά έκλεισε τον αναμεταδότη. Η τελευταία θέση αναφοράς έδειχνε το πλοίο στη λιβυκή ακτή, ανοιχτά της Τρίπολης. Μια ημέρα αργότερα, το σήμα επανήλθε και έδειχνε το ‘Single Eagle’ να επιστρέφει από την Τυνησία στο Αμβούργο. Η ίδια μέθοδος χρησιμοποιείται πάντα από τα φορτηγά πλοία για να αποκρύψουν την παραβίαση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ. Προσποιούνται ότι κατευθύνονται στη Βηρυτό, το Αμβούργο ή τη Γκαμπές (Τυνησία). Μόλις φθάνουν στη λιβυκή ακτή, κλείνουν τον AIS-αναμεταδότη που δίνει το GPS στίγμα. Μετατρέπονται σε πλοία-φαντάσματα, κάτι που απαγορεύεταιαπό το διεθνείς ναυτικούς κανονισμούς ασφαλείας. Το σήμα εμφανίζεται πάλι λίγες ημέρες αργότερα, αλλά τα πλοία έχουν ήδη παραδώσει τα λαθραία εμπορεύματα στη Λιβύη.Το ‘Bana’ έμεινε μόνο δύο ημέρες στο Wilhelmshaven. Στις 10 Ιουνίου απέπλευσε για το Λιμάνι της Αμβέρσας και από εκεί κατευθύνθηκε στη Μισράτα της Λιβύης. Αυτή τη φορά δεν έκανε ενδιάμεσο σταθμό στην Τουρκία, ούτε έκλεισε τον αναμεταδότη, γεγονός που σημαίνει ότι δεν φορτώθηκαν όπλα.
Σε ερώτηση της WELT, οι γερμανικές τελωνειακές αρχές διαβεβαίωσαν ότι « ενδεχόμενες παραβιάσεις έναντι κυρώσεων του ΟΗΕ, όπως περιπτώσεις που αφορούν τον εμφύλιο πόλεμο στη Λιβύη, έχουν ιδιαίτερη προτεραιότητα».Ωστόσο, «λεπτομερείς πληροφορίες για τα μέτρα και τα ευρήματα που αφορούν τις περιπτώσεις αυτές δεν μπορούν να δημοσιοποιηθούν».
Die Welt
https://hellasjournal.com/2020/07/
«Και γερμανικά όπλα στη Λιβύη;» ερωτά η γερμανική εφημερίδα Die Welt, η οποία δημοσιεύει συγκλονιστικές λεπτομέρειες για τον τρόπο με τον οποίο η Τουρκία μεταφέρει οπλισμό στο καθεστώς της Τρίπολης. Η εφημερίδα συνοδεύει τον τίτλο με τον εξής υπότιτλο:΅ «Η Τουρκία παραβιάζει το εμπάργκο του ΟΗΕ με την παράνομη διακίνηση εξοπλιστικών αγαθών στη χώρα που σπαράσσεται από τον εμφύλιο. Εμπλέκεται επίσης μια εταιρεία που συνδέεται με τη Γερμανία»
Σύμφωνα με το γερμανικό δημοσίευμα:
Το φορτηγό πλοίο ‘Bana’ που ρυμουλκήθηκε στο γερμανικό λιμάνι Wilhelmshaven στη Βόρεια Θάλασσα έχει αλλάξει επτά φορές όνομα και έξι φορές σημαία. Το πλοίο αυτό θεωρείται ένα κομμάτι του παζλ στο διεθνές παράνομο εμπόριο όπλων προς τη Λιβύη, χώρα που σπαράσσεται από τον εμφύλιο πόλεμο. Ως τμήμα ενός διεθνούς δικτύου, μετέφερε παράνομα όπλα σε μεγάλη κλίμακα για λογαριασμό της Τουρκίας. Πρόκειται για παράνομη ενέργεια που παραβιάζει το ισχύον εμπάργκο του ΟΗΕ. Λέγεται ότι με το ‘Bana’ μεταφέρθηκαν και γερμανικά στρατιωτικά οχήματα. Ένα νέο ρεπορτάζ της ερευνητικής πλατφόρμας Open Facto περιγράφει λεπτομερώς την οργανωμένη παράνομη διακίνηση όπλων της Τουρκίας σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες. Το ρεπορτάζ βρίσκεται στην αποκλειστική διάθεση της WELT και θα δημοσιευτεί την Κυριακή. Βασίζεται σε υλικό που είναι δημόσια προσβάσιμο και περιγράφει το μέγεθος της παράνομης διακίνησης, παραθέτοντας έξι περιστατικά που αφορούν έξι πλοία και ένα αεροπλάνο μεταφοράς εμπορευμάτων. Η WELT αξιολόγησε το ρεπορτάζ, αναζήτησε επιπλέον στοιχεία και συνομίλησε με εφοπλιστές και ειδικούς. Το αποτέλεσμα είναι τρομακτικό. Η Τουρκία παραβιάζει διαρκώς το εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ στη Λιβύη. Η ΕΕ και η Γερμανία παραμένουν παρατηρητές.
Το ‘Bana’ μπόρεσε ανενόχλητο να ελλιμενιστεί στο Wilhelmshaven και αργότερα να αποπλεύσει με νέο φορτίο. Για το Λιβανέζο ιδιοκτήτη, ο οποίος κατέχει μια παγκόσμια αυτοκρατορία μεταφορών, ανέκυψαν πρόσφατα υποψίες σχετικά με παράνομη διακίνηση όπλων και ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Η ιταλική εισαγγελία είχε γνώση του θέματος και έδρασε άμεσα, όταν ανέκυψε η υποψία παράνομης διακίνησης όπλων. Πριν φτασει στο Wilhelmshaven, το φορτηγό πλοίο είχε παραμείνει σχεδόν για δύο μήνες στη Γένοβα. Ο καπετάνιος συνελήφθη. Κατά την ανάκριση του πληρώματος, ένα μέλος ομολόγησε πλήρως. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι το ‘Bana’ φόρτωσε όπλα (τεθωρακισμένα άρματα, πυροβόλα όπλα και ραντάρ) από την Μερσίνη (Τουρκία) και τα μετέφερε στην Τρίπολη (Λιβύη). Ένας ναύτης κατάφερε κινηματογραφήσει κρυφά το φορτίο. Το οπτικό υλικό επιβεβαιώνει τη δήλωση του αξιωματικού πληρώματος.
Στην Τρίπολη τα όπλα κατέληξαν στη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση του Πρωθυπουργού Fajis al-Sarradsch που υποστηρίζεται από την Τουρκία στον εμφύλιο πόλεμο που διεξάγεται στη χώρα. Το ‘Bana’ παρέδωσε το φορτίο των όπλων στο Λιμάνι της Τρίπολης στις 28 Ιανουαρίου, μόλις εννέα ημέρες μετά τη Διάσκεψη του Βερολίνου για τη Λιβύη, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Γερμανίας.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ήθελε να μεσολαβήσει προκειμένου να παροτρύνει τις αντιμαχόμενες πλευρές να τηρήσουν την κατάπαυση πυρός και να εμποδίσει την περαιτέρω κλιμάκωση του πολέμου. Η Διάσκεψη χαιρετίστηκε ως μεγάλη επιτυχία. Τότε, η Καγκελάριος Angela Merkel (CDU) δήλωσε ότι οι 12 χώρες που συμμετείχαν συμφώνησαν «να σεβαστούν το εμπάργκο όπλων και να ελεγχθεί αυτό ακόμα αυστηρότερα». Και ο τούρκος Πρόεδρος Recep Tayyep Erdogan ήταν στο Βερολίνο. Ωστόσο, ο ίδιος και η κυβέρνησή του γνώριζαν ήδη ότι τις επόμενες ημέρες θα παραβίαζαν για πολλοστή φορά το εμπάργκο όπλων, διαφεύγοντας τους ελέγχους.
Το ‘Bana’ κατευθύνθηκε ήδη στις 21 Ιανουαρίου από τη Βηρυτό προς τη Μερσίνη. Στις 24 Ιανουαρίου, απέπλευσε με βαρύ φορτίο και δέκα τούρκους στρατιώτες, έχοντας ως κατεύθυνση τη Λιβύη, ενώ συνοδευόταν από δύο φρεγάτες του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού. Η φόρτωση όπλων και η συνοδεία προστασίας δεν είναι αποφάσεις που λαμβάνει αυθόρμητα ένα κράτος. Τέτοιου είδους επιχειρήσεις σχεδιάζονται από καιρό, σύμφωνα με το στρατιωτικό πρωτόκολλο. Η συμπεριφορά της Τουρκίας είναι χαστούκι για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, ειδικά καθώς το ‘Bana’ μετέφερε προφανώς γερμανικά εξοπλιστικά αγαθά. «Mercedes Jeeps με αντιαρματικά όπλα», σύμφωνα με τον αξιωματικό του φορτηγού πλοίου, όπως έχει καταγράψει η ιταλική αστυνομία. Το BBC πραγματοποίησε σχετικό ρεπορτάζ τον Μάρτιο. Τα γερμανικά ΜΜΕ αναφέρθηκαν στο θέμα την περασμένη εβδομάδα.
Το ‘Bana’ δεν έκανε πρώτη φορά δρομολόγιο παράδοσης όπλων. Είχε πάει στη Λιβύη το 2019 και το 2017 με παρόμοιες παραγγελίες, αλλά το πλοίο είχε διαφορετικό όνομα. Εξοπλιστικά αγαθά γερμανικής παραγωγής είχαν εντοπιστεί παλαιότερα στη Λιβύη και τη Συρία. Συνεπώς, δεν προκαλεί έκπληξη ότι ο εταίρος του ΝΑΤΟ, Τουρκία είναι ένας από τους κύριους αγοραστές των γερμανικών εξοπλιστικών εξαγωγών εδώ και χρόνια. Όμως το Βερολίνο σιγεί όσον αφορά το θέμα της παραβίασης του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ από την Τουρκία και εμφανίζεται ανυποψίαστο. «Τα ρεπορτάζ των ΜΜΕ είναι γνωστά στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση εξετάζει ενδελεχώς αυτές τις αναφορές. Στην παρούσα φάση, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν διαθέτει αξιόπιστα στοιχεία για το εάν τα όπλα που χρησιμοποιούνται στη Λιβύη είναι κατασκευασμένα στη Γερμανία», απάντησε σε σχετικό ερώτημα το ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών.
Η αντιπολίτευση ασκεί κριτική επί του θέματος. «Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι ένας απρόσκλητος θεατής σε αυτό τον πόλεμο στο ευρωπαϊκό κατώφλι, που έχει πολλές συνέπειες για τη Γερμανία», δήλωσε ο Bijan Djir-Sarai, εκπρόσωπος του FDP για θέματα εξωτερικής πολιτικής. «Εάν αποδειχθεί αληθές ότι γερμανικά όπλα χρησιμοποιούνται στη Λιβύη, η γερμανική εξωτερική πολιτική θα χάσει το τελευταίο ίχνος της αξιοπιστίας της », πρόσθεσε ο ίδιος. Ο Bijan Djir-Sarai, ζητά την αξιολόγηση του ρόλου της Τουρκίας στη Λιβύη.
Ο Omid Nouripour, εκπρόσωπος των Πράσινων σε θέματα εξωτερικής πολιτικής, αναφέρει ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση συμπεριφέρεται «υποκριτικά». Από τη μια πλευρά ζητά «ως επαναλαμβανόμενο μάντρα» την τήρηση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ στη Λιβύη, ενώ από την άλλη πλευρά, δεν υφίσταται ακόμα απαγόρευση εξαγωγών όπλων προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Αίγυπτο και την Τουρκία. «Και αυτό, παρά το γεγονός ότι γερμανικά στρατιωτικά Unimogs και στρατιωτικά φορτηγά με ενσωματωμένα συστήματα αεράμυνας και αναφορές από την Επιτροπή Ειδικών του ΟΗΕ προσφέρουν συντριπτικές ενδείξεις », αναφέρει ο Nouripour. «Αναρωτιέται κανείς τι άλλο χρειάζεται ο Heiko Maas, ώστε ένα έλεγχος να διαπιστώσει ότι όπλα που κατασκευάζουν γερμανικές εταιρείες έχουν φτάσει στη Λιβύη και δεν πηγαινοέρχονται μόνο γλάστρες με λουλούδια ».
Ωστόσο, η Τουρκία δεν είναι η μόνη χώρα που στέλνει όπλα στη βορειο-αφρικανική χώρα. Η Αίγυπτος, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Ρωσία κάνουν το ίδιο. Όμως, δεν στηρίζουν την κυβέρνηση Sarradsch, όπως η Τουρκία, αλλά τον αντίπαλο Στρατηγό Haftar. Αλλά, η παραβίαση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ από την Τουρκία είναι η πιο κατάφωρη από την άποψη της διάρκειας, της ποσότητας και της έλλειψης ενδοιασμών. Για να αντιμετωπίσει η ΕΕ αυτή την κατάσταση και για να εφαρμόσει το εμπάργκο αποφάσισε τη διεξαγωγή της αποστολής „Irini“ στο τέλος Μαρτίου, η οποία περιλαμβάνει περιπολίες ευρωπαϊκών πολεμικών πλοίων ανοιχτά της Λιβύης.
Πριν λίγες εβδομάδες υπήρξε ένα επικίνδυνο περιστατικό μεταξύ δύο τουρκικών φρεγατών και μίας γαλλικής φρεγάτας, η οποία ήθελε να ελέγξει ύποπτο φορτηγό πλοίο, στο πλαίσιο της αποστολής „Irini“. Η Γαλλία, όπως ανακοίνωσε την Τετάρτη, αποσύρθηκε από την αποστολή του ΝΑΤΟ στη Μεσόγειο, Sea Guardian“, Για την επιστροφή της στην αποστολή θέτει όρους, οι οποίοι περιλαμβάνουν σαφείς κανόνες εμπλοκής και συνεργασία της „Sea Guardian“ με την „Irini“. Ωστόσο, η Τουρκία έχει μπλοκάρει τη συνεργασία των δύο αποστολών, καθώς θέλει να συνεχίσει να παραδίδει ανενόχλητη όπλα στην κυβέρνηση ενότητας της Λιβύης.
Μια από τις εταιρείες που εμπλέκεται στην παράνομη διακίνηση όπλων είναι η Abou Merhi Holding με έδρα το Λίβανο, η οποία έχει ιδρύσει μια σειρά εταιρειών που λειτουργούν υπό το ακρωνύμιο AML -που άλλοτε παραπέμπει στο African Mediterranean Lines και άλλοτε στο Abou Merhi Lines. Η εταιρεία αυτή είναι ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς και εξαγωγείς αυτοκινήτων παγκοσμίως και έχει ένα ευρύ δίκτυο εταιρειών σε Αφρική, Μέση Ανατολή και Ευρώπη. Οι θυγατρικές «βρίσκονται στην ιδιοκτησία, τον έλεγχο και λειτουργούν εκ μέρους » της εταιρείας Holding, σύμφωνα με το αμερικανικό καταστατικό του 2015.Η Abou Merhi Holding στη Βηρυτό έχει τουλάχιστον δύο κρουαζιερόπλοια και οκτώ φορτηγά πλοία. Είναι δύσκολο να πει κανείς ποιος είναι ο συνολικός αριθμός τους. Το ‘Bana’ είναι καταχωρημένο επισήμως στην εταιρεία Med Wave Shipping, η οποία ουσιαστικά ανήκει στον όμιλο AML, όπως παραδέχθηκε ο επικεφαλής της εταιρείας Merhi, Abou Ali Merhi, όταν ο τηλεοπτικός σταθμός του Λιβάνου LBC τον ρώτησε για την κατάσχεση του πλοίου του στην Ιταλία.
Η πώληση πλοίων και εταιρειών σε νέους ιδιοκτήτες είναι ένας ενδεδειγμένος τρόπος αποφυγής κυρώσεων. Η AML έχει μια συγκεχυμένη δομή ιδιοκτησιακών σχέσεων. Ο Merhi πώλησε το ‘Bana’ όταν οι αμερικανικές φορολογικές υπηρεσίες ενέταξαν τον ίδιο και την αυτοκρατορία των εταιρειών του στον κατάλογο κυρώσεων το 2015. Υπήρχε η υποψία ότι ο Merhi -με το εκτεταμένο δίκτυο πλοίων του- συνεργαζόταν με την λιβανο-κολομβιανή οργάνωση Joumaa, παρέχοντας οικονομική στήριξη στην τρομοκρατική οργάνωση Χεζμπολάχ. Οι νέοι ιδιοκτήτες είχαν την έδρα τους σε κτίριο του ομίλου Abou Merhi στη Βηρυτό.
Το ‘Bana’ μετέφερε πρώτη φορά στρατιωτικό εξοπλισμό στη Λιβύη το 2017 με το όνομα τότε ‘Sahma 1’. Το φορτίο περιλάμβανε 300 Toyota τζιπ και τεθωρακισμένα Landcruiser, σύμφωνα με έκθεση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Όμως, τα οχήματα τότε δεν προορίζονταν για την κυβέρνηση Sarradsch στην Τρίπολη, αλλά για το στρατό του αντίπαλου Στρατηγού Haftar στο Τομπρούκ. Το παράνομο εμπόριο όπλων δεν σχετίζεται τόσο με την ιδεολογία, αλλά με τα χρήματα. Τον Μάιο του 2017, οι αμερικανικές αρχές αφαίρεσαν από τον κατάλογο κυρώσεων τον Merhi και έτσι μπόρεσε «να πάρει πίσω το πλοίο», όπως είπε στην τηλεοπτική συνέντευξή του.
Στο δίκτυο εταιρειών ανήκει και ένα γερμανικό παράρτημα. Δικηγόρος της εταιρείας δεν διέψευσε στη WELT μεταφορές όπλων με το φορτηγό πλοίο ‘Bana’. Ωστόσο, αρνήθηκε την σύνδεση της εταιρείας με αυτά τα περιστατικά. Η Open Facto μπόρεσε να συνδέσει και ένα ακόμα πλοίο με τον όμιλο AML. Πρόκειται για το ‘Single Eagle’ που ταξιδεύει συχνά από τη Γερμανία στη Λιβύη, όπως συνέβη και την 15η Ιανουαρίου. Κατά την επιστροφή από τη Μερσίνη προς το Αμβούργο, το φορτηγό πλοίο ξαφνικά έκλεισε τον αναμεταδότη. Η τελευταία θέση αναφοράς έδειχνε το πλοίο στη λιβυκή ακτή, ανοιχτά της Τρίπολης. Μια ημέρα αργότερα, το σήμα επανήλθε και έδειχνε το ‘Single Eagle’ να επιστρέφει από την Τυνησία στο Αμβούργο. Η ίδια μέθοδος χρησιμοποιείται πάντα από τα φορτηγά πλοία για να αποκρύψουν την παραβίαση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ. Προσποιούνται ότι κατευθύνονται στη Βηρυτό, το Αμβούργο ή τη Γκαμπές (Τυνησία). Μόλις φθάνουν στη λιβυκή ακτή, κλείνουν τον AIS-αναμεταδότη που δίνει το GPS στίγμα. Μετατρέπονται σε πλοία-φαντάσματα, κάτι που απαγορεύεταιαπό το διεθνείς ναυτικούς κανονισμούς ασφαλείας. Το σήμα εμφανίζεται πάλι λίγες ημέρες αργότερα, αλλά τα πλοία έχουν ήδη παραδώσει τα λαθραία εμπορεύματα στη Λιβύη.Το ‘Bana’ έμεινε μόνο δύο ημέρες στο Wilhelmshaven. Στις 10 Ιουνίου απέπλευσε για το Λιμάνι της Αμβέρσας και από εκεί κατευθύνθηκε στη Μισράτα της Λιβύης. Αυτή τη φορά δεν έκανε ενδιάμεσο σταθμό στην Τουρκία, ούτε έκλεισε τον αναμεταδότη, γεγονός που σημαίνει ότι δεν φορτώθηκαν όπλα.
- Αλλά, γιατί το πλοίο έφυγε ανενόχλητο από τη Γερμανία;
- Έλεγξαν τουλάχιστον οι αρχές εάν είχαν φορτωθεί τεθωρακισμένα τζιπ και φορτηγά;
Σε ερώτηση της WELT, οι γερμανικές τελωνειακές αρχές διαβεβαίωσαν ότι « ενδεχόμενες παραβιάσεις έναντι κυρώσεων του ΟΗΕ, όπως περιπτώσεις που αφορούν τον εμφύλιο πόλεμο στη Λιβύη, έχουν ιδιαίτερη προτεραιότητα».Ωστόσο, «λεπτομερείς πληροφορίες για τα μέτρα και τα ευρήματα που αφορούν τις περιπτώσεις αυτές δεν μπορούν να δημοσιοποιηθούν».
Die Welt
https://hellasjournal.com/2020/07/
No comments :
Post a Comment