02/01/2020

Φρεγάτες Belh@rra: Τα κόστη και η διαμόρφωση των πλοίων - CAMM-ER: Ο πύραυλος που εξετάζει το ΠΝ για τις Belh@rra

Η πλέον πρόσφατη εξέλιξη για το θέμα απόκτησης των νέων γαλλικών φρεγατών περιλαμβάνει την αναλυτική ενημέρωση αναφορικά τα κόστη και τη διαμόρφωση των πλοίων. Ασφαλώς, τα παρακάτω δείχνουν μια πρώτη ολοκληρωμένη εικόνα πλην όμως η τελική διαμόρφωση είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Το ζήτημα απόκτησης των νέων πλοίων για το ΠΝ το DefenceReview.gr το έχουν παρακολουθήσει εκ του σύνεγγυς από τη πρώτη στιγμή με ακρίβεια και αντικειμενικότητα στο σκέλος των πληροφοριών προς τους αναγνώστες μας. Ως εκ τούτων, τα δεδομένα είναι ως εξής. Το κόστος για δύο πλοία με πλήρες πακέτο τεχνικής υποστήριξης και όπλων ανέρχεται στα 2 ως το ελάχιστο με μέγιστο τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες αυτό περιλαμβάνει  διαμόρφωση 32 βλημάτων εκ των οποίων οι 24 Aster 30 και 8 MdCN. Το κόστος των όπλων ανέρχεται στα 500 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει ένα φόρτο ανά πλοίο. Στα πλοία δύναται να εγκατασταθεί CIWS (αναφέρεται ευθέως το RAM) με κόστος 80 εκατομμύρια ευρώ δηλαδή 40 εκατομμύρια ευρώ ανά πλοίο. Εδώ το ΠΝ έχει εκφράσει την άποψη για την εγκατάσταση των Phalanx από τις πρώτες φρεγάτες «S» που θα αποσύρει. Επιπροσθέτως, πλήρες πακέτο τεχνικής υποστήριξης για 8 έτη με κόστος 110 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για το λεγόμενο Follow On Support. Κάποια μικρά κόστη περιλαμβάνουν επίσης και τη διαμόρφωση του ελικοδρομίου των πλοίων ώστε να υποστήριζουν και να δέχονται ελικόπτερα Aegeanhawk. Στα επιπλέον κόστη περιλαμβάνονται 200 εκατομμύρια ευρώ που αναφέρονται ως κόστη «Innovation». Στην ουσία πρόκειται για κόστη Research & Development ενώ υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κόστος της τάξης των 60 εκατομμυρίων για τις αμοιβές της γαλλικής διεύθυνσης εξοπλισμών. Ανάλογα υπάρχουν και στα Aμερικανικά FMS με χαρακτηριστικό εκείνο του εκσυγχρονισμού των F-16 όπου η Ελλάδα πληρώνει 530 εκατομμύρια δολάρια στην Αμερικανική κυβέρνηση που εκτός από ορισμένα υλικά τα υπόλοιπα είναι τα κόστη των υπηρεσιών και των διαδικασιών του FMS.

Υπενθυμίζεται, ότι το κόστος της διακρατικής συμφωνίας για τον εκσυγχρονισμό των F-16 ανέρχεται σε 1,528 δισ. δολάρια, εκ των οποίων 998 εκατομμύρια δολάρια είναι το συμβόλαιο της Lockheed Martin με την αμερικανική κυβέρνηση και τα εναπομείναντα 530 εκατομμύρια δολάρια είναι το κόστος των υπηρεσιών και υλικών, που προσφέρει η αμερικανική κυβέρνηση καθώς και η Αμερικανική Αεροπορία USAF. Το κόστος είναι φυσικά συνάρτηση της τελικής διαμόρφωσης των πλοίων καθώς και των λοιπών επιλογών όπως τα χρόνια του FOS ή το συνολικό απόθεμα των όπλων ή άλλες παράμετροι όπως η μείωση του κόστους για το λεγόμενο «Innovation» και φυσικά το απαράδεκτο κόστος της DGA. Προφανώς, εάν οι Γάλλοι αποφασίσουν κοινή διαμόρφωση με 32 κελιά όπως το ΠΝ τότε τα παραπάνω κόστη θα πέσουν στο ένα τρίτο. Οι τελευταίες πληροφορίες μας από τη Γαλλική πρωτεύουσα επιβεβαιώνουν το παραπάνω. Η συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Παρίσι στις 29 Ιανουαρίου του νέου έτους με τον Γάλλο πρόεδρο Μακρόν αναμένεται να επισφραγίσει το θέμα απόκτησης των νέων γαλλικών πλοίων. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες ήδη στη ΓΔΑΕΕ υπάρχει έντονη προεργασία σε ανεπίσημο επίπεδο ώστε σταδιακά σε βραχυπρόθεσμο χρόνο να λάβει χώρα η σύναψη της τελικής σύμβασης που θα αναφέρει ακριβώς τα τελικά κόστη και τη τελική διαμόρφωση των δύο πλοίων.

Πηγές του ΓΕΝ επισημαίνουν στον αρθρογράφο πως το ΠΝ είναι ευχαριστημένο από τα πλοία καθώς διασφαλίζεται ικανοποιητική αναχορηγία όπλων, δυνατότητα αεράμυνας περιοχής με κορυφαία βλήματα, ένα πανίσχυρο και το ικανότερο ραντάρ με δυνατότητα εμπλοκής 16 στόχων έναντι 2 στα σημερινά πλοία σε Ελλάδα και Τουρκία και ύπαρξη ενός σύγχρονου συστήματος όπως το RAM ικανό να παρέχει αυτοπροστασία στο πλοίο. Η φράση που χαρακτηριστικά ειπώθηκε είναι πως τα πλοία είναι customize για τις ελληνικές ανάγκες. Άποψη μας είναι πως η ελληνική πλευρά πρέπει να πιέσει για τη περαιτέρω μείωση του κόστους και να θέσει θέμα περισσότερων πλοίων και κυρίως κορβετών Gowind (συγκεκριμένα Gowind 3100) μέσα από συμφωνία πλαίσιο που θα περιλαμβάνει και την εξαγορά ναυπηγείων. Περισσότερα πλοία είτε 4 φρεγάτες και 4 κορβέτες είτε 2 φρεγάτες και 6 κορβέτες θα προσέφεραν καλύτερη διαπραγματευτική θέση για την Ελλάδα, μεταφορά τεχνογνωσίας στα ελληνικά ναυπηγεία και μια στρατηγική επένδυση των Γάλλων στα ναυπηγεία καθώς και ολική ανανέωση του Στόλου με υπερσύγχρονα πλοία.

https://defencereview.gr/fregates-belhrra-gia-to-pn-apokleistika-ta-k/

Οι πρόσφατες δηλώσεις του Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικολάου Τσούνη είχαν πολλές και ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το μέλλον των εξοπλιστικών προγραμμάτων του Πολεμικού μας Ναυτικού. Ανάμεσα σε όλα τα άλλα, επιβεβαίωσε απόρρητη πληροφορία που είχε κυκλοφορήσει, που ανέφερε για το ενδιαφέρον του ΠΝ να εξοπλίσει τις υπό συζήτηση αγοράς, φρεγάτες Belh@rra με πυραύλους CAMM-ER. Όσο κι αν αυτό πέρασε στα “ψιλά”, είναι ίσως μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις για το μέλλον του ΠΝ. Η επιλογή ενός νέου αντιαεροπορικού πυραύλου, και μάλιστα του επιπέδου του CAMM-ER, είναι κομβικής σημασίας για το πως θα επιχειρεί το ΠΝ τις επόμενες δεκαετίες. Οι εποχές έχουν αλλάξει, για παράδειγμα κάποτε θεωρούσαμε πως ο Standard SM-1 προσέφερε αεράμυνα περιοχής, σήμερα δεν μπορεί να προσφέρει τίποτα. Το ίδιο δυστυχώς ισχύει και για τους NSSM που φέρουν οι φρεγάτες μας κλάσης Kortenaer, ας μην μιλήσουμε καλύτερα για τους Sea Aspide.

O CAMM ER (Extended Range) βασίζεται στον αρχικό CAMM (CAMM, Common Anti-Air Modular Missile), έναν εξαιρετικά προηγμένο αντιαεροπορικό πύραυλο, που δημιούργησε η MBDA για το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο πύραυλος βασίζεται στον πύραυλο αέρος-αέρος ASRAAM (όσοι θυμούνται, ο ASRAAM θα ήταν ο αντικαταστάτης του ΑΙΜ-9, όπως ο AMRAAM θα ήταν ο αντικαταστάτης του ΑΙΜ-7). O ASRAAM, μπήκε σε υπηρεσία τελικά με την RAF, ενώ άλλες αεροπορίες επέλεξαν δικές τους λύσεις (IRIS-T, AIM-9X κοκ). Ο τελικός πύραυλος φέρει ενεργή κεφαλή καθοδήγησης χαμηλού κόστους αλλά υψηλής αποτελεσματικότητας, ενώ μπορεί να δέχεται δεδομένα από αμφίδρομη ζεύξη δεδομένων. Το όπλο, με ονομασία συστήματος Sea Ceptor, έχει εξοπλίσει τις φρεγάτες κλάσης Type 23 του Royal Navy, αλλά όχι μόνο. Το όπλο επιλέχτηκε από τη Νέα Ζηλανδία για τις φρεγάτες της κλάσης ANZAC αλλά και τη Βραζιλία και τη Χιλή.

Το Ιταλικό Πολεμικό Ναυτικό επέλεξε την έκδοση CAMM-ER για να εξοπλίσει τα νέα πολεμικά του πλοία. Εκεί που το βασικό μοντέλο επιτυγχάνει εμβέλειες της τάξης των 25 χιλιομέτρων, ο CAMM-ER μπορεί να φτάσει τα 45, έχει επιχειρησιακή οροφή της τάξης των 10.000 μέτρων, ενώ υπάρχουν και αναφορές πως η εμβέλειά του μπορεί να φτάσει τα 60 χιλιόμετρα! Αυτός είναι και ο λόγος που η Ιταλία “αγκάλιασε” το όπλο, καθώς είναι ανταγωνιστικό του ASTER 15, απλά εκεί που “μπαίνει” ένας ASTER 15, μπορούν να χωρέσουν 4 CAMM-ER! O CAMM/CAMM-ER είναι ιδανικά όπλα για την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού αφού το όπλο δεν απαιτεί την καταύγαση του στόχου όπως απαιτούν οι πύραυλοι προηγούμενης γενιάς σαν τους ESSM Block 1. Αντίθετα, το όπλο μπορεί να εκτοξευτεί μαζικά, αντιμετωπίζοντας όσους στόχους χρειάζονται αντιμετώπιση άμεσα. Επίσης, είναι ανώτερο και όπλων σαν το RAM, καθώς μπορεί να δέχεται εντολές ανα/κατεύθυνσης και μετά την εκτόξευση, κάνοντας έτσι χρήση όλων των διαθέσιμων όπλων που μπορεί να έχει ένα πλοίο σε πτήση. Αρκεί φυσικά να έχει ενσωματωθεί το λογισμικό του σε ένα προηγμένο CMS, αλλά και να διαθέτει το πλοίο ένα ικανό και προηγμένο ραντάρ 3D με ικανή εμβέλεια.

Σε σχέση με τον ESSM Block II, πιστεύεται πως ο CAMM/CAMM-ER έχει ανώτερες επιδόσεις σε επιθέσεις κορεσμού (αναγκαίο για πολλά ναυτικά του ΝΑΤΟ, που δεν θα μπορούν να έχουν την αντιαεροπορική κάλυψη που απολαμβάνει το USN), ενώ είναι αποκλειστικά ενεργούς καθοδήγησης, ενώ ο ESSM Block II μπορεί να είναι ημιενεργούς καθοδήγησης. Υπάρχουν πληροφορίες πως ο ESSM Β2 χρειάζεται την ημιενεργό καθοδήγηση για την βέλτιστη απόδοσή του. Σε κάθε περίπτωση, ο CAMM φαίνεται να έχει ανώτερες κινηματικές επιδόσεις, αλλά και να είναι πολύ πιο ευέλικτος.

Το ΠΝ, έχει ορθά κατά την άποψή μας εστιάσει στην έκδοση CAMM-ER αφήνοντας στην άκρη τους πολύ ακριβότερους αλλά αντίστοιχων επιδόσεων ASTER 15. Στη θέση ενός ASTER 15, ο Sylver μπορεί να φιλοξενήσει 4 CAMM-ER κάνοντας έτσι τις ελληνικές φρεγάτες ικανές να αντιτωπίζουν επιθέσεις κορεσμού πολύ ευκολότερα. Φυσικά θα φέρουν και ASTER 30, ίσως στις νεότερες και πλέον εξελιγμένες εκδόσεις, που με την σειρά τους είναι ανώτεροι πύραυλοι από τους περισσότερους Standard SM-2. Κάπου εδώ πρέπει να πούμε πως ο Sea Ceptor έχει δυνατότητα να πλήττει και ελαφρά σκάφη επιφανείας, αυξάνοντας τις δυνατότητες αντιμετώπισης ασύμμετρων απειλών, ενώ έχει σχεδιαστεί να μπορεί να καταρρίπτει και υπερηχητικά βλήματα εναντίον πλοίων. Φυσικά, το όπλο πρέπει να ολοκληρωθεί στο CMS των Belh@rra Helleniques, και εργασίες αυτού το είδους απαιτούν χρήματα. Επίσης πρέπει να γίνει πιστοποίηση, που με τη σειρά του έχει ένα κόστος, αφού θα πρέπει να γίνουν και βολές των όπλων. Αυτό σημαίνει πως οι ελληνικές φρεγάτες, στην περίπτωση που αγοράσουμε τους CAMM-ER αντί των ASTER 15, υπάρχει περίπτωση οι πύραυλοι να μην είναι πλήρως επιχειρησιακοί, και να απαιτούν δοκιμαστικές βολές.

https://www.ptisidiastima.com/camm-er-for-belharra-helleniques/

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:  Οι δυο “τάσεις” για τον οπλισμό των ελληνικών Belh@rra, “υπερφρεγάτες” ή “απλές” FDI; Πότε θα υπογραφεί η σύμβαση;

No comments :

Post a Comment