Καθιερώνεται το κτήριο του Προξενείου, ως η οικία που γεννήθηκε του Κεμάλ, αποκτώντας η Θεσσαλονίκη ένα οθωμανικό μνημείο, ενώ πρόκειται περί πλάνης. Το μεγαλύτερο κακό είναι, πως έτσι το αποκαλούν και οι Θεσσαλονικείς, παρά το όσα γράφονται κατά τα τελευταία χρόνια -μετά την πρόταση του δημάρχου να ονομαστεί η οδός Αγίου Παύλου, ως οδός Κεμάλ Ατατούρκ-, ότι δηλαδή πρόκειται για οικία Έλληνα, που πίσω από αυτήν υπάρχει το σπιτάκι της θείας του Μουσταφά Κεμάλ, στην οποία ο ίδιος έμεινε για λίγο διάστημα. Είναι απορίας άξιον το γεγονός, ότι συνεισφέρουμε -υλικά και άυλα- στην τουρκική προπαγάνδα εξάπλωσης στη χώρα μας του ερντογανικού νέο-οθωμανισμού. Και είναι αδιανόητο αυτό που συμβαίνει, να υιοθετούμε ό,τι μας σερβίρουν, θεωρώντας το ως προοδευτικό. Η προοδευτικότητα δεν στηρίζεται στο ψέμα, αλλά αναζητά την αλήθεια. Πρόβλημα βεβαίως υπάρχει από την έκθεση τεκμηρίωσης της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία προτείνει τον χαρακτηρισμό της οικίας-μουσείου, ως "μνημείου", επικαλούμενη, μεταξύ άλλων, την ιστορική σημασία της.
Για την ιστορία, κατά τους βιογράφους του, ούτε Κεμάλ λεγόταν, Μουσταφά Ριζά ήταν το όνομά του και το άλλαξε, αλλ’ αυτό είναι λεπτομέρεια. Οι ίδιοι οι βιογράφοι του, που ποτέ μέχρι σήμερα οι Τούρκοι δεν αμφισβήτησαν την εγκυρότητά τους, φέρουν ως τόπο της γέννησής του τον οικισμό Χρυσαυγή της επαρχίας Λαγκαδά. Στο οικόπεδο που βρίσκεται το τουρκικό Προξενείο, ήταν ένα σπιτάκι της θείας του, που είναι αυτό που βρίσκεται πίσω από το Προξενείο, όχι το ίδιο το κτήριο του Προξενείου. Το κτήριο που φέρεται λανθασμένα ως σπίτι του Κεμάλ, ήταν ιδιοκτησία ενός Αρβανίτη που το αγόρασε από κάποιον Γεωργαλά. Καμιά σχέση με το σπιτάκι της θείας του Κεμάλ. Ακόμη κι αν ήταν αλήθεια ότι γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, δεν είναι αυτή η κατοικία. Χαρακτηρίστηκε ως μνημείο, λοιπόν, λόγω της "ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής και ιστορικής σημασίας του".
Ως προς την αρχιτεκτονική σημασία, δεν είμαι ειδικός, αισθητικά μου αρέσει το κτίσμα του Προξενείου, και δέχομαι φυσικά το επιχείρημα ότι «αποτελεί σήμερα ένα από τα μοναδικά και ελάχιστα διασωζόμενα δείγματα παραδοσιακής οικίας του τέλους του 19ου αιώνα στις νοτιοανατολικές παρυφές της Άνω Πόλης». Εφ’ όσον είναι έτσι, να διασωθεί το κτίσμα. Το δεύτερο σκέλος όμως της γνωμοδότησης, φοβούμαι ότι έχει πολιτικό κριτήριο. Ότι δηλαδή έχει ιστορική σημασία διότι "συνδέεται με μια ιστορική προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας". Τι θα πει προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας. Ο Καντάφι ήταν τέτοια προσωπικότητα; Ο Σαντάμ Χουσεΐν ήταν; Ο Μπιν Λάντεν; Ο Άσαντ της Συρίας; Τι θα πει λοιπόν προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας; Ο όρος "προσωπικότητα" σημαίνει την ψυχολογική, ηθική και πνευματική οντότητα, την ατομικότητα δηλαδή. Κι αυτή μπορεί να έχει θετικές ή αρνητικές εκφάνσεις.
Έχοντας ίσως αδυναμία η Εφορεία να τεκμηριώσει τη γνωμοδότησή της, φέρει ως επιχείρημα δημοσίευμα εποχής και ειδικότερα από άρθρο στον τοπικό Τύπο (εφημ. "Μακεδονία", Σεπτέμβριος 1936). Και λέγει η Εφορεία ότι «Στο εν λόγω άρθρο αναφέρεται ρητώς ότι το κτίριο επί της οδού Αποστόλου Παύλου 75 αποτελεί την "οικίαν εις ην εγεννήθη ο Πρόεδρος της τουρκικής Δημοκρατίας Κεμάλ Ατατούρκ"». Από πότε ένα δημοσίευμα εφημερίδας είναι αρκετό για να αποτελέσει πηγή επιστημονικής τεκμηρίωσης; Ποια βιβλία μελέτησαν και βρήκαν ότι έτσι έχουν τα πράγματα; Και με δική μας αναγνώριση, στέλνονται και τα μουσουλμανόπαιδα της Θράκης κατ’ έτος, να επισκεφθούν το σπίτι του "Πατέρα τους". Και ο Ερντογάν επιχαίρει, για την ταύτιση της Θεσσαλονίκης με ιστορικές στιγμές του τουρκισμού. Αν δεν προλάβει να διαλύσει την Τουρκία με τον μεγαλοϊδεατισμό του, θα πληρώσουμε την τουρκολαγνεία πολλών εξ ημών.
http://www.voria.gr/article/o-gamilios-tourismos-kathierose-os-othomaniko-mnimio-to-spiti-tou-kemal
ΣΧΕΤΙΚΟ:Ο Μουσταφά Κεμάλ δεν γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη !
Για την ιστορία, κατά τους βιογράφους του, ούτε Κεμάλ λεγόταν, Μουσταφά Ριζά ήταν το όνομά του και το άλλαξε, αλλ’ αυτό είναι λεπτομέρεια. Οι ίδιοι οι βιογράφοι του, που ποτέ μέχρι σήμερα οι Τούρκοι δεν αμφισβήτησαν την εγκυρότητά τους, φέρουν ως τόπο της γέννησής του τον οικισμό Χρυσαυγή της επαρχίας Λαγκαδά. Στο οικόπεδο που βρίσκεται το τουρκικό Προξενείο, ήταν ένα σπιτάκι της θείας του, που είναι αυτό που βρίσκεται πίσω από το Προξενείο, όχι το ίδιο το κτήριο του Προξενείου. Το κτήριο που φέρεται λανθασμένα ως σπίτι του Κεμάλ, ήταν ιδιοκτησία ενός Αρβανίτη που το αγόρασε από κάποιον Γεωργαλά. Καμιά σχέση με το σπιτάκι της θείας του Κεμάλ. Ακόμη κι αν ήταν αλήθεια ότι γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, δεν είναι αυτή η κατοικία. Χαρακτηρίστηκε ως μνημείο, λοιπόν, λόγω της "ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής και ιστορικής σημασίας του".
Ως προς την αρχιτεκτονική σημασία, δεν είμαι ειδικός, αισθητικά μου αρέσει το κτίσμα του Προξενείου, και δέχομαι φυσικά το επιχείρημα ότι «αποτελεί σήμερα ένα από τα μοναδικά και ελάχιστα διασωζόμενα δείγματα παραδοσιακής οικίας του τέλους του 19ου αιώνα στις νοτιοανατολικές παρυφές της Άνω Πόλης». Εφ’ όσον είναι έτσι, να διασωθεί το κτίσμα. Το δεύτερο σκέλος όμως της γνωμοδότησης, φοβούμαι ότι έχει πολιτικό κριτήριο. Ότι δηλαδή έχει ιστορική σημασία διότι "συνδέεται με μια ιστορική προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας". Τι θα πει προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας. Ο Καντάφι ήταν τέτοια προσωπικότητα; Ο Σαντάμ Χουσεΐν ήταν; Ο Μπιν Λάντεν; Ο Άσαντ της Συρίας; Τι θα πει λοιπόν προσωπικότητα διεθνούς εμβέλειας; Ο όρος "προσωπικότητα" σημαίνει την ψυχολογική, ηθική και πνευματική οντότητα, την ατομικότητα δηλαδή. Κι αυτή μπορεί να έχει θετικές ή αρνητικές εκφάνσεις.
Έχοντας ίσως αδυναμία η Εφορεία να τεκμηριώσει τη γνωμοδότησή της, φέρει ως επιχείρημα δημοσίευμα εποχής και ειδικότερα από άρθρο στον τοπικό Τύπο (εφημ. "Μακεδονία", Σεπτέμβριος 1936). Και λέγει η Εφορεία ότι «Στο εν λόγω άρθρο αναφέρεται ρητώς ότι το κτίριο επί της οδού Αποστόλου Παύλου 75 αποτελεί την "οικίαν εις ην εγεννήθη ο Πρόεδρος της τουρκικής Δημοκρατίας Κεμάλ Ατατούρκ"». Από πότε ένα δημοσίευμα εφημερίδας είναι αρκετό για να αποτελέσει πηγή επιστημονικής τεκμηρίωσης; Ποια βιβλία μελέτησαν και βρήκαν ότι έτσι έχουν τα πράγματα; Και με δική μας αναγνώριση, στέλνονται και τα μουσουλμανόπαιδα της Θράκης κατ’ έτος, να επισκεφθούν το σπίτι του "Πατέρα τους". Και ο Ερντογάν επιχαίρει, για την ταύτιση της Θεσσαλονίκης με ιστορικές στιγμές του τουρκισμού. Αν δεν προλάβει να διαλύσει την Τουρκία με τον μεγαλοϊδεατισμό του, θα πληρώσουμε την τουρκολαγνεία πολλών εξ ημών.
http://www.voria.gr/article/o-gamilios-tourismos-kathierose-os-othomaniko-mnimio-to-spiti-tou-kemal
ΣΧΕΤΙΚΟ:Ο Μουσταφά Κεμάλ δεν γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη !
No comments :
Post a Comment