31/10/2017

ΓΕΑ: Οι τελικές αποφάσεις για τον εκσυγχρονισμό των F-16 - Αναδιοργάνωση με εξοικονόμηση πόρων

* τα Block 52+/Block 52+ Advanced θα εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο F-16V. (85+1 Block 50+ Advanced;)
* τα Block 50 θα εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο Block 52+/Block 52Μ με προσπορισμό απαρτίων.
* Περίπου 20 από τα Block 30 θα σχηματίσουν Μοίρα OCU/Aggressors και τα υπόλοιπα θα πωληθούν.
* εξετάζεται η λύση του leasing αεροσκαφών προκεχωρημένης/αρχικής προεπιχειρησιακής εκπαίδευσης (LIFT) για την επίλυση του προβλήματος της προετοιμασίας χειριστών.

Το ΓΕΑ διευκρίνισε τις βασικές πτυχές του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς παρά την πληθώρα των δηλώσεων και ανακοινώσεων επίσημων και «ανεπίσημων» είχε δημιουργηθεί σύγχυση ως προς το ποια ακριβώς είναι η ακριβής σύνθεση που επιδιώκεται να αναβαθμιστεί στο επίπεδο Viper. Σύμφωνα λοιπόν με όσα έγιναν γνωστά η ΠΑ θα αναβαθμίσει όλα τα F-16C/D Block 50, Block 52+ και Block 52+ Advanced (σύνολο 123 μαχητικά) ΕΚΤΟΣ των Block 30.Εξ αυτών η ΠΑ έχει αποφασίσει να εκσυγχρονίσει σε επίπεδο F-16V ως ακολούθως:
Α) τα 55 F-16C/D Block 52+ του προγράμματος Peace Xenia III
Β) τα 30 F-16 Block 52+ Advanced του προγράμματος Peace Xenia IV.
Γ) Για τα 38 F-16 Block 50 του προγράμματος Peace Xenia II, ανακοινώθηκε πως θα εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια των παραπάνω αεροσκαφών σε επίπεδο F-16 Block 52+/Advanced.
Δ) Όσον αφορά τα 32 F-16C/D Block 30 του προγράμματος Peace Xenia I διευκρινίστηκε ότι η ΠΑ επιθυμεί να κρατήσει σε υπηρεσία τα 20 ως έχουν για τον εξοπλισμό μιας Μοίρας η οποία θα αναλάβει αποκλειστικά ρόλο εκπαίδευσης.
Ε) Τα υπόλοιπα 12 μαχητικά επιδιώκεται να πωληθούν ως μεταχειρισμένα σε τρίτη χώρα προκειμένου εν μέρει να χρηματοδοτηθεί η αρχική προκαταβολή του προγράμματος εκσυγχρονισμού, με γνώμονα να μην υπάρξει καμία επιπλέον επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό, πέραν του εγκεκριμένου πλαισίου που έχει οριστεί για το υπουργείο Άμυνας και κατ επέκταση για το ΓΕΑ.

Διευκρινίστηκε ότι κατόπιν ειδικής μελέτης, τα προσφερόμενα Block 30 προς πώληση έχουν επιλεγεί ανάλογα με τις ώρες που έχει το κάθε αεροσκάφος, προκειμένου να ταξινομηθεί το κόστος αγοράς (έχει μετρηθεί μέχρι και η τελευταία βίδα όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά). Η σχετική εισήγηση προτείνει ένα μίγμα αεροσκαφών από το στόλο, άλλα με περισσότερες και άλλα με λιγότερες ώρες πτήσης, προκειμένου να υπάρχει ισορροπία στο λεγόμενο «Fleet time». Προσφέρεται επίσης η δυνατότητα αναβάθμισης σε επίπεδο Block 52+ καθώς υπάρχει άφθονο απόθεμα απαρτίων από τα PX III και IV που θα εκσυγχρονιστούν σταδιακά σε επίπεδο Viper (85 συνολικά μαχητικά). Κατά συνέπεια με την καταμέτρηση υλικών θα προκύψουν τιμές για κοστολόγηση της επιλογής αναβάθμισης σε Block 52+ -εφόσον το επιλέξει ο υποψήφιος αγοραστής των 12 Block 30 που διατίθενται προς πώληση σε κατάσταση ως έχουν δλδ «As Is–Where Is». Οι τιμές πώλησης δεν ανακοινώνονται ακόμη καθώς αποτελούν κρίσιμα στοιχεία στη φάση διαπραγμάτευσης αλλά χαρακτηρίζονται από αρμόδιες πηγές ως «πάρα πολύ καλές» ανάλογες με το επίπεδο που έχουν πουλήσει στο παρελθόν μεταχειρισμένα F-16 χώρες όπως η Πορτογαλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία.Μάλιστα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό αναφέρεται ότι τα ελληνικά F-16 είναι νεότερης κατασκευής αφού ανήκουν στο Block 30, συγκριτικά με άλλες χώρες που διαθέτουν μεταχειρισμένα παλαιότερα F16A/B Block 15/20 MLU. Γι αυτό η προσφορά των Block 30 της ΠΑ είναι ελκυστική για υποψήφιους πελάτες στη διεθνή αγορά.

Σε διευκρίνιση ως προς το σκεπτικό για την απόφαση να παραμείνουν τα Block 30 ως έχουν, πηγές του ΓΕΑ ανέφεραν ότι παρά την διάθεση πλεονάσματος απαρτίων που θα προκύψει από την αναβάθμιση των PX III και IV σε επίπεδο VIPER, η λύση αυτή αν και είναι εφικτή δεν είναι «ελκυστική» για συγκεκριμένους λόγους. Ειδικότερα διευκρινίστηκε ότι ένα Block 30 για να εκσυγχρονιστεί σε επίπεδο Block 52+ ή έτι περισσότερο σε Block 52+ Advanced δεν μπορεί να γίνει απλώς και μόνο με τη μέθοδο αφαίρεσης απαρτίων και πρόσθεσης νέων (όπως ισχύει για τα νεότερης παραγωγής F-16). Αυτό ισχύει για όλα τα απάρτια συμπεριλαμβανομένου του ραντάρ AN/APG-68 (V)9 και του προηγμένου υπολογιστή MMC των PX III και IV. Και αυτό διότι το πρότυπο κατασκευής είναι λόγω ηλικίας προγενέστερο και πρακτικά θα απαιτήσει αναδρομολόγηση γραμμών σε επίπεδο Group A και Group B. Οι καλωδιώσεις θα πρέπει να αλλαχθούν εξ ολοκλήρου άρα και να σχεδιαστεί εξ αρχής ένα νέο πρότυπο, το οποίο φυσικά εμπεριέχει ιδιαίτερα υψηλό κόστος.  Άρα με βάση τις υφιστάμενες ασφυκτικές συνθήκες στον προϋπολογισμό και με δεδομένο ότι θα χρησιμοποιηθούν πρωτίστως για εκπαίδευση, δεν είναι συμφέρον για την ΠΑ να αναβαθμίσει τα Block 30.

Αντιθέτως για τα Block 50 η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική αφού είναι πιο κοντά στα Block 52+ και «ευτυχώς» υπάρχει σχετική μελέτη (βλέπε TC-1) που κληροδότησε στα μέσα της δεκαετίας του 2000 το πρόγραμμα PX IV, άρα είναι εύκολο το βήμα μετάβασης σε βελτιωμένο πρότυπο Block 52+ Advanced. Επίσης εξαιρετική σημαντική λεπτομέρεια ήταν και αυτή που διευκρινίστηκε για τα υλικά/απάρτια που θα προκύψουν από την αναβάθμιση των Block 50. Έτσι λοιπόν ακόμη και αν δεν τα απορροφήσουν οι αγοραστές των 12 Block 30 που διατίθενται προς πώληση, θα απορροφηθούν από την εταιρία με την οποία η ΠΑ θα κάνει το συμφωνητικό για την αναβάθμιση ώστε να επιστρέψουν πίσω με την μορφή συμψηφισμού (μείωση τελικής τιμής εκσυγχρονισμού είτε με νέα υλικά για τα Viper).

Η κρίσιμη παράμετρος του χρηματοδοτικού σκέλους αποτέλεσε πεδίο διευκρίνησης σύμφωνα με το οποίο ορίστηκε από την ΠΑ μια χρονική προθεσμία ώστε όλο το σύστημα να δουλέψει. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ότι αντίθετα με το παρελθόν που όλα είχαν διατυπωθεί σε επίπεδο προθέσεων με επανειλημμένες ενημερώσεις, αυτή ήταν και η πρώτη φορά από το 2008 μέχρι σήμερα που εκδηλώθηκε επίσημα αίτημα LOR για LOA από τις αμερικανικές αρχές για την αναβάθμιση των F-16. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι τις 10 Νοεμβρίου θα έρθει η επίσημη απάντηση από τις ΗΠΑ. Από εκεί και πέρα όπως μάθαμε το ΓΕΑ θα χρειαστεί μονάχα περί την μια εβδομάδα για να την επεξεργαστεί, καθώς διευκρινίστηκε ότι έχει γίνει πολύ μεγάλη δουλειά και προετοιμασία. Η προσπάθεια μάλιστα στον συγκεκριμένο τομέα δεν σταμάτησε ούτε μετά την αποστολή του LOR στις ΗΠΑ και συνεχίζεται μέχρι αυτή τη στιγμή. Το πέρας αυτής της διαδικασίας θα περιλαμβάνει τις οριστικές συζητήσεις με την κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin περί τις 20 μέρες το μέγιστο, οπότε και θα επιτευχθεί η οριστική συμφωνία στα μέσα Δεκεμβρίου. Βασική προϋπόθεση διευκρινίστηκε ότι θα είναι οι εργασίες εκσυγχρονισμού να γίνουν στην ΕΑΒ. Με την άφιξη των πρώτων συλλογών αναβάθμισης αναβαθμίζεται στην Τανάγρα ένα μαχητικό από κάθε Block και έκδοση (μονοθέσιο/διθέσιο) το οποίο στη συνέχεια θα σταλεί στις ΗΠΑ. Εκεί θα δοκιμαστούν πλήρως όλα τα νέα συστήματα και θα γίνει η μέτρηση ακτινοβολίας σε ειδικό ανηχοικό θάλαμο (που δεν υπάρχει στην Ελλάδα).  Με την ολοκλήρωση των επεμβάσεων και των βελτιώσεων κάθε πρωτότυπο θα επιστρέψει στην Ελλάδα με την τελική μορφή του και τότε θα ξεκινήσει επιτέλους, η διαδικασία εκσυγχρονισμού και των υπολοίπων με ρυθμό 12 αεροσκαφών το χρόνο.

Όσον αφορά τη σύσταση εκπαιδευτικής Μοίρας με τα εναπομείναντα 20 F-16C/D Block 30, εκτιμάται ότι θα προσφέρουν μείωση του φόρτου πτητικής εκμετάλλευσης των Μοιρών πρώτης γραμμής αφού η εκπαίδευση νέων χειριστών στον τύπο θα γίνεται αποκλειστικά σε ένα σημείο σε αντίθεση με τη σημερινή πρακτική που το βάρος επωμίζονται όλες οι Μοίρες F-16 της ΠΑ. Υπολογίζεται ότι η πτητική εκπαίδευση στην Μοίρα με τα Block 30 συνδυαστικά με την προσθήκη ενός επιπλέον νέου εξομοιωτή πτήσης (F-16 Viper) θα επιτρέψει, κάθε χειριστής να μετατίθεται πλέον σε Μοίρα πρώτης γραμμής ήδη με 150-160 ώρες πτήσης.  Το μοντέλο αυτό είναι μεν ορθολογικό με το σκεπτικό ότι εξοικονομούνται πολύτιμες ώρες πτήσης από μαχητικά Α γραμμής, με συνεπακόλουθη μείωση φθοράς, απαιτήσεων συντήρησης και κόστους κύκλου ζωής, με συνεπακόλουθη αύξηση της μαχητικής ικανότητας των Μοιρών που θα έχουν F-16V και εκσυγχρονισμένα Block 50 καθώς η εκπαίδευση θα επικεντρώνεται σε καθαρά επιχειρησιακό στάδιο.

https://www.ptisidiastima.com/

Σύμφωνα με το ΓΕΑ, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για την εξεύρεση της οικονομοτεχνικής μελέτης για τη δημιουργία σύγχρονου διεθνούς εκπαιδευτικού κέντρου στην 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος. Στόχος είναι να περιλαμβάνει συνολική ποιοτική εκπαίδευση, σε αντικείμενα εδάφους-αέρος, θαλάσσιας επιβίωσης καθώς και εκπαίδευση στο σχολείο οργάνων, το οποίο θα μετεγκατασταθεί στη μονάδα από την 110 Πτέρυγα Μάχης, στην Καλαμάτα. Παράλληλα προωθείται η αναβάθμιση του Κέντρου Εκπαίδευσης Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ), σε πολυδύναμο κέντρο εκπαίδευσης με τη συμμετοχή ξένων χωρών και την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης, με δυνατότητα ολοκλήρωσης δύο ή τριών σειρών ανά έτος, ώστε να αποτελέσει ένα στρατηγικό εργαλείο επίτευξης εθνικών στόχων. Στόχος της άσκησης «Ηνίοχος», την ευθύνη του σχεδιασμού της οποίας έχει το ΚΕΑΤ, είναι να γίνει η ανταγωνιστικότερη άσκηση στην Ευρώπη και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Μάλιστα, στον Ηνίοχο 2018 θα συμπεριληφθούν και οι νέες εγκαταστάσεις του Σχολείου Όπλων Τακτικής. Αυτό θα δώσει την ευκαιρία στο ΚΕΑΤ να λειτουργήσει ως ενιαίο κέντρο και να στεγάσει σε σύγχρονες εγκαταστάσεις, όλες τις δραστηριότητες εκπαίδευσης και ασκήσεων, όπως αρμόζει σε ένα κέντρο που διεκδικεί το ρόλο του διεθνούς κέντρου επιχειρησιακής εκπαίδευσης.

Περαιτέρω, με ταχείς ρυθμούς προχωρά η αναδιοργάνωση μονάδων της πολεμικής αεροπορίας, μέσω της οποίας θα εξοικονομηθούν πόροι ύψους 15,6 εκατομμυρίων ευρώ. Όπως είναι γνωστό, έχει ψηφιστεί ο νόμος για τη συγχώνευση της σχολής Τεχνικών Υπαξιωματικών Αεροπορίας, της σχολής Ιπταμένων Ραδιοναυτίλων και της σχολής Υπαξιωματικών Διοικητικών, σε σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας.
Η 348 μοίρα τακτικής αναγνώρισης στην 110η Πτέρυγα Μάχης ανέστειλε την λειτουργία της, ενώ αύριο θα πραγματοποιηθεί η τελετή αναστολής της 339 μοίρας και η συγχώνευση της με την 338 μοίρα, στην 117 πτέρυγα μάχης στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.

Στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης μονάδων προωθούνται επίσης:
– Η μετεγκατάσταση της μοίρας μη επανδρωμένων αεροσκαφών «ΠΗΓΑΣΟΣ» στην 110 Πτέρυγα Μάχης.
– Η αναβάθμιση του 2ου Κέντρου Ελέγχου Περιοχής (ΚΕΠ) σε αεροπορικό κέντρο ελέγχου και η μετάπτωση του 1ου και 3ου ΚΕΠ σε 10η και 11η μοίρα Σταθμού Ελέγχου και Προειδοποίησης.
– Η ενοποίηση του αεροπορικού αποσπάσματος Αγρινίου με το Forward Operational Base (FOB) Ακτίου.
– Η μετάπτωση του Αεροπορικού Αποσπάσματος Σαντορίνης σε Κέντρο Ετοιμότητας Διασποράς Αεροπορίας.
– Η μεταφορά του Κέντρου Εκπαίδευσης Ενόργανης Πτήσης στην 120ΠΕΑ.
– Η συγχώνευση του μουσείου ΠΑ με το ΜΙΣΠΑ και κατάργηση αυτού και
- Η ενσωμάτωση της Υπηρεσίας Πληροφοριών Εναέριας Κυκλοφορίας στη διεύθυνση Αεράμυνας του ΓΕΑ

Τέλος στις 19 και 20 Απριλίου 2018 θα διεξαχθεί στη σχολή Ικάρων το 6ο Συνέδριο Αεροπορικής Ισχύος με θεματικό τίτλο «Strategic Value of Air Power» (Η Στρατηγική Αξία της Αεροπορικής Ισχύος). Τα αντικείμενα που θα παρουσιασθούν στο συνέδριο, αποσκοπούν στην εξέταση των προκλήσεων του σύγχρονου επιχειρησιακού περιβάλλοντος και των επιδράσεων τους στο χαρακτήρα, τη φύση και τον τρόπο λειτουργίας του αεροπορικού Όπλου. Ειδικότερα οι ενότητες που θα αναπτυχθούν θα αφορούν :
α. «International Environment & Air Power» (Διεθνές περιβάλλον & Αεροπορική Ισχύς),
β. «Evolution – Encounter of Future Capabilities» (Ανάπτυξη -Αντιμετώπιση Μελλοντικών Δυνατοτήτων) και
γ. «Air Power and Civil Society» (Αεροπορική Ισχύς & Κοινωνία).

No comments :

Post a Comment